Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: De zelfmoordpil voor iedereen?
ja 12 41,38%
neen 15 51,72%
anders 2 6,90%
Aantal stemmers: 29. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 15 januari 2009, 12:20   #21
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht

Moeders die hun vijf kinderen ombrengen en dan hun zelfmoord mislukken, dat mag blijven doorgaan?
Citaat:
bentje
Nu gebeurt het dat mensen het lef niet hebben zelfmoord te plegen en achteraf merken dat het toen allemaal zo slecht nog niet was en blij zijn het niet te hebben gedaan.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2009, 13:00   #22
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

geef die pil aan 98% van onze politici aub !
Oud 15 januari 2009, 16:56   #23
heilige
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Kun je die "slechte geesten" ook definiëren?
Gelukkig heb ik er geen verkering mee. Maar ze bestaan wel, de wereld loopt vol mensen die bezeten zijn door boze geesten, demonen . De moderne " wetenschap " probeert ons wijs te maken dat die mensen ziek zijn, krankzinnig , indien zij opvallend boosaardig en/of eigenaardig gedrag vertonen. Anderen dan weer, bezeten door meer discrete, maar niet minder gevaarlijke boze geesten, zijn gerespecteerde burgers of militairen, die het zelfs ver schoppen, en hoog op de sociale ladder staan . Deze zijn feitelijk de meest gevaarlijke en kwaadaardige voor de mensheid .
heilige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2009, 17:58   #24
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door heilige Bekijk bericht
Gelukkig heb ik er geen verkering mee.
Kweenie hoor. Er zitten daar namelijk heel gewiekste krengen tussen. Zo is het best mogelijk dat jij bezeten bent door een slechte geest die echter zó slim is om jou te laten denken dat je niét bezeten bent. Met slechte geesten dien je gedurig op je hoede te zijn. Sinds ik van hun bestaan afweet loop ik geen vijf minuten meer op mijn gemak.
Citaat:
Maar ze bestaan wel, de wereld loopt vol mensen die bezeten zijn door boze geesten, demonen.
Tuurlijk da. Alleen jammer dat je ze nooit kunt zien, horen of voelen. Het zou anders wel ideaal zijn om die vuige ongelovigen te overtuigen. Maar daar zijn die geesten weer veel te slim voor.
Citaat:
De moderne " wetenschap " probeert ons wijs te maken dat die mensen ziek zijn, krankzinnig , indien zij opvallend boosaardig en/of eigenaardig gedrag vertonen.
Daarvoor zijn het dan ook wetenschappers, te lomp om te helpen donderen.
Citaat:
Anderen dan weer, bezeten door meer discrete, maar niet minder gevaarlijke boze geesten, zijn gerespecteerde burgers of militairen, die het zelfs ver schoppen, en hoog op de sociale ladder staan . Deze zijn feitelijk de meest gevaarlijke en kwaadaardige voor de mensheid.
Zie je wel! Bewijst zelfs mijn eerste stelling. Met een overtreffend trapje, geesten kunnen zelfs zódanig slim zijn dat je het zélf niet eens merkt.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 15 januari 2009 om 17:59.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2009, 18:17   #25
heilige
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Kweenie hoor. Er zitten daar namelijk heel gewiekste krengen tussen. Zo is het best mogelijk dat jij bezeten bent door een slechte geest die echter zó slim is om jou te laten denken dat je niét bezeten bent. Met slechte geesten dien je gedurig op je hoede te zijn. Sinds ik van hun bestaan afweet loop ik geen vijf minuten meer op mijn gemak. Tuurlijk da. Alleen jammer dat je ze nooit kunt zien, horen of voelen. Het zou anders wel ideaal zijn om die vuige ongelovigen te overtuigen. Maar daar zijn die geesten weer veel te slim voor. Daarvoor zijn het dan ook wetenschappers, te lomp om te helpen donderen. Zie je wel! Bewijst zelfs mijn eerste stelling. Met een overtreffend trapje, geesten kunnen zelfs zódanig slim zijn dat je het zélf niet eens merkt.
Met mij is alles in orde. Ik draag permanent speciaal ontworpen amuletten en talismans om mij tegen geesten te beschermen, en ik doe nooit geen kwaad. Veel mediteren en bidden helpt ook om je doeltreffend te beschermen. Maar je hebt gelijk om wantrouwig te zijn. Heb je geen onreine gedachten ? Neigingen om je over te geven aan gewelddadige uitspattingen, aan bizarre sexuele praktijken ? Dat zijn namelijk tekens.
heilige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2009, 18:37   #26
de mensen
Banneling

Standaard

Citaat:
Met mij is alles in orde. Ik draag permanent speciaal ontworpen amuletten en talismans om mij tegen geesten te beschermen, en ik doe nooit geen kwaad. Veel mediteren en bidden helpt ook om je doeltreffend te beschermen. Maar je hebt gelijk om wantrouwig te zijn. Heb je geen onreine gedachten ? Neigingen om je over te geven aan gewelddadige uitspattingen, aan bizarre sexuele praktijken ? Dat zijn namelijk tekens.
Jij bent dan waarschijnlijk ook geen barbaar?
de mensen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2009, 18:55   #27
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Precies dat wat die eenvoudigweg vraagt, Groentje.
Oké.

