Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 februari 2009, 15:57   #21
Veerle
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Maar schepping bestaat niet. Er wordt nooit iets gemaakt.
Dit is wat ik juist bedoel, dit is dus jouw eigen schepper concept. Je ziet het bestaan zelf schepping en scheper, belangrijkste eigenschappen waarin je hier gelooft:
- infinity of the material existence
- infinite changings and evolutions

Maar natuurlijk geloof je niet dat je altijd bestaat, je bent tot stand gebracht, en door wie/wat?

Jouw antwoord op deze vraag is jouw eigen concept van de schepper waarin je gelooft.
Veerle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2009, 15:59   #22
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Ik ben niet tot stand gebracht, en in feite besta ik niet.

Ik ben maar arbitrair afgebakend hoor. Het feit dat ik beweer een bewustzijn te hebben wilt niks zeggen.

En het is geen geloof, hetgeen ik zeg. Het is gewoon zo dat de mensen graag afbakenen, want ze kunnen niet beter. Maar er zijn geen afbakeningen.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2009, 16:09   #23
Veerle
Vreemdeling

Standaard

Ik besta niet
Ik beweer
Ik ben arbitrair afgebakend
Ik kan niet beter

= drogreden
Oud 27 februari 2009, 16:11   #24
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Veerle Bekijk bericht
Ik besta niet
Ik beweer
Ik ben arbitrair afgebakend
Ik kan niet beter

= drogreden
Kan je aantonen waarom?
Oud 27 februari 2009, 16:17   #25
Veerle
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Kan je aantonen waarom?
Meen je dat?
<Ik besta niet> en <ik beweer>
of
<Ik besta niet> en <ik kan niet anders>

Ik bedoel wa wa wa wwwabliefttttt????
Oud 27 februari 2009, 16:19   #26
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Veerle Bekijk bericht
Meen je dat?
<Ik besta niet> en <ik beweer>
of
<Ik besta niet> en <ik kan niet anders>

Ik bedoel wa wa wa wwwabliefttttt????
Aight.

De entiteit die U afbakent en de naam Flanelcondoom geeft beweert.

En de entiteit die U afbakend en de naam Flanelcondoom geeft kan niet anders.
Oud 27 februari 2009, 21:52   #27
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Ja, het is inderdaad moeilijk vergelijken. Zowel Nederland als Vlaanderen scoren internationaal hoog op het gebied van onderwijs. Vlaamse scholieren lijken iets beter in wiskunde te zijn. Maja, wat voor conclusie moet je daar aan verbinden? Vlaamse scholieren krijgen ook meer uren(>20%) wiskundeles per week. Ze doen het echter niet 20% beter. Je zou dus ook kunnen concluderen dat in verhouding tot het aantal uren les, de Vlaamse leerlingen het slechter doen dan de Nederlandse.
Dat is een vreemde redenering want het veronderstelt zomaar een lineair verband tussen de tijd die men aan wiskunde besteedt en de kunde. Zelf denk ik dat we gewoon moeten beseffen dat dit om gemiddelden gaat en, volgens mij, trekt Nederland daarin slechts aan het kortste eind aangezien verschillende opleidingen het gemiddelde daar zwaar naar beneden halen. Dat men voor goed onderwijs per se naar Vlaanderen moet gaan, zie ik echter ook als een mythe. Ik denk dat het niveau van goede VWO opleidingen in Nederland en goede ASO scholen in Vlaanderen quasi gelijk is.

Citaat:
Nederlanders zijn goed in kennisproductie, Vlamingen in kennisreproductie.
Dat is volgens mij toch ook eerder een mythe dan realiteit. Wel is het zo dat bepaalde opleidingen in Vlaanderen veel meer gericht zijn op vanbuiten leren dan in Nederland. Voor zover ik weet vooral de opleiding arts en zeker rechten. In Vlaanderen is de doelstelling van een masteropleiding juist (net als in Nederland) de student in staat te stellen zelfstandig aan kennisproductie te doen.

