Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 april 2009, 15:07   #21
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mataiva Bekijk bericht
Gesteld dat de politionele diensten wel over voldoende materiaal en mensen zou beschikken, hoe zou jij deze inzetten om het probleem in te dijken?
Door de politie de vrije hand te geven in de bestrijding van dit soort tuig; oftewel door de politie er met de lange lat net zolang op laten inslaan totdat het gespuis blijft liggen. Er is namelijk maar één taal die dat gepeupel verstaat en dat is, helaas, die van geweld.

Daarna mee naar het bureau en daar alvast een maand in voorlopige hechtenis nemen in afwachting van hun proces - uiteraard met alleen water en brood. Of om ze eens goed te kloten, kunnen we ze ook op een gevangenisdieet van alcohol en varkensvlees zetten natuurlijk. Daarna de strengst mogelijke straf toekennen bij schuldigbevinding, en ze die volledig laten uitzitten. En verder een nultolerantiebeleid volgens het bekende '3 strikes and you're out'-principe. Dwz dat ze na de derde overtreding, hoe gering van aard ook, definitief levenslang de bak indraaien, alwaar zij in gepaste omgeving dwangarbeid mogen gaan verrichten teneinde de door hen aangerichte schade aan de maatschappij en slachtoffers meer dan te vergoeden.

Zoiets dus.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2009, 15:17   #22
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Dus als ik het goed heb begrepen sprongen 20 Marokkaanse kindjes op springkussens en maakte dat de Nederlandse kindjes aan het huilen.

Komaan, tot wat voor wussy's voeden Nederlanders hun kinderen nu op?
Dat heeft u niet goed begrepen dus.

Het ging over Marokkaanse jongeren, en zoals u wellicht weet -of in elk geval dient te weten, is een kind niet hetzelfde als een jongere. Jongeren zijn adolescenten van 14 tot 18 �* 20 jaar oud. Kinderen zijn beduidend jonger dan dat. Bovendien is er in het artikel sprake van kleine kinderen, ukkies dus.

---

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
1) Marokkaanse jongeren springen niet op springkussens. Dat doen alleen Marokkaanse kindjes.

2) Marokkaanse kindjes bedreigen nooit zomaar iemand met de dood.
1) Marokkaanse jongeren springen wel degelijk op die springkussens
2) Marokkaanse kindjes heb ik ook al leeftijdsgenootjes met de dood horen en zien bedreigen, daarbij zwaaiend met een mes
Oud 7 april 2009, 15:17   #23
Mataiva
Lokaal Raadslid

Mataiva's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Door de politie de vrije hand te geven in de bestrijding van dit soort tuig; oftewel door de politie er met de lange lat net zolang op laten inslaan totdat het gespuis blijft liggen. Er is namelijk maar één taal die dat gepeupel verstaat en dat is, helaas, die van geweld.

Daarna mee naar het bureau en daar alvast een maand in voorlopige hechtenis nemen in afwachting van hun proces - uiteraard met alleen water en brood. Of om ze eens goed te kloten, kunnen we ze ook op een gevangenisdieet van alcohol en varkensvlees zetten natuurlijk. Daarna de strengst mogelijke straf toekennen bij schuldigbevinding, en ze die volledig laten uitzitten. En verder een nultolerantiebeleid volgens het bekende '3 strikes and you're out'-principe. Dwz dat ze na de derde overtreding, hoe gering van aard ook, definitief levenslang de bak indraaien, alwaar zij in gepaste omgeving dwangarbeid mogen gaan verrichten teneinde de door hen aangerichte schade aan de maatschappij en slachtoffers meer dan te vergoeden.

Zoiets dus.
Praktisch is dit onuitvoerbaar: een gebrek een gevangeniscapaciteit, de onmogelijkheid gedetineerden dwangarbeid te laten verrichten, problemen met de vrijheid van godsdienst, problemen als ook de politiediensten met extreme vormen van geweld te maken krijgt, ...
Mataiva is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2009, 15:24   #24
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Praktisch is dit onuitvoerbaar: een gebrek een gevangeniscapaciteit, de onmogelijkheid gedetineerden dwangarbeid te laten verrichten, problemen met de vrijheid van godsdienst, problemen als ook de politiediensten met extreme vormen van geweld te maken krijgt, ...
U vroeg toch duidelijk: "Gesteld dat de politionele diensten wel over voldoende materiaal en mensen zou beschikken, hoe zou jij deze inzetten om het probleem in te dijken?", en daarop heeft u een antwoord gekregen.

