Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 januari 2009, 16:41   #21
cor
Minister

Standaard

Religie en godsdienst worden hier wel op één hoop gegooid.
Je kunt toch moeilijk non-theïstische religies (taoïsme bijvoorbeeld) als godsdienst beschouwen?
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 19:40   #22
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Je kunt toch moeilijk non-theïstische religies (taoïsme bijvoorbeeld) als godsdienst beschouwen?
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen een filosofisch en een religieus taoïsme. In beide staat het Tao, de weg, centraal. Het religieus taoïsme is sind 589 de godsdienst van de kleine man in China, die er bescherming in zocht tegen allerlei gevaren. Een gelukkig en lang leven stond voorop als het hoogste dat voor de mens bereikbaar is. Veel rituelen en bezweringsformules moesten daarom vooral een gezond, rijk en lang leven garanderen en alle boze invloeden en geesten op afstand houden.
Ik denk dat we dus het taoïsme best als godsdienst of religie kunnen beschouwen, de gewone mensen in China die het al eeuwenlang belijden, zien het zeker zo. Degenen die zich meer met het filosofische taoïsme bezighouden, zijn hoogstwaarschijnlijk een minderheid.
Oud 10 januari 2009, 22:39   #23
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
M�*g het? Ah, fijn van jou. "We" hebben toch al eentje zijn toelating. Nu die andere nog.

Teergevoelig punt blijkbaar...
Teergevoelig? Nah, moet er eerder smakelijk mee lachen.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 08:51   #24
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen een filosofisch en een religieus taoïsme. In beide staat het Tao, de weg, centraal. Het religieus taoïsme is sind 589 de godsdienst van de kleine man in China, die er bescherming in zocht tegen allerlei gevaren. Een gelukkig en lang leven stond voorop als het hoogste dat voor de mens bereikbaar is. Veel rituelen en bezweringsformules moesten daarom vooral een gezond, rijk en lang leven garanderen en alle boze invloeden en geesten op afstand houden.
Ik denk dat we dus het taoïsme best als godsdienst of religie kunnen beschouwen, de gewone mensen in China die het al eeuwenlang belijden, zien het zeker zo. Degenen die zich meer met het filosofische taoïsme bezighouden, zijn hoogstwaarschijnlijk een minderheid.
Godsdienst: welke god aanbidt die kleine chinese man dan?
Oud 11 januari 2009, 10:15   #25
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijkbaar bent u niet goed op de hoogte van het Taoïsme, indien u stelt dat het in 589 de Godsdienst werd van de kleine man, dan was het op dat moment wel reeds duizend jaar een filosofische strekking (om nog maar te zwijgen over de verschillende strekkingen die er geweest zijn). Taoïsme is gelijktijdig ontstaan samen met de grote Griekse filosofieën en is gebaseerd op het boek der veranderingen in harmonie gebracht met het sjamanisme. Dit is geen religieus boek maar een studie naar de veranderingsprocessen in de natuur. De rituelen en bezweringsformules kan u beschouwen als wetenschappelijk werk, beseft u niet hoeveel die taoisten hebben uitgevonden van buskruit tot allerhande chemische! pigmenten, ik zie het katholieke priesters nog niet doen. Ontwikkeling is essentieel voor de Taoist.

Het is juist dat Taoisme een 'godsdienstig' karakter heeft gekend, maar deze tak is zwaar onderdrukt geweest en zo goed als uitgeroeid door het communisme. Men kan zelf stellen dat vooral de filosofische strekking de repressie heeft overleeft. Trouwens niet alleen door de communisten, maar ook verschillende keizers die het heel moeilijk hadden met de leer van de Taoisten omdat Taoisme ook een visie was op het politieke beleid dat niet paste met een op absolute macht gebaseerde structuur. De Tao-tse-tsung van Lao-tze is evengoed een ideologisch werk dat de weg van een rechtvaardige staatsstructuur uit de doeken doet. Maar dit boek geeft evengoed de onmogelijkheid van zijn stelling.

