Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 december 2008, 15:31   #21
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Neem nou toch eens niet één gefrustreerde franstalige Belg als maatstaf...
Uit de reacties op verschillende sites blijkt dat ook nogal wat Vlamingen Nederland als de hoofdschuldige zien. Dat de Belgische overheid dit dacht te bekonkelen zonder Nederland komt niet als een verrassing voor mij, overigens. Maar dat ook Luxemburg aan tafel zat is wel een teleurstelling. Het beklag van Juncker achteraf over het gebrek aan samenwerking binnen de Benelux in dit dossier, is nogal hypocriet, en een Europeaan als hem onwaardig.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 15:41   #22
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
'België zette Bos voor blok'

België en Luxemburg werkten eind september volledig buiten Nederland om aan een plan om Fortis met een overheidsdeelname te redden, zo blijkt uit een reconstructie door het Financieele Dagblad van de ondergang van Fortis.

Toen Nederland op het laatste moment met de plannen werd geconfronteerd, ontstond zo veel wantrouwen tussen Nederlandse en Belgische onderhandelaars, dat er uiteindelijk geen andere oplossing was dan het opbreken van het concern langs nationale lijnen, schrijft de krant.

Achteraf geloven Fortis-bestuurders dat Fortis als geheel had kunnen voortbestaan als de drie landen gezamenlijk aan een oplossing hadden gewerkt. De bestuurders wijzen erop dat andere banken later directe kapitaalsteun kregen. Dat had mogelijk de uitstroom van spaargeld tot stilstand gebracht.

fok.nl

Belangrijke links:
http://www.fd.nl/artikel/10741621/fl...bnp-transactie
http://www.nrc.nl/economie/article21...topbestuurders

Da's andere koek!
Dacht ik het niet
Belgen zijn niet te vertrouwen.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 15:42   #23
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Uit de reacties op verschillende sites blijkt dat ook nogal wat Vlamingen Nederland als de hoofdschuldige zien. Dat de Belgische overheid dit dacht te bekonkelen zonder Nederland komt niet als een verrassing voor mij, overigens. Maar dat ook Luxemburg aan tafel zat is wel een teleurstelling. Het beklag van Juncker achteraf over het gebrek aan samenwerking binnen de Benelux in dit dossier, is nogal hypocriet, en een Europeaan als hem onwaardig.
l'hypocrisie est le tribu que le vice paie �* la vertu.

Laatst gewijzigd door filosoof : 24 december 2008 om 15:43.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 15:42   #24
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

hotschizodiscocop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Dacht ik het niet
Merci hé
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 15:42   #25
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Juncker is een verlengstuk van de Belgicisten en Luxemburg van Belgie.Nooit anders geweest.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 16:04   #26
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dacht ik het niet
Nederland en Belgie leven al 178 jaar in onmin met elkaar.
De Fotis affaire is weer zoiets om olie op het vuur te gooien.
Wij kunnen ons beter richten op de Vlamingen die het graag anders willen.
Laat de Belgen maar gaar koken.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 17:11   #27
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juncker is een verlengstuk van de Belgicisten en Luxemburg van Belgie.Nooit anders geweest.
Opheffen die Benelux, zeker zoals het nu werkt!
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 17:39   #28
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Nog nooit heb ik de Belgen een constructieve houding zien aannemen richting Nederland. Dus weg ermee.
Voorbeelden van constructieve houding:
Citaat:
Belgie zien spartelen richting een uitgestelde dood geeft ook al veel voldoening.
Citaat:
Oh, zorgen maak ik me niet hoor. Integendeel, ik wil Belgie juist kapot zien gaan.
Oud 24 december 2008, 17:42   #29
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
'België zette Bos voor blok'

België en Luxemburg werkten eind september volledig buiten Nederland om aan een plan om Fortis met een overheidsdeelname te redden, zo blijkt uit een reconstructie door het Financieele Dagblad van de ondergang van Fortis.

Toen Nederland op het laatste moment met de plannen werd geconfronteerd, ontstond zo veel wantrouwen tussen Nederlandse en Belgische onderhandelaars, dat er uiteindelijk geen andere oplossing was dan het opbreken van het concern langs nationale lijnen, schrijft de krant.

