Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 maart 2009, 19:39   #21
Ramon djv
Lokaal Raadslid

Ramon djv's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Als ik jouw site zo bekijk lijken de bedragen die die scholen vragen nog de minste zorg van verantwoordelijke ouders te moeten zijn.
En op die site staan alleen nog maar die zaken die ik kan staven aan de hand van bronnen. Er is meer aan de hand dan wat ik mag publiceren...voorlopig toch.

Maar er zijn wel meer mensen die iets te vertellen hebben over steinerscholen.
Zie dit bericht. Vooral de reacties van een oud-leerling van de steinerschool met de nickname sqrontvustierkl zijn veelzeggend.
Oud 9 maart 2009, 10:59   #22
eno2
Banneling

Standaard

Ik heb hier de drie belangrijkste oorzaken van mijn lamentabele toestand nooit vernoemd op Forum, en dan beschuldigen ze mij nog ervan , hier mijn autobiografie te schrijven.

Afijn, kort geresumeerd: ik ben katastrofaal slecht katholiek opgevoed, veel slaag gekregen, en nog veel te duur moeten betalen ook.

Laatst gewijzigd door eno2 : 9 maart 2009 om 10:59.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2009, 11:40   #23
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Dit is een van de weinige dingen die VDB lukken, omdat hij op alle vlakken wil besparen.

Verder moet die man voor een tribunaal.
Waar wil je hem van beschuldigen?

Van gratis onderwijs voor iedereen?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2009, 14:15   #24
debbie
Minister

debbie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ramon djv Bekijk bericht
Ik heb drie kinderen in het katholiek onderwijs en één in het gemeenschapsonderwijs. Als ik drankjes en versnaperingen niet meetel is het onderwijs voor mijn kinderen zo goed als kosteloos.

Vandenbroucke haalt goede punten. Dat hij nu die steinerschool op het matje roept, is niet meer dan normaal. Dat zijn nogal bedragen waarover sprake is. Op mijn site kwam gisteren nog iemand vertellen dat op de steinerschool waar haar kinderen zitten de ouderbijdragen meer dan het dubbel van in Anderlecht bedragen. En in de artikels over de steinerschool van Anderlecht was sprake van bedragen gaande van 100 tot enkele honderden euro's PER MAAND.
In het lager onderwijs wordt er meestal op alle manieren naar gestreefd om de kosten zo laag mogelijk te houden. Ik vraag me af waarom de middelbare scholen geen enkele inspanning doen om de kosten wat te drukken. De kosten zijn echt wel erg overdreven, ze doen alsof iedereen geld met hopen heeft liggen. Men moet zeer kostelijke rekenmachines kopen die halve computers zijn, allerlei duur materiaal heel het schooljaar door, heel dure schoolreizen, peperdure sportdagen, iedereen moet thuis een pc met door de school gekozen programma's hebben, internet, een memorystick en een printer, er wordt vanuit gegaan dat iedere student een digitaal fototoestel heeft ....

Als er dan een leerling niet in orde is komt het bij de leraars niet eens op dat die leerling mss niet al die zaken heeft omdat het te duur is. Nee, ze gaan er meteen vanuit dat die leerling niet orde is omdat hij te lui of ongeïnteresseert is.
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2009, 14:31   #25
Ramon djv
Lokaal Raadslid

Ramon djv's schermafbeelding

Standaard

Ondertussen heeft de steinerschool van Anderlecht aan de minister moeten toegeven dat hij in de fout is gegaan. Als het nog gebeurt, kunnen ze hun subsisdies kwijtspelen. Ze hebben een en ander zwart op wit moeten zetten.

Dat meldt het Nieuwsblad, dat de zaak aanhangig had gemaakt.

Citaat:
Vrijdag gaf de directie aan Vandenbroucke toe dat ze wat kort door de bocht was gegaan. De Steinerschool van Anderlecht heeft nu zwart op wit beloofd om vanaf volgende schooljaar de ouders heel duidelijk in te lichten over de bijdrage die ze kunnen storten om de school te sturen. Die bijdrage zal in elk geval vrijwillig zijn en niet worden afgedwongen.

