Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 februari 2009, 17:08   #21
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
'k Denk dat u eerder wil lezen wat u meent er te kunnen vinden, dan eerder de gedachtegang van de schrijver te volgen. Als ik over een bepaald historisch onderwerp een bepaalde visie uiteenzet, zal dat altijd een visie zijn van een niet-geschiedkundige. Ik ben immers niet iemand met een academisch diploma geschiedenis op zak.

Iedereen mag wat mij betreft steeds een visie geven, zeker als die, in het geval van mgr. Williamson, het resultaat is van het lezen van naslagwerken. Het siert juist mgr. Williamson dat hij geen statische visie heeft, maar steeds bereid is verder over de zaak te lezen.

Nergens zegt hij trouwens dat "zijn kennis niet berust op historische kennis". Wel heeft hij in een ander verklaard dat zijn visie het resultaat is van allerlei studies die hij in de loop van de jaren tachtig en negentig heeft gelezen. Daarin heeft hij ook verklaard gerust bereid te zijn werken te lezen van werken die het revisionisme inhoudelijk in vraag stellen.
Ja goed, maar als men een ernstige studie maakt van dit onderwerp en boeken leest, revisionisten incluis, dan kan men niet anders dan tot het besluit komen dat er een holocaust is geweest. Of men nu links is, extreem-links, rechts is of extreem-rechts, dat maakt niets uit. Zoals reeds vroeger gezegd, kan men discussiëren over het aantal doden, enz. Maar men kan moeilijk nog negeren dat er vrij massaal Zigeuners zijn uitgemoord of Joden door de nazi's. Evenmin als men kan ontkennen dat er massaal Armeniërs zijn afgeslacht door de Turken. Dat lijkt me nu toch wel evident.

Dit gezegd zijnde, vind ik het wel degelijk een absurditeit om een ontkenning van eender welke genocide strafrechterlijk te willen vervolgen.

Laatst gewijzigd door system : 28 februari 2009 om 17:13.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2009, 17:11   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja goed, maar als men een ernstige studie maakt van dit onderwerp en boeken leest, revisionisten incluis, dan kan men niet anders dan tot het besluit komen dat er een holocaust is geweest.
Schijnbaar is dat toch niet zo vanzelfsprekend als u denkt. Natuurlijk kan hierover niet ten gronde gediscussieerd worden op dit forum...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2009, 17:12   #23
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Schijnbaar is dat toch niet zo vanzelfsprekend als u denkt. Natuurlijk kan hierover niet ten gronde gediscussieerd worden op dit forum...[/QUOTE]
Neen en dat vind ik reuze spijtig. En in feite ongrondwettelijk.

Nu, het valt wel op dat heel veel ontkenners (praktisch allemaal?) zich bevinden in de hoek van radicaal rechts.

Laatst gewijzigd door system : 28 februari 2009 om 17:15.
Oud 28 februari 2009, 21:46   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu, het valt wel op dat heel veel ontkenners (praktisch allemaal?) zich bevinden in de hoek van radicaal rechts.
Dat lijkt me grotendeels een misvatting te zijn. Revisionisten kan men in alle politieke hoeken plaatsen. Vraag is evenwel of dit iets met politiek gedachtegoed te maken heeft.
Oud 28 februari 2009, 22:00   #25
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat lijkt me grotendeels een misvatting te zijn. Revisionisten kan men in alle politieke hoeken plaatsen. Vraag is evenwel of dit iets met politiek gedachtegoed te maken heeft.
U zegt dat wel, maar ik heb moeite u te geloven. Let wel, in principe sluit ik niets uit, maar meestal komen de ontkenners uit een vrij rechtse hoek. En dan druk ik me hier vrij eufemistisch uit. Tenzij u me kunt overtuigen met voorbeelden van het tegendeel.

Laatst gewijzigd door system : 28 februari 2009 om 22:01.
Oud 28 februari 2009, 22:07   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U zegt dat wel, maar ik heb moeite u te geloven. Let wel, in principe sluit ik niets uit, maar meestal komen de ontkenners uit een vrij rechtse hoek. En dan druk ik me hier vrij eufemistisch uit. Tenzij u me kunt overtuigen met voorbeelden van het tegendeel.
Merkwaardig, bij mijn weten heeft u beweerd dat "heel veel (praktisch allemaal?) ontkenners" in die politieke hoek zitten.

Aan u uw eerste bewering te staven.
Oud 28 februari 2009, 22:10   #27
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bron?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2009, 22:17   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Bron?
Bij Gie van den Berghe kan men een mooie indeling vinden van diverse negationisten en revisionisten. Die gaat van extreem links naar extreem rechts.
Oud 28 februari 2009, 23:06   #29
DSC
Lokaal Raadslid

DSC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goed, maar als ik het bericht mag geloven, erkent hij dat zijn uitspraken 'niet historisch gestaafd zijn'. Hoe kan nu iemand de holocaust ontkennen als hij zelf zegt dat zulke ontkenning niet historisch gestaafd is? Dus, hij vertelt zo maar wat als ik het allemaal goed begrijp.
Eigenlijk heb je dat beter gezien dan je zelf denkt.

Negationisme heeft niets te doen met historisch besef, dan kan je evengoed de slag bij Hastings gaan ontkennen, of D-day, of het feit dat de Belgen als eersten loopgraven aanlegden...

De reden waarom juist DIT fenomeen ontkent wordt, is de ideologische verkramptheid bij veel antisemieten, fascisten en zelfs rechts-nationalisten. In plaats van zich gewoonweg te distantiëren doen ze liever alsof het nooit gebeurd is. Ook aan de linkerkant heb je zo'n minderheid m.b.t. de misdaden van het communisme, haast allemaal actief bij de PVDA...

Dus: Williamson ging het bestuderen? Bullshit, dat maak je mij niet wijs. Hij moest gewoon de keuze maken wat hem het dierbaarste was: zijn lidmaatschap van de Kerk of zijn radicaal antisemitisme officieel behouden. Dit laatste bracht hem de afgelopen jaren weinig op, dus heeft ie nu precies (na even peinzen) besloten om zijn aanpak te wijzigen...
DSC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2009, 23:16   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DSC Bekijk bericht
Dus: Williamson ging het bestuderen? Bullshit, dat maak je mij niet wijs. Hij moest gewoon de keuze maken wat hem het dierbaarste was: zijn lidmaatschap van de Kerk of zijn radicaal antisemitisme officieel behouden. Dit laatste bracht hem de afgelopen jaren weinig op, dus heeft ie nu precies (na even peinzen) besloten om zijn aanpak te wijzigen...
U weet echt wel niets af van mgr. Williamson...
Oud 1 maart 2009, 00:11   #31
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U weet echt wel niets af van mgr. Williamson...
Het is nochtans een zeer heldere, doch simpele kijk op de werkelijkheid. En niet het minste beetje onlogisch.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2009, 00:22   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Het is nochtans een zeer heldere, doch simpele kijk op de werkelijkheid. En niet het minste beetje onlogisch.
Is zijn visie daarom de werkelijkheid? Zo ja, hij mag het dan eens aantonen. Zeker de bewering dat mgr. Williamson "zijn lidmaatschap van de Kerk wil behouden" (waaronder verstaan wordt: zijn plaats in de officiële Kerk). Juist dat heeft mgr. Williamson nooit gezocht. Net als de Priesterbroederschap wenst men geen zoete broodjes te bakken met concilaire katholieken, zeker die niet die grondig afwijken van het katholieke geloof.
Oud 1 maart 2009, 00:33   #33
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit artikel is ook in deze passage totaal fout en is gebaseerd op foute berichtgeving in Der Spiegel.

Mgr. Fellay heeft dat trouwens weerlegd in een mededeling van 24 februari 2009. Daarin stelt hij uitdrukkeling dat hij mgr. Williamson helemaal geen ultimatum heeft voorgelegd, maar slechts gevraagd heeft "dit vraagstuk te bekijken binnen een redelijke termijn". Meer niet.
Citaat:
Hilversum (ANP/Van onze redactie) 28 februari 2009 - Het hoofd van de traditionalistische Priesterbroederschap Sint Pius X (FSSPX), waarvan de omstreden Britse bisschop en Holocaustontkenner Richard Williamson deel uitmaakt, vindt dat Williamson de publiciteit moet mijden. Als Williamson de Holocaust blijft ontkennen wordt hij uit het broederschap gezet. Dat zegt de FSSPX-overste, bisschop Bernard Fellay, in een interview met het Duitse weekblad Der Spiegel, dat overmorgen gepubliceerd wordt.
bron.

Citaat:
Laatst bijgewerkt op: zaterdag 28 februari 2009 | 20:40. "Als hij geen uitspraken doet en uit de belangstelling blijft zou dat beter zijn voor iedereen. Ik hoop dat hij voor langere tijd uit de publiciteit blijft'', aldus Bernard Fellay, die Williamson heeft gevraagd zijn ,,nonsens'' in te trekken. ,,Hoe eerder hoe beter.''
bron
Oud 1 maart 2009, 00:38   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als Williamson de Holocaust blijft ontkennen wordt hij uit het broederschap gezet. Dat zegt de FSSPX-overste, bisschop Bernard Fellay, in een interview met het Duitse weekblad Der Spiegel, dat overmorgen gepubliceerd wordt.
Dit heeft mgr. Fellay helemaal niet gesteld. Ook dit is weer eens de zoveelste kwakkel.
Oud 1 maart 2009, 00:58   #35
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit heeft mgr. Fellay helemaal niet gesteld. Ook dit is weer eens de zoveelste kwakkel.
Citaat:
Als mgr. Williamson nog negationistische uitspraken doet, wordt hij uit de priesterfraterniteit Pius X gezet. Dat zegt Bernard Fellay (foto), de algemene overste van de fraterniteit, in een interview met het Duitse weekblad Der Spiegel dat maandag verschijnt.

Mgr. Fellay hoopt dat bisschop Williamson zich een tijdje uit het openbare leven terugtrekt. ’Hij heeft ons kwaad berokkend en onze reputatie geschaad. Wij nemen afstand van hem’, aldus Fellay, die Williamson eerder afzette als directeur van het seminarie in La Reja bij Buenos Aires (Argentinië).
bron
Oud 10 november 2009, 13:18   #36
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Ondertussen gaat 't voort.

Dat fascistisch zwijn geeft niet op: http://www.sueddeutsche.de/bayern/587/493929/text/
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2009, 14:06   #37
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Ondertussen gaat 't voort.

Dat fascistisch zwijn geeft niet op: http://www.sueddeutsche.de/bayern/587/493929/text/
Leg mij eens uit waarom iemand niet in beroep zou mogen gaan?

De rechtsstaatfetisjisten...
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2009, 14:08   #38
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Leg mij ook eens uit waarom een Engelsman, woonachtig in Argentinië, vervolgd wordt in Duitsland voor uitspraken op de Zweedse televisie.
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2009, 17:15   #39
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma Bekijk bericht
Leg mij ook eens uit waarom een Engelsman, woonachtig in Argentinië, vervolgd wordt in Duitsland voor uitspraken op de Zweedse televisie.
Omdat de tijd dat je ongestrafd vanuit Zuid-Amerika verder Derde Rijkje kon spelen definitief voorbij is.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2009, 17:30   #40
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Omdat de tijd dat je ongestrafd vanuit Zuid-Amerika verder Derde Rijkje kon spelen definitief voorbij is.
LOL

Derde Rijkje spelen!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be