Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 maart 2009, 17:09   #21
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=HT2773RN

Dus de juiste kop zou moeten zijn: Belgen hebben het laagste pensioen van europa ten voordele van het ambtenarenkorps....
als de ambetaneren erbijgeteld worden, hebben belgen het hoogste pensioen van europa.
Het inkomen van de Belgen bestaat voor meer dan 50% uit opbrengsten uit hun bezittingen. Elf procent van alle Vlaamse gepensioneerden - "alle" is natuurlijk inclusief de ambtenaren-, zo berekende die professor Cantillon, heeft echter niet voldoende bezittingen om hun lage inkomen te compenseren. In Nederland is dat 4 procent. Ik denk dat vooral de ambtenaren weinig in't zwart opzij hebben kunnen zetten.

Laatst gewijzigd door DannyS : 4 maart 2009 om 17:17.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 18:20   #22
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Dus in feite is iedereen het erover eens van de privé gewoon af te schaffen.
Dat ze doen dat ze willen, maar iedereen gelijk voor de wet. Dat zou het eerlijkste zijn.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 18:23   #23
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Het inkomen van de Belgen bestaat voor meer dan 50% uit opbrengsten uit hun bezittingen. Elf procent van alle Vlaamse gepensioneerden - "alle" is natuurlijk inclusief de ambtenaren-, zo berekende die professor Cantillon, heeft echter niet voldoende bezittingen om hun lage inkomen te compenseren. In Nederland is dat 4 procent. Ik denk dat vooral de ambtenaren weinig in't zwart opzij hebben kunnen zetten.
Het pensioen van de ambtenaren zit in de begroting van de regering, en niet in de pensioensbegroting. Dus mis poes.
Oud 4 maart 2009, 18:55   #24
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Goede poging. Maar heb wel in mijn jeugd, niemand zoveel in 't zwart weten bijverdienen dan ambtenaren. Schilder in 't zwart, begrafenishelper in 't zwart, chauffeur in 't zwart, kelner in 't zwart... allemaal ambtenaren.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 20:28   #25
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Goede poging. Maar heb wel in mijn jeugd, niemand zoveel in 't zwart weten bijverdienen dan ambtenaren. Schilder in 't zwart, begrafenishelper in 't zwart, chauffeur in 't zwart, kelner in 't zwart... allemaal ambtenaren.
Die in het zwart bijverdienden bij wie?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 21:02   #26
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Het pensioen van de ambtenaren zit in de begroting van de regering, en niet in de pensioensbegroting. Dus mis poes.
Die prof heeft het niet over een begroting, maar over alle pensioenen.
Kan je niet lezen: alle!
Oud 4 maart 2009, 21:56   #27
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wel kijk

12.000 euro is dus 1000euro per maand. Dat is dus eigenlijk het gemiddelde pensioen van de belg die inderdaad in de industrie gewerkt heeft, zoveel is duidelijk. Dus dat getal komt heel goed overeen met de uitbetaalde pensioenen, die notabene amper groter is dan het minimumloon.

Wel bvb een ambtenaar type onderwijzer, admnistratief bediende, halen dus allemaal na hun jarenlange carriere bij de overheid rond de 80% op hun laatste wedde. OF zeg maar ze zakken van 2000euro per maand naar 1600euro per maand.

Als nu 30% van de tewerkstelling bij de overheid gebeurt dan kun je volgende berekening maken...

30% krijgt bvb 1600 en 70% krijgt 1000
Dus het gemiddeld pensioen zou dus op 14000 euro moeten liggen....
Door mijn wiskunde logica durf ik mijn stelling hard te maken dat dit getal slaat op de pensioenen van de privésector, en dus inderdaad niet op het ambtenarenpensioen slaat.
Oud 4 maart 2009, 22:27   #28
Tavek
Banneling

Standaard

Verschillende statuten afschaffen (arbeider, bediende, ambtenaar,zelfstandige...) en gewoon iedereen gewoon gelijk behandelen ?

Een zelfstandige wordt dan een werknemer van zijn eigen onderneming (al is het een eenmanszaak) en betaalt zo ook bij tot de pensioenen en krijgt evenveel pensioen of kindergeld als een gewone werknemer. Een ambtenaar idem ditto, waarom moeten die mannen allemaal van die speciale statuten hebben ?

