Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 februari 2009, 20:27   #21
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik voel me niet aangesproken, ik heb het hier al tot in den treure herhaald: ik ben voor meer autonomie van de deelstaten, spijtig maar uw belgistische karikatuur gaat dus niet op.
Het splitsen gaat me echter te ver.
U bent voor meer autonomie maar het splitsen gaat u te ver? Het gaat hier nog een semantische discussie worden zie ik. Ik ben voor iets meer duidelijkheid : laat de deelstaten die autonomie hebben waar ze zelf vragende partij voor zijn en waarvoor in hun eigen parlement een democratische meerderheid voor gevonden kan worden. Heel eenvoudig en democratisch. Vlaanderen wil zelf de ajuinenteelt organiseren? Prima. Wallonië wil dat eerder op nationaal vlak laten en schrikt ervoor om zelf het beheer te doen van de ajuinenteelt? Ook prima. Dan wordt de Waalse ajuinenteelt op nationaal niveau beheerd. Aldus beschikt elke deelstaat over de autonomie die ze zelf belangrijk vindt. Kan het nog beter?
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2009, 20:31   #22
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Nederlanders zijn inderdaad minder paranoia dan veel Vlamingen...
De Walen, meneer! Ze komen vanuit Brussel onze grond pikken!
De Hollanders, meneer! Ze komen vanuit het noorden onze huizen pikken!
De Andere Vreemdelingen, meneer! Ze komen vanuit overal onze centen pikken!
Ben ik bedreigingen vergeten?
Sarkasme is een pak gemakkelijker en sneller op een forum gegooid dan een onderbouwd voorstel of opbouwende kritiek. Mogen we van u deze week nog een bijdrage verwachten met een duidelijk voorstel, een onderbouwd standpunt of enige andere vorm van interessante kritiek?
Oud 1 februari 2009, 20:42   #23
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

exact!en dat bevestigt nogmaals het "underdogimago" van de vlaming waar somige politieke partijen op inspelen.
Vlamingen zouden veel van nederlanders kunnen leren ipv van klein angstig broertje te spelen

Laatst gewijzigd door globalmedia : 1 februari 2009 om 20:44.
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2009, 22:13   #24
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, maar u moet er zich bij neerleggen dat niet enkel uw persoontje of uw gemeenschap eisen mag stellen.

Trouwens, tussen iets eisen en iets effectief krijgen is een groot verschil.
Bepaalde 'eisen' zijn er een beetje over. Als eisen dat bepaalde gemeenten worden geannexeerd door een andere deelstaat, de normale manier van 'onderhandelen' wordt, dan is dat het 'eeuwige conflict' en zitten we vanaf nu elke tien jaar met een nieuwe immense communautaire crisis.

Samenleven in één land vereist inderdaad dat er af en toe onderhandeld wordt, maar ook een minimum aan respect en dat betekent ook aanvaarden dat grenzen tussen deelstaten nu eenmaal zijn wat ze zijn. Ik kan u uiteraard niet verbieden om tóch eisen te stellen over het annexeren van bepaalde gemeenten maar wees dan ook niet verbaasd dat sommigen daarop reageren door te pleiten voor de splitsing van het land.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2009, 23:26   #25
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Nederland is ook totaal iets anders dan onze Belgische apenland dat op niets meer trekt. Als Nederland naar de Olympische Spelen gaat, komen de spelers terug met toch veel medailles. Als België naar de Olympische Spelen gaat, is het in feit meer voor de lol dan iets anders. Nederland is toch nog altijd beschouwd als een grote voetballand. België kan al tevreden zijn ALS (en ik zeg wel ALS) ze op een Mundial gekwalificeerd is : in die gevallen noemt men dat een wonder.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2009, 23:36   #26
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Vreemd genoeg vinden maar weinig mensen dat de Vlamingen ook wat van de Nederlanders kunnen leren op het gebied van taal. Vlamingen zijn beter in correct spellen. Maar taalvaardigheid is meer dan spellen alleen. Zo zijn Nederlanders weer goed in het verzinnen van nieuwe woorden. Volgens mij komt meer dan 80% van alle nieuwe woorden die in de Van Dale worden opgenomen uit Nederland. Wat me altijd nog het meest verwonderde, is het gebrek aan goede nederlandstalige muziek uit Vlaanderen. Muziek lijkt me toch het medium bij uitstek om gevoelens te uiten. Vlaanderen heeft een hoop goede bandjes. Maar die zingen vrijwel allemaal in het engels. Wat dat betreft doet Nederland het toch beter. En dan doel ik niet op Frans Bauer en Jan Smit. Een muzikale woordkunstenaar als Spinvis moet in Vlaanderen nog geboren worden.
Muziek is zeer subjectief : wat goed is voor iemand, kan slecht zijn voor iemand anders. Maar ik denk toch dat ik zie wat u bedoelt. Neem zelfs iemand als Marco Borsato. Zoek me het equivalent daarvan in Vlaanderen, ik vind het niet.
Oud 2 februari 2009, 10:20   #27
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Monza