Grofweg bestaan er drie types van zelfdodingen:

- de impulsieve. Plotse paniek, angst, schaamte, ... niet nadenken, een keuze maken en er niet meer op kunnen terugkomen dus wegens irreversibel...
Zoiets wordt niet op voorhand beslist.

- subjectief wanhopigheidsgevoel:
het gaat om personen die depressief zijn of dergelijke, hierdoor �*lles irrationeel en in een negatief daglicht zien zodat ze een heel vertekend beeld krijgen over zichzelf, de werkelijkheid, ...

- objectieve wanhopigheid:
mensen die in een geestelijke gezondheidstoestand zijn waarin zij objectief, helder, rationeel en logisch kunnen nadenken. De voor- en nadelen tegen mekaar opwegen en dan beslissen dat de situatie te uitzichtloos is. Dit gaat dus ook om mensen bij wie de situatie echt relatief uitzichtloos is: mensen met een vergevorderde terminale ziekte bvb. Deze mensen lijden en iedereen die in hun plaats was zou dat doen of op z'n minst hun keuze begrijpen... daarom is het objectief.

Voor dat laatste geval is er euthanasie.

De middelste (en grootste) groep (van depressieven en mensen met andere psychische stoornissen die hun leven bemoeilijken) zou met het uitbrengen van een zelfmoordpil mogelijk meer aan zelfdoding doen omdat het makkelijker zou zijn en een aanbod van dit soort pil hiervan voor hun kan bevestigen dat inderdaad alles negatief is. Nochtans gaat dit niet vaak om mensen die wel nog heel veel kansen kunnen krijgen in hun leven en voor wie het leven totaal niet uitzichtloos en wanhopig is... Veel "nutteloze zelfdodingen" dus, een verspilling van talent of hoe je het ook wil noemen.

De eerste categorie zal het impulsief doen en zal waarschijnlijk geen moeite doen om dan nog snel naar een apotheker of andere te lopen voor een pil te halen.
Tegen dat ze daar zijn, hebben ze zich mogelijk ook bedacht. Zo niet kan de apotheker er misschien aan helpen.
Dat laatste is dan ook het enige voordeel wat ik eraan zie: een soort lokaas om mensen uit categorie één en vooral twee (wegens de grootste) naar buiten te laten komen met hun zelfdodingsgedachten, deze te laten uiten aan een bevoegd hulpverlener (de apotheker), die deze mensen dan echte hulp en opvang biedt of ze doorverwijst.
Je zou kunnen zeggen dat het onethisch is omdat je mensen op die manier misleid en slechts zelden werkelijk een pil geeft, maar het zou wel wat schelen denk ik... Ook omdat sommigen zelfdoding (een poging) gebruiken als een schreeuw om hulp en deze dan wel eens kan lukken. Als je deze groep naar een apotheker stuurt waar ze direct worden opgevangen, kan je dit misschien voorkomen.

Maar in het geheel denk ik niet dat het op de markt brengen van een zelfmoordpil de manier is om aan zelfdodingspreventie (=de enige positieve mogelijkheid die ik er in zie) te doen.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2009, 19:08   #28
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mediteren en bidden helpt inderdaad echt. Als iedereen eens wat meer oprecht zou bidden, dan zou er m.i. heel wat minder leed in de wereld zijn.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2009, 19:29   #29
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
gooi al die pillen buiten
voel je je niet pips : blijf op de zetel liggen tot het over is ;
verhuis om de 5 jaar
Ik verhuis om de zes maanden/één jaar.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2009, 19:37   #30
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De zelfmoordpil voor iedereen is te verdedigen

vanuit de hopeloze overbevolking van de wereld

vanuit de dreigende uitputting van de grondstoffen en de ressources

vanuit het wegnemen van de shrik voor een langzame pijnlijke dood

vanuit het wegnemen van het lijden van velen onder een inhumaan degraderend levenseinde

vanuit het recht op menselijke zelfbeschikking

vanuit de wenselijkheid van minder vertraging op de treinen
Vanuit het standpunt ''Be carefull what you wish for'' zeg ik neen tegen deze stelling. Het leven is te lang en onberekenbaar om het op gegeven moment niet meer waard te noemen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2009, 19:38   #31
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Mediteren en bidden helpt inderdaad echt. Als iedereen eens wat meer oprecht zou bidden, dan zou er m.i. heel wat minder leed in de wereld zijn.
Als wat minder mensen zouden denken dat God tegen hen praatte nog véél minder.
Oud 15 januari 2009, 19:40   #32
DenDane
Provinciaal Gedeputeerde