Achteraf geloven Fortis-bestuurders dat Fortis als geheel had kunnen voortbestaan als de drie landen gezamenlijk aan een oplossing hadden gewerkt. De bestuurders wijzen erop dat andere banken later directe kapitaalsteun kregen. Dat had mogelijk de uitstroom van spaargeld tot stilstand gebracht.

fok.nl

Belangrijke links:
http://www.fd.nl/artikel/10741621/fl...bnp-transactie
http://www.nrc.nl/economie/article21...topbestuurders

Da's andere koek!
Citaat:
Achteraf geloven Fortis-bestuurders
Maar wie haalt het in zijn hoofd om Fortisbestuurders nog te geloven?
Citaat:
Dacht ik het niet
Niet als ze fortisbestuurder zijn, dat is gebleken, maar heeft dat iets met nationaliteit of met "graaizucht" te maken?

Laatst gewijzigd door filosoof : 24 december 2008 om 17:47.
Oud 24 december 2008, 17:50   #30
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Voorbeelden van constructieve houding:
Maar ik ben dan ook geen politicus. Mocht D66 mij ooit vragen om minister te worden, dan zal ik zeker mijn persoonlijke gevoelens opzij zetten, en een professionele houding aannemen. Niet zoals de Belgische politici, die het niet kunnen laten om Nederland(ers) te beschimpen(De Gucht, Van den Bossche, Van Brempt, etc), of zelfs uit te kafferen op een Europese top, zoals Verhofstadt ooit deed.
Oud 24 december 2008, 18:16   #31
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Maar ja..Verhofstadt...nou noem je ook een naam. Die man ziet er uit alsof tie regelmatige de grens overwipt voor een joint.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 18:24   #32
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar ik ben dan ook geen politicus. Mocht D66 mij ooit vragen om minister te worden, dan zal ik zeker mijn persoonlijke gevoelens opzij zetten, en een professionele houding aannemen. Niet zoals de Belgische politici, die het niet kunnen laten om Nederland(ers) te beschimpen(De Gucht, Van den Bossche, Van Brempt, etc), of zelfs uit te kafferen op een Europese top, zoals Verhofstadt ooit deed.
Al vergeten wat uw Boske uitkraamde na zijn zogezegde "big deal" ? Leterme (och arme) heeft zich zelfs naar Den Haag gerept om uitleg te vragen.

En dat "big deal" dat Boske zo prompt op zijn naam schreef was niet het zijne maar dat van Potter. Hij was het die de laatste onderhandelingen (nou ja) voerde en de deal afsloot.

Een beetje objectiviteit zou je zeker niet schaden
Oud 24 december 2008, 18:31   #33
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Lang Leve Potter !
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 19:11   #34
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Gaarne zou ik een onderscheid willen maken tussen Belgische politici en gewone burgers.
Er is wel iets dat Nederland en België gemeen hebben: de achterkamertjespolitiek van hun bestuurders.
Oud 24 december 2008, 19:35   #35
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Gaarne zou ik een onderscheid willen maken tussen Belgische politici en gewone burgers.
Dat kun jij dan wel graag willen, maar die "gewone burgers" blijven wel in meerderheid op die politici stemmen. Ook nu weer wil een aanzienlijk aantal Belgen/Vlamingen Verhofstadt van stal halen. Dus men moet niet de handen in onschuld wassen.
Oud 24 december 2008, 19:42   #36
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat kun jij dan wel graag willen, maar die "gewone burgers" blijven wel in meerderheid op die politici stemmen. Ook nu weer wil een aanzienlijk aantal Belgen/Vlamingen Verhofstadt van stal halen. Dus men moet niet de handen in onschuld wassen.
Een zeer groot deel van de Belgische politici, van links tot rechts (behalve het VB) zijn lid van het Grand Orient de Belgique, G.O.B.)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Acacia_(loge)
Dat is de ware macht achter de politiek In België.
Ze beschermen elkaar en geven elkaar de mooiste baantjes in de politiek, maar ook in de publieke sector.
Oud 24 december 2008, 19:43   #37
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is wel iets dat Nederland en België gemeen hebben: de achterkamertjespolitiek van hun bestuurders.
Dat vind je niet alleen in NL en B maar overal.