Tot slot zijn de Goden binnen het Godsdienstig Taoisme niet echt van belang zoals bij andere Godsdiensten, je kan ze meer vergelijken met de heiligenverering van de Katholieken. De Goden hebben dus totaal geen macht en geen enkel dogmatisch karakter. Zo had Confisius allerhande opvattingen hoe je zou moeten leven, maar hij was de laatste die ze in de praktijk zou brengen.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 11:35   #26
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
De voornaamste reden dat niet religieuze mensen een hekel hebben aan de houding van religieuzen, is dat een religieus boek het slechtste in mensen naar boven haalt. Het is een carte blanche om slechte dingen te doen. De schuld ligt immers niet bij de mens die het godsgebod uitvoert, maar bij het onzichtbare wezen zélf. Het is het ultieme excuus om je achter te verschuilen. Mensen die politieke macht, een nieuwe morele standaard, of zelfs geld nastraafden, hebben zich altijd achter het woord van God geschaard voor hun eigen gewin. Vandaar dat types als Pat Robertson multimiljonair zijn, en religieuzen in de politiek gigantisch oververtegenwoordigd zijn (Nederland heeft nog nooit een atheïst als premier gehad).
Misschien word jij dan de eerste?
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 13:22   #27
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Misschien word jij dan de eerste?
Premier zijn van Nederland of België zou leuk zijn, maar dan kies ik toch liever voor een land waar ik wat meer verandering teweeg kan brengen. West-Europa lijkt mij toch nog het beste af van de hele wereld wat religie betreft.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 14:21   #28
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki Bekijk bericht
Blijkbaar bent u niet goed op de hoogte van het Taoïsme, indien u stelt dat het in 589 de Godsdienst werd van de kleine man, dan was het op dat moment wel reeds duizend jaar een filosofische strekking (om nog maar te zwijgen over de verschillende strekkingen die er geweest zijn). Taoïsme is gelijktijdig ontstaan samen met de grote Griekse filosofieën en is gebaseerd op het boek der veranderingen in harmonie gebracht met het sjamanisme. Dit is geen religieus boek maar een studie naar de veranderingsprocessen in de natuur. De rituelen en bezweringsformules kan u beschouwen als wetenschappelijk werk, beseft u niet hoeveel die taoisten hebben uitgevonden van buskruit tot allerhande chemische! pigmenten, ik zie het katholieke priesters nog niet doen. Ontwikkeling is essentieel voor de Taoist.

Het is juist dat Taoisme een 'godsdienstig' karakter heeft gekend, maar deze tak is zwaar onderdrukt geweest en zo goed als uitgeroeid door het communisme. Men kan zelf stellen dat vooral de filosofische strekking de repressie heeft overleeft. Trouwens niet alleen door de communisten, maar ook verschillende keizers die het heel moeilijk hadden met de leer van de Taoisten omdat Taoisme ook een visie was op het politieke beleid dat niet paste met een op absolute macht gebaseerde structuur. De Tao-tse-tsung van Lao-tze is evengoed een ideologisch werk dat de weg van een rechtvaardige staatsstructuur uit de doeken doet. Maar dit boek geeft evengoed de onmogelijkheid van zijn stelling.

Tot slot zijn de Goden binnen het Godsdienstig Taoisme niet echt van belang zoals bij andere Godsdiensten, je kan ze meer vergelijken met de heiligenverering van de Katholieken. De Goden hebben dus totaal geen macht en geen enkel dogmatisch karakter. Zo had Confisius allerhande opvattingen hoe je zou moeten leven, maar hij was de laatste die ze in de praktijk zou brengen.
589 is de periode waarin het tweede Keizerrijk gesticht werd, vanaf toen drong het taoïsme meer door in het leven van de kleine man.
Verder ben ik het in grote lijnen wel met u eens, hoor, ik denk zelfs dat u meer van de oosterse godsdiensten afweet dan ik. Maar het gaat hier in feite om de definitie van religie en iemand nam daarbij het Taoïsme als voorbeeld. De reden waarom ik Taoïsme als godsdienst beschouw, is simpelweg dat de voorouderverering er een belangrijke rol inspeelt. Men vereert zijn overleden voorouders niet als men niet gelooft dat ze in één of andere vorm voortleven na de dood en dat houdt weer in dat men gelooft dat er meer is tussen hemel en aarde dan enkel de stoffelijke wereld.
Oud 11 januari 2009, 15:03   #29
cor
Minister

Standaard

Citaat:
589 is de periode waarin het tweede Keizerrijk gesticht werd, vanaf toen drong het taoïsme meer door in het leven van de kleine man.
Verder ben ik het in grote lijnen wel met u eens, hoor, ik denk zelfs dat u meer van de oosterse godsdiensten afweet dan ik. Maar het gaat hier in feite om de definitie van religie en iemand nam daarbij het Taoïsme als voorbeeld. De reden waarom ik Taoïsme als godsdienst beschouw, is simpelweg dat de voorouderverering er een belangrijke rol inspeelt. Men vereert zijn overleden voorouders niet als men niet gelooft dat ze in één of andere vorm voortleven na de dood en dat houdt weer in dat men gelooft dat er meer is tussen hemel en aarde dan enkel de stoffelijke wereld.
Akkoord, maar dat hoeft toch geen god te zijn? Daar zit in mijn aanvoelen juist het verschil tussen religie en godsdienst.
Ik dacht enkele dagen geleden in Wikipedia zelfs gelezen te hebben dat sommigen het begrip godsdienst voorbehouden voor monotheïstische religies.

