![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() Een straf is niet alleen bedoeld om de dader te bestraffen maar ook de maatschappij te beschermen.
In sommige gevallen zijn de daden zo zwaar dat het een risico zou zijn om de dader te laten leven, in zulke gevallen is de doostraf nuttig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Banneling
|
![]() Dwangarbeid voor allen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
dus hoe zie je datte, beste vriend ? levenslang en enkel op aanvraag van de slachtoffers de doodstraf ? vraag is dan wie precies de slachtoffers zijn .... waar trek je de lijn ? volstaat het dat bv een (ex-)collega van het slachtoffer dat kan eisen ? Citaat:
niet alleen wil je de doodstraf gaan invoeren ...( dat zogezegd in naam van de nabestaanden ) maar nu wil je nog eenieder _bij afwezigheid van vrijwilligers_ recruteren om ook effe beul te gaan spelen Citaat:
je kijkt teveel naar csi-miami etc.. dát 'argument' dat men nu niet meer mis kan zijn heeft net in het verleden ervoor gezorgd dat er steeds onschuldigen terecht gesteld werden |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Je ziet het verschil niet tussen persoonlijke wraakmotieven en de institutionalisering ervan in de vorm van een gaskamer/galg/electrische stoel/enz.?
![]() |
![]() |
#25 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Als je de 'guts' niet hebt om het zelf te doen, wat zegt dat dan over wat je werkelijk wilt? Ik heb ooit voor de keuze gestaan, en ik heb ze niet gemaakt. Waarom zou ik dan eisen dat de maatschappij doet wat ik niet aankan?Iemand heeft zich wreed gedragen t.o.v. je dierbaren, en nu verwacht je van iemand anders dezelfde wreedheid op te brengen. Voor dat soort mandaat pas ik. Rechtvaardigheid is idd. een concrete aangelegenheid, die voor mij niet gedelegeerd kan worden in de vorm van de doodstraf. Citaat:
Citaat:
Zal ik jou eens iets vertellen over DNA onderzoek in België. Dat is namelijk gerelateerd aan het justitiebudget. Het vaststellen van jouw schuld of onschuld is afhankelijk van het feit of er voldoende middelen zijn. Citaat:
Want als rechtvaardigheid afhangt van het beschikbaar budget, kun je maar beter niet voor de rechtbank verschijnen tijdens een besparingsronde.
![]() |
![]() |
#27 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik heb juist het stuk over de 'einsatzgruppen' in de Oekraïne achter de kiezen. Interessante observatie over de beulen, waarbij het hoofdpersonage 3 categorieën onderscheidt: - degenen die er langzaam gek van worden - degenen die er intens van genieten, en hierdoor dus hun ware aard ontdekken - degenen die er van walgen, maar zich overreind houden met het plichtsbesef genre 'it's a dirty job but...' Uiteindelijk moet men zich beperken tot de laatste categorie, want de eerste 2 kweken gekken die je beter niet meer loslaat in de maatschappij. Dit impliceert dat je de twee eerste categorieën zelf onschadelijk moet maken wanneer hun werk af is. Ik heb geen ervaringen op dat vlak, maar dergelijke categorisering lijkt me niet onrealistisch..nu mag jij van mij kiezen uit welke categorie staatsbeulen mogen komen. Maar bedenk wel, je bent nooit zeker of je in de juist categorie zit.