DenDane's schermafbeelding

Standaard

En dan het verkeerd pilletje slikken tijden een hevig partijtje sex zeker ? zot !
DenDane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2009, 19:43   #33
DenDane
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Heb je geen onreine gedachten ? Neigingen om je over te geven aan gewelddadige uitspattingen, aan bizarre sexuele praktijken ? Dat zijn namelijk tekens.
Een heleboel onreine gedachten, om maar te zwijgen over de neigingen tot geweldadige bizarre sexuele praktijken waar ik mij aan bezondig
Misschien eens aan meneer pastoor vragen of hij langs kan komen, maar ik vrees dat het hopeloos is in mijn geval

Laatst gewijzigd door DenDane : 15 januari 2009 om 19:44.
Oud 15 januari 2009, 19:47   #34
DenDane
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Volgens mij heeft de duivel jou deze tekst laten schrijven !
Oud 15 januari 2009, 19:49   #35
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
het gaat om personen die depressief zijn of dergelijke, hierdoor �*lles irrationeel en in een negatief daglicht zien zodat ze een heel vertekend beeld krijgen over zichzelf, de werkelijkheid, ...
Ik begrijp het verband niet tussen "depressief" en "irrationeel"...

Citaat:
mensen die in een geestelijke gezondheidstoestand zijn waarin zij objectief, helder, rationeel en logisch kunnen nadenken. De voor- en nadelen tegen mekaar opwegen en dan beslissen dat de situatie te uitzichtloos is. Dit gaat dus ook om mensen bij wie de situatie echt relatief uitzichtloos is: mensen met een vergevorderde terminale ziekte bvb. Deze mensen lijden en iedereen die in hun plaats was zou dat doen of op z'n minst hun keuze begrijpen... daarom is het objectief.
Eigenlijk maak je hier niet zozeer een onderscheid tussen subjectief en objectief, maar tussen geestelijk en lichamelijk lijden. Was dat de bedoeling?

Citaat:
De middelste (en grootste) groep (van depressieven en mensen met andere psychische stoornissen die hun leven bemoeilijken) zou met het uitbrengen van een zelfmoordpil mogelijk meer aan zelfdoding doen omdat het makkelijker zou zijn en een aanbod van dit soort pil hiervan voor hun kan bevestigen dat inderdaad alles negatief is.
Ik zou er spontaan van opkikkeren eigenlijk...

Citaat:
Nochtans gaat dit niet vaak om mensen die wel nog heel veel kansen kunnen krijgen in hun leven en voor wie het leven totaal niet uitzichtloos en wanhopig is... Veel "nutteloze zelfdodingen" dus, een verspilling van talent of hoe je het ook wil noemen.
Ben jij een waarzegster of zo? Zulke dingen weet je gewoon niet. Als ik morgen zo'n pilletje neem weet ik niet hoe het zou lopen als ik het niet nam. En het maakt dan ook geen zier meer uit.

Citaat:
De eerste categorie zal het impulsief doen en zal waarschijnlijk geen moeite doen om dan nog snel naar een apotheker of andere te lopen voor een pil te halen.
Tegen dat ze daar zijn, hebben ze zich mogelijk ook bedacht. Zo niet kan de apotheker er misschien aan helpen.
Ik pleit voor reservering van zo'n pilletje. Laat mensen zo'n pil één jaar op voorhand reserveren, vraag ze maandelijks hun keuze te bevestigen en geef ze de mogelijkheid dagelijks hun keuze in te trekken. Als ze dat doen en ze bedenken zich weer, gaat de periode van één jaar opnieuw lopen. Na één jaar krijgen ze het pilletje, onder toezicht van een arts.

Citaat:
Dat laatste is dan ook het enige voordeel wat ik eraan zie: een soort lokaas om mensen uit categorie één en vooral twee (wegens de grootste) naar buiten te laten komen met hun zelfdodingsgedachten, deze te laten uiten aan een bevoegd hulpverlener (de apotheker), die deze mensen dan echte hulp en opvang biedt of ze doorverwijst.
Wat heeft een depressieveling aan hulpverleners? Het feit dat ze geen troost of aandacht vinden bij hun "gewone" medemensen, bevestigt alleen maar hun negatieve zelfbeeld. Je kunt dat dan betweterig van de hand doen als "subjectief", maar voor de betrokkene is dat de harde realiteit...
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2009, 19:51   #36
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Oké.

