Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 februari 2009, 00:33   #21
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
oh ah, de stelregel van Groen! was destijds dat de mandatarissen maximaal twee legislaturen mochten meegaan en dan vervangen worden, maar éénmaal de Vogels en de Gijssels ook de heerlijke smaak van de postjes te pakken hadden, hebben ze die regel snel weggelaten.
Ik weet niet of je versie juist is, het klinkt niet onaannemelijk
En over die twee termijnen regeling weet ik nog altijd niet of voor of tegen ben, er zijn dingen pro en contra voor te zeggen

Laatst gewijzigd door toccata : 15 februari 2009 om 00:35.
toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2009, 03:29   #22
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
oh ah, de stelregel van Groen! was destijds dat de mandatarissen maximaal twee legislaturen mochten meegaan en dan vervangen worden, maar éénmaal de Vogels en de Gijssels ook de heerlijke smaak van de postjes te pakken hadden, hebben ze die regel snel weggelaten.
Heeft niet per se met macht te maken, maar eerder met de voordelen van arbeidsdeling, die zich ook op het politieke vlak doorzetten. In de literatuur staat dit bekend als de ijzeren wet van de oligarchie, wat niets anders is dan een politieke toepassing van het voordelige concept van arbeidsdeling.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2009, 11:29   #23
peace.police
Burger

peace.police's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar peace.police
Standaard

In ieder geval; groen is van doen;
dankzij groen zijn er nog een beetje bossen in vlaanderen!
en niet te vergeten; ze hebben meerdere keren hun nek uitgestoken voor oplossingen...
op een bepaald moment, waren ze één van de meest gehate of geliefde partijen van vlaanderen; vooral bij de extremisten...
wacht maar tot ldd gaat regeren, ze hebben prachtige theorieen, maar zullen waarschijnlijk ook op hun bek gaan...en niet een klein beetje!
peace.police is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2009, 11:34   #24
peace.police
Burger

peace.police's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar peace.police
Standaard

peace.police voelt zich verantwoordelijk om het licht aan te houden voor GROEN
en het licht uit te doen bij vlaams belang!

Groen is van doen of nodig om ons eens wakker te schudden; vooral de boeren in vlaanderen, ze spuiten er nog altijd op los, de rivieren zitten nog altijd vol met pesticieden...
peace.police is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2009, 11:50   #25
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
Ik weet niet of je versie juist is, het klinkt niet onaannemelijk
En over die twee termijnen regeling weet ik nog altijd niet of voor of tegen ben, er zijn dingen pro en contra voor te zeggen
Vraag maar na

tja, als je dat als beginsel aanneemt in je partij, dan is het afwijken van dat beginsel wel redelijk pijnlijk.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2009, 12:02   #26
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

Een partij als groen! zal altijd een deel kiezers blijven lokken. Het is een waardig alternief op de "linkerzijde" (voor zover ge dat nog zo kunt noemen).

Dat dergelijke partijen volgens sommigen meer naar rechts moeten vind ik ongelooflijke larie. Het gedachtegoed waar Groen! voor staat is nu éénmaal niet compatibel met platte rechts-conservatieve klap. Het echte groene gedachtegoed is bij uitstek links en progressief. Dat kost hen misschien wat "goedkope" stemmen van mensen die ook voor groen! zouden kiezen al was het maar omdat ze graag hun hond en de boompjes in de tuin zien, maar dat vind ik net de charme van groen!. Geen sell-out, trouw blijven aan hun idealen.

Laatst gewijzigd door moser : 15 februari 2009 om 12:02.
moser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2009, 12:44   #27
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moser Bekijk bericht
Een partij als groen! zal altijd een deel kiezers blijven lokken. Het is een waardig alternief op de "linkerzijde" (voor zover ge dat nog zo kunt noemen).

Dat dergelijke partijen volgens sommigen meer naar rechts moeten vind ik ongelooflijke larie. Het gedachtegoed waar Groen! voor staat is nu éénmaal niet compatibel met platte rechts-conservatieve klap. Het echte groene gedachtegoed is bij uitstek links en progressief. Dat kost hen misschien wat "goedkope" stemmen van mensen die ook voor groen! zouden kiezen al was het maar omdat ze graag hun hond en de boompjes in de tuin zien, maar dat vind ik net de charme van groen!. Geen sell-out, trouw blijven aan hun idealen.
Je trekt het in het belachelijke. Ik vind dat Groen! groen moet zijn. Niet links of niet rechts. Ze zouden geen standpunten mogen innemen over hoofddoeken of andere thema's. Of denk je dat er aan rechterzijde geen mensen zijn die wel degelijk zien dat onze planeet kreunt onder de plaag "mensen"?

Dat is net het probleem van Groen!. Ze doen aan koppelverkoop en dat slikken vele mensen niet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 15 februari 2009 om 12:45.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2009, 13:39   #28
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Je trekt het in het belachelijke. Ik vind dat Groen! groen moet zijn. Niet links of niet rechts. Ze zouden geen standpunten mogen innemen over hoofddoeken of andere thema's. Of denk je dat er aan rechterzijde geen mensen zijn die wel degelijk zien dat onze planeet kreunt onder de plaag "mensen"?

Dat is net het probleem van Groen!. Ze doen aan koppelverkoop en dat slikken vele mensen niet.
Je vergist je. Het groene gedachtegoed is veel omvattender dan de louter ecologische thematiek. Het vertrekt vanuit een sterk humanistisch wereldbeeld waarbij individuele levenskwaliteit voorop staat. De mens staat altijd centraal: hij arbeidt, maar arbeid is geen doel op zich; hij maakt winst, maar winst is geen doel op zich; hij produceert en consumeert, maar niet louter om het mechanisme van produceren en consumeren zelf. Groenen stellen vragen over zingeving, willen mensen emanciperen uit machinale levens, doen stilstaan bij de waarde en de effecten van levensstijlen, etc. Het leefmilieu is daarbij slechts één aspect: mensen hebben behoefte aan natuur, aan gezond en voldoende water, aan ruimte, aan gezond voedsel, etc. Maar dat zijn grotendeels materiële voorwaarden. Alleen daarop focussen zou onvolkomen zijn.

Mijn verwijt aan Groen! is juist dat ze die bredere visie jarenlang hebben verwaarloosd. De omdoping van Agalev naar Groen! was daar de pijnlijke veruiterlijking van. In de plaats daarvan kwam wel een heel discours over allochtonen, waarvan steeds meer Groenen - Staes, Vogels, Almaci e.a. - zijn gaan inzien dat het geen antwoorden bood op de noden en vragen van een groot deel van het publiek. Wat die misstap betreft, heb je gelijk. Men heeft ook nooit duidelijk gemaakt hoe die visie op allochtonen in het bredere ecologische plaatje paste. Ook weer omdat men dat brede plaatje veronachtzaamde.

Niets belet mensen overigens een zorg voor het leefmilieu ook aan andere visies te koppelen. Je kunt toch moeilijk aan Groen! verwijten dat er geen "rechts"-groen van de grond komt en dat ze zich daarom louter op de materiële zorg voor het milieu moeten richten, om alle "groenen" onderdak te bieden?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2009, 15:15   #29
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Je vergist je. Het groene gedachtegoed is veel omvattender dan de louter ecologische thematiek. Het vertrekt vanuit een sterk humanistisch wereldbeeld waarbij individuele levenskwaliteit voorop staat. De mens staat altijd centraal: hij arbeidt, maar arbeid is geen doel op zich; hij maakt winst, maar winst is geen doel op zich; hij produceert en consumeert, maar niet louter om het mechanisme van produceren en consumeren zelf. Groenen stellen vragen over zingeving, willen mensen emanciperen uit machinale levens, doen stilstaan bij de waarde en de effecten van levensstijlen, etc. Het leefmilieu is daarbij slechts één aspect: mensen hebben behoefte aan natuur, aan gezond en voldoende water, aan ruimte, aan gezond voedsel, etc. Maar dat zijn grotendeels materiële voorwaarden. Alleen daarop focussen zou onvolkomen zijn.

Mijn verwijt aan Groen! is juist dat ze die bredere visie jarenlang hebben verwaarloosd. De omdoping van Agalev naar Groen! was daar de pijnlijke veruiterlijking van. In de plaats daarvan kwam wel een heel discours over allochtonen, waarvan steeds meer Groenen - Staes, Vogels, Almaci e.a. - zijn gaan inzien dat het geen antwoorden bood op de noden en vragen van een groot deel van het publiek. Wat die misstap betreft, heb je gelijk. Men heeft ook nooit duidelijk gemaakt hoe die visie op allochtonen in het bredere ecologische plaatje paste. Ook weer omdat men dat brede plaatje veronachtzaamde.

Niets belet mensen overigens een zorg voor het leefmilieu ook aan andere visies te koppelen. Je kunt toch moeilijk aan Groen! verwijten dat er geen "rechts"-groen van de grond komt en dat ze zich daarom louter op de materiële zorg voor het milieu moeten richten, om alle "groenen" onderdak te bieden?
Als groen gewoon groen zou zijn en niet de ambitie zou hebben de KP van Vlaanderen te willen worden ,zouden ze waarschijnlijk een groter electoraat kunnen ontwikkelen.
Tevens zou een grotere realiteitszin ook kunnen helpen.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2009, 15:41   #30
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Als groen gewoon groen zou zijn en niet de ambitie zou hebben de KP van Vlaanderen te willen worden ,zouden ze waarschijnlijk een groter electoraat kunnen ontwikkelen.
Tevens zou een grotere realiteitszin ook kunnen helpen.
Ik zie niet in waarom mensen of partijen hun overtuigingen zouden moeten aanpassen in functie van een groter electoraat. In de politiek moet je het electoraat overtuigen door een sterk, alomvattend verhaal te vertellen, niet door dat verhaal te beperken tot wat electoraal lonend is. Het spreekt voor de groenen dat ze het vaak vertikken te huilen met de wolven in het bos. Wat electoraal lonend is, hangt trouwens grotendeels af van onvoorspelbare schommelingen in de lichaamstemperatuur van het electoraat. Daar kan een verstandige partij geen rekening mee houden: die moet daarboven staan.

Realiteitszin lijkt mij verder geen pluspunt om het electoraal te maken, aangezien het electoraat zelf slechts zeer zelden zo'n zin aan de dag legt.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2009, 15:48   #31
DSC
Lokaal Raadslid

DSC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie niet in waarom mensen of partijen hun overtuigingen zouden moeten aanpassen in functie van een groter electoraat. In de politiek moet je het electoraat overtuigen door een sterk, alomvattend verhaal te vertellen, niet door dat verhaal te beperken tot wat electoraal lonend is. Het spreekt voor de groenen dat ze het vaak vertikken te huilen met de wolven in het bos. Wat electoraal lonend is, hangt trouwens grotendeels af van onvoorspelbare schommelingen in de lichaamstemperatuur van het electoraat. Daar kan een verstandige partij geen rekening mee houden: die moet daarboven staan.

Realiteitszin lijkt mij verder geen pluspunt om het electoraal te maken, aangezien het electoraat zelf slechts zeer zelden zo'n zin aan de dag legt.

Volledig mee eens, behalve m.b.t. dat laatste: het electoraat is een abstractie van individuen, gedeeltelijk gedetermineerd door hun sociale achtergrond en leefgemeenschap, die meestal irrationeel zijn, of in het ander geval zo divers dat de uitslag vaak irrationeel lijkt. Het is geen fenomeen op zich. Bovendien mag dat géén excuus zijn om geen realiteitszin aan de dag te leggen, zoals je voordien eigenlijk zelf ook indirect bevestigde.
DSC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 11:35   #32
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als ge begint te verkondigen dat de uitkeringen zwaar moeten worden opgetrokken en de realiteit is dat er nu reeds weinig of geen verschil bestaat tussen de laagste lonen en een uitkering, scheelt er volgens mij iets in de bovenkamer.

Verder wou ik nog opmerken dat indien je op den duur een zodanig extreem standpunt gaat verkondigen, je tenslotte met de kiesdrempel geconfronteerd zult worden. De ambitie van een politieke partij moet toch zijn verkozen te raken en daardoor de mogelijkheid te hebben haar programma uit te voeren. Rekening houden met de mening van het potentieel electoraat is dan ook strikt noodzakelijk; doorvoor hoeft de politieke partij in kwestie de essentie van haar programme toch niet noodzakelijk te verloochenen.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 17:06   #33
DenDane
Provinciaal Gedeputeerde

DenDane's schermafbeelding

Standaard

Als Groen! eens een groene partij zou zijn ipv een extreem linkse, zouden ze al een pak meer stemmen krijgen...
DenDane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 13:52   #34
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stassen: geen idee

Stassen had graag verder gedaan maar was niet gelukkig met de plaats die hij kreeg op de lijst.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2009, 02:22   #35
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

Groen en SP.A zijn communicerende vaten. Als de ene onpopulair wordt, stijgt de andere.

Dane, volledig akkoord. Groen is compleet verkeerd gelopen door extreemlinks te worden. Waren ze bij het milieu gebleven en op andere vlakken gematigd en centristisch, dan waren ze veel groter geworden dan ze nu ooit zullen zijn.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2009, 23:02   #36
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beetje samenloop van omstandigheden
Dua, Taverniers: al lang parlementslid en beide een beetje uitgeblust heb ik de indruk
Gloireux: situatie Vlaams-Brabant waar hij de enige zetel niet wou monopoliseren
Daems: teleurstelling id manier van politiek doen
Stassen: geen idee
Zeggen dat Groen! aan het doodbloeden is trouwens onzin: we hadden op het pollcongres Vlaams-Brabant drie ijzersterke kandidaten voor lijsttrekkerschap die zich volop voor Groen! inzetten.
Groen! hangt trouwens niet af van de figuren maar van het programma
Op leden gebied loopt het trouwens zeker niet leeg, ik heb in de lokale Groen! groep het laatste jaar verschillende competente jonge mensen zien opduiken
Ik wil best geloven dat dit te maken heeft met een samenloop van omstandigheden, maar toch... Dua die vertrekt: één van de bekende gezichten van de partij. Stassen, Glorieux en Daems: idem... Ik wil best geloven dat GROEN! een aantal talentrijke mensen klaar heeft staan, maar dit is nu al de tweede of derde verkiezing op rij dat GROEN! met een bijna volledig nieuwe ploeg naar de verkiezingen moet. Zoveel mensen die telkens vertrekken juist op het moment dat zij een zekere ervaring hebben opgebouwd: dit kan op langere termijn toch niet goed zijn voor een partij? Wat is er gaande bij GROEN!? Als zoveel ervaren mensen op zo korte tijd vertrekken zou je toch denken dat er iets grondigs mis is met de personeelspolitiek van bij GROEN!?

Terloops: ik weet niet in hoeverre dit representatief is maar ik merk hetzelfde probleem in mijn gemeente: kandidaat-medewerkers genoeg maar men slaagt er niet in om ze vast te houden.

Ik gun GROEN! verder best een plaats boven de kiesdrempel maar het komt mij over dat men op die manier toch een beetje speelt met de toekomst van de partij.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2009, 23:13   #37
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Stassen had graag verder gedaan maar was niet gelukkig met de plaats die hij kreeg op de lijst.
Welke plaats werd hem voorgesteld?
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2009, 01:02   #38
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Welke plaats werd hem voorgesteld?
De specifieke plaats zei hij niet.
Ook Tavernier reageerde vandaag in die zin. Hij vond wel dat de jeugd een kans mocht krijgen maar verstond niet waarom GROEN ervaren en ondervindingrijke politici zomaar negeerde.

Ook het feit dat GROEN een overloper van SPIRIT zomaar tot lijsttrekker bombardeerde was bij hem in het verkeerde keelgat geschoten.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2009, 13:33   #39
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
De specifieke plaats zei hij niet.
Ook Tavernier reageerde vandaag in die zin. Hij vond wel dat de jeugd een kans mocht krijgen maar verstond niet waarom GROEN ervaren en ondervindingrijke politici zomaar negeerde.

Ook het feit dat GROEN een overloper van SPIRIT zomaar tot lijsttrekker bombardeerde was bij hem in het verkeerde keelgat geschoten.
Bij ons zijn het de leden (op een regionaal pollcongres) die lijsttrekkers verkiezen dus hij is niet vanuit de partijtop daar gedropt zonder enige inspraak van de basis (zoals in andere partijen wel eens durft voor te vallen) en hij heeft dus (de doorgaans zeer kritische) groene achterban hun vertrouwen kunnen winnen.
Verder weet ik niet of Caron een aanwinst zal zijn, laat ik zeggen dat ik er zware twijfels bij heb dat iemand die overstapt uit een partij die zich link-liberaal noemt de eerste plaats krijgt, zeker wanneer onze partij al niet zwemt in verkiesbare plaatsen.

Laatst gewijzigd door toccata : 19 februari 2009 om 13:37.
toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 22:33   #40
yasper
Vreemdeling

Standaard

raar, in de laatste serieuze peiling stonden ze er nochtans goed voor, nu stoppen de belangrijksten van hun boegbeelden ermee ?
raar :s

ik vind dat groen een betere functie kan uitvoeren in de oppositie, echt grote kwaliteiten heeft die partij niet.
maar als oppositie kunnen ze meer betekenen, het is zeer belangrijk dat het ecologische thema niet verloren gaat

Laatst gewijzigd door yasper : 25 februari 2009 om 22:36.
yasper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be