Citaat:
Nederland is wetenschappelijk meer vooraanstaand. Zelf heb ik ook een wetenschappelijke opleiding genoten. Op mijn vakgebied, de natuurkunde(toch de belangrijkste wetenschap, al zeg ik het zelf) speelt Vlaanderen en Belgie geen rol van betekenis.
Dat hangt allemaal af van het desbetreffende vakgebied en hierin spelen ook culturele verschillen mee. In Vlaanderen worden vooral Burgerlijk Ingenieur en Geneeskunde aanzien als de "belangrijkste" opleidingen.

Citaat:
Bijvoorbeeld in Leiden loopt er op elk vakgebied wel een wereldtopper rond. In Vlaanderen zijn het meestal alleen incidentele uitschieters.
Ik durf die vergelijking niet te maken, maar in principe staat dit los van de kwaliteit van het onderwijs. Zelf heb ik zowel in Vlaanderen een master opleiding als in Nederland een ingenieursopleiding afgerond. Naar mijn ervaring is het verschil in niveau tussen de vakken onderling veel frappanter dan het verschil tussen de landen.
Oud 27 februari 2009, 21:57   #28
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Hebben ze dat effectief zo gevraagd?

Vroeg men: gelooft u in schepping
of
Gelooft U in de schepping op zes dagen tijd?

Daar is wel een groot verschilletje in he
Oud 27 februari 2009, 21:58   #29
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar schepping bestaat niet. Er wordt nooit iets gemaakt.
Excuseer? Kijk eens rond je beste man... Het universum is het absolute bewijs van schepping. Niets, maar dan ook niets in het universum is toeval.
Oud 27 februari 2009, 22:17   #30
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Vroeger geloofde ik ook in de propaganda dat het Vlaamse onderwijs beter is. Maar bij nadere beschouwing ben ik van gedachten veranderd. En het verschil wordt groter naarmate je hoger komt. Zou je de Vlaamse basisscholen nog beter kunnen noemen, de Nederlandse universiteiten zijn veruit superieur aan de Vlaamse.
U moet nogmaals van gedachte veranderen. Ons onderwijs is vrijwel zeker beter.

Nu, al dan niet geloven in een schepping heeft volgens mij maar weinig te maken met het al dan niet goed onderwijs.

Laatst gewijzigd door system : 27 februari 2009 om 22:25.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2009, 23:46   #31
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Excuseer? Kijk eens rond je beste man... Het universum is het absolute bewijs van schepping. Niets, maar dan ook niets in het universum is toeval.
Er is geen toeval. Noch is er schepping. Dingen zijn. Wij kunnen slechts proberen om ze te vatten, maar we zijn slechts aapjes.
Oud 27 februari 2009, 23:54   #32
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hebben ze dat effectief zo gevraagd?

Vroeg men: gelooft u in schepping
of
Gelooft U in de schepping op zes dagen tijd?

Daar is wel een groot verschilletje in he
Bron van het onderzoek: http://www.synovate.nl/pdf/EvolutieOfSchepping.pdf
Citaat:
We weten nu waar mensen waarde aan hechten. Maar in welke theorie geloven ze? Eén op de vijf Nederlanders gelooft erin dat hemel en aarde in zes dagen geschapen zijn. Dit zijn vooral gereformeerde Nederlanders: 68 procent gelooft in het scheppingsverhaal. Ook onder de hervormden gelooft een groot aantal: 56 procent om precies te zijn. Onder katholieken zijn in Nederland beduidend minder aanhangers van het scheppingsverhaal te vinden, nog net geen kwart.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2009, 12:23   #33
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Dat is een vreemde redenering want het veronderstelt zomaar een lineair verband tussen de tijd die men aan wiskunde besteedt en de kunde. Zelf denk ik dat we gewoon moeten beseffen dat dit om gemiddelden gaat en, volgens mij, trekt Nederland daarin slechts aan het kortste eind aangezien verschillende opleidingen het gemiddelde daar zwaar naar beneden halen. Dat men voor goed onderwijs per se naar Vlaanderen moet gaan, zie ik echter ook als een mythe. Ik denk dat het niveau van goede VWO opleidingen in Nederland en goede ASO scholen in Vlaanderen quasi gelijk is.
Natuurlijk is er geen 100% lineair verband, maar wel bij benadering. Als blijkt dat Vlaamse scholieren iets beter in wiskunde zijn, dan lijkt me die 20% meer lesuren een voorname verklaring. Wat betreft die gemiddelden zou het kunnen kloppen. Het Vlaamse onderwijs is veel eenvormiger(en dus ook de kwaliteit) vergeleken met de grote diversiteit aan scholen in Nederland. Er wordt in Nederland heel fanatiek gebruik gemaakt van de vrijheid van onderwijs. Kijk alleen maar naar het aantal islamitische scholen in Nederland. Daarvan heeft Vlaanderen er veel minder.

Ik vind dat het Nederlandse onderwijs het ook goed doet op andere, niet zo makkelijk te meten onderdelen. Onlangs stelde iemand hier de vraag waarom Nederland veel meer kritische ex-moslims kent dan Vlaanderen. Denk aan Ayaan Hirsi Ali, Afshin Ellian, etc. Nou, dat is ook het Nederlandse onderwijs. In Nederland wordt je toch meer aangezet om je te ontwikkelen tot kritische burger. Dat is de keerzijde van de Vlaamse tucht en discipline in het onderwijs. Veel Vlamingen zijn niet voor niets zo onmondig. Mensen die er een positieve draai aan willen geven noemen dat bescheiden.

Citaat:
Dat is volgens mij toch ook eerder een mythe dan realiteit. Wel is het zo dat bepaalde opleidingen in Vlaanderen veel meer gericht zijn op vanbuiten leren dan in Nederland. Voor zover ik weet vooral de opleiding arts en zeker rechten. In Vlaanderen is de doelstelling van een masteropleiding juist (net als in Nederland) de student in staat te stellen zelfstandig aan kennisproductie te doen.
Mischien heb je gelijk. Maar ik beperk me nu even tot de feiten. Nederlandse wetenschappers vragen jaarlijks meer patenten aan en publiceren meer in vooraanstaande vakbladen. En de Nederlandse universiteiten staan hoger op de internationale ranglijsten.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2009, 12:27   #34
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U moet nogmaals van gedachte veranderen. Ons onderwijs is vrijwel zeker beter.
Dat roep je ook altijd over de Belgische gezondheidszorg. Maar daar heb ik je onlangs ook vakkundig op je plaats gezet. Ik kan hier wel uit een onderzoek gaan citeren. Maar dat heeft bij jou toch geen zin. Als de resultaten je niet aanstaan, dan deugd het onderzoek niet. Dus laat maar. Je hebt gelijk. Het Belgische onderwijs is inderdaad beter.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2009, 13:07   #35
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat roep je ook altijd over de Belgische gezondheidszorg. Maar daar heb ik je onlangs ook vakkundig op je plaats gezet. Ik kan hier wel uit een onderzoek gaan citeren. Maar dat heeft bij jou toch geen zin. Als de resultaten je niet aanstaan, dan deugd het onderzoek niet. Dus laat maar. Je hebt gelijk. Het Belgische onderwijs is inderdaad beter.
Off topic.
U hebt wel de kunst om dingen steeds weer te verdraaien. U moet de rollen niet omdraaien. Als er iemand op zijn plaats werd gezet, was u het wel. U antwoordt trouwens altijd naast de kwestie in dit verband, door steeds weer af te komen met uw favoriet non-argument dat er in de Belgische hospitalen meer RMSA bacteriën te vinden zijn. Dat is ongeveer het belangrijkste dat u wist te vertellen over de Belgische geneeskunde. Ik heb u geantwoord dat de RMSA bacterie in de Nederlandse hospitalen weliswaar minder, maar toch zeker ook aanwezig is, dat men verschillende afdelingen van verschillende ziekenhuizen in Nederland (ik heb u zelfs de lijsten getoond van al deze hospitalen) tijdelijk heeft moeten sluiten,al gedurende ettelijke jaren, dat men in 2009 weer afdelingen heeft moeten sluiten wegens de aanwezigheid van deze bacterie en dat deze bacterie dus ook bij u oprukt. Bovendien heb ik ook gewezen dat er steeds meer Nederlanders opteren voor de chirurgie en de verzorging in Belgische ziekenhuizen -in 2008 waren er dat 8000 (9000?) Nederlanders, een significante verhoging in vergelijking met 2007- . Wat dus wil zeggen dat er iets schort met de Nederlandse geneeskunde, net zoals met het Nederlandse onderwijs. Dat niet iedereen hier tevreden is over zo massa toeloop van Nederlanders heb ik u ook nog verteld, maar dat dus de Belgische geneeskunde door de Nederlanders erg wordt geapprecieerd en uw eigen geneeskunde behoorlijk minder. En tenslotte -want ik kan hier zo nog lang verdergaan- dat België in het buitenland een zeer goede faam heeft op het vlak van de geneeskunde, meer bepaald mbt de hartchirurgie, de in vitro-fertilisatie, de wachtlijsten, de kosten, de orgaantransplantaties en de beschikbare organen, de doorsnee vrij goede verzorging in de hospitalen, geneeskundige gesofistikeerde apparatuur in menig ziekenhuis, enz. D�*t zijn de feiten. En dat is dus helemaal wat anders dan wat u ons hier weer probeert wijs te maken.

Laatst gewijzigd door system : 28 februari 2009 om 13:24.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2009, 13:19   #36
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Er is geen toeval. Noch is er schepping. Dingen zijn. Wij kunnen slechts proberen om ze te vatten, maar we zijn slechts aapjes.
Ja hoor Flanellen, alles wat je ziet was er altijd al
Ik denk eerder dat het een miljarden jaren evolutie achter zich heeft ... en het begon bij het begin.
Ook geloof ik HEEL STERK dat evolutie en schepping twee handen op één buik zijn.

Ik geloof zeer sterk in de schepping; Maar ja, iedereen is vrij van wil om te geloven, en dat is net zo mooi aan Haar. Gezegend zijt ge allen

En neen geen toeval, niets toeval: God does not play dice

Laatst gewijzigd door 420yeahbaby : 28 februari 2009 om 13:24.
420yeahbaby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2009, 14:00   #37
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is er geen 100% lineair verband, maar wel bij benadering. Als blijkt dat Vlaamse scholieren iets beter in wiskunde zijn, dan lijkt me die 20% meer lesuren een voorname verklaring.
Hoeveel te moeilijker de wiskunde, hoeveel te meer tijd er (gemiddeld gezien) in geïnvesteerd dient te worden, dat lineair verband lijkt me daarom ook bij benadering niet bestaande. Ik ga akkoord dat die 20% meer lesuren een voorname verklaring zijn, maar ik denk niet dat daar veel meer uit geconcludeerd kan worden dan dat er in Nederland meer opleidingen zijn met minder wiskunde, waardoor deze groep het gemiddelde naar beneden haalt.

Citaat:
Wat betreft die gemiddelden zou het kunnen kloppen. Het Vlaamse onderwijs is veel eenvormiger(en dus ook de kwaliteit) vergeleken met de grote diversiteit aan scholen in Nederland. Er wordt in Nederland heel fanatiek gebruik gemaakt van de vrijheid van onderwijs. Kijk alleen maar naar het aantal islamitische scholen in Nederland. Daarvan heeft Vlaanderen er veel minder.
Dat klopt volgens mij. Wegens de slechte resultaten die het oplevert lijkt men er de laatste tijd van af te stappen, maar lang leek in Nederland de gedachte dat leerlingen zo vrij mogelijk gelaten moeten worden heel populair in het onderwijs. Men kreeg hierdoor toestanden als leerlingen die uit verveling hun docenten moesten vragen voor lessen. Dit soort excessen (die waarschijnlijk toch wel een serieuze impact hebben op het imago en de totale gemiddelde kwaliteit van het onderwijs) heb je in Vlaanderen niet.

Citaat:
Ik vind dat het Nederlandse onderwijs het ook goed doet op andere, niet zo makkelijk te meten onderdelen. Onlangs stelde iemand hier de vraag waarom Nederland veel meer kritische ex-moslims kent dan Vlaanderen.Denk aan Ayaan Hirsi Ali, Afshin Ellian, etc. Nou, dat is ook het Nederlandse onderwijs.
In Nederland wordt je toch meer aangezet om je te ontwikkelen tot kritische burger. Dat is de keerzijde van de Vlaamse tucht en discipline in het onderwijs. Veel Vlamingen zijn niet voor niets zo onmondig. Mensen die er een positieve draai aan willen geven noemen dat bescheiden.
Kan voor een deel kloppen, maar ik denk toch wel dat dit serieus genuanceerd dient te worden. De "Vlaamse tucht en discipline in het onderwijs", dat lijkt me toch eerder iets van 50 jaar geleden. Van dat ontwikkelen tot kritische burgers heb ik nooit iets gemerkt, maar wellicht heb je het dan over het voortgezet onderwijs? In dat geval zijn Ayaan Hirsi Ali en Afshin Eliian wel geen goede voorbeelden. Wat in Nederland wel gemakkelijker kan dan in Vlaanderen is om, wegens de enorme flexibiliteit van het onderwijssysteem, tijdens de studies veel randactiviteiten te doen, zoals bijvoorbeeld het toetreden tot allerlei verenigingen of om bedrijven op te richten.