Grofweg bestaan er drie types van zelfdodingen:

- de impulsieve. Plotse paniek, angst, schaamte, ... niet nadenken, een keuze maken en er niet meer op kunnen terugkomen dus wegens irreversibel...
Zoiets wordt niet op voorhand beslist.

Voor dat laatste geval is er euthanasie.

De middelste (en grootste) groep (van depressieven en mensen met andere psychische stoornissen die hun leven bemoeilijken) zou met het uitbrengen van een zelfmoordpil mogelijk meer aan zelfdoding doen omdat het makkelijker zou zijn en een aanbod van dit soort pil hiervan voor hun kan bevestigen dat inderdaad alles negatief is. Nochtans gaat dit niet vaak om mensen die wel nog heel veel kansen kunnen krijgen in hun leven en voor wie het leven totaal niet uitzichtloos en wanhopig is... Veel "nutteloze zelfdodingen" dus, een verspilling van talent of hoe je het ook wil noemen.

Je zou kunnen zeggen dat het onethisch is omdat je mensen op die manier misleid en slechts zelden werkelijk een pil geeft, maar het zou wel wat schelen denk ik... Ook omdat sommigen zelfdoding (een poging) gebruiken als een schreeuw om hulp en deze dan wel eens kan lukken. Als je deze groep naar een apotheker stuurt waar ze direct worden opgevangen, kan je dit misschien voorkomen.

Maar in het geheel denk ik niet dat het op de markt brengen van een zelfmoordpil de manier is om aan zelfdodingspreventie (=de enige positieve mogelijkheid die ik er in zie) te doen.

Het leven positief inzien lijkt mij veel irrationeler. De meeste mensen doen gewoon voort uit angst voor de dood en geloven daardoor of daarvoor in allerhande wanen. Wanen als religies, psychoses, liefde of romantiek, regelrechte hallucinaties, kunst, ... . Wanneer ze zich van deze wanen bewust beginnen worden beginnen ze zich doelen te stellen, op activiteiten te concentreren zoals kunst, verzamelen, sport, sex, verslavingen, meditatie, bidden, studie, ... om die bewustwording toch maar uit te stellen of te verdrijven. Dit zijn eigenlijk halfwanen.
Mensen die uit het leven willen stappen moeten geholpen worden om uit het leven te stappen, niet al die andere zever.
Men gaat er steeds vanuit dat die persoon eigenlijk wil leven maar dit of dat probleem heeft. Wel iedereen heeft zowel een levensdrift als doodsdrang en mensen die liever dood willen dan leven moet men loslaten ipv van iedereen persé in leven te willen houden.
Naast het recht op leven moet er ook een recht op dood komen. Een pil waarbij je inslaapt om nooit meer te ontwaken.
Woorden als compassie en empathie hoor je elke dag overal maar ze klinken behoorlijk hol als je ziet op welke gruwelijke wijze mensen een einde aan hun leven brengen.

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 15 januari 2009 om 19:52.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2009, 19:53   #37
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vanuit het standpunt ''Be carefull what you wish for'' zeg ik neen tegen deze stelling. Het leven is te lang en onberekenbaar om het op gegeven moment niet meer waard te noemen.
Ah, nog een waarzegger...

Je weet het niet, dus je gokt. Maar: als ik mag gokken om verder te leven, waarom mag ik dan niet gokken om niét verder te leven? Vanwaar toch die heilige plicht om altijd in het leven te geloven?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2009, 19:59   #38
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat moet je niet tegen mij zeggen, ik denk nl. niet dat God tegen me praat. Zeg het liever tegen die zionistische Israeli's die op Oud-Testamentische wijze totaal aan het flippen zijn in hun 'heilig land'.
Oud 15 januari 2009, 20:10   #39
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht

Je weet het niet, dus je gokt. Maar: als ik mag gokken om verder te leven, waarom mag ik dan niet gokken om niét verder te leven? Vanwaar toch die heilige plicht om altijd in het leven te geloven?
Je zit al jaren over zelfmoord en de zelfmoordpil te zagen. Als je werkelijk uit het leven had willen stappen, dan had je dat zoals vele anderen allang gedaan. Maar blijkbaar is de wil om te leven toch nog sterker...

Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 15 januari 2009 om 20:10.
Oud 15 januari 2009, 20:15   #40
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht

Omdat de kans heel klein is dat je geboren wordt (het aantal mogelijkheden waarmee je genen kunnen worden gecombineerd is bijna oneindig groot). Je hebt heel erg veel geluk dat je op deze aarde, met vol bewustzijn, terecht bent gekomen.

Begrijp dan weer niet verkeerd, ik ben vóór euthanasie voor zieke/ongeneeslijke/psychologisch instabiele mensen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be