![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik denk niet dat het een minderheid is, ik denk dat de meerderheid van de consumenten er zich geen zak van aantrekken. Integendeel dit als een extra potentiele belasting beschouwen... die de politici gaan aangrijpen om de begrotingsgat dicht te rijden, exact zoals dingske dat hier formuleert.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wel, daarom moeten we een stevige overheid hebben die ook eens snapt dat men ook de kost voor het milieu moet gaan doorrekenen aan de consument. Iets dat op dit moment nog zelden tot nooit wordt gedaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Is het niet mogelijk deze te laten draaien met minder vervuiling zonder nog es de mensen extra te gaan belasten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.realclimate.org/index.php...switch_lang=sp De CO2/capita kampioenen zijn Quatar, Koeweit, Bahrein, VAE (arabie) dan echter zijn vooral inefficient Australie, Estland, Griekenland, USA maar bvb zeer energie of CO2 efficient Ijsland, Noorwegen, SIngapore, Frankrijk, Finland, Zwitserland zit zo een beetje in de middenmoot Belgie, Nederland, Canada, |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je moet kiezen tussen energie intensief rundsvlees en melkproduktne, of energievriendelijk gevolgte... dan moet de keuze voor de consument zichtbaar zijn... en de consument moet kunnen kiezen om bvb gewoon wat minder rundsvlees te eten bvb. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Banneling
|
![]() Ik heb economisch advies van Adrian nodig !
Tlijkt me zo dat als men producten duurder maakt door de impact op het milieu door te rekenen (grondwater, lozingen, CO2 uitstoot, afvalproductie, enzo....) men automatisch minder koopkracht heeft. Want dit geld gaat rechtstraaks naar waterzuivering, heraanleg bossen, milieuprojecten enz..... Het debiele systeem van indexeringen gaat dit weer natuurlijk teniet doen, maar iedereen weet dat het indexsysteem niet eeuwig kan overleven (europa zit er nu al achter...) |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ik denk dat een minister met vraag/aanbod kurves moet spelen om het gedrag van de consument in de goeie richting te sturen. Voorbeeld: Een huis zou alleen mogen verwarmd worden met restwarmte.... Omdat gas verbranden de hoogste energiewaarde vrijzet van 1000°c, en die energiewaarde de enige is die bekwaam is om electriciteit te maken. De cogeneratie of WKK oplossing is volgens mij de enige toepassing die de politici nu massaal zouden moeten nastreven voor de volgende 20-30 jaar is dit een uitstekende zuinige oplossing. Dus als je dit wilt realiseren moet je 1° de CO2 in de gas 1euro/kg taxeren zorgt dat de consument minder gas wil verbruiken. Hij wil toch maar maximaal bvb 1000-2000euro geven voor zijn verwarmingsprobleem 2° je stelt de cogeneratiesector volledig taksvrij op poten. Dus geen taks op arbeid, geen btw, geen lasten op die bedrijven... Dus komt uw WKK ketel voor 70% goedkoper van de rolband in uw kelder terecht. En dus die combinatie zorgt dat binnen de 10 jaar gans belgie converteert en je een giganitsche economische voorsprong geeft aan onze economie. Dat is dus een voorbeeld van een economische oplossing die een WIN_WIN maakt voor de overheid - voor het bedrijfsleven - voor de belgische economie - voor de privé personen... Dus geen CO2 taks, zonder de ontsnappingsroutes... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() OK, de poolkappen smelten. En dan?