Gorki

Filip Kowlier
Oud 2 februari 2009, 10:31   #28
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
De Mens
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2009, 13:26   #29
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Muziek is zeer subjectief : wat goed is voor iemand, kan slecht zijn voor iemand anders. Maar ik denk toch dat ik zie wat u bedoelt. Neem zelfs iemand als Marco Borsato. Zoek me het equivalent daarvan in Vlaanderen, ik vind het niet.
Waarom zou er een equivalent van Marco Borsato moeten zijn in Vlaanderen? Is 1 Marco Borsato niet genoeg?
Oud 2 februari 2009, 13:55   #30
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Maar taalvaardigheid is meer dan spellen alleen. Zo zijn Nederlanders weer goed in het verzinnen van nieuwe woorden. Volgens mij komt meer dan 80% van alle nieuwe woorden die in de Van Dale worden opgenomen uit Nederland.
Er zijn natuurlijk wel 2,5 keer meer Nederlandstaligen in de Noordelijke Nederlanden dan in de Zuidelijke. En het feit dat wij hier toch 100 jaar hebben mogen wachten op zoiets als een Nederlandstalige universiteit (merci Belgique !) maakt natuurlijk wel dat wij hier in het zuiden wat meer een dialectale realiteit kennen waarbij er wel een enorme rijke levende woordenschat bestaat maar die is dan zo verdeeld in vele kleinere regionale entiteitjes dat veel van die woorden het spijtig genoeg niet maken in de Vandaele. Nu herinner ik mij een aantal nieuwe woorden die onlangs in de VanDaele opgenomen werden maar op basis van dat lijstje was ik wel eerder teleurgesteld dan wat anders. Het kwam allemaal nogal plat en weinig creatief over (het ergste vond ik "breezerslet"). Maar misschien heb jij andere voorbeelden die op iets meer trekken ?

Citaat:
Wat me altijd nog het meest verwonderde, is het gebrek aan goede nederlandstalige muziek uit Vlaanderen. Muziek lijkt me toch het medium bij uitstek om gevoelens te uiten. Vlaanderen heeft een hoop goede bandjes. Maar die zingen vrijwel allemaal in het engels. Wat dat betreft doet Nederland het toch beter. En dan doel ik niet op Frans Bauer en Jan Smit. Een muzikale woordkunstenaar als Spinvis moet in Vlaanderen nog geboren worden.
Spinvis is zowiezo nogal uniek me dunkt in het Nederlandstalig taalgebied. Zelfs in Nederland loopt er geen tweede Spinvis rond of niet?