De directie zal dat met zoveel woorden kond doen aan de ouders en zich onthouden van enige morele druk. 'Zoniet zullen we alsnog ingrijpen. Dan zijn de gevolgen voor hen', klinkt het op het kabinet van de onderwijsminister. Het inhouden van subsidies behoort dan tot de mogelijkheden.
bron: zie artikel

@Debbie

Inderdaad, ik heb een kind in het middelbaar en het kostenverschil is vrij groot met het lager onderwijs. De verkregen studiebeurs blijkt zelfs niet toereikend voor de aankoop van leerboeken. En ondertussen merk ik dat mijn zoon boeken heeft moeten kopen die hij niet of amper nodig heeft. Daar begrijp ik dan helemaal niets meer van.
Oud 10 maart 2009, 14:46   #26
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie Bekijk bericht
In het lager onderwijs wordt er meestal op alle manieren naar gestreefd om de kosten zo laag mogelijk te houden. Ik vraag me af waarom de middelbare scholen geen enkele inspanning doen om de kosten wat te drukken. De kosten zijn echt wel erg overdreven, ze doen alsof iedereen geld met hopen heeft liggen. Men moet zeer kostelijke rekenmachines kopen die halve computers zijn, allerlei duur materiaal heel het schooljaar door, heel dure schoolreizen, peperdure sportdagen, iedereen moet thuis een pc met door de school gekozen programma's hebben, internet, een memorystick en een printer, er wordt vanuit gegaan dat iedere student een digitaal fototoestel heeft ....

Als er dan een leerling niet in orde is komt het bij de leraars niet eens op dat die leerling mss niet al die zaken heeft omdat het te duur is. Nee, ze gaan er meteen vanuit dat die leerling niet orde is omdat hij te lui of ongeïnteresseert is.
Ik kijk nu al uit naar de eerste oudercontacten in het middelbaar
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2009, 15:04   #27
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
Ik kijk nu al uit naar de eerste oudercontacten in het middelbaar
Ooh maar op oudercontacten zijn ze heel vriendelijk hoor. Ze hebben er gewoon geen benul van dat er leerlingen zijn die nu eenmaal niet al die zaken hebben. En zelfs al heb je met veel moeite ervoor kunnen zorgen dat het er is? Stel je printer valt zonder inkt en je kan geen nieuwe kopen omdat het zo duur is? Stel de pc begeeft het, niet iedereen kan dezelfde dag naar de winkel rennen om een nieuwe te kopen.
Tegenwoordig zit er geen office pakket meer bij als je een pc koopt, niet iedereen kan zich dat aanschaffen. Maar ze moeten het gewoon hebben. Ik heb dan maar gratis iets gedownload via internet maar het is niet compleet en bovendien in het in het engels. Het gevolg is dat mijn dochter dat thuis niet kan instuderen en oefenen en dus slecht scoort voor dat vak.
Daaraan zie je dat de kloof tussen rijk en arm steeds groter wordt, zeker op school.
Intussen zit ik al bijna een jaar zonder inkt voor de printer. Alle stap moet mijn dochter bepaalde zaken afprinten. Gelukkig heb ik nog mijn zus. Dan stuurt mijn dochter haar een mail en vraagt of ze dat wil printen en dan langs brengen. Dan moet mijn zus elke keer weer 's avonds nog door weer en wind met haar fiets die blaadjes komen brengen. (3 km heen en 3 km terug om een blaadje te brengen) Leuk is dat niet. Wat waren we vroeger gemakkelijk toen we nog gewoon boeken en cursusblokken moesten hebben.
Oud 10 maart 2009, 15:16   #28
Tavek
Banneling

Standaard

Ik ben akkoord met debbie dat de aankoop van die rekenmachines complete bullshit is. Duur en onnodig, aangezien ze totaal niet bijdragen tot een beter begrip van de wiskunde. Integendeel, studenten worden lui en kunnen na een tijd zelf geen functieverlopen meer tekenen. En net het inzicht in deze dingen is essentieel om het gedrag van fysische processen te begrijpen (eerste en tweede afgeleide, en dergelijke).

Dus weg met dat telmachien. Het heeft geen toegevoegde waarde en kost veel (80 euro +) geld....

Bepaalde scholen hebben een "spaarsysteem" voor schoolreizen en proberen de reis op zich zo goedkoop mogelijk te maken. Stel dat de schoolreis in april plaatsvindt, dan moet men een jaar op voorhand een spaarsysteem in voegen brengen dat het kind iedere maand 40 euro ofzo kan sparen. Dit spreidt de last voor de ouders. Sommige scholen doen dit al.

Kwa materiaal: schoolboeken is nu eenmaal een kost waar je niet rond komt. Zeker in de hogere graad waar soms boeken meerdere jaren gebruikt worden is het onmogelijk om een (compleet) huursysteem uit te bouwen. Ik zou het wel fijn vinden mochten meer leerkrachten met eigen cursussen werken ipv de opgelegde werkboeken die de uitgever promoot....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2009, 15:39   #29
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben akkoord met debbie dat de aankoop van die rekenmachines complete bullshit is. Duur en onnodig, aangezien ze totaal niet bijdragen tot een beter begrip van de wiskunde. Integendeel, studenten worden lui en kunnen na een tijd zelf geen functieverlopen meer tekenen. En net het inzicht in deze dingen is essentieel om het gedrag van fysische processen te begrijpen (eerste en tweede afgeleide, en dergelijke).

