![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: De zelfmoordpil voor iedereen? | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
12 | 41,38% |
neen |
![]() ![]() ![]() |
15 | 51,72% |
anders |
![]() ![]() ![]() |
2 | 6,90% |
Aantal stemmers: 29. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Minister-President
|
![]() geef die pil aan 98% van onze politici aub !
![]() |
#23 |
Banneling
|
![]() Gelukkig heb ik er geen verkering mee. Maar ze bestaan wel, de wereld loopt vol mensen die bezeten zijn door boze geesten, demonen . De moderne " wetenschap " probeert ons wijs te maken dat die mensen ziek zijn, krankzinnig , indien zij opvallend boosaardig en/of eigenaardig gedrag vertonen. Anderen dan weer, bezeten door meer discrete, maar niet minder gevaarlijke boze geesten, zijn gerespecteerde burgers of militairen, die het zelfs ver schoppen, en hoog op de sociale ladder staan . Deze zijn feitelijk de meest gevaarlijke en kwaadaardige voor de mensheid .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Kweenie hoor. Er zitten daar namelijk heel gewiekste krengen tussen. Zo is het best mogelijk dat jij bezeten bent door een slechte geest die echter zó slim is om jou te laten denken dat je niét bezeten bent. Met slechte geesten dien je gedurig op je hoede te zijn. Sinds ik van hun bestaan afweet loop ik geen vijf minuten meer op mijn gemak.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 15 januari 2009 om 17:59. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
|
![]() Oké.
![]() Grofweg bestaan er drie types van zelfdodingen: - de impulsieve. Plotse paniek, angst, schaamte, ... niet nadenken, een keuze maken en er niet meer op kunnen terugkomen dus wegens irreversibel... ![]() Zoiets wordt niet op voorhand beslist. - subjectief wanhopigheidsgevoel: het gaat om personen die depressief zijn of dergelijke, hierdoor �*lles irrationeel en in een negatief daglicht zien zodat ze een heel vertekend beeld krijgen over zichzelf, de werkelijkheid, ... - objectieve wanhopigheid: mensen die in een geestelijke gezondheidstoestand zijn waarin zij objectief, helder, rationeel en logisch kunnen nadenken. De voor- en nadelen tegen mekaar opwegen en dan beslissen dat de situatie te uitzichtloos is. Dit gaat dus ook om mensen bij wie de situatie echt relatief uitzichtloos is: mensen met een vergevorderde terminale ziekte bvb. Deze mensen lijden en iedereen die in hun plaats was zou dat doen of op z'n minst hun keuze begrijpen... daarom is het objectief. Voor dat laatste geval is er euthanasie. De middelste (en grootste) groep (van depressieven en mensen met andere psychische stoornissen die hun leven bemoeilijken) zou met het uitbrengen van een zelfmoordpil mogelijk meer aan zelfdoding doen omdat het makkelijker zou zijn en een aanbod van dit soort pil hiervan voor hun kan bevestigen dat inderdaad alles negatief is. Nochtans gaat dit niet vaak om mensen die wel nog heel veel kansen kunnen krijgen in hun leven en voor wie het leven totaal niet uitzichtloos en wanhopig is... Veel "nutteloze zelfdodingen" dus, een verspilling van talent of hoe je het ook wil noemen. De eerste categorie zal het impulsief doen en zal waarschijnlijk geen moeite doen om dan nog snel naar een apotheker of andere te lopen voor een pil te halen. Tegen dat ze daar zijn, hebben ze zich mogelijk ook bedacht. Zo niet kan de apotheker er misschien aan helpen. ![]() Dat laatste is dan ook het enige voordeel wat ik eraan zie: een soort lokaas om mensen uit categorie één en vooral twee (wegens de grootste) naar buiten te laten komen met hun zelfdodingsgedachten, deze te laten uiten aan een bevoegd hulpverlener (de apotheker), die deze mensen dan echte hulp en opvang biedt of ze doorverwijst. ![]() Je zou kunnen zeggen dat het onethisch is omdat je mensen op die manier misleid en slechts zelden werkelijk een pil geeft, maar het zou wel wat schelen denk ik... Ook omdat sommigen zelfdoding (een poging) gebruiken als een schreeuw om hulp en deze dan wel eens kan lukken. Als je deze groep naar een apotheker stuurt waar ze direct worden opgevangen, kan je dit misschien voorkomen. Maar in het geheel denk ik niet dat het op de markt brengen van een zelfmoordpil de manier is om aan zelfdodingspreventie (=de enige positieve mogelijkheid die ik er in zie) te doen. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() En dan het verkeerd pilletje slikken tijden een hevig partijtje sex zeker ? zot !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() Misschien eens aan meneer pastoor vragen of hij langs kan komen, maar ik vrees dat het hopeloos is in mijn geval ![]() Laatst gewijzigd door DenDane : 15 januari 2009 om 19:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het leven positief inzien lijkt mij veel irrationeler. De meeste mensen doen gewoon voort uit angst voor de dood en geloven daardoor of daarvoor in allerhande wanen. Wanen als religies, psychoses, liefde of romantiek, regelrechte hallucinaties, kunst, ... . Wanneer ze zich van deze wanen bewust beginnen worden beginnen ze zich doelen te stellen, op activiteiten te concentreren zoals kunst, verzamelen, sport, sex, verslavingen, meditatie, bidden, studie, ... om die bewustwording toch maar uit te stellen of te verdrijven. Dit zijn eigenlijk halfwanen. Mensen die uit het leven willen stappen moeten geholpen worden om uit het leven te stappen, niet al die andere zever. Men gaat er steeds vanuit dat die persoon eigenlijk wil leven maar dit of dat probleem heeft. Wel iedereen heeft zowel een levensdrift als doodsdrang en mensen die liever dood willen dan leven moet men loslaten ipv van iedereen persé in leven te willen houden. Naast het recht op leven moet er ook een recht op dood komen. Een pil waarbij je inslaapt om nooit meer te ontwaken. Woorden als compassie en empathie hoor je elke dag overal maar ze klinken behoorlijk hol als je ziet op welke gruwelijke wijze mensen een einde aan hun leven brengen. Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 15 januari 2009 om 19:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
Je weet het niet, dus je gokt. Maar: als ik mag gokken om verder te leven, waarom mag ik dan niet gokken om niét verder te leven? Vanwaar toch die heilige plicht om altijd in het leven te geloven? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Banneling
|
![]() Dat moet je niet tegen mij zeggen, ik denk nl. niet dat God tegen me praat. Zeg het liever tegen die zionistische Israeli's die op Oud-Testamentische wijze totaal aan het flippen zijn in hun 'heilig land'.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Banneling
|
![]() Je zit al jaren over zelfmoord en de zelfmoordpil te zagen. Als je werkelijk uit het leven had willen stappen, dan had je dat zoals vele anderen allang gedaan. Maar blijkbaar is de wil om te leven toch nog sterker...
Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 15 januari 2009 om 20:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Begrijp dan weer niet verkeerd, ik ben vóór euthanasie voor zieke/ongeneeslijke/psychologisch instabiele mensen. |
|
![]() |
![]() |