Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 januari 2009, 02:17   #1
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard Koerdische tv-zender in Turkije

http://www.nos.nl/nosjournaal/artike..._tvzender.html

De Turkse staatsomroep heeft een zender opgestart die 24 uur per dag in het Koerdisch gaat uitzenden. Een stap in de goede richting lijkt me. De volgende stap is de uitbreiding van onderwijs in het Koerdisch dat nu zeer beperkt is.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2009, 03:01   #2
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Hier een uitzending van de nieuwe zender:

http://www.youtube.com/watch?v=MsdvhRUY1Ww

Erdogan houdt een toespraak in het Turks gedubbed in het Koerdisch (met Turkse ondertiteling). De meeste van jullie zullen er niets van verstaan. Hij beeindigt zijn toespraak met woorden in het Koerdisch.
Oud 2 januari 2009, 10:28   #3
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Dat is een zeer grote stap in de goede richting! Zoiets was niet zo lang geleden nog totaal ondenkbaar. Proficiat aan de heer Erdogan! Deze meneer verdient onze steun.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2009, 14:47   #4
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Ik wil dit initiatief eerst nog het voordeel van de twijfel geven, maar het baart mij wel zorgen dat de Turkse staatsomroep hiervan de organisator is. Het is aan de Koerden zélf om eigen zenders op te richten.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2009, 16:13   #5
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik wil dit initiatief eerst nog het voordeel van de twijfel geven, maar het baart mij wel zorgen dat de Turkse staatsomroep hiervan de organisator is. Het is aan de Koerden zélf om eigen zenders op te richten.
Dat lijkt me de volgende stap. Er zullen nog twee kanalen in twee andere Koerdische dialecten worden opgericht. Daarna zal er nog een Perzische en een Arabische zender de lucht in gaan.
Oud 2 januari 2009, 18:49   #6
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander Bekijk bericht
Dat lijkt me de volgende stap. Er zullen nog twee kanalen in twee andere Koerdische dialecten worden opgericht. Daarna zal er nog een Perzische en een Arabische zender de lucht in gaan.
Zeer goede intiatieven. Nu nog een zender in het Assyrisch.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2009, 20:19   #7
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Zeer goede intiatieven. Nu nog een zender in het Assyrisch.
Volgens mij is dat ook een van de talen waarin uitgezonden gaat worden.
Oud 1 februari 2009, 09:20   #8
DEMOKRATOS
Lokaal Raadslid

DEMOKRATOS's schermafbeelding

Standaard

Koerden hadden al tientallen zenders die in ballingschap uitzenden, zoals het Koerdische ROJ tv die in Denderleeuw uitzend. Het Turkse versie hiervan is gewoonweg om Europa te laten zien dat Turkije inzake mensenrechten verbeterd is. Als Turkije echt bereid is om een humane beleid te voeren, laat dan de prive zenders uitzenden in de taal die ze wensen, wat tot op heden nog altijd verboden is. Het Koerdische taal wordt in Turkije door 20 miljoen mensen gesproken, en die zul je met één zender niet sussen. De Koerdische partij PKK zend al 20 jaar geleden met Roj tv. Beetje laat van de Turken om de Koerden aan hun kant te trekken. Het is een stap in de goede richting, maar onvoldoende om het Koerdische vraagstuk op te lossen.
DEMOKRATOS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2009, 20:27   #9
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Momenteel ben ik aan het bijleren over de geschiedenis van Turkije, en het valt me op dat de identificatie : Turk=turkstalige maar heel recent was. Op munten uit bijvoorbeeld de Seltsjoeken tijd staan vaak eerder inscripties in het Arabisch en het Perzisch dan in het Turks/een Turkse taal.
Oud 2 februari 2009, 00:34   #10
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DEMOKRATOS Bekijk bericht
Koerden hadden al tientallen zenders die in ballingschap uitzenden, zoals het Koerdische ROJ tv die in Denderleeuw uitzend. Het Turkse versie hiervan is gewoonweg om Europa te laten zien dat Turkije inzake mensenrechten verbeterd is. Als Turkije echt bereid is om een humane beleid te voeren, laat dan de prive zenders uitzenden in de taal die ze wensen, wat tot op heden nog altijd verboden is. Het Koerdische taal wordt in Turkije door 20 miljoen mensen gesproken, en die zul je met één zender niet sussen. De Koerdische partij PKK zend al 20 jaar geleden met Roj tv. Beetje laat van de Turken om de Koerden aan hun kant te trekken. Het is een stap in de goede richting, maar onvoldoende om het Koerdische vraagstuk op te lossen.
Prive zenders in het Koerdisch is de volgende stap. Vandaag zag ik een Koerdische DTP politika keiharde uitspraken doen over Turkije op tv. Vroeger was dit niet mogelijk. Je moet wel eerlijk zijn Demokratos. Er is veel veranderd in Turkije. Veel Koerden in Turkije zijn blij met deze nieuwe zender.
Oud 2 februari 2009, 19:48   #11
Koerd
Burger

Koerd's schermafbeelding

Standaard

Veel Koerden voelen zich net als een bedelaar die een koerdische zender als aalmoes krijgen. Dit lost de Koerdische kwestie niet op hoor, helemaal niet.