Verder dienen er gevangenissen en strafkampementen te worden bijgebouwd om tegemoet te komen aan de vraag daarnaar. Voorts enkele aanpassingen in het wetboek van strafrecht, en voila, opeens is dat allemaal mogelijk.

Een andere mogelijkheid is natuurlijk om voor de verandering de burgers eens niet te vervolgen, mochten die bij dit soort incidenten zelf meteen ingrijpen, in plaats van op de politie te wachten. Het gekloot van die relmarokkaantjes zal rap afgelopen zijn.
Oud 7 april 2009, 15:40   #25
Mataiva
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
U vroeg toch duidelijk: "Gesteld dat de politionele diensten wel over voldoende materiaal en mensen zou beschikken, hoe zou jij deze inzetten om het probleem in te dijken?", en daarop heeft u een antwoord gekregen.

Verder dienen er gevangenissen en strafkampementen te worden bijgebouwd om tegemoet te komen aan de vraag daarnaar. Voorts enkele aanpassingen in het wetboek van strafrecht, en voila, opeens is dat allemaal mogelijk.

Een andere mogelijkheid is natuurlijk om voor de verandering de burgers eens niet te vervolgen, mochten die bij dit soort incidenten zelf meteen ingrijpen, in plaats van op de politie te wachten. Het gekloot van die relmarokkaantjes zal rap afgelopen zijn.
Oeps, inderdaad, ik had hier de hypothese even over het hoofd gezien. Mijn excusus hiervoor.
De oplossing die je geeft voor de snel aanpassen van het strafwetboek is wel niet zo gemakkelijk, dan zou immers ook de supranationale regelgeving moeten worden aangepast en niet van de minste (zoals het EVRM dat praktisch over heel de lijn rechtstreekse werking heeft en door de Belgische rechter kan worden toegepast).

Mochten burgers nu inderdaad zelf ingrijpen (wat inderdaad ook een mogelijkheid is), hoever zou je dat laten gaan? Moet het steeds proportioneel blijven, bv. op basis van het talioprincipe? En wat als "de straffende burger" de grens overschrijdt, ga je deze dan straffen?
Oud 7 april 2009, 16:04   #26
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Door zo een vorm van "preventie" krijg je net het omgekeerde effect. Op extreem politiegeweld kan je ook extreme(re) tegenreacties verwachten. Door het geven van een strafblad en het daaraan vastkoppelen van een gevangenisstraf duw je jongeren meer naar het criminele milieu.
Men moet de problemen bij hun naam noemen. Als die Marokkaanse jongeren niet in die criminele hoek geduwd willen worden, dan moeten ze ook maar zorgen dat men daar geen reden toe heeft. Met een hele bende hangjongeren springmatten bestormen waar kleine kindjes op zitten te springen is nu niet echt iets wat brave jongeren zouden doen.

Citaat:
Daarnaast zie ik ook nog een aantal problemen met een aantal (grond)wettelijke bepalingen en het EVRM als je al voor overlast met geweld in gaat grijpen.
Dat lijstje met valse schijnwaarden kan de boom in.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2009, 16:51   #27
Mataiva
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Men moet de problemen bij hun naam noemen. Als die Marokkaanse jongeren niet in die criminele hoek geduwd willen worden, dan moeten ze ook maar zorgen dat men daar geen reden toe heeft.
Hiermee ben ik het met u eens, dit komt ook tot uiting in statistische gegevens. Vraag is natuurlijk welk gevolg men geeft aan deze vaststelling. De meest voor de hand liggende oplossing (harde repressie) is daarmee niet de meest efficiënte.

Citaat:
Met een hele bende hangjongeren springmatten bestormen waar kleine kindjes op zitten te springen is nu niet echt iets wat brave jongeren zouden doen.
Ik spreek met niet uit in dit individueel geval, maar kattekwaad (en erger) hoort nu eenmaal bij het opgroeien van een jongere, ook Belgische jongeren maken zich hieraan schuldig.