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
2/ vrijwilligers van de familie of vriendenkring mogen die doodstraf komen uitvoeren. Indien er geen vrijwilligers zijn kan de staat een premie geven aan een werkloze, laat zeggen 500 euros. Dan is het toch nog voor iemand goed. De veroordeelde krijgt eerst een slaappil. De " beul " moet dan de slapende enkel nog een dodelijk spuitje geven. Niet spectaculair, ik geef het toe, maar dat is ook de bedoeling niet : enkel heb ik voor ogen het definitief verdwijnen van de veroordeelde. Zonder overbodige pijn . Zéér menselijk dus allemaal, vooral voor de aldus vermeden eventuele toekomstige slachtoffers , in of buiten de gevangenis. 3/ Ik kijk nauwelijks naar de tv, je kent al die flikken-reeksen precies beter als ik... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Sterker nog, wie de wet respecteert, is een lafaard volgens jou ? Je pleit voor de wet van de jungle , de wet van de sterkste ? Dan ben je niet op je plaats in België, een " beschaafd " land waar men de brave burger zelfs zijn wapens afpakt. Wel , als de burger zelf niet het recht heeft om kwaadaanrichtend menselijk ongedierte brutaal aan te pakken, dat de staat het dan zélf doet, waar betalen wij anders belastingen voor ? Ook d�*t is gerechtigheid. Vervolgens beschuldig je mij ervan een wannabee-moordenaar te zijn, maar dan een hele slimme, die daar ook nog de toelating voor zou willen ? Sorry, ik moet je teleurstellen, ik ben nooit gendarm of beroepsmilitair geweest, en heb daar ook nooit zin in gehad. Ik wil enkel dat misdadig, moordend en verkrachtend uitschot door Vadertje Staat naar de andere wereld geholpen word, of anders dat ze mij de wettelijke toelating geven om de vuile job zelf op te knappen. Daarvoor zelf ook nog eens bestraft worden vind ik dan weer oneerlijk. Zolang ik niet begonnen ben, is het toch zelfverdediging ? Zo zie ik de doodstraf namelijk = zelfverdediging van de burger. Wat de schuld bewijzen betreft , geld mag daar geen beletsel voor zijn. In geen geval mogen onschuldigen na onvoldoende onderzoek terechtgesteld worden . Ook daarvoor dragen we genoeg af ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Banneling
|
![]() Ik vind dit een zeer interessant, doch moeilijk onderwerp.
Interessant omdat het een blik werpt op de ideeën die er heersen over een straf, de dood en de mate waarin de dood een straf kan zijn, maar ook moeilijk omdat het heel wat ethische implicaties heeft. Een zeer goed argument tegen de doodstraf vind ik het feit dat vele criminelen (veroordeeld of niet) zelf kiezen voor de dood. Hieruit denk ik dat we mogen besluiten dat dit wordt gezien als de "minst slechte optie" of de "makkelijkste uitweg" voor deze personen op dat moment (hoe onrealistisch dat dit nu voor sommigen ook mag klinken). Dit suggereert mijns inziens zeer sterk dat de dood, voor deze mensen althans, niet gezien wordt als een straf. Integendeel. Eén van de weinige pro-argumenten die ik kan bedenken is een mogelijke preventieve werking. Ik denk dat de vergelijking maken met de V.S. hier niet eerlijk is, gezien de V.S. ook nog op een ander vlak zeer anders is, namelijk het bezit van vuurwapens waardoor de moordcijfers blijkbaar drastisch hoger zijn. Maar als je overgaat tot zulke zware feiten als sommige criminelen ... hoe goed voel je je dan nog? Beleef je dan nog plezier aan het leven? Betekent het plegen van een zwaar crimineel feit niet dat je net gekozen hebt tegen het leven? Je weet namelijk dat als je het doet en je wordt gepakt, je leven voor een groot stuk voorbij is ... Werkt weten dat de dood kan volgen dan wel preventief? Dat durf ik te betwijfelen... Bovendien vind ik de dood "uit laten delen door mensen", een 'beschaafde' samenleving onwaardig. Ons juridisch systeem is net uitgevonden dacht ik, om dit soort 'oog om oog, tand om tand' toestanden een halt toe te roepen. Omdat agressie beantwoorden met agressie tot niets lijdt. Dit is dus naast een principiële, ook een ethische kwestie. Eigenlijk behelst de vraag in essentie voor mij dus twee deelvragen: - Kan de dood gezien worden als een straf? Is het leven met het idee dat je (meestal) zwaar lijden bij anderen hebt veroorzaakt niet moeilijker dan niet meer leven en gewoon niets meer beseffen? - Heeft een samenleving in zijn geheel het recht om te beslissen over leven of dood van een individu? Scherper en suggestiever geformuleerd: heeft een samenleving (vertegenwoordigd door een rechter die het vonnis uitspreekt) het recht om, zij het op een geïnstitutionaliseerde manier, een burger te doden? Laatst gewijzigd door Groenetje : 15 februari 2009 om 01:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