Er is juist niks veranderd in Turkije. Er worden nog altijd Koerden gefolterd, er is nog steeds geen vrijheid van meningsuiting, er zijn nog altijd Koerdische kinderen in de gevangenis waarvoor ze 60 jaar straf eisen omdat ze verdacht worden van PKK leden te zijn, er wordt elk jaar nog minstens een koerdische KIND vermoord of omvergereden door de turkse politie.. ik kan zo wel door blijven gaan. WAT is er veranderd?

Daarom vind ik het ook ironisch en grappig als ik erdogan tekeer zie gaan tegen israel. Jongen, er loopt al 30 jaar een oorlog in u eigen land met meer als 30 000 doden. Hoe hypocriet kan een mens zijn. Gewoon lachwekkend. Meneer erdogan, jij zegt dat hamas verkozen is door de palestijnen zelf.. Awel zo is DTP, die jij beschuldigt van terrorisme, ook door het Koerdische volk verkozen. (DTP= politieke tak van PKK)

K. Marx
Koerd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2009, 19:59   #12
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Waarom Erdogan dubben en dan in zijn eigen taal ondertitelen? Waarom niet gewoon in 't Koerdisch ondertitelen?
Oud 2 februari 2009, 22:36   #13
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koerd Bekijk bericht
Veel Koerden voelen zich net als een bedelaar die een koerdische zender als aalmoes krijgen. Dit lost de Koerdische kwestie niet op hoor, helemaal niet.

Er is juist niks veranderd in Turkije. Er worden nog altijd Koerden gefolterd, er is nog steeds geen vrijheid van meningsuiting, er zijn nog altijd Koerdische kinderen in de gevangenis waarvoor ze 60 jaar straf eisen omdat ze verdacht worden van PKK leden te zijn, er wordt elk jaar nog minstens een koerdische KIND vermoord of omvergereden door de turkse politie.. ik kan zo wel door blijven gaan. WAT is er veranderd?

Daarom vind ik het ook ironisch en grappig als ik erdogan tekeer zie gaan tegen israel. Jongen, er loopt al 30 jaar een oorlog in u eigen land met meer als 30 000 doden. Hoe hypocriet kan een mens zijn. Gewoon lachwekkend. Meneer erdogan, jij zegt dat hamas verkozen is door de palestijnen zelf.. Awel zo is DTP, die jij beschuldigt van terrorisme, ook door het Koerdische volk verkozen. (DTP= politieke tak van PKK)
Veel Koerden zien het ook als een stap in de goede richting en een erkenning van de Koerden. Ik heb zelf ook rondgekeken op het internet. De meningen zijn verdeeld. De PKK blaast nog steeds vrouwen en kinderen op en handelt in heroine etc. Zo kan ik ook doorgaan. De folteringen in Turkije zijn ZEER sterk gedaald. Denk je dat de EU waarnemers dit niet gemerkt zouden hebben? De DTP is wel gewoon toegestaan in Turkije, terwijl er duidelijke links met de terroristische PKK zijn. Zelfs als Turkije helemaal perfect is voor Koerden dan zul jij nog steeds zeuren. Geef toe dat Turkije veel beter voor de Koerden is dan vroeger.

De helft van de Koerden geeft nog altijd zijn stem aan Erdogan. Dat betekent toch dat veel Koerden hem goed vinden.

Ik ben het er trouwens mee eens dat Erdogan zich niet met Israel moet bemoeien.

Laatst gewijzigd door Turkse Nederlander : 2 februari 2009 om 22:38.
Oud 3 februari 2009, 01:49   #14
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Een voormalig PKK lid gaat nu voor de regerende AKP van Erdogan de burgemeesters verkiezingen in. En dan nog wordt er gezegd dat er niets veranderd is in Turkije. Jullie moeten minder Roj tv kijken. Ga naar Turkije en zie met je eigen ogen wat er werkelijk aan de hand is.
Oud 3 februari 2009, 02:09   #15
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Een voormalig PKK lid gaat nu voor de regerende AKP van Erdogan de burgemeesters verkiezingen in. En dan nog wordt er gezegd dat er niets veranderd is in Turkije. Jullie moeten minder Roj tv kijken. Ga naar Turkije en zie met je eigen ogen wat er werkelijk aan de hand is.
Jaja, ons naar Turkije sturen en zelf lekker hier blijven zeker?
Als er aan Turkije iets goeds was zat jij nou daar en niet hier.