Citaat:
Dat lijstje met valse schijnwaarden kan de boom in.
Dit verdrag zorgt er nochtans mede voor dat de mening die u hier geeft in volle vrijheid kan worden weergegeven.
Oud 7 april 2009, 17:11   #28
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hiermee ben ik het met u eens, dit komt ook tot uiting in statistische gegevens. Vraag is natuurlijk welk gevolg men geeft aan deze vaststelling. De meest voor de hand liggende oplossing (harde repressie) is daarmee niet de meest efficiënte.
Het is alleszins effectiever dan al deze misdaden gewoon te negeren.

Citaat:
Ik spreek met niet uit in dit individueel geval, maar kattekwaad (en erger) hoort nu eenmaal bij het opgroeien van een jongere, ook Belgische jongeren maken zich hieraan schuldig.
Oh, met kattekwaad heb ik geen probleem. Waarmee ik wel een probleem heb zijn de volgende zaken: een 18-jarige jongen neersteken voor zijn mp3-speler, een man van middelbare leeftijd doodstampen en kloppen op een tram in Antwerpen, met verkeersborden en stenen ouders en kinderen aanvallen op een sinterklaasfeestje, molotovcocktails gooien op politiecombi's, ...

Citaat:
Dit verdrag zorgt er nochtans mede voor dat de mening die u hier geeft in volle vrijheid kan worden weergegeven.
Dat lukt zonder dat verdrag ook wel hoor.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2009, 17:31   #29
Mataiva
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Het is alleszins effectiever dan al deze misdaden gewoon te negeren.
Er bestaan nog andere mogelijkheden om aan preventie te doen, zonder daarbij enkel aan symptoombestrijding te doen.

Citaat:
Oh, met kattekwaad heb ik geen probleem. Waarmee ik wel een probleem heb zijn de volgende zaken: een 18-jarige jongen neersteken voor zijn mp3-speler, een man van middelbare leeftijd doodstampen en kloppen op een tram in Antwerpen, met verkeersborden en stenen ouders en kinderen aanvallen op een sinterklaasfeestje, molotovcocktails gooien op politiecombi's, ...
Akkoord, zoiets gaat over de grens van het toelaatbare, maar zulke feiten vormen wel eerder een uitzondering.

Citaat:
Dat lukt zonder dat verdrag ook wel hoor.
Daar heb ik sterk mijn twijfels over. Denk maar eens aan de zeer discriminerende wetgeving die bestond tussen kinderen binnen het huwelijk en daarbuiten tot het EHRM dit in 1979 als een schending beschouwde van het EVRM of het buitenspel zetten door het EVRM van de mogelijkheid die de rechter had om een onderneming ambtshalve failliet te kunnen verklaren, zonder enige rechten van verdediging.
Oud 7 april 2009, 18:19   #30
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Er bestaan nog andere mogelijkheden om aan preventie te doen, zonder daarbij enkel aan symptoombestrijding te doen.

Akkoord, zoiets gaat over de grens van het toelaatbare, maar zulke feiten vormen wel eerder een uitzondering.

Daar heb ik sterk mijn twijfels over. Denk maar eens aan de zeer discriminerende wetgeving die bestond tussen kinderen binnen het huwelijk en daarbuiten tot het EHRM dit in 1979 als een schending beschouwde van het EVRM of het buitenspel zetten door het EVRM van de mogelijkheid die de rechter had om een onderneming ambtshalve failliet te kunnen verklaren, zonder enige rechten van verdediging.
Je meent het zeker wel goed, maar je mist duidelijk aan realiteitszin. Preventie moet wel gebeuren, maar symptoombestrijding mag je niet over het hoofd zien.
beste vriend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2009, 19:04   #31
Gezond Vlaanderen
Banneling

Standaard

Velen vinden het "pervers" maar eigenlijk heeft het zijn nut bewezen: DE AVONDKLOK" !

*Na 22u geen -21 jarigen buiten,en samenscholingsverbod!
*Er is politie te kort dus: buurtwachters in iedere wijk!
*Openen van een centraal telefoonnummer voor meldingen van overlast
*Harde aanpak van jongeren die zich niet gedragen door het ontnemen van het kindergeld en jongeren werkstraffen te dwingen uitvoeren.