2/ Draai de vraag om : heeft een individu, op zijn ééntje, of in bende, het recht om links en rechts mensen aan te vallen, te verkrachten, te vermoorden, te verminken , hun leven te verwoesten ? En waarom zouden die niet mogen gestopt worden door de samenleving, en dit op definitieve manier ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
punt is : ik hoef daar niet uit te kiezen .. wat ik zei over dat mandaat gaat enkel omdat ik het onjuist vind dat het overeenkomt met het overtreden van een regel... en ik bedoelde dat algemeen jij maakt hier de foute redenering door dat onmiddellijk door te trekken naar zulke soort zaken die in ieder ( nog niet onmenselijkt ) referentiekader niet te verantwoorden zijn en ook niet door dat excuus |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar daar ging 't 'm hier niet over hier ging het over die mening te willen opleggen als regel en hier ging het ook over een nieuw 'argument' als ware de doodstraf een goed middel voor de nabestaanden om het draùa te verwerken ik zei dat at niet zo is voor iedereen...en toch wil je 't weer opleggen ? Citaat:
onder het motto : geen job geen recht op gewetensbezwaren ofzo ? Citaat:
ik zou liever hebben dat je dan ingaat op die voorgaande gebruikte 'argumenten' dan ze tot in den treure weer te moeten aanhoren in dit soort emo-klap je doet het hier haast voorkomen dat we de veroordeeld maar best een spuitje geven en neemt de totaal ongegronde permisse als we dat niet doen de zaak zich zal herhalen Citaat:
maar ...is het dan uit totale onwetendheid dat je dat zei ? ofwatte ? hoe kom je er in godsnaam bij dat men aan de hand van de huidige technieken, waaronder dna, geen gerechtelijke dwalingen meer zou hebben ? de geschiedenisboeken staan er vol van...en steeds weer kent men een piek daar na één of andere technische doorbraak de onderoekers zich weer onfeilbaar voelen kijk, het probleem is meestal niet het middel dat men voor handen heeft maar hoe een middel wordt aangewend om een zaak tegen een verdachte hard te maken... terwijl de resultaten die datzelfde middel zouden opleveren ter vrijwaring totaal achterwegen blijft ( vaak bewust genegeerd of weggemoffeld wordt ) en _zoals ik al zei_ men uitgaat van slechts alleen de mogelijkheid dat die verdachte gelinkt kan worden |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() nope, want het gerecht werkt niet perfect en zal dus onschuldige levens eisen
+ sommige geven geen fuck om hun eigen leven en zullen de doodstraf als last resort gebruiken als "zelfmoord" want dan weer een ander onschuldig leven kost. Vergelijk de stats met die v/d usfa maar es |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
dat recht hebben ze natuurlijk niet ... toch deden ze het... ze overtraden daarbij de wet en vandaar dat ze berecht worden ... da's nogal wiedes net zoals elke andere crimineel je insinuatie dat we ze niet zouden stoppen tenzij door de vooropgestelde doodstraf slaat verder op niets |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() sorry die had ik nog niet gezien...beetje laatijdig antwoord dus
Citaat:
die twee staan zelfs volledig apart in die zin dat men perfect iemand zal opsluiten ( maar dan niet als straf ) als men met zekerheid weet dat die persoon een gevaar vormt voor de anderen en anderszijds dat men straft zonder zich die vraag _ bij wijze van spreke _ zich zal stellen Citaat:
neem nu dien De Gelder.. wat ie deed ( onder voorbehoud ) is ontegensprekelijk erg zwaar te noemen... dat gewoon te oordelen aan de verontwaardiging van het collectief toch weten nog langs geen kanten wat die man in godsnaam bezielde aan de andere hand denk ik aan dat koppel dat zoontje letterlijk gedurende jaren doodgemarteld hebben en waar uit niets heeft mogen blijken dat die twee niet volledig bij hun zinnen waren en het besef moeten gehad hebben waartoe hun daden uiteindelijk zouden leiden wel, het tweede vind ik persoonlijk veel wreder ( zwaarder ) doch er was helemaal niet zo'n maatschappelijk afscuw voor te vonden ... laat staan de onmiddellijke vraag de maatschappij definitief te ontdoen van zulke monsters maar dan weer beschouwende op risico ed dan lijkt De Gelder (nu althans) een veel groter probleem moest die ooit terug in de maatschappij losgelaten worden |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Staatssecretaris
|
![]() De doodstraf is tegenwoordig weer helemaal in voor discussie.