En uit welke achterlijke tijd stamt die opdeling tussen bediende en arbeider ?

En voor de mensen die van vaste benoemingen houden: als ge goed werkt is er geen enkel probleem en kunt ge 40 jaar uw job uitoefenen. Les geven en belastingen berekenen moet toch altijd gebeuren...de staat kan niet echt falliet gaan.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2009, 23:32   #29
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Die in het zwart bijverdienden bij wie?
Moet ge aan de ambtenaren vragen
Oud 4 maart 2009, 23:51   #30
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Verschillende statuten afschaffen (arbeider, bediende, ambtenaar,zelfstandige...) en gewoon iedereen gewoon gelijk behandelen ?

Een zelfstandige wordt dan een werknemer van zijn eigen onderneming (al is het een eenmanszaak) en betaalt zo ook bij tot de pensioenen en krijgt evenveel pensioen of kindergeld als een gewone werknemer. Een ambtenaar idem ditto, waarom moeten die mannen allemaal van die speciale statuten hebben ?

En voor de mensen die van vaste benoemingen houden: als ge goed werkt is er geen enkel probleem en kunt ge 40 jaar uw job uitoefenen. Les geven en belastingen berekenen moet toch altijd gebeuren...de staat kan niet echt falliet gaan.
Ik zou in deze gevaarlijke tijden hier niet op willen wedden. Argentinië, Ijsland, wie is de volgende ?
Oud 5 maart 2009, 00:08   #31
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

De nieuwe mode is dan wel dat staten ook failliet gaan (en de kans is groot dat er nog een paar vallen, vooraleer we uit de krisis zijn).
Maar wat arbeider/bediende betreft. Heb den indruk dat dit in het leven wordt gehouden door oa de vakbond. Waarom ?
Maar ik zou toch nog altijd twee statuten houden. Deze van werkgever en werknemer.
Oud 5 maart 2009, 01:17   #32
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Ik zie dat als een compensatie voor:
de ellendige starterslonen, niet kunnen sjoemelen met de fiscus, geen leasing-wagen, premies, belachelijke eindejaarspremies, nog belachelijker vakantiegeld, geen hospitalisatieverzekeringen,

Als ze aan het ambtenarenpensioen raken ga ik voegen & klinkers leggen.

Maar voorlopig hebben de afgunstigen het niet voor het zeggen en dus verandert er lekker niets.
Het zijn dan vooral de afgunstigen die tijdens hun actieve loopbaan poen scheppen maar niets opzij zetten. En dan nog zagen.
Oud 5 maart 2009, 01:23   #33
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
de ellendige starterslonen, niet kunnen sjoemelen met de fiscus, geen leasing-wagen, premies, belachelijke eindejaarspremies, nog belachelijker vakantiegeld, geen hospitalisatieverzekeringen,

Maar voorlopig hebben de afgunstigen het niet voor het zeggen en dus verandert er lekker niets.
Dat moet je vooral doen Jack,ga klinkers leggen of voegen,buiten in weer en wind....Als je dan kapotgewerkt bent zul jij je laag pensioentje wél gaan beklagen.....

Nu echter niet meneer de ambtenaar,Uw pensioen zal alvast een stuk beter zijn zonder dat U zich ervoor heeft kapotgewerkt....

Denk daar maar eens over na...jullie verdienen véél te véél in vergelijking met wat jullie presteren.....

Goedenacht Jack....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2009, 08:54   #34
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Dat moet je vooral doen Jack,ga klinkers leggen of voegen,buiten in weer en wind....Als je dan kapotgewerkt bent zul jij je laag pensioentje wél gaan beklagen.....

Nu echter niet meneer de ambtenaar,Uw pensioen zal alvast een stuk beter zijn zonder dat U zich ervoor heeft kapotgewerkt....

Denk daar maar eens over na...jullie verdienen véél te véél in vergelijking met wat jullie presteren.....

Goedenacht Jack....
"Als" heb ik gezegd.

Presteert, fakt, werk u kapot zoveel als je wilt, ik hou je toch niet tegen.

Ik heb geen schuldgevoelens.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2009, 09:03   #35
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"Als" heb ik gezegd.

Presteert, fakt, werk u kapot zoveel als je wilt, ik hou je toch niet tegen.

