Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 februari 2009, 18:23   #21
DEMOKRATOS
Lokaal Raadslid

DEMOKRATOS's schermafbeelding

Standaard

De zender die geopend is door de Turkse staat, zend meer Turks uit dan in het Koerdisch, dan wordt het nog slecht vertaald. Meestal zijn het nog Turkse film's met een slechte Koerdisch nog even snel vertaald, net als een vluchteling die hier Nederlands spreekt : ) Zelf ben ik net als onze collega Koerd zelf ook van Koerdische orgine, en ben ook van mening dat we geen behoeften hebben aan een door Turkije opgerichte tv-zender. Deze zender zal de Koerdische vraagstuk zker niet oplossen. De Koerdische kwestie is meer dan alleen maar een zender. Turkse staat moet de Koerdische taal erkennen, wat nu niet het geval is. Eerst en vooral willen we vredig samenleven in Turkije zonder dat we worden gefolterd, we willen onze Koerdische nieuwjaar (Newroz) vieren zonder dat Turkije dit verstoord met zijn legertroepen en deze feest tot een bloedbad eindigd. Kortom Koerden willen een menswaardig bestaan. Koerden willen vrede. Terwijl uw regering de Koerden blijft ontkennen, zend Roj tv dit maand zijn 15 jaar, beetje laat van die Toerken om de Koerden aan hun kant te trekken. Koerden zijn geen bedelaars, maar martelaars die tegen jullie ontkenningspolitiek strijd voert. Koerden leefden al duizenden jaren voordat de Turken van Mongolie naar het Midden-Oosten kwamen, met hun barbaarsheid, kijk maar naar de geschiedenisboeken, en die zijn niet geschreven door Koerden! Je zit heel de forum over de rechten van de Koerden bezig beste Turkse Nederlander, laat de Koerden maar praten als ze efectief zijn rechten hebben, in plaats van hier zowat uit te kramen, Turkije is helemaal geen democratisch land, verre van. In Turkije is anders zijn al genoeg om eens goed gefolterd te worden.

Laatst gewijzigd door DEMOKRATOS : 4 februari 2009 om 18:25.
DEMOKRATOS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2009, 18:27   #22
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DEMOKRATOS Bekijk bericht
De zender die geopend is door de Turkse staat, zend meer Turks uit dan in het Koerdisch, dan wordt het nog slecht vertaald. Meestal zijn het nog Turkse film's met een slechte Koerdisch nog even snel vertaald, net als een vluchteling die hier Nederlands spreekt : ) Zelf ben ik net als onze collega Koerd zelf ook van Koerdische orgine, en ben ook van mening dat we geen behoeften hebben aan een door Turkije opgerichte tv-zender. Deze zender zal de Koerdische vraagstuk zker niet oplossen. De Koerdische kwestie is meer dan alleen maar een zender. Turkse staat moet de Koerdische taal erkennen, wat nu niet het geval is. Eerst en vooral willen we vredig samenleven in Turkije zonder dat we worden gefolterd, we willen onze Koerdische nieuwjaar (Newroz) vieren zonder dat Turkije dit verstoord met zijn legertroepen en deze feest tot een bloedbad eindigd. Kortom Koerden willen een menswaardig bestaan. Koerden willen vrede. Terwijl uw regering de Koerden blijft ontkennen, zend Roj tv dit maand zijn 15 jaar, beetje laat van die Toerken om de Koerden aan hun kant te trekken. Koerden zijn geen bedelaars, maar martelaars die tegen jullie ontkenningspolitiek strijd voert. Koerden leefden al duizenden jaren voordat de Turken van Mongolie naar het Midden-Oosten kwamen, met hun barbaarsheid, kijk maar naar de geschiedenisboeken, en die zijn niet geschreven door Koerden! Je zit heel de forum over de rechten van de Koerden bezig beste Turkse Nederlander, laat de Koerden maar praten als ze efectief zijn rechten hebben, in plaats van hier zowat uit te kramen, Turkije is helemaal geen democratisch land, verre van. In Turkije is anders zijn al genoeg om eens goed gefolterd te worden.
Probleem voor Erdogan is dat hij erg afhankelijk is van Koerdische stemmen (of Berg-Turken, plattelandsturken). Zijn Islamistische agenda is belangrijker voor hem dan zijn Turks nationalisme.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2009, 18:39   #23
DEMOKRATOS
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Probleem voor Erdogan is dat hij erg afhankelijk is van Koerdische stemmen (of Berg-Turken, plattelandsturken). Zijn Islamistische agenda is belangrijker voor hem dan zijn Turks nationalisme.