Citaat:
Mischien heb je gelijk. Maar ik beperk me nu even tot de feiten. Nederlandse wetenschappers vragen jaarlijks meer patenten aan en publiceren meer in vooraanstaande vakbladen. En de Nederlandse universiteiten staan hoger op de internationale ranglijsten.
Ik denk eerlijk gezegd dat er in Nederland veel meer geld beschikbaar is voor het (hoger) onderwijs. Ook lijkt er veel meer samenwerking te zijn met het bedrijfsleven, dat eveneens geld in onderwijsinstellingen pompt. Kijk naar de TU in Eindhoven en Philips. Veel geld = meer mogelijkheden om topwetenschappers aan te trekken en te houden. Voor research zou het daarom inderdaad wel kunnen dat Nederland (opnieuw gemiddeld gezien en erg afhankelijk van het vakgebied) meer success heeft dan Vlaanderen. Maar hou ook rekening met het feit dat er meer dan dubbel zo veel nederlanders zijn dan vlamingen.

Laatst gewijzigd door Visjnu : 28 februari 2009 om 14:03.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2009, 14:07   #38
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En neen geen toeval, niets toeval: God does not play dice
Dat is inderdaad zo klaar als een klontje. Hij zegt het toch ook zelf? http://members.quicknet.nl/el_moussa...wetenschap.htm

Koran 67: 1-4

1. Gezegend is Hij in Wiens hand het Koninkrijk is en Die macht heeft over alle dingen.
2. Die de dood en het leven heeft ingesteld, opdat Hij u moge beproeven wie onder u zich het beste gedraagt; en Hij is de Almachtige, de Vergevensgezinde.
3. Hij Die de zeven hemelen opeenvolgend heeft geschapen. Gij kunt geen tekort zien in de schepping van de Barmhartige. Kijk dan nog eens; ziet gij een enkel gebrek?
4. Kijk dan weer eens en dan nog eens, uw blik zal vermoeid en verzwakt tot u terugkeren.

God zij geprezen.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2009, 14:18   #39
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Dat is inderdaad zo klaar als een klontje. Hij zegt het toch ook zelf? http://members.quicknet.nl/el_moussa...wetenschap.htm

1. Gezegend is Hij in Wiens hand het Koninkrijk is en Die macht heeft over alle dingen.
2. Die de dood en het leven heeft ingesteld, opdat Hij u moge beproeven wie onder u zich het beste gedraagt; en Hij is de Almachtige, de Vergevensgezinde.
3. Hij Die de zeven hemelen opeenvolgend heeft geschapen. Gij kunt geen tekort zien in de schepping van de Barmhartige. Kijk dan nog eens; ziet gij een enkel gebrek?
4. Kijk dan weer eens en dan nog eens, uw blik zal vermoeid en verzwakt tot u terugkeren.

God zij geprezen.

Uh-huh honey.
Oud 28 februari 2009, 14:22   #40
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht

God zij geprezen.
Hoe lang duurt een dag?
Citaat:
Voorzeker, uw Heer is Allah, Degene Die de hemelen en de aarde in zes dagen schiep; daarna zetelde Hij Zich op de Troon. (Koran, 7:54)
Citaat:
Hij regelt het bestuur vanuit de hemel tot de aarde, waarna deze tot Hem opstijgt in een dag waarvan de tijdmaat volgens jullie telling duizend jaar is. (Koran, 32:5)
Een naïeve vraag wellicht over de duur van een dag, maar aangaande het scheppingsverhaal toch wel essentieel.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be