Denk je nu echt dat dat de eerste keer is in het bestaan van moeder aarde dat de poolkappen aan het smelten zijn? Als ze de mens toch maar kunnen bang maken met iets dat hun de macht kan opleveren is alles wat ze ze kunnen wijsmaken welkom. Vroeger was het den Duivel, de Hel en Vagevuur en nu dat de armen van geest niet langer meer in den Duivel geloven zijn het de smeltende ijskappen die een welkom alternatief vormen. Zonder dat tufferke van ons zouden die kappen ook wel weer is aan ‘t smelten gegaan zijn hoor. Ik denk dat er heel wat andere, veel donkerdere, wolken boven het hoofd zweven dan die smeltende poolkappen. Bepaalde immens vulkanische gebieden bv waar de onmetelijke gevolgen niet te overzien zijn en nog andere. Gaan de Groentjes dat ook tegengaan misschien. La Palma bv. http://home.tiscali.nl/~jjedel/la%20...n_la_palma.htm of het nog veel grotere en gevaarlijkere yellowstone gebied http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/27427332/ http://www.kennislink.nl/web/show?id=182662 Zelfs als er een stukken kleinere vulkaantje eens lekker uit de bol gaat kan het al genoeg zijn om de poolkappen voor de eerst komende 2, 3000 jaar opnieuw in meeeeeeeters dik ijs te veranderen. Awel Groene mannen. Wanneer komt ge vertellen dat ge daar die problemen gaataanpakken? |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De wereld heeft een normaal CO2 ppm gehalte, en dat gehalte is dus meer dan dik gestegen. En wat gebeurt er normaal ? De planten en zee absorberen die CO2 en zorgen dat alles gebufferd wordt. maar we bossen kappen aan recordtempo. We verbranden (pin mij niet voor dit getal maar bvb )1miljoen jaar voorraad aardolie (de aarde heeft dus 1miljoen jaar gedaan om die petroleum te produceren) en die CO2 storten we allemaal in de lucht... Dus het is geen spookbeeld die CO2 is weldegelijk een probleem. Nu in de jaren '70 waren er al doembeelden over die CO2, het kan wel een soort urban legend zijn op zijn manier. Maar wat welk zeker is, ons petroleumafhankelijkheid mag wel eens deftig herbekeken worden, en we mogen rustig eens goed investeren in minder petroleumafhankelijk en dit voor de volgende reden. Stel dat de gemddelde auto 7 liter verbruikt, en we zijn met 1Miljard mensen die met zo'n auto rijden. En straks willen 2 Miljard mensen met een auto rijden, dan begrijp je sowieso dat straks ofwel de produktie van petroleum moet verdubbelen, en zo dit niet kan, dat we gaan bieden voor die schaarse petroleum tot de prijs 10 keer hoger wordt. Dus de beste manier om te reageren is zorgen dat het vlootgemiddelde zakt naar 3.5liter. Als de andere (amerikanen) dan blijven sukkelen met hun 10liter, dat ze hun plan trekken, maar wij gaan dan niet meebetalen... En als de chinezen willen rondtuffen aan 7liter, dat ze dan ook hun plan trekken, maar wij gaan de efficienste economie hebben... En daar draait het wereldspelletje rond. Dus europa is goed bezig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zeg bazeke, als gij dan wel zo goed wetenschappelijk onderlegd bent dan zou je zeker moeten weten dat er al verschillende tegenstrijdige wetenschappelijke uitslagen bestaan op gebied van deze materie hoor. Maar ja, die andere, die niet in uw kraamke passen, die hoort ge niet zo graag zeker.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
|
![]() Oh niets speciaals....
de kaarten moeten een beetje hertekend worden, dat is alles. ![]() En ohja: u heeft vast al gehoord van verzilting en zoetwatergebrek? Dat zou dan ook wel eens de kop op kunnen steken. Citaat:
Ik hoor het al zeggen "zonder ons zou de wereld ook ooit wel eens vergaan hoor". Citaat:
Citaat:
Wetenschappers ook niet. Tenminste toch geen jaren vooraf. Dat vulkanen ooit eens zullen uitbarsten is een zekerheid, maar of Yellowstone dit jaar nog zal uitbarsten of dat pas volgend millennium zal doen is een raadsel. Misschien kunnen we dus beter van feiten uitgaan waar we wel zeker van zijn. Of hebt u het plafond van uw nieuwbouwhuis pas vernieuwd in case het ooit naar beneden zal komen? En nog iets: is dat geen bangmakerij volgens u? Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 8 januari 2009 om 23:49. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Overigens dien ik ook nog dit op te merken. Je spreekt van 10 L, 7 L of 3.5 L. Dat is allemaal een toffe theorie maar het is niet het verbruik in die zin dat telt maar het gebruik dat doorslaggevend is. Wanneer ik met een motorhome rij die 12 L in zijn kas slaagt is dat niet meer belastend dan wanneer U met een koekedoos rond kletst die 3.5 L verbruikt zolang dat ik met die motorhome slechts1/4 van het aantal km afleg als gij met uw sardinekist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wist jij dat Brugge, niet Zeebrugge he, nee Brugge ooit een havenstad was. Ze hebben Brugge sinds dien geen 35km opgeschoven hoor. Bovendien heeft smeltend ijs op de zeespiegel geen invloed wanneer het drijvend ijs is. Wanneer het ijs ter land is dat vanwege het smelten naar zee vloeit, wel. Dus of het allemaal zo’n grote invloed gaat hebben durf ik te betwijfelen. Bovendien, zoals ik al eerder zei, is het smelten van de poolkappen geen hedendaags fenomeen en is dit iets dat al meerdere keren heeft plaatsgevonden en waarvan ook niet te voorspellen is in welke mate deze zullen smelten alvorens het natuurlijk evenwicht zichzelf hersteld. Ooit heeft Parijs een klimaat gehad zoals Zuid-Frankrijk hoor. Van waar dan nu dat absurde idee met betrekking tot die opwarming tengevolge van de CO2 uitstoot en het voor de helft onderlopen van de continenten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |||
|
![]() Denk je dat ik geen geschiedenis heb gehad en me niet verdiept heb in klimatologie en zomaar wat op een forum kom zwetsen (zoals sommige personen :-/) ?
Wat je zegt klopt. De wet van Archimedes is me ook bekend. Maar niet al het ijs op de noord- en zuidpol betreft drijvend ijs. Een deel van dat ijs ligt op vasteland. Indien dit smelt, zal het wel bijdragen aan de zeespiegelstijging. Er wordt geschat dat wanneer de volledige zuidpool gesmolten is (hopelijk duurt dat nog lang ...) de zeespiegel ongeveer 60 meter zal stijgen. Dat is veel. Niet enkel in Europa maar ook in andere delen van de wereld zullen er gigantische gebieden onderlopen. Zoals u wel zal weten ontwikkelen grote steden zich vooral in de buurt van de zee. Enig idee van de migratiestromen aan ecologische vluchtelingen die er bijgevolg zullen ontstaan? Binnenkort zal het dergelijke nieuwsfeiten regenen over de mensen uit Bangladesh die verplicht worden hun hebben en houden achter te laten en dieper het binnenland in te trekken. Bij die 200 voet zeespiegelstijging stopt het natuurlijk niet. Als water warmer wordt, neemt het toe in volume. Hierdoor zal de zeespiegel ook stijgen. Daarnaast zou het vooraleer groenland volledig smelt, en dan Antartica, al een stuk warmer mogen zijn. Dat betekent dat er ook heel wat gletsjers op het land zullen smelten ... Deze zorgen dan eerst voor overstromingen van de rivieren (again: belangrijke steden liggen ook langs rivieren -> hier ontstaat weer een migratiestroom van armen) in het smeltseizoen, en dan volgt er tijdens de winters een minder grote aangroei. Op den duur komen zo rivierbeddingen droog te staan... Noteer aub dat rivierbeddingen heel interessant zijn omwille van het vruchtbaar slib dat ze achterlaten. Juist ja. Plekken om voedsel te telen worden schaarser. Laat staan zoet water om te voorkomen dat dit voedsel verdort... Dit is de situatie waarin groenland en atarctica zijn gesmolten... we vergeten nog iets heel belangrijks. Ijs zit vol met methaan, dat vrijkomt in de atmosfeer wanneer het ijs opnieuw smelt. Methaan is een veel sterker broeikasgas dan koolstofdioxide. Het gevolg is een nog grotere en snellere opwarming van de aarde dus die vanaf dan veel moeilijker te controleren zal zijn... Van harte hoop ik dan ook dat we niet moeten meemaken dat beide polen volledig smelten ... Dat is mogelijk ook niet het geval. Het is onwaarschijnlijk dat er op dat moment nog voldoende voedsel en drinkwater is om zes miljard mensen te voeden. Dan hebben we het