Het gaat hier over Turkse Islam, dit is niet gelijk elders. Veel Turken geloven dat Kerdogan de nieuwe verlosser, de nieuwe Messias is. Echte Koerden zullen niet op deze extremist stemmen! Hij misbruikt de Islam om zijn laffe strijd te rechtvaardigen. Hij steunt elke vorm van Moslim extremisme, is ook aanhanger van Hamas, en Hezbollah. Is al meermaals bij Ahmednejad (Iran) geweest. En zoiets wilt zich aansluiten bij de Eu. jahh alleen maar om Europa uit te melken, net als Bulgarije en al dei oostbloklanden... Turkije moet zich maar aansluiten bij Afrika, want daar hoort die thuis...
Oud 4 februari 2009, 23:52   #24
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat hier over Turkse Islam, dit is niet gelijk elders. Veel Turken geloven dat Kerdogan de nieuwe verlosser, de nieuwe Messias is. Echte Koerden zullen niet op deze extremist stemmen! Hij misbruikt de Islam om zijn laffe strijd te rechtvaardigen. Hij steunt elke vorm van Moslim extremisme, is ook aanhanger van Hamas, en Hezbollah. Is al meermaals bij Ahmednejad (Iran) geweest. En zoiets wilt zich aansluiten bij de Eu. jahh alleen maar om Europa uit te melken, net als Bulgarije en al dei oostbloklanden... Turkije moet zich maar aansluiten bij Afrika, want daar hoort die thuis...
Wat een onzin zeg. Wie gelooft dat Erdogan de verlosser is? Ik kan hetzelfde zeggen over Ocalan die meteen zijn aanhangers verraadde op het moment dat hij gevangen werd genomen. Zal ik wat vertellen over de achterlijke Koerdische aga cultuur? Of de eerwraak dat veel voorkomt onder Koerden?

Je kunt Turken wel zwart maken maar daar trappen de Europeanen niet in. Europeanen kennen ons inmiddels goed door onze talloze onderlinge contacten. De Europeaan weet inmiddels dat Turken goede vriendelijke hardwerkende mensen zijn.

Laten we elkaar niet zwart maken. In feite willen we beiden hetzelfde: een rechtvaardig Turkije met gelijke rechten voor iedereen waarbij de Koerdische identiteit beschermd wordt.

Laatst gewijzigd door Turkse Nederlander : 4 februari 2009 om 23:53.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2009, 01:38   #25
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander Bekijk bericht
Wat een onzin zeg. Wie gelooft dat Erdogan de verlosser is? Ik kan hetzelfde zeggen over Ocalan die meteen zijn aanhangers verraadde op het moment dat hij gevangen werd genomen. Zal ik wat vertellen over de achterlijke Koerdische aga cultuur? Of de eerwraak dat veel voorkomt onder Koerden?

Je kunt Turken wel zwart maken maar daar trappen de Europeanen niet in. Europeanen kennen ons inmiddels goed door onze talloze onderlinge contacten. De Europeaan weet inmiddels dat Turken goede vriendelijke hardwerkende mensen zijn.

Laten we elkaar niet zwart maken. In feite willen we beiden hetzelfde: een rechtvaardig Turkije met gelijke rechten voor iedereen waarbij de Koerdische identiteit beschermd wordt.
Eigenlijk ben ik iets nieuwsgieriger naar een reactie van jou op deze regels:
Citaat:
.... Hij steunt elke vorm van Moslim extremisme, is ook aanhanger van Hamas, en Hezbollah. Is al meermaals bij Ahmednejad (Iran) geweest. En zoiets wilt zich aansluiten bij de Eu. jahh alleen maar om Europa uit te melken, net als Bulgarije en al dei oostbloklanden ....
Oud 5 februari 2009, 09:04   #26
DEMOKRATOS
Lokaal Raadslid

Standaard

Als de Koerden Ocalan zien als held, kan geen enkele Turk ons dat tegenhouden. Ik zie Abdullah Ocalan als iemand die opkwam tegen de onrecht dat het Koerdische volk werd en wordt aangedaan. Dankzij hem zijn wij vandaag wat we moeten zijn. Dankzij hem zijn we trots dat we Koerden zijn. Hij heeft ons zelfrespect teruggegeven wat door Turkse staat was zoek geraakt. Koerden zijn net als de Indianen in Amerika de oorspronkelijke bewoners van het huidige Turkije, maar worden gewoonweg uitgebuit door de uit Azie overgewaaide Mongolen. Dankzij Abdullah Ocalan zijn strijd zijn er op de dag van vandaag inzake mensenrechten beetje voorruitgang. Dankzij zijn strijd is er vandaag een Koerdische zender. Natuurlijk is dit niet voldoende om de Koerdische vraagstuk op te lossen. Koerden willen hun kinderen hun eigen taal op school onderwijzen, wat op de dag van vandaag nog altijd verboden is. Helaas zijn we zodanig geasimilleerd dat we onze eigen taal niet kennen.... Hoe kan een mens zonder cultuur, zonder taal leven?? Hoe hebben jullie ons decenia's lang de mond gesnoerd! Schaam U. Hier is democratie, alles wat ik hier schreef, daar krijg ik in Turkije een proces aan mijn been. Dat weet ge goed genoeg! Turkije, een mooi land, Maar ondemocratisch....voor mensen die geen Turk zijn, of opkomen voor de anderen....
Oud 5 februari 2009, 13:03   #27
Koerd
Burger