Dus weg met dat telmachien. Het heeft geen toegevoegde waarde en kost veel (80 euro +) geld....

Bepaalde scholen hebben een "spaarsysteem" voor schoolreizen en proberen de reis op zich zo goedkoop mogelijk te maken. Stel dat de schoolreis in april plaatsvindt, dan moet men een jaar op voorhand een spaarsysteem in voegen brengen dat het kind iedere maand 40 euro ofzo kan sparen. Dit spreidt de last voor de ouders. Sommige scholen doen dit al.

Kwa materiaal: schoolboeken is nu eenmaal een kost waar je niet rond komt. Zeker in de hogere graad waar soms boeken meerdere jaren gebruikt worden is het onmogelijk om een (compleet) huursysteem uit te bouwen. Ik zou het wel fijn vinden mochten meer leerkrachten met eigen cursussen werken ipv de opgelegde werkboeken die de uitgever promoot....
Lang niet alle scholen doen aan zo'n spaarsysteem en de scholen die ik ken doen geen enkele moeite om schoolreizen en sportdagen betaalbaar te houden. Ze doen tijdens de sportdagen de zotste dingen die dan ook peperduur zijn. Bovendien moet men tegenwoordig voor elk vak een boek plus een werkboek hebben. Gewoon noteren op cursusbladen ofzo bestaat niet meer. En dan nog eens al die andere moderne snufjes, hoe meer er uitgevonden wordt, desto meer ervan moeten de studenten hebben. Waar gaat dat eindigen? Bovendien volgt mijn dochter ook nog een richting die veel extra kosten met zich mee brengt, de kunstrichting. Dat is dus heel het jaar door allemaal kunstmateriaal kopen en natuurlijk niet van het goedkoopste hé. Het moet degelijk materiaal zijn. Daar kruipt enorm veel geld in. In feite kan iemand wiens ouders het niet breed hebben die opleiding niet volgen. Erg is dat. Jongeren in armoede kunnen niet kiezen voor de opleiding die hen het meest ligt. Ze moeten kiezen voor de goedkoopste opleiding ook al interesseert die hen geen ballen.
Oud 10 maart 2009, 16:39   #30
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ooh maar op oudercontacten zijn ze heel vriendelijk hoor. Ze hebben er gewoon geen benul van dat er leerlingen zijn die nu eenmaal niet al die zaken hebben. En zelfs al heb je met veel moeite ervoor kunnen zorgen dat het er is? Stel je printer valt zonder inkt en je kan geen nieuwe kopen omdat het zo duur is? Stel de pc begeeft het, niet iedereen kan dezelfde dag naar de winkel rennen om een nieuwe te kopen.
Tegenwoordig zit er geen office pakket meer bij als je een pc koopt, niet iedereen kan zich dat aanschaffen. Maar ze moeten het gewoon hebben. Ik heb dan maar gratis iets gedownload via internet maar het is niet compleet en bovendien in het in het engels. Het gevolg is dat mijn dochter dat thuis niet kan instuderen en oefenen en dus slecht scoort voor dat vak.
Daaraan zie je dat de kloof tussen rijk en arm steeds groter wordt, zeker op school.
Intussen zit ik al bijna een jaar zonder inkt voor de printer. Alle stap moet mijn dochter bepaalde zaken afprinten. Gelukkig heb ik nog mijn zus. Dan stuurt mijn dochter haar een mail en vraagt of ze dat wil printen en dan langs brengen. Dan moet mijn zus elke keer weer 's avonds nog door weer en wind met haar fiets die blaadjes komen brengen. (3 km heen en 3 km terug om een blaadje te brengen) Leuk is dat niet. Wat waren we vroeger gemakkelijk toen we nog gewoon boeken en cursusblokken moesten hebben.
voor dat office pakket: www.openoffice.org

Voor de rest heb je zeker een punt hoor. Ik snap ook niet waarom scholen er niet in slagen een paar printers te kopen en ter beschikking te stellen van leerlingen die om de een of andere reden thuis niet kunnen printen.
Oud 10 maart 2009, 16:45   #31
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
voor dat office pakket: www.openoffice.org

