![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Minister
|
![]() Religie en godsdienst worden hier wel op één hoop gegooid.
Je kunt toch moeilijk non-theïstische religies (taoïsme bijvoorbeeld) als godsdienst beschouwen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk dat we dus het taoïsme best als godsdienst of religie kunnen beschouwen, de gewone mensen in China die het al eeuwenlang belijden, zien het zeker zo. Degenen die zich meer met het filosofische taoïsme bezighouden, zijn hoogstwaarschijnlijk een minderheid.
![]() |
![]() |
#23 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Teergevoelig? Nah, moet er eerder smakelijk mee lachen.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is juist dat Taoisme een 'godsdienstig' karakter heeft gekend, maar deze tak is zwaar onderdrukt geweest en zo goed als uitgeroeid door het communisme. Men kan zelf stellen dat vooral de filosofische strekking de repressie heeft overleeft. Trouwens niet alleen door de communisten, maar ook verschillende keizers die het heel moeilijk hadden met de leer van de Taoisten omdat Taoisme ook een visie was op het politieke beleid dat niet paste met een op absolute macht gebaseerde structuur. De Tao-tse-tsung van Lao-tze is evengoed een ideologisch werk dat de weg van een rechtvaardige staatsstructuur uit de doeken doet. Maar dit boek geeft evengoed de onmogelijkheid van zijn stelling. Tot slot zijn de Goden binnen het Godsdienstig Taoisme niet echt van belang zoals bij andere Godsdiensten, je kan ze meer vergelijken met de heiligenverering van de Katholieken. De Goden hebben dus totaal geen macht en geen enkel dogmatisch karakter. Zo had Confisius allerhande opvattingen hoe je zou moeten leven, maar hij was de laatste die ze in de praktijk zou brengen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Premier zijn van Nederland of België zou leuk zijn, maar dan kies ik toch liever voor een land waar ik wat meer verandering teweeg kan brengen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Verder ben ik het in grote lijnen wel met u eens, hoor, ik denk zelfs dat u meer van de oosterse godsdiensten afweet dan ik. Maar het gaat hier in feite om de definitie van religie en iemand nam daarbij het Taoïsme als voorbeeld. De reden waarom ik Taoïsme als godsdienst beschouw, is simpelweg dat de voorouderverering er een belangrijke rol inspeelt. Men vereert zijn overleden voorouders niet als men niet gelooft dat ze in één of andere vorm voortleven na de dood en dat houdt weer in dat men gelooft dat er meer is tussen hemel en aarde dan enkel de stoffelijke wereld.
![]() |
![]() |
#29 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik dacht enkele dagen geleden in Wikipedia zelfs gelezen te hebben dat sommigen het begrip godsdienst voorbehouden voor monotheïstische religies. Laatst gewijzigd door cor : 11 januari 2009 om 15:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Taoïsme is trouwens ontstaan vanuit de sjamanistisch samenleving, waar de religieuzen juist leiders waren. Later zijn deze 'sjamanen' raadgevers van de koning geworden, een beetje vergelijkbaar Keltische samenlevingen. Het is pas later dat de keizer zich afzette van het Taoïsme omdat het voor leiders heel belemmerend werken was. Je moet het Taoïsme dus zien als een voortvloeisel van het sjamanisme, wat bij de bevolking heel goed ingeburgerd was. Ik ben het dus eens met cor, dat er namelijk tussen religie en Godsdienst een wezenlijk verschil is. Zo is Godsdienst altijd een religie, maar is religie niet altijd een Godsdienst. Citaat:
Laatst gewijzigd door Loki : 11 januari 2009 om 15:46. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Banneling
|
![]() Precies of die hebben geen liturgie en geen tempeltjes en huisgoden. Ik doe aan Tao, maar zonder al dat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Minister
|
![]() Aan Tao doen, is dat geen contradictio in terminis
![]()
sin otra luz y guía sino la que en el corazón ardía. Laatst gewijzigd door Visjnu : 12 januari 2009 om 11:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vooral dat soort mensen dat naar eigen zeggen te ongeduldig of lui is om te mediteren, dat mij dan lezingen komt houden over rationaliteit en over wat ik al dan niet relevant hoor te vinden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Banneling
|
![]() Off Topic.
Een beknopt vehelderend inzicht in de godsdiensten door primaire vergelijkende godsdienst- en filosofische wetenschap. Taoism: Shit happens. Buddhism: If shit happens, it's not really shit. Islam: If shit happens, it's the will of Allah. Protestantism: Shit happens because you don't work hard enough. Judaism: Why does this shit always happen to us? Hinduism: This shit happened before. Catholicism: Shit happens because you're bad. Hare Krishna: Shit happens rama rama. T.V. Evangelism: Send more shit. Atheism: No shit. Jehova's Witness: Knock knock, shit happens. Hedonism: There's nothing like a good shit happening. Christian Science: Shit happens in your mind. Agnosticism : Maybe shit happens, maybe it doesn't. Existentialism: What is shit anyway? Stoicism: This shit doesn't bother me. Rastafarianism: Let's smoke this shit. Laatst gewijzigd door system : 5 mei 2009 om 20:46. |
![]() |
![]() |