Iedereen moet zich houden aan ONZE waarden en NORMEN!
Gezond Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2009, 19:25   #32
Mataiva
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend Bekijk bericht
Je meent het zeker wel goed, maar je mist duidelijk aan realiteitszin. Preventie moet wel gebeuren, maar symptoombestrijding mag je niet over het hoofd zien.
Dit klopt, zeker op korte termijn geeft dit enigzins de gewenste effecten.
Ik verwees er dan ook niet naar om deze optie volledig buiten beschouwing te laten, daarom sprak ik ook van "andere mogelijkheden".
Oud 7 april 2009, 19:39   #33
Mataiva
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gezond Vlaanderen Bekijk bericht
Dit is gewoon absurd en totaal onrealistisch gezien de leeftijdscategorie die je viseert. Om controle hierop uit te oefenen zou je al systematische identiteitscontroles moeten uitoefenen (wat niet kan). Daarenboven zie ik dat je zelfs geen uitzondering maakt voor het weekend. En ik vraag me dan nog af welke sancties men hieraan zou koppelen.

Citaat:
Dit kan een oplossing zijn, maar dan uitsluitend in probleemwijken en als tijdelijke oplossing. Daarnaast mogen ze in geen enkel geval de hoedanigheid van een soort privé-militie aannemen, dus ze politionele bevoegdheden geven lijkt met helemaal uit den boze (zeker gezien de mogelijkheid tot misbruiken).

Citaat:
Dit bestaat al in zekere zin, zo hebben de meeste gemeenten een preventiedienst en een klachtenambtenaar.

Citaat:
*Harde aanpak van jongeren die zich niet gedragen door het ontnemen van het kindergeld en jongeren werkstraffen te dwingen uitvoeren.
Jongeren zijn en blijven een speciale categorie met leeftijdsgebonden criminaliteit die niet als volwassenen berecht dienen te worden. Net daarom is er ook het jeugdbeschermingsrecht. Pas als ultimum remedium kan het strafrecht een rol in deze materie vervullen (zoals bij de uithandengeving).
Voor het inhouden van het kindergeld valt wel iets te zeggen, als men ervan uitgaat dat de ouders an sich in staat zijn de opvoeding van hun kind te verzekeren maar zich aan die plicht onttrekken. In deze optiek is dat een zeer belangrijke vooronderstelling. Voor ontspoorde kinderen waar de ouders onaangepaste opvoeding voorzien gezien de situatie waarin ze verzeild zijn geraakt, helpt dit NIET. Het inhouden van het kindergeld (wat alweer een louter repressieve maatregel is) op zich volstaat dus niet om het probleem IN ZIJN GEHEEL aan te pakken.

Zoals je merkt verschillen we dus wel grondig van mening
Oud 7 april 2009, 20:33   #34
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Velen vinden het "pervers" maar eigenlijk heeft het zijn nut bewezen: DE AVONDKLOK" !

Als ik uw posts zo lees kan ik alleen maar besluiten dat ik velen ken die uw normen en waarden niet delen. Anders gezegd: wie zijt gij en zoudt gij niet beter voor een ander hol gaan keffen.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2009, 20:55   #35
gertjan22
Banneling

Standaard

Laatst gewijzigd door gertjan22 : 7 april 2009 om 20:56.
gertjan22 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2009, 20:58   #36
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

*Na 22u geen -21 jarigen buiten,en samenscholingsverbod!*Er is politie te kort dus: buurtwachters in iedere wijk!
Waarom direct niet alle -40 jarigen ??

Citaat:
Spreek eens voor jezelf alleen, je zal daar al werk genoeg mee hebben.

Laatst gewijzigd door Pietje : 7 april 2009 om 21:00.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2009, 22:22   #37
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit klopt, zeker op korte termijn geeft dit enigzins de gewenste effecten.
Ik verwees er dan ook niet naar om deze optie volledig buiten beschouwing te laten, daarom sprak ik ook van "andere mogelijkheden".
Geef eens een paar ( zo mogelijk doeltreffende ) voorbeelden van andere mogelijkheden om dit losgeslagen tuig in toom te houden ?
beste vriend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2009, 23:30   #38
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ey, waarom zou ik niet meer buiten mogen?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2009, 23:47   #39
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ey, waarom zou ik niet meer buiten mogen?
Voor uw eigen goed he vriend.

Later mag je daarzelf over beslissen maar nