Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 april 2004, 11:03   #21
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN

The Paulus Experience's schermafbeelding

Standaard

nee?

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2004, 11:04   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience
Toevallig allemaal met reclame van een firma (vooral koerierbedrijven) er op zeker?
Neen, kijkt maar eens goed in de straat rond hoeveel Partners en Berlingo's er tegenwoordig wel rondrijden zonder enige reclame erop. Duidelijk door private personen. De Partner en Berlingo zijn trouwens een succesverhaal (vooral die in lichte vracht-versie): ga maar gerust eens navraag doen bij de plaatselijke verdeler van die merken
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2004, 11:07   #23
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN

Standaard

http://www.yezzzcar.be/cars/94468.html

lichte vracht.

http://img.yezzz.com/fi1632541.jpeg

duidelijk maar 2 plaatsen

Jan, rij jij rond met zo'n auto misschien?

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
Oud 10 april 2004, 11:36   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
duidelijk maar 2 plaatsen
U bedoelt waarschijnlijk twee rijen zitplaatsen. In ieder geval, dergelijke wagens ziet u NIET het meest rondrijden. De lichte vrachten die men het vaakst op straat aantreft, zijn type wagens als de Caddy en Partner.

Wat die andere types betreft, was het juist de overheid zelf die de spelregels wijzigde en dergelijke wagens in de categorie lichte vracht stopte. Van fraude is hier geen sprake: de overheid zelf liet het toe.

Evenwel opmerken dat volgens de regels op de bedrijfsboekhouding dergelijke wagens NIET onder lichte vracht vallen. Deze regels werden immers niet aangepast toen men de richtlijnen voor de wegenbelasting en inschrijfstaks wijzigde. Dit heeft dan alles te maken met de mate waarin men de BTW kan inboeken. We hebben hier duidelijk te maken met een lacune in de wetgeving (een van de zovele in de Belgische wetgeving).
Oud 10 april 2004, 12:03   #25
Tjolder
Parlementslid

Tjolder's schermafbeelding

Standaard

Dit zijn toch geen 4x4's ? Dus nog altijd lichte vracht.

Dit is met recht en reden geen lichte vracht.

Tjolder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2004, 12:11   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder
Dit is met recht en reden geen lichte vracht.
Met recht en reden?

De overheid zelf heeft de regels veranderd. Het is niet de uitvoering van het koetswerk, de al dan niet luxueuse uitstraling of het materiaal waaruit de zetels zijn vervaardigd die bepalen of een bepaalde wagen een lichte vracht is. Zelfs de motor is daarbij niet bepalend.
Oud 10 april 2004, 12:25   #27
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De fraude zit'em er in dat het niet als lichte vracht gebruikt wordt, wel als statussymbool én om de normaal gezien vrij hoge lasten op zo'n luxewagen te ontduiken.
En wie heeft dat in de wetgeving toegelaten hé

Oud 10 april 2004, 12:53   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De fraude zit'em er in dat het niet als lichte vracht gebruikt wordt, wel als statussymbool én om de normaal gezien vrij hoge lasten op zo'n luxewagen te ontduiken.

Blijkbaar weet u niet goed wat het woord "fraude" betekent. Fraude is een overtreding van de wetgeving. Met een (bepaald type) vier-maal-vier rijden en die laten inschrijven als lichte vracht is geen fraude, daar de wetgeving dat gewoon toelaat. Meer zelfs, de Belgische wetgever heeft het enkele jaren geleden toegelaten terwijl dat vroeger niet het geval was. Van ontduiking is gewoon geen sprake daar men dergelijke wagens nu eenmaal niet als personenwagen kan inschrijven. De regels zijn nu eenmaal heel duidelijk. De eerstekeuringsprocedure is trouwens ook anders dan bij personenwagens. Dan al krijgt men automatisch een technische fiche afgeleverd waarop staat "lichte vracht". Als dat fraude is, dan is de autokeuring (een dienst die nochtans volledig onder staatstoezicht staat) de grootste fraudeur.

De omschrijving "lichte vracht" heeft niets met de uitstraling van een wagen te maken.
Oud 10 april 2004, 12:53   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De wetgever. Bij mijn weten gebeurde dat nog onder een CVP-regering. Niet onder de liberalen.
Oud 10 april 2004, 13:07   #30
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:

Blijkbaar weet u niet goed wat het woord "fraude" betekent. Fraude is een overtreding van de wetgeving. Met een (bepaald type) vier-maal-vier rijden en die laten inschrijven als lichte vracht is geen fraude, daar de wetgeving dat gewoon toelaat. Meer zelfs, de Belgische wetgever heeft het enkele jaren geleden toegelaten terwijl dat vroeger niet het geval was. Van ontduiking is gewoon geen sprake daar men dergelijke wagens nu eenmaal niet als personenwagen kan inschrijven. De regels zijn nu eenmaal heel duidelijk. De eerstekeuringsprocedure is trouwens ook anders dan bij personenwagens. Dan al krijgt men automatisch een technische fiche afgeleverd waarop staat "lichte vracht". Als dat fraude is, dan is de autokeuring (een dienst die nochtans volledig onder staatstoezicht staat) de grootste fraudeur.

De omschrijving "lichte vracht" heeft niets met de uitstraling van een wagen te maken.

frau·de (de ~, ~s)
1 bedrog bestaande uit vervalsing van administratie of ontduiking van voorschriften => geknoei, gesjoemel, knoeierij, zwendel, zwendelarij

ontduiking van hoge taksen zeg ik u.
Neem het van me aan. Ik ken genoeg mensen die met zo'n wagen rijden, niet omdat ze vracht te vervoeren hebben of omdat ze de normale taksen niet kunnen betalen, neen, om voor de madam ne chiquen auto te hebben waarmee ze de nieuwste sjakosjen in't stad kan gaan kopen.
In zekere zin zijn het lichte vrachtwagens ja

Of denkt hij dat ge met al die Range - en Landrovers met lange wielbasis veel in't terrein moet gaan ravotten?
Uw leren zetels zullen er rap lief uitzien.

Uiteraard heb ik er niks op tegen dat een vriend van me zijn gewone stationwagen laten ombouwen heeft tot lichte vracht om te besparen op kosten, alhoewel hij niks te vervoeren heeft.

Oud 10 april 2004, 13:32   #31
Oussaka, Malik
Vreemdeling

Standaard

Lieve ervaren Paulus ,
Citaat:
Uiteraard heb ik er niks op tegen dat een vriend van me zijn gewone stationwagen laten ombouwen heeft tot lichte vracht om te besparen op kosten, alhoewel hij niks te vervoeren heeft.
Probeer eens wat vrienden te maken in het 'milieu' van de sacoche-koopsters, of vriendinnen, en dan is dat probleem alvast van de baan.

Ivm de belastingen op interest op je bankrekening: goed zo van de regering ! Je moet het geld halen waar het zit, toch ?
Mensen die niet geplaagd worden door een hoog rendement van hun bankrekening, steunen de economie op een andere manier, door al hun geld er door te draaien, voor welke behoeften dan ook. Dit systeem is eerlijk, iedereen moet bijdragen tot de actieve welvaartstaat.

Trouwens, waarom niet wat op de beurs spelen met je centen, als je je verliezen daar kan in mindering brengen van je netto belastbaar inkomen is dat toch ook meegenomen ?
Oussaka, Malik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2004, 13:40   #32
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN

Standaard

wat moet ik daar nu uit opmaken?

Oud 10 april 2004, 14:53   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
frau·de (de ~, ~s)
1 bedrog bestaande uit vervalsing van administratie of ontduiking van voorschriften => geknoei, gesjoemel, knoeierij, zwendel, zwendelarij

ontduiking van hoge taksen zeg ik u.
Neem het van me aan. Ik ken genoeg mensen die met zo'n wagen rijden, niet omdat ze vracht te vervoeren hebben of omdat ze de normale taksen niet kunnen betalen, neen, om voor de madam ne chiquen auto te hebben waarmee ze de nieuwste sjakosjen in't stad kan gaan kopen.
In zekere zin zijn het lichte vrachtwagens ja
En dan nog... Zelfs als mensen een dergelijke wagen kopen om geen belastingen te moeten betalen, dan nog is het GEEN fraude. De wetten schrijven immers voor dat dergelijke wagens in de categorie "lichte vracht" moeten worden ingeschreven. Zoals ik al eerder zei: bij de eerste keuring krijgen dergelijke wagens onmiddellijk een technische fiche mee waarop staat "lichte vracht". U hoeft dat niet aan te vragen. U krijgt het de officio bij de eerste keuring.

Op geen enkele manier is hier sprake van fraude. De wetgever houdt zich immers niet bezig met de vraag of u uw personenwagen bijvoorbeeld altijd voor personenvervoer gebruikt. Misschien bent u immers alleenstaande... en neemt u zelden iemand mee. De wetgever vraagt zich niet af of u uw lichte vracht altijd vollaadt met materiaal. Desnoods rijdt u vijftien jaar met een lichte vracht zonder er ooit iets mee te vervoeren. Daar houdt de wetgever zich niet mee bezig.

Wel bepaalde wetgever een aantal regels om de wagens in te delen in personenauto's, lichte vracht, vrachtwagen, enzovoort. Op basis van die criteria valt een Volkswagen Touareg bijvoorbeeld in de categorie lichte vracht. Schitterende wagen trouwens... neem het maar van me aan!

Met fraude heeft dit alles NIETS te maken. Is iemand die een huis koopt met verlaagde registratierechten plotseling een fraudeur omdat hij geen huis wil kopen met hoge registratierechten? Neen.

Is iemand die z'n spaarcenten in een verzekeringsbon belegt een fraudeur? Op dergelijke verzekeringsbeleggingen betaal je immers geen roerende voorheffing. Kies ik voor die formule i.p.v. bijvoorbeeld obligaties (waar bij de uitkering van de rente wel voorheffing op wordt betaald) dan is dat mijn goed recht. Ik word geen fraudeur omdat ik voor de ene formule kies waar er geen belastingen op verschuldigd zijn. De overheid heeft het immers zo bepaald.

Welnu, iemand die een bepaald type wagen koopt dat door de overheid als "lichte vracht" wordt omschreven, omdat hij z'n geld liever aan andere dingen besteedt dan aan rijbelastingen, is geen fraudeur. De wet is duidelijk: dat soort wagen is een lichte vracht. En bijgevolg is er een ander belastingsstelsel op toepassing.
Oud 10 april 2004, 14:55   #34
Mieke 79
Minister

Mieke 79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De wet is duidelijk: dat soort wagen is een lichte vracht. En bijgevolg is er een ander belastingsstelsel op toepassing.
Misschien dan spijtig voor u, maar ze gaan dat veranderen! Hopelijk met terugwerkende kracht...
Oud 10 april 2004, 14:57   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mieke 79
Misschien dan spijtig voor u, maar ze gaan dat veranderen! Hopelijk met terugwerkende kracht...
Een wet kan niet retro-actief zijn.

Misschien zal het trouwens veranderen. Reynders heeft nog alleen maar de opdracht gegeven om te onderzoeken of die verandering wel kan.
Oud 10 april 2004, 15:08   #36
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN

Standaard

't is precies ook eigen belang eerst bij onze Jan hier.

Ge zult maar een gezinspartij steunen en het ok vinden dat gezinswagens duurder belast worden dan grote luxe voertuigen.

(ik heb geen problemen met kangooke's etc.. hoor)

het is fraude! maar wettelijk georganiseerd miljaardedju!

Oud 10 april 2004, 15:13   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Blijkbaar besteedt u liever uw geld aan belastingen dan aan zaken die u zelf kiest.

Ik persoonlijk verkies mijn geld te gebruiken aan dingen die ik nodig, belangrijk of wenselijk achter eerder dan aan vader staat.

Betaalt u liever veel roerende voorheffing op uw spaarcenten? Mij niet gelaten, hoor! Ik verkies beleggingen die goed renderen maar die me vrijwaren van de al grijpgrage handen van de overheid.
Oud 10 april 2004, 15:15   #38
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:

Blijkbaar besteedt u liever uw geld aan belastingen dan aan zaken die u zelf kiest.

Ik persoonlijk verkies mijn geld te gebruiken aan dingen die ik nodig, belangrijk of wenselijk achter eerder dan aan vader staat.

Betaalt u liever veel roerende voorheffing op uw spaarcenten? Mij niet gelaten, hoor! Ik verkies beleggingen die goed renderen maar die me vrijwaren van de al grijpgrage handen van de overheid.

ik was bezig over die auto's

Oud 10 april 2004, 15:16   #39
Mieke 79
Minister

Mieke 79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mieke 79
Een wet kan niet retro-actief zijn.

Misschien zal het trouwens veranderen. Reynders heeft nog alleen maar de opdracht gegeven om te onderzoeken of die verandering wel kan.
Je denkt toch niet dat Reynders iets zal nalaten, dat meer geld in zijn kistje brengt?!

En daarbij: het is maar normaal ook dat dit wordt veranderd. Zulke 'vrachtwagens voor persoonlijk gebruik' zijn erg vervuilend en gebruiken veel brandstof.
Oud 10 april 2004, 15:16   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ge zult maar een gezinspartij steunen en het ok vinden dat gezinswagens duurder belast worden dan grote luxe voertuigen.
Waar staat dat ergens dat ik huidige belasting op personenauto's goed en rechtvaardig vind? Het gaat trouwens niet alleen gezinswagens, mijnheer verdraaier-van-de-andermans-woorden. Voor de belastingen bestaat er trouwens geen categorie "gezinswagen".

Een Volkswagen Touareg is trouwens een heel handige wagen voor gezinnen: ideaal om op reis mee te gaan! Neem het maar van me aan!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be