Vele tegenstanders van de doodstraf doen altijd beroep op het feit dat er soms ook onschuldigen worden ter dood veroordeeld en dit zal ook wel eens voorvallen maar als we de slachtoffers van onschuldigen die de doodstraf hebben gekregen naast de slachtoffers leggen van moordenaars, pedofielen en verkrachters die zijn hervallen en opnieuw dus slachtoffers hebben gemaakt na een eerste feit en veroordeling, dan zien we dat de laatste groep slachtoffers veel groter is. Is het dan niet onze plicht als samenleving er voor te zorgen dat deze moordenaars, pedofielen en verkrachters vergoed uit onze samenleving worden verwijders en de dood lijkt mij toch redelijk voorgoed? Anderzijds moet ik ook bekennen dat wanneer een gek zoals diene kindermoordenaar in het schotse Dunblane eventjes een klasje uitmoord en daarna zelfmoord pleegt dat de frustratie nog groter is voor de nabestaanden. Vele vragen blijven onbeantwoord. Vele daders van ziekelijke feiten hebben dan ook een doodwens en geven we ze dan niet met de doodstraf net hun zin? Ik persoonlijk blijf achter de doodstraf staan voor moordenaars, pedofielen en verkrachters waarvan de schuld met verschillende feiten en getuigen is bevestigd zoals het geval in dendermonde of met dutroux. Maar als alternatief vind ik een levenslange sobere celstraf met dwangarbeid een goede straf op voorwaarde dat het effectief levenslang is en er totaal geen strafverminderingen door goed gedrag kunnen komen en dat het leven in de gevangenis sober is. dit wil zeggen geen luxe door tv, allerlei sportmogelijkheden enz... Verder vind ik dat men criminele feiten moet splitsen in 2 groepen. ene groep die een 2de kans verdient en dus lichtere feiten zoals vandalisme, ongewapende diefstal, enz.. hier moet de overheid ook werk maken van herbegeleiding en opvolging terug in de maatschappij en eventueel start mogelijkheden bieden voor een nieuw leven op te bouwen, de luxe mag hier ook wat groter zijn. en een groep die geen 2de kans moeten krijgen en waar de overheid totaal niets voor moet investeren, enkel goede gevangenissen bouwen die ontsnapping onmogelijk maken en die gevangenen toelaten hun verblijf terug te laten betalen door dwangarbeid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Vind je dit normaal ? Ik vind dat een bijkomende straf, en onverdiend in mijn ogen. Of wil je dat soort klanten eenzaam opsluiten voor de rest van hun miserabele leven ? Dat vind ik dan weer onnodig wreedaardig, en nutteloos geldopslorpend. Dolle honden maakt men toch ook af ? Wel, zo een sadist, die is ook dol, en niet meer waard als een dolle hond. Minder zelfs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
De rest van je bericht hangt aaneen van de verkeerde associaties en veronderstellingen over mijn intenties, gelardeerd met Dirty Harry quotes. Ik zie je zo al met een magnum .45 over straat rennen. Dat is jouw goed recht hoor, maar ik ga daar verder niet op in. Je mist mijn hele punt van voor tot achteren. En dat is namelijk het hele probleem in de discussie: Het komt veel te veel neer op oppervlakkig gelul over algemene principes. Zodra je afdaalt in de concrete rechtspraktijk waarbinnen de doodstraf moet functioneren, en vooral de problemen waarmee je dan geconfronteerd wordt, komt er het wegwuifgebaar 'ja ja', of nog erger, 'de kans op vergissing is klein dus laten we ze maar riskeren'. Een perfecte straf vereist een perfect systeem. Punt.
![]() |