Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Mag da?
Neen, zonder meer 8 47,06%
Neen, een hongerloon 2 11,76%
Heropvoeden, indien mogelijk 7 41,18%
Aantal stemmers: 17. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 1 januari 2009, 03:44   #21
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Dat geldt niet voor banken.
De belasting betalers betalen wel het geld hiervoor, door ze niet failliet te laten gaan.

http://www.volkskrant.nl/economie/ar...ijgt_8_miljoen
Waarom zou dat niet gelden voor banken?
Het is juist voor de banken dat het eerst geldt.
Banken = de kern v/h kapitalistische systeem.
Oud 9 februari 2009, 19:18   #22
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Peter Drucker: "Een senior manager zou niet meer dan 20 maal het loon van de minst betaalde werknemer van een onderneming mogen ontvangen."

Wij zijn daar grote voorstander van, binnen ondernemingen.
Buiten ondernemingen kan dergelijk systeem ook toegepast.

Voor activiteiten die een concentratie van kapitaal vereisen stellen wij een apart regime voor. Kapitaal moet zich kunnen concentreren, teneinde georchestreerd te kunnen optreden bij activiteiten die schaalgrootte vereisen. Om deze concentratie in cijfers te kunnen uitdrukken creëren wij een aparte munteenheid (mogelijk meerdere aparte munteenheden). Een gepaste benaming voor deze munteenheid zou kunnen zijn: "Das Kapital".
20x = ongeveer het loon van de premier
Wie in loondienst meer verdient is een dief.
Oud 9 februari 2009, 19:44   #23
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er staat in die enquete nergens 'JA' bij ????

Lijkt me wel eenzijdig gedoe hoor.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2009, 08:49   #24
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vraagstelling is heel gematigd, daiwa.

De privé-sector.
Meer bepaald enkele personen uit die privé-sector.
Diegenen die een hoger loon hebben dan de premier.
Hebben een financiëel-terroristische aanslag gepleegd op onze maatschappij.
Je wil toch niet dat er daar eentje zit te beslissen over 4Miljard bvb met een besparing van 400miljoen voor de firma, terwijl hij daar een weddeke heeft van 4Miljoen, en eventjes en plooit als een mesje als firma1 hem een villatje geeft aan de cote d'azur en firmatje twee hem verwent op een cruise tochtje van 2Miljoen.

Je ziet van hier dat om enige onafhankelijkheid te bewaren, dat uw wedde proportioneel moet zijn met de beslissingen die je neemt.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2009, 08:50   #25
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Over de loonspanning in een bedrijf valt wel iets te zeggen. Alhoewel die loonspanningsregels als resultaat zou hebben dat je allemaal vlakke bedrijfsstructuren zou krijgen, en dat bvb nergens nog kuisploegen op de loonlijst staan.
Oud 10 februari 2009, 08:53   #26
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik vraag mij zelfs af voor de CDO's, of die rommelkredieten van de amerikanen, welke truken zij gebruikt hebben om die mensen en die CEO's en die raden van beheer te overtuigen.

Het zou mij niet verwonderen dat de amerikanen de CEO's nog eens dik verwend hebben met bepaalde voordelen om bvb 8Miljard dergelijk kredieten te kopen, kan ik mij levendig inbeelden dat er 1Miljoen per CEO smeergeld aan vastgehangen heeft.

En op dat niveau als je dus als bedrijf minder betaalt dan de mogelijke smeergeld, zie je van hier dat de geesten vertroebelen, de objectiviteit weg is, en de mensen gaan voor het geld ten koste van hun bedrijf.
Oud 10 februari 2009, 09:25   #27
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waarschijnlijk genoot een bankier een hogere opleiding dan een politieker.

Allemaal een kwestie van vraag en aanbod.

Wie zou nu "neen" zeggen tegen een riant salaris ?
Oud 10 februari 2009, 09:29   #28
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Bullshit, wie meer verdient is gewoonweg meer waard of kan betere voorwaarden onderhandelen. Wie dat niet kan hebben moet in de eerste plaats maar eens dringend aan zijn eigen company value beginnen werken.
Altijd maar dat gemekker over wat anderen hebben...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2009, 10:15   #29
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Bullshit, wie meer verdient is gewoonweg meer waard of kan betere voorwaarden onderhandelen. Wie dat niet kan hebben moet in de eerste plaats maar eens dringend aan zijn eigen company value beginnen werken.
Altijd maar dat gemekker over wat anderen hebben...
ja ik zou ook graag het dubbel verdienen... en kijk ik weet zelfs hoe ik het zou kunnen doen, maar soms interesseert het mij gewoonweg niet. De risico's , het gebrek aan peace of mind, zijn het mij niet waard...

En dan zie je van die lefgozers die in het gat springen, en inderdaad daaruit fel groeien en begerenswaardige voordelen halen... maar daarom maak ik mij geen zorgen, aan bepaalde risico's hangen nadelen, het blijft een tradeoff.

Hetzelfde voor de CEO van een bank, je hebt dat loon kunnen bekomen, op basis van een zeldzame bekwaamheid. Dus die bekwaamheid mag nu wel dik onder vuur komen... dat is een feit.
Oud 10 februari 2009, 11:10   #30
Lysander
Provinciaal Statenlid

Standaard

Lonen van managers zijn geen maatschappelijk probleem. Het is een contract tussen de aandeelhouder en de manager waarbij de aandeelhouder ervoor kiest de manager een loon te geven. Het is het geld van de aandeelhouder en niet het geld van de maatschappij. Enkel de aandeelhouder kan bestolen worden. In dit geval is er geen sprake van diefstal vermits de aandeelhouder vrijwillig geld aan de manager geeft. Het is een eerlijke en vrijwillige ruil.