Voor de rest heb je zeker een punt hoor. Ik snap ook niet waarom scholen er niet in slagen een paar printers te kopen en ter beschikking te stellen van leerlingen die om de een of andere reden thuis niet kunnen printen.
Open office is hetzelfde niet, dat had ik al maar was niet goed.
Oud 10 maart 2009, 16:48   #32
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Open office is hetzelfde niet, dat had ik al maar was niet goed.
Openoffice is inderdaad niet hetzelfde als MS Office. Maar imho beschikt openoffice over alle functies die je nodig kunt hebben in het middelbaar. Maar goed, ik heb er nog geen ervaring mee, dus het kan zijn dat ik het mis heb.
Oud 10 maart 2009, 17:03   #33
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
Openoffice is inderdaad niet hetzelfde als MS Office. Maar imho beschikt openoffice over alle functies die je nodig kunt hebben in het middelbaar. Maar goed, ik heb er nog geen ervaring mee, dus het kan zijn dat ik het mis heb.
We hebben dat geprobeerd maar dan eisten ze bepaalde functies en lettertypes die daar niet op zaten. Echt belachelijk vind ik dat.
Oud 10 maart 2009, 17:06   #34
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
Bovendien krijgen ze op hun examen een opdracht die ze op office moeten uitvoeren en ook de taken die ze thuis uitvoeren en dan doormailen moeten met office gemaakt zijn.
Oud 10 maart 2009, 18:52   #35
Tavek
Banneling

Standaard

tijd om dus ergens een gekopieerde illegale versie vandaan te toveren voor uw kinderen
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2009, 19:36   #36
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
tijd om dus ergens een gekopieerde illegale versie vandaan te toveren voor uw kinderen
Altijd welkom
Oud 10 maart 2009, 20:41   #37
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Altijd welkom
Een studentenversie van office koop je vanaf 80 euro. (zonder access)

Ik heb toch sterk de indruk dat je kinderen naar een school gaan die doelbewust de prijs hoog houdt.

Ik betaal een 220 euro voor schoolboeken e.d. zonder toneel, film en andere activiteiten.
In het 3de jaar moest een wiskundige rekenmachine gekocht worden, die een 15 a 20 euro kostte en nog 4 jaar meegaat.
Alle huiswerk mag met pen en papier gemaakt worden of op PC naar keuze. Alhoewel een PC bezitten niet verplicht is, is het toch wel aangewezen. Als onze printer op een cruciaal tijdstip zonder inkt valt, nemen mijn kinderen hun werk mee op USB-stick.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2009, 20:50   #38
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht

Ik heb toch sterk de indruk dat je kinderen naar een school gaan die doelbewust de prijs hoog houdt.

Ik betaal een 220 euro voor schoolboeken e.d. zonder toneel, film en andere activiteiten.
In het 3de jaar moest een wiskundige rekenmachine gekocht worden, die een 15 a 20 euro kostte en nog 4 jaar meegaat.
Alle huiswerk mag met pen en papier gemaakt worden of op PC naar keuze. Alhoewel een PC bezitten niet verplicht is, is het toch wel aangewezen. Als onze printer op een cruciaal tijdstip zonder inkt valt, nemen mijn kinderen hun werk mee op USB-stick.
Ik heb geen 80 euro voor office. Mijn dochter gaat naar een school waar ze de kunstrichting kan volgen, kan zijn dat het een dure school is. Maar ik kan maar moeilijk zeggen dat ze nu maar voor kapster moet leren als dat haar niet ligt en ze er geen interesse voor heeft. De rekenmachine die zij (en veel anderen ook) moest kopen kostte 100 euro.
Een USB-stick heb ik trouwens ook niet.
Oud 10 maart 2009, 21:04   #39
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht

En als je het niet gelooft, dit is de rekenmachine die ze nu in heel veel scholen MOETEN hebben.
http://education.ti.com/educationpor.../nl_ti84p.html
Die krijg je vanaf 100 euro als je veel geluk hebt. Als je pech hebt betaal je nog een pak meer.
Oud 10 maart 2009, 21:30   #40
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb geen 80 euro voor office. Mijn dochter gaat naar een school waar ze de kunstrichting kan volgen, kan zijn dat het een dure school is. Maar ik kan maar moeilijk zeggen dat ze nu maar voor kapster moet leren als dat haar niet ligt en ze er geen interesse voor heeft. De rekenmachine die zij (en veel anderen ook) moest kopen kostte 100 euro.
Een USB-stick heb ik trouwens ook niet.
Natuurlijk moet je dochter de richting kunnen volgen die ze wil, maar toch denk ik dat de school, waar je dochter school loopt, een dure school is.

Is er geen enkel ouder die reageert op de hoge eisen (en kosten) voor het materiaal? Bijvoorbeeld die rekenmachine, die toch overdreven is in het secundair onderwijs, zeker voor een niet-wiskundige richting.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be