Voor de rest kan ik daar moeilijk iets zinnigs over zeggen want het heeft ook met muzikale smaak te maken. Mijn favoriete Nederlandstalige groepen of artiesten uit de Zuidelijke Nederlanden zijn : Mira, Clochard, Ambrozijn, 't Hof Van Commerce, Flip Kowlier, Jef Van Maria, Axl Peleman, Biezebaaze, De Anale Fase, MaskesMachiene, Eva De Roovere, Gerry De Mol, Fars!, Floes, Gorki, Kadril, Lady Angelina, Laïs, Mairan, Noordkaap, Monza, Wannes van De Velde, De Schedelgeboorten, Het Zesde Metaal, Bart Peeters, Chupa Libre, ...
Oud 2 februari 2009, 14:01   #31
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Voor de rest kan ik daar moeilijk iets zinnigs over zeggen want het heeft ook met muzikale smaak te maken. Mijn favoriete Nederlandstalige groepen of artiesten uit de Zuidelijke Nederlanden zijn : Mira, Clochard, Ambrozijn, 't Hof Van Commerce, Flip Kowlier, Jef Van Maria, Axl Peleman, Biezebaaze, De Anale Fase, MaskesMachiene, Eva De Roovere, Gerry De Mol, Fars!, Floes, Gorki, Kadril, Lady Angelina, Laïs, Mairan, Noordkaap, Monza, Wannes van De Velde, De Schedelgeboorten, Het Zesde Metaal, Bart Peeters, Chupa Libre, ...
En dan zijn er nog altijd Belgicisten die denken dat 'Vlaemsche cultuur' ophoudt bij Christoff of Laura Lynn... Waarom, eigenlijk?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2009, 14:44   #32
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
En dan zijn er nog altijd Belgicisten die denken dat 'Vlaemsche cultuur' ophoudt bij Christoff of Laura Lynn... Waarom, eigenlijk?
De meeste Nederlanders kennen alleen Eddy Wally.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2009, 14:49   #33
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Er zijn natuurlijk wel 2,5 keer meer Nederlandstaligen in de Noordelijke Nederlanden dan in de Zuidelijke. En het feit dat wij hier toch 100 jaar hebben mogen wachten op zoiets als een Nederlandstalige universiteit (merci Belgique !) maakt natuurlijk wel dat wij hier in het zuiden wat meer een dialectale realiteit kennen waarbij er wel een enorme rijke levende woordenschat bestaat maar die is dan zo verdeeld in vele kleinere regionale entiteitjes dat veel van die woorden het spijtig genoeg niet maken in de Vandaele. Nu herinner ik mij een aantal nieuwe woorden die onlangs in de VanDaele opgenomen werden maar op basis van dat lijstje was ik wel eerder teleurgesteld dan wat anders. Het kwam allemaal nogal plat en weinig creatief over (het ergste vond ik "breezerslet"). Maar misschien heb jij andere voorbeelden die op iets meer trekken ?
Vlaanderen heeft inderdaad wel een rijke woordenschat. Maar dat zijn meestal bestaande woorden. Ik krijg de indruk dat men relatief weinig doet aan het verzinnen van nieuwe woorden voor nieuwe verschijnselen. Om maar een modieus voorbeeld te geven: vergrijzing. Zo'n soort woord duikt vaak het eerst op in het politieke discours in Nederland. En later zie je dan dat de Vlamingen dat overnemen. Dat is opzich niet erg. Maar de Vlamingen zouden ook wel wat creatiever met hun taal mogen omgaan. De eerste zorg is vaak het correct zijn - letterlijk en figuurlijk.
Oud 2 februari 2009, 14:56   #34
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De meeste Nederlanders kennen alleen Eddy Wally.
K3 en Clouseau ook, denk ik.
Oud 2 februari 2009, 15:04   #35
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
K3 en Clouseau ook, denk ik.
Wat men aan Clouseau vindt, heb ik nu nooit begrepen. Goeie gast, daar niet van. Life optredens zijn wellicht de moeite waard door de hele show erom heen. Maar wat die man nu allemaal zingt is toch maar zeer flauwe koek. Echt niets om over naar huis te schrijven. Maar povere liedjes allemaal (op een paar uitzonderingen na). Weinig om het lijf.