nog niet eens over dodentollen na rechtstreekse extreme weather events die sterk zullen zijn toegenomen, of inrechtstreekse sterfgevallen door alle ziektes en bacteriëen die veel beter kunnen gedijen bij een zeemzoeter klimaat. Jammer voor onze kleinkinderen dat ze opgezadeld worden met een gedoemde wereld waar ze zelf niets meer aan kunnen doen? Nog een interessant linkje over je vulkanen: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik heb dan nog niet vermeld dat iedere centimeter die de zeespiegel verhoogd, zal leiden tot een massaal grotere slagkrachten van rampen als tsunami's, tornado's, ... omdat het effect van zo'n ramp afhankelijk is van het aantal kubieke centimeter water ... Je ziet: Er komt veel mee rbij kijken dan men ooit zou kunnen vermoeden. Gelukkig zijn er mensen die daarvoor opgeleid zijn en dit beseffen en onderzoeken zodat we niet voor grote en onomkeerbare verrassingen komen te staan. Het is niet zonder reden dat beleidsmakers zich genoodzaakt zagen het IPCC op te starten om alle wetenschappelijke informatie in samen te bundelen en verstaanbaar te maken voor beleidsmensen. Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 9 januari 2009 om 01:05. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
|
![]() Citaat:
![]() Het prentje geeft Europa weer bij een zeespiegelstijging van 100 meter. Hoe lang het zal duren eer het zover is, is moeilijk in te schatten. Zoals ik hierboven schreef, zal de zeespiegel door het smelten van beide Polen gemiddeld zo'n 90 meter hoger zijn. (Gemiddeld want lokaal kan het lager of hoger zijn.) Maar thermale expansie van water en de gesmolten gletsjers zullen ook een bijdrage leveren. Gezien de zeespiegel ooit 120 meter was dan vandaag, veronderstel ik dus dat er daardoor nog zo'n 30 meter bij kan komen. Tegen het einde van de 21e eeuw, werd er een zeespiegelstijging voorspeld van minder dan één meter. Voor ons is dat nog geen reden tot paniek en u hoeft nog niet te vrezen voor natte voeten, maar voor bewoners van bv. een laaggelegen gebied als Bangledesh en voor de mensen aan de Nederlandse kust is dat wat minder fraai. Het enige probleem is dat het smelten van de Noordpool (die voor een niet al te grote stijging zal zorgen, bronnen variëren van één tot zeven meter) nu veel sneller blijkt te gaan dan verwacht zoals u misschien heeft opgemerkt door alarmerende berichten in de krant waarin een team wetenschappers zich afvroegen of de Noordpool misschien dit jaar al ijsvrij zou kunnen zijn. Dat bleek goddank niet het geval maar het gaat wel sneller dan zelfs de grootste 'rampscenario's hadden voorspeld. Verwacht wordt nu dat de Noordpool weg is tegen 2020. Wat betreft antarctica zag men het - althans wat betreft de eerstvolgende eeuwen - zo goed als onmogelijk dat deze zou kunnen verdwijnen. Normalerwijze zou hij zelfs aangroeien, maar deze blijkt in trends ook in totaal volume af te nemen. Maar normaal gezien zou hij deze eeuw absoluut niet moeten verdwijnen en zelfs de volgende eeuw ook niet. Al zijn er bepaalde effecten die het smelten van de polen versterken, toch reageren deze over het algemeen heel traag op klimaatveranderingen. Dat betekent dat zelfs als we vandaag de CO2 uitstoot (en die van roet ![]() We weten dus maw ook niet, wat die bijna 400 mmp CO2 die er vandaag in de atmosfeer zitten samen met de andere broeikasgassen, allemaal voor ons in petto hebben voor in de toekomst, en tot hoever dat proces kan doorgaan. Maar om je vraag nog eens samengevat kort en krachtig te beantwoorden: dat is niet iets voor de eerste eeuwen. Maar als we willen vermijden dat onze achterachterkleinkinderen hiermee opgezadeld zitten, is het wel nodig om actie te ondernemen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Man, al zie zever is knap om interessant te doen. Ik ontken ook niet dat theoretisch althans dat juist is. Ik zeg alleen dat, wat gij hier ook moogd komen te beweren, gij en gans uw groen mannekes daar geen klote kunt aan veranderen. Dat Groenland bv., waarom noemt dat groenland denk je en niet witland. |
|
![]() |
![]() |