Aan degenen die een probleem hebben met hoge lonen: het is niet uw geld, u wordt niet bestolen, als die lonen lager zouden zijn wint u daar niets mee. Het enige wat geholpen wordt is uw afgunst.
Lysander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2009, 11:13   #31
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lysander Bekijk bericht
Lonen van managers zijn geen maatschappelijk probleem. Het is een contract tussen de aandeelhouder en de manager waarbij de aandeelhouder ervoor kiest de manager een loon te geven. Het is het geld van de aandeelhouder en niet het geld van de maatschappij. Enkel de aandeelhouder kan bestolen worden. In dit geval is er geen sprake van diefstal vermits de aandeelhouder vrijwillig geld aan de manager geeft. Het is een eerlijke en vrijwillige ruil.

Aan degenen die een probleem hebben met hoge lonen: het is niet uw geld, u wordt niet bestolen, als die lonen lager zouden zijn wint u daar niets mee. Het enige wat geholpen wordt is uw afgunst.
ik denk wel niet dat er één aandeelhoudersvergadering is waar het loon van Votron ter sprake is gekomen, en beslist is geworden met keuze opties van geven we hem die bonus of niet ?
Oud 10 februari 2009, 11:18   #32
Lysander
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ik denk wel niet dat er één aandeelhoudersvergadering is waar het loon van Votron ter sprake is gekomen, en beslist is geworden met keuze opties van geven we hem die bonus of niet ?
Het is hun geld. Als ze echt tegen die bonus waren, hadden ze die wel kunnen tegenhouden. Het is niet aan de overheid om op te komen voor de belangen van de aandeelhouders. De aandeelhouders kunnen dit gerust zelf. Achteraf blijkt natuurlijk dat die hoge bonussen geen goed idee waren. Maar op het moment van de beslissing leek het, met alle informatie die toen beschikbaar was, mss wel een goed idee.
Lysander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2009, 11:21   #33
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
ja ik zou ook graag het dubbel verdienen... en kijk ik weet zelfs hoe ik het zou kunnen doen, maar soms interesseert het mij gewoonweg niet. De risico's , het gebrek aan peace of mind, zijn het mij niet waard...
En dat is je volste recht uiteraard; ieder moet daar zijn eigen keuze in maken, maar aan keuzes hangen gevolgen vast, zowel positief als negatief, net zoals dat ook het geval is voor zij die daar wel voor willen kiezen. Met geen van beide keuzes is iets mis en met geen van beide gevolgen is iets mis.
Het enige dat er mis is, is dat men gaat klagen dat men de positieve gevolgen van de keuze die men niet gemaakt heeft, ook wil heben. There's no free lunch.

Citaat:
En dan zie je van die lefgozers die in het gat springen, en inderdaad daaruit fel groeien en begerenswaardige voordelen halen... maar daarom maak ik mij geen zorgen, aan bepaalde risico's hangen nadelen, het blijft een tradeoff.

Hetzelfde voor de CEO van een bank, je hebt dat loon kunnen bekomen, op basis van een zeldzame bekwaamheid. Dus die bekwaamheid mag nu wel dik onder vuur komen... dat is een feit.
Dat gebeurt dan ook.
Oud 10 februari 2009, 11:22   #34
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Het zijn de aandeelhouders die hem aangesteld hebben en die zijn contract bepaald hebben. Volstaat dat niet?
Oud 10 februari 2009, 11:26   #35
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zijn de aandeelhouders die hem aangesteld hebben en die zijn contract bepaald hebben. Volstaat dat niet?
is dat zo, de algemene jaarvergadering of maurice lippens heeft hem aangesteld en een contract gegeven ?
Oud 10 februari 2009, 11:33   #36
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
is dat zo, de algemene jaarvergadering of maurice lippens heeft hem aangesteld en een contract gegeven ?
Er is geen algemene jaarvergadering nodig om die beslissing te nemen. De rvb als vertegenwoordiging van de aandeelhouders, volstaat.
Oud 10 februari 2009, 11:35   #37

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lysander Bekijk bericht

Klein minuutje hé .. als de regering moet tussen komen dan is het wel de belastingbetaler die de rekening mag betalen hé. Het is dan zeker niet verantwoord dat die toplieden nog zo'n hoge lonen en bonussen mogen ontvangen.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2009, 11:37   #38
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Klein minuutje hé .. als de regering moet tussen komen dan is het wel de belastingbetaler die de rekening mag betalen hé. Het is dan zeker niet verantwoord dat die toplieden nog zo'n hoge lonen en bonussen mogen ontvangen.
Waar staat dat de regering MOET tussenkomen ?

Zet je niet beter De regering WIL tussenkomen ?
Oud 10 februari 2009, 11:37   #39
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is geen algemene jaarvergadering nodig om die beslissing te nemen. De rvb als vertegenwoordiging van de aandeelhouders, volstaat.
Voila, dus het loon van een Votron komt nooit op een algemene vergadering. Probeer maar eens uw loon te verdedigen naar 10.000 aandeelhouders die hun investering zien kwakkelen.
Oud 10 februari 2009, 11:38   #40
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Waar staat dat de regering MOET tussenkomen ?

Zet je niet beter De regering WIL tussenkomen ?
Excuseer, het is wel moeten, want Fortis is op zijn knieen geld gaan vragen
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be