Koerd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander Bekijk bericht

.

Ocalan was verdoofd op dat moment, dus da argument zou ik er echt nie bijhalen turk.

En Ocalan zijn eerste stap was streven naar de val van het feodalisme en aga cultuur onder de Koerden.

Voor mij part haal jij de aga cultuur of eerwraak onder koerden erbij. Niemand die daar meer tegen is als mij! Wij, Koerden, staan open voor kritiek. Kunnen wij niet over de TUrken zeggen toch? (Ik moet plots denken aan doodsbedreigen van Orhan Pamuk?)

K. Marx
Koerd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2009, 15:33   #28
Samuray
Schepen

Samuray's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koerd Bekijk bericht
Ocalan was verdoofd op dat moment, dus da argument zou ik er echt nie bijhalen turk.

En Ocalan zijn eerste stap was streven naar de val van het feodalisme en aga cultuur onder de Koerden.

Voor mij part haal jij de aga cultuur of eerwraak onder koerden erbij. Niemand die daar meer tegen is als mij! Wij, Koerden, staan open voor kritiek. Kunnen wij niet over de TUrken zeggen toch? (Ik moet plots denken aan doodsbedreigen van Orhan Pamuk?)
Doe ook deze bij:
vrouwenbesnijdenis...
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=...e+zoeken&meta=
ik dacht dat dit alleen in Afrika voorkwam, maar Koerden kennen er blijkbaar ook wat van.
Samuray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2009, 16:50   #29
Fiere Jood
Provinciaal Gedeputeerde

Fiere Jood's schermafbeelding

Standaard

Ik ken de geschiedenis niet tussen Turken en Koerden dus kan ik geen commentaar geven.Over Erdogan wil ik iets kwijt : door een uitspraak van hem hebben liefst 415.000 toeristen hun vakantie naar Turkije geannuleerd.

Published 12:49 11.05.11
Fiere Jood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2009, 17:15   #30
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fiere Jood Bekijk bericht
Ik ken de geschiedenis niet tussen Turken en Koerden dus kan ik geen commentaar geven.Over Erdogan wil ik iets kwijt : door een uitspraak van hem hebben liefst 415.000 toeristen hun vakantie naar Turkije geannuleerd.
De man graaft Turkije z'n graf.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2009, 20:49   #31
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als de Koerden Ocalan zien als held, kan geen enkele Turk ons dat tegenhouden. Ik zie Abdullah Ocalan als iemand die opkwam tegen de onrecht dat het Koerdische volk werd en wordt aangedaan. Dankzij hem zijn wij vandaag wat we moeten zijn. Dankzij hem zijn we trots dat we Koerden zijn. Hij heeft ons zelfrespect teruggegeven wat door Turkse staat was zoek geraakt. Koerden zijn net als de Indianen in Amerika de oorspronkelijke bewoners van het huidige Turkije, maar worden gewoonweg uitgebuit door de uit Azie overgewaaide Mongolen..
Ik denk dat dat toch enige nuancering verdient. Er zou een moment geweest zijn in het verleden waarin veel Koerden die Ottomaanse overheersing door geloofsgenoten niet zo erg vonden, en zelfs met hen samenspanden tegen de Armeniers en vrij recent nog tegen de Assyriërs. Hetzelfde zou trouwens gelden voor de Armeniërs die nu de Grieken als "vriendjes" beschouwen maar die net zo goed zelfs te lijden hadden onder assimilatiepolitiek van de Byzantijnse keizer.
Oud 5 februari 2009, 20:55   #32
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Werkelijk in die talen of alleen maar gebruikmakend van zulk alfabet? Turkije heeft nog niet zeer lang een Latijns alfabet.
Geen slechte vraag, voor zover ik het boek begrijp: Arabische en Perzische woorden in het Arabisch schrift, en Mongoolse woorden in het Mongoolse schrift (van de tussenperiode, tussen de Seltsjoeken en de Ottomanen)

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be