Laatst gewijzigd door system : 2 februari 2009 om 15:05.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2009, 15:10   #36
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wat men aan Clouseau vindt, heb ik nu nooit begrepen. Goeie gast, daar niet van. Life optredens zijn wellicht de moeite waard door de hele show erom heen. Maar wat die man nu allemaal zingt is toch maar zeer flauwe koek. Echt niets om over naar huis te schrijven. Maar povere liedjes allemaal (op een paar uitzonderingen na). Weinig om het lijf.
Zeker nog nooit ludduvuddu(kennen jullie dat woord in Vlaanderen? ) gehad?

Nadat je keihard bent gedumpt door je liefje, luisterd dat soort muziek heel anders.
Oud 2 februari 2009, 15:39   #37
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Vergeet niet dat het commerciële muziek is en wat men eerst met zo'n muziek vraagt, is dat het zich verkoopt. De tekst is minder belangrijk. Over K3 zegt men niets daarover omdat iedereen weet dat hun publiek kindjes is. Clouseau hebben een bredere publiek, de bashing kan dus komen? Ik vind dat een beetje zwak. Wat Nederlandstalige muziek betreft, is Clouseau de enige groep die zoveel keer Sportpaleis kan invullen. Men kan denken wat men wil over die groep maar hun grote populariteits is wel een feit, niemand kan dat ontkennen.

Laatst gewijzigd door Everytime : 2 februari 2009 om 15:42.
Oud 2 februari 2009, 16:11   #38
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Een Zwitser is echter kampioen woordkunstenaar:
Songtekst: Drs. P - "De dodenrit"

We rijden met de trojka door 't eindeloze woud
Het vriest een graad of dertig, het is winter en vrij koud
De paardehoeven knersen in de pasgevallen sneeuw
't Is avond in Siberie, en nergens is een leeuw

We reizen met de kinderen, al zijn ze nog wat jong
Door 't eindeloze woud waarover ik zo-even zong
Een lommerrijk en zeer onoverzichtelijk terrein
Waarin men zich gelukkig prijst dat er geen leeuwen zijn

We zijn op weg naar Omsk, maar de weg daarheen is lang
En daarom vullen wij de tijd met feestelijk gezang
Intussen gaat zich iets bewegen in de achtergrond:
Iets donkers en iets talrijks, en het lijkt me ongezond

Ze zijn nog vrij ver achter ons, ik zie ze echter wel
Het is een hele massa en ze lopen nogal snel
En door ons achterna te lopen halen zij ons in
Wat onvoordelig uit kan pakken voor een jong gezin

De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been
Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Ze hebben grote tanden, dat is duidelijk te zien
Het zijn waarschijnlijk wolven, en kwaadaardig bovendien

Al is de toestand zorgelijk, ik raak niet in paniek
Ik houd de moed erin door middel van de volksmuziek
We kennen onze bundel en we zingen heel wat af
Terwijl de wolven nader komen in gestrekte draf

Het is van hier naar Omsk nog een kleine honderd werst
't Is prettig dat de paarden net vanmiddag zijn ververst
Wel jammer dat de wolven ons toch hebben ingehaald
Men ziet de flinke eetlust die hun uit de ogen straalt

We doen heel onbekommerd en we zingen continu
Toch moet er iets gebeuren onder moeders paraplu
En zonder op te vallen overleg ik met mijn vrouw
"Wie moet er aan geloven," zeg ik, "toe, bedenk eens gauw"

"Moet Igor het maar wezen?", "Nee, want Igor speelt viool"
"Wat vind je van Natasja?", "Maar die leert zo goed op school!"
"En Sonja dan?", "Nee, Sonja niet, zij heeft een mooie alt"
Zodat de keus tenslotte op de kleine Pjotr valt

Dus onder het gezang pak ik het ventje handig beet
Daar vliegt hij uit de trojka met een griezelige kreet
De wolven hebben alle aandacht voor die lekkernij
Nog vierentachtig werst en o, wat zijn wij heden blij

We mogen Pjotr wel waarderen om zijn eetbaarheid
Want daardoor raken wij die troep voorlopig even kwijt
Zo jagen wij maar voort als in een gruwelijke droom
Ajo ajo ajo al in die hoge klapperboom