Bos liet in Juni al weten dat hij Fortis wou kopen. Dat was toen politiek niet correct (te duur) en daardoor dit scenario:

- ze komen overeen om in het geniep negatieve geruchten te verspreiden over Fortis teneinde de koop gunstiger te maken.
- mede door de crisis komt de aftakeling van de aandelen in een stroomversnelling terecht.
- Fortis vraagt om interventie en de Benelux stemt (op een week-end tijd) in voor financiële hulp (28 September)
- 2-3 dagen later laat NL weten dat ze afhaken (zoals eerder onderling afgesproken) en ze Fortis NL kopen.
- ondertussen zijn de aandelen nog verder gezakt en is het een koud kunstje om de belgen het mes op de keel te zetten.
- Balkenende drukt de deal door en geeft aan Bos de toelating om de pluim op zijn hoed te steken. Zo blijft hij min of meer buiten schot en mag Bos als man van het jaar enz. blijven opdraven.

Indien ik de bal ver mis sla zeg me dan waar.
Oud 24 december 2008, 19:48   #38
ZERO
Gouverneur

ZERO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Dat vind je niet alleen in NL en B maar overal.

Bos liet in Juni al weten dat hij Fortis wou kopen. Dat was toen politiek niet correct (te duur) en daardoor dit scenario:

- ze komen overeen om in het geniep negatieve geruchten te verspreiden over Fortis teneinde de koop gunstiger te maken.
- mede door de crisis komt de aftakeling van de aandelen in een stroomversnelling terecht.
- Fortis vraagt om interventie en de Benelux stemt (op een week-end tijd) in voor financiële hulp (28 September)
- 2-3 dagen later laat NL weten dat ze afhaken (zoals eerder onderling afgesproken) en ze Fortis NL kopen.
- ondertussen zijn de aandelen nog verder gezakt en is het een koud kunstje om de belgen het mes op de keel te zetten.
- Balkenende drukt de deal door en geeft aan Bos de toelating om de pluim op zijn hoed te steken. Zo blijft hij min of meer buiten schot en mag Bos als man van het jaar enz. blijven opdraven.

Indien ik de bal ver mis sla zeg me dan waar.
Oud 24 december 2008, 20:54   #39
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Niet Nederland maar België is verantwoordelijk voor de ondergang van Fortis
Ik verwacht dat men binnenkort zal erkennen dat de dievenbende Fortis verantwoordelijk is voor de ondergang van beide landen.
Oud 24 december 2008, 22:06   #40
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Laat ik in ding voorop stellen de overheden zijn niet verantwoordelijk, de bedrijven , in dit geval Banken, wel. Daarbij gaan enkele aandeelhouders ook niet geheel vrijuit. Zelfs hele trieste gevallen doen de wenkbrauwen fronsen, want je belegt niet al je spaargeld in één aandeel... Na dit te hebben gezegd. Blijft het zo dat overheden wel een verantwoordelijkheid dragen. Ten eerste wil ik opmerekn dat ik er altijd voorstander van ben geweest om Fortis gezamelijk te redden, eventueel zonder ABN AMRO, en dat ik het betreur hoe het gelopen is. Als het zo is dat deze berichten kloppen, dan is de Nederlandse opstelling heel begrijpelijk. Wanneer men achter je rug om al iets afspreekt en later je toch nodig blijkt te hebben dan moet je het niet raar vinden dat er argwaan is. Sterker Nederland er nier eerder in betrekken is ronduit schandalig gezien het belang wat Fortis en Abn Amro gezamelijk op de Nederlandse markt hebben. Eerlijkheidshalve kan je concluderen dat zowel de Belgische als de Nederlandse Overheid beter als professionals (vrienden hoef je echt niet te zijn) hadden moeten samenwerken, omdat ze dat aan hun burgers verplicht zijn. Tot slot Luxemburg, als eerste blijkbaar met Belgie in gesprek, maar ook samen met Nederland er als de kippen bij toen het om nationalisaties ging; interessante dubbelrol (gezien Nederland en Belgie ook een rol worden toegedicht).

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be