Laatst gewijzigd door cor : 11 januari 2009 om 15:07.
Oud 11 januari 2009, 15:34   #30
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De voorouderverering impliceert niet noodzakelijk dat er meer is tussen hemel en aarde. Alles hangt ervan af vanuit welke perceptie je die zaken bekijkt. Technisch gezien wordt elk leven op de één of andere manier gerecycled wanneer deze sterft. De vraag die gesteld wordt is in welke mate dit gebeurt en vanuit welke context je een bepaalde definitie gaat geven. Een voorbeeld is reïncarnatie in samenhang met de voorouderverering te aanschouwen. Reïncarnatie kan zo vanuit twee totaal verschillende contexten bekeken worden. Vanuit de individuele ontwikkeling, waar elke ziel een individuele energie kan zijn of de combinatie of zelfs een fragment van grotere energieën. Of vanuit de familiale ontwikkeling, waar de reïncarnatie simpelweg voortplanting betekend, voorouders leven voort in hun nageslacht en dat nageslacht zit dus opgescheept met de erfzonde of deugd. Beiden hoeven zelfs elkaar niet uit te sluiten. Voorouderverering gaat in de eerste plaats over respect en heeft minder betrekking op geloof. Hoewel dit geloof een middel kan zijn om dat respect te betuigen. Zo kan je trouwens elke Godsdienst rationeel benaderen zonder deze te moeten weerleggen, de bijbel kan zelfs een heel rationeel boek zijn, maar evengoed een fantasme. Alles hangt af van de lezer en zijn wereldbeeld.

Taoïsme is trouwens ontstaan vanuit de sjamanistisch samenleving, waar de religieuzen juist leiders waren. Later zijn deze 'sjamanen' raadgevers van de koning geworden, een beetje vergelijkbaar Keltische samenlevingen. Het is pas later dat de keizer zich afzette van het Taoïsme omdat het voor leiders heel belemmerend werken was. Je moet het Taoïsme dus zien als een voortvloeisel van het sjamanisme, wat bij de bevolking heel goed ingeburgerd was.

Ik ben het dus eens met cor, dat er namelijk tussen religie en Godsdienst een wezenlijk verschil is. Zo is Godsdienst altijd een religie, maar is religie niet altijd een Godsdienst.

Citaat:
De Weg die als ware Weg kan gelden is geenszins een bestendige weg. De termen die als ware termen kunnen gelden zijn geenszins bestendige termen.
tao te tsjing
Ik denk dat met deze vers duidelijk wordt dat dogmatisch denken uit den boze is binnen het Taoïsme.

Laatst gewijzigd door Loki : 11 januari 2009 om 15:46.
Oud 12 januari 2009, 11:12   #31
bozoboko
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bozoboko Bekijk bericht
Is dat niet : "binden"?

Allemaal vastbinden???
Religie Van "RELIGERE"
bozoboko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 11:13   #32
bozoboko
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Precies of die hebben geen liturgie en geen tempeltjes en huisgoden. Ik doe aan Tao, maar zonder al dat.
Oud 12 januari 2009, 11:46   #33
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bozoboko Bekijk bericht
Ik doe aan Tao, maar zonder al dat.
Aan Tao doen, is dat geen contradictio in terminis

Laatst gewijzigd door Visjnu : 12 januari 2009 om 11:46.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 19:38   #34
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Tao is een 'contradictio in terminis'.
Oud 13 januari 2009, 10:30   #35
bozoboko
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Bah neen.

Alleen die dingen doen, die vanzelf gaan.
Oud 4 mei 2009, 10:51   #36
maf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maf Bekijk bericht
DEfinitie van religie:

Anderen gedragspatronen opleggen door beroep te doen op een bovennatuurlijke fictie.
Baudelaire zei het al: de priesters zijn oppermachtig omdat ze de gelovigen van alles kunnen laten geloven en doen.
maf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2009, 08:54   #37
vervreemdebelg
Partijlid

vervreemdebelg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maf Bekijk bericht
DEfinitie van religie:

Anderen gedragspatronen opleggen door beroep te doen op een bovennatuurlijke fictie.
Georganiseerd geloven. Kuddementaliteit.
vervreemdebelg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2009, 12:08   #38
Hypra
Vreemdeling

Hypra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Je medeleven voor de simpele ziel siert je.
We missen nog Flanelcondoom met een lecture over Elohim en Abrahamistische goden ...
Hypra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2009, 14:05   #39
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypra Bekijk bericht
We missen nog Flanelcondoom met een lecture over Elohim en Abrahamistische goden ...
Ik kan er niet aan doen dat mensen dingen zitten af te breken zonder al teveel inzicht.

Vooral dat soort mensen dat naar eigen zeggen te ongeduldig of lui is om te mediteren, dat mij dan lezingen komt houden over rationaliteit en over wat ik al dan niet relevant hoor te vinden.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2009, 20:43   #40
system
Banneling

Standaard

Off Topic.
Een beknopt vehelderend inzicht in de godsdiensten door primaire vergelijkende godsdienst- en filosofische wetenschap.

Taoism: Shit happens.
Buddhism: If shit happens, it's not really shit.
Islam: If shit happens, it's the will of Allah.
Protestantism: Shit happens because you don't work hard enough.
Judaism: Why does this shit always happen to us?
Hinduism: This shit happened before.
Catholicism: Shit happens because you're bad.
Hare Krishna: Shit happens rama rama.
T.V. Evangelism: Send more shit.
Atheism: No shit.
Jehova's Witness: Knock knock, shit happens.
Hedonism: There's nothing like a good shit happening.
Christian Science: Shit happens in your mind.
Agnosticism : Maybe shit happens, maybe it doesn't.
Existentialism: What is shit anyway?
Stoicism: This shit doesn't bother me.
Rastafarianism: Let's smoke this shit.

Laatst gewijzigd door system : 5 mei 2009 om 20:46.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be