Daar klinkt weer dat gehuil, en onze hoop is weer verscheurd
De wolven zijn terug en nu is Sonja aan de beurt
Daar gaat het arme kind, zij was zo vrolijk en zo braaf
Nog achtenzestig werst en in Den Haag daar woont een graaf

Ik zit nog na te peinzen en mijn vrouw stort menig traan
En kijk daar komen achter ons de wolven al weer aan
Dus Igor, 't is wel spijtig maar jij wordt geen virtuoos
Nog tweeenvijftig werst en daar was laatst een meisje loos

Nu Igor is verwijderd hebben wij weer even rust
Maar nee, daar zijn de wolven weer, op nog een part belust
De doodskreet van Natasja snijdt ons pijnlijk door de ziel
Nog zesendertig werst en in blauwgeruite kiel

Mijn vrouw en ik zijn over, dus we zingen een duet
En als 't even mee wil zitten halen we het net
Helaas, ik moet haar afstaan aan de hongerige troep
Nu nog maar twintig werst en Hoeperdepoep zat op de stoep

Ik zing nu weer wat lustiger want Omsk komt in zicht
Ik maak een sprong van blijdschap en verlies mijn evenwicht
Terwijl de wolven mij verslinden, denk ik "Dat is pech
Ja Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg"

(Trojka hier, trojka daar)
Ja, je ziet er veel dit jaar
Overal zit paardehaar
Steeds uit voorraad leverbaar
Zachtjes snort de samovaar
Met een Slavisch handgebaar
Doe het zelf met naald en schaar
Is dat nu niet wonderbaar
Twee halfom en een tartaar
Een liefdadigheidsbazaar
Hulde aan het gouden paar
Foei hoe suffend staat gij daar
Moeder is de koffie klaar
Kijk daar loopt een adelaar
Is hier ook een abattoir
Basgitaar en klapsigaar
Flinkgebouwde weduwnaar
Dank U wel voor de heerlijke tekst van dit uiterst heerlijke lied
dat is geen kleine k maar absoluut een grote K zoals wij in aantwaarpe zeggen.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2009, 16:12   #39
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zeker nog nooit ludduvuddu(kennen jullie dat woord in Vlaanderen? ) gehad?

Nadat je keihard bent gedumpt door je liefje, luisterd dat soort muziek heel anders.
Ledevede in' t vloms

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 2 februari 2009, 16:27   #40
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Of correcter gesteld: in Nederland is men zich vandaag nog niet bewust van de bedreiging van het Engels.
De enige manier om aan de spijtige opmars van de engelse taal iets nte doen is Esperanto te leren; niet als algemeen verplichte taal - mar als een verdediging van de eigen taal als enige eerste taal. Het leren van meedere talen is een goede zaak en getuigt van respect voor de andere - maar er zal niet gemakkelijk iemand gevonden worden die meer dan 10 talen machtig is.
De EU heeft er zo'n 25 officiëlke en nog verder 75 officieuze. Een eenvoudige brugtaal is veel praktischer qua vertalingen, nu is er de facto een sluipende overheersing van het engels.

Overigens is deze toestand voor de engelstaligen zelf ver van ideaal : het vooroordeel dat je met het engels "overal kan komen" is niet alleen onjuist. Het ondergraaft het vermogen van d engelstalige jongeren om vreemde talen te leren.

sudies hebben aangetoont dat het als "eerste vreemde taal" aanleren van Esperanto het vermogen om vreemde talen te leren aanscherpt. In diverse engelse graafschappen wordt daar momenteel mee geëxperimenteerd.

De chinese President zei in een bezoek aan een tolkenschool in China dat elke Chinees het Mandarijn zou moeten leren om met andere chinezen te communiceren (17 officiële talen in china) en Esperanto om met de rest van de wereld te kunnen spreken. Verheug U als dat de officiële lijn wordt in China. Mijn dochtrert is bezig met Mandarijn te leren, ik kan je verzekeren
dat Esperanto een stuk gemakkelijker is !

Tempo toleras
sed vero aperas
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be