Mijn moeder zat elke nacht tot gat in de nacht te werken. Als je twaalf uur gewerkt had, zei ze tegen u, werkt een beetje meer... amai wat was ze streng. Ondertussen ging haar vent wel met de poetsvrouw scheve schaat rijden en is het vrouwmens dood van een kanke raan 60jaar. Ze heeft heel haar leven belastingen betaald en geen zak kunnen genieten, als dit het type solidariteit is dat belgie nodig heeft, dan kan dit wel tellen vind ik.

Nu , je moet u inderdaad niet kapotwerken om uw werk te doen...

Maar neem het principe maar voor ogen: in een bedrijf kunnen ze meestal zonder moeite 30% wegsnijden en toch verderwerken.... Doe maar rustig eens hetzelfde op overheidsniveau, schaf maar de regel van vaste benoemingen eens af, het zou kunnen zijn dat de output op slag 20% stijgt.
Oud 5 maart 2009, 09:21   #36
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Iedereen evenveel pensioen, zo zou het moeten zijn. Geen van allen doen nog iets dus, waarom moet de ene meer krijgen voor niets te doen dan de andere. Zelfde wat betreft werklozensteun. Kost een brood voor de ene misschien meer dan voor de andere?

Kinderen waar hun wiegje met goud beladen staat trekken daarom toch ook niet meer kindervergoeding.
Allemaal dezelfde uitkering? Dan is het ook de bedoeling dat iedereen slecht hetzelfde afstaat?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2009, 09:49   #37
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Allemaal dezelfde uitkering? Dan is het ook de bedoeling dat iedereen slecht hetzelfde afstaat?
Het is solidariteit maar kijk
: de overheid stort nergens solidariteit voor alle privé's.
Dus het zou logisch zijn dat alle ambtenaren betaald worden via de pensioenskas aan dezelfde regels als de privés
en dat de overheid de volledige som van het overheidspensioen SZ die 10% bvb stort in de begroting van de pensioenen, zodat de solidariteit zich inderdaad niet alleen tussen vl en wal uitstrekt maar ook tussen privé en ambtenaren.

Nu leven de ambtenaren integraal van de belastingen en buiten de solidariteit, en valt hun pensioen volledig buiten de solidariteit.

Wat vind je van dit punt.
Oud 5 maart 2009, 10:10   #38
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Nee, nee: goed afstaat! En niet hetzelfde. Ik veronderstel dat het juist de bedoeling is de loonspanning te verminderen. Dat in België de ene persoon 18 maal meer waard is dan een andere is een samenleving niet waardig. En financier dat maar door de fiscale fraude te bestrijden. Als je de 30 miljard aan fraudes recupereert, hoef je niet eens een personenbelasting te heffen.
Oud 5 maart 2009, 10:11   #39
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de ellendige starterslonen,
Dat is vreemd, het loon van mijn echtgenote is juist erg hoog in vergelijking met de privé, alleen zal dat met de jaren trager toenemen dan in de privé.

Citaat:
niet kunnen sjoemelen met de fiscus,
Als u na uw uren klinkers zal gaan leggen zoals u klaarblijkelijk van plan bent, kan u gerust nog een stukje sjoemelen. Met 38 uur per week en 35 vakantiedagen buiten de officiële feestdagen heeft u bovendien tijd genoeg om klinkers te gaan leggen na uw uren.

Citaat:
geen leasing-wagen
Maar wel een kilometervergoeding van meer dan 0,3€ per kilometer, gratis Lijnabonnement en gratis werkverplaatsingen met de NMBS.

Citaat:
premies
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...st06062000_001
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...mf29062006_092
http://www.hbvl.be/Archief/guid/cope...d-164329bca580
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=r81rbo32
Bovendien kan mijn echtgenote bij goed werk rekenen op een uitmuntendheidspremie.

Citaat:
belachelijke eindejaarspremies,
Dat krijgt ze ook.

Citaat:
nog belachelijker vakantiegeld
Dat ook.

Citaat:
geen hospitalisatieverzekeringen,
Toch wel, bij Fortis

Citaat:
Misschien moet je je nog maar eens informeren bij je sociale dienst voordat je dat doet, want je bent niet op de hoogte van al de voordelen die je hebt.

Citaat:
U voelt zich onterecht achtergesteld. Misschien bent u wel de afgunstige?
Oud 5 maart 2009, 10:12   #40
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat is, helaas, inderdaad zeer zeldzaam geworden in deze dagen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be