Oud 3 februari 2009, 02:12   #16
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Momenteel ben ik aan het bijleren over de geschiedenis van Turkije, en het valt me op dat de identificatie : Turk=turkstalige maar heel recent was. Op munten uit bijvoorbeeld de Seltsjoeken tijd staan vaak eerder inscripties in het Arabisch en het Perzisch dan in het Turks/een Turkse taal.
De taal aan het hof van het Ottomaanse Rijk was trouwens grotendeels Perzisch. Zoals de taal aan veel Duitse hoven vroeger Frans was.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2009, 03:25   #17
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Werkelijk in die talen of alleen maar gebruikmakend van zulk alfabet? Turkije heeft nog niet zeer lang een Latijns alfabet.
Oud 4 februari 2009, 12:31   #18
Koerd
Burger

Koerd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Veel Koerden zien het ook als een stap in de goede richting en een erkenning van de Koerden. Ik heb zelf ook rondgekeken op het internet. De meningen zijn verdeeld. De PKK blaast nog steeds vrouwen en kinderen op en handelt in heroine etc. Zo kan ik ook doorgaan. De folteringen in Turkije zijn ZEER sterk gedaald. Denk je dat de EU waarnemers dit niet gemerkt zouden hebben? De DTP is wel gewoon toegestaan in Turkije, terwijl er duidelijke links met de terroristische PKK zijn. Zelfs als Turkije helemaal perfect is voor Koerden dan zul jij nog steeds zeuren. Geef toe dat Turkije veel beter voor de Koerden is dan vroeger.

De helft van de Koerden geeft nog altijd zijn stem aan Erdogan. Dat betekent toch dat veel Koerden hem goed vinden.

Ik ben het er trouwens mee eens dat Erdogan zich niet met Israel moet bemoeien.
Da kan goed zijn da er bepaalde Koerden dat zien als een stap in de goede richting. Maar er zijn ook miljoenen Koerden die Rojtv blijven kijken. En terecht! De pkk blaast vrouwen op? Bron! En geen o zo objectieve turkse bron.

Jongen, weet jij hoe veel DTP leden er gevangen zitten? En natuurlijk zijn er lings met de PKK. Ik snap jullie niet he. ENerzijds wil je dat de oorlog stopt (hoop ik), waarvoor er diaoloog nodig is en de oplossing aan de hand van politiek dient opgelost te worden. Er wordt dan een politieke partij opgericht, de DTP, en dan gaan jullie die beschuldigen van terrorisme?? Logica?

En weet je waarom de Koerden stemmen voor AKP (=erdogan)? Omdat hij de Islam misbruikt om aan de macht te blijven, én omdat hij gratis voedsel en houtskool uitdeelt aan arme en hongerige Koerden. EN DAT HEB IK MET MIJN EIGEN OGEN GEZIEN.

Trouwens, turkije blijft erop los folteren. Bezoek maar eens de gevangenis van Amed (oftewel Diyarbakir) en dan weet je wat ik bedoel.

Kijk trouwens wat ik tegenkwam laatst op het Inet

LEIDEN - Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens heeft Turkije veroordeeld wegens de vijfjarige opsluiting van een tiener. Oktay Güveç (Koerd), die vandaag 28 jaar is en sinds 2002 in België leeft als politiek vluchteling, krijgt van de Turkse staat 45.000 euro toegewezen.

Marteling

Güveç werd van zijn 15de tot zijn 20ste opgesloten als een volwassene omdat hij lid zou geweest zijn van de Koerdische Arbeiderspartij PKK. Hij kreeg naar eigen zeggen elektroshocks toegediend, werd af en toe blootgesteld aan een soort waterkanon en kreeg slagen op zijn voeten. Daarenboven was hij niet aanwezig op zeker 14 van de 30 hoorzittingen van zijn eerste en tweede proces.

Source: AFP

En ten slotte

Als Turkije de Koerden geeft waar ze recht op hebben (vrijheids van meningsuiting, onderwijs in eigen taal, culturele rechten,...) en de PKK stopt niet met oorlog voeren, awel dan zal ik een anti PKKer zijn!

K. Marx
Oud 4 februari 2009, 12:32   #19
Koerd
Burger

Koerd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gelukkig kom ik jaarlijks in KOerdistan. Jij? Ooit geweest in het oosten van u land? Wan, Mardin, Amed, Sirnax, Bitlis,? Dacht het niet

K. Marx
Oud 4 februari 2009, 13:12   #20
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
http://www.nos.nl/nosjournaal/artike..._tvzender.html

De Turkse staatsomroep heeft een zender opgestart die 24 uur per dag in het Koerdisch gaat uitzenden. Een stap in de goede richting lijkt me. De volgende stap is de uitbreiding van onderwijs in het Koerdisch dat nu zeer beperkt is.
Stap in de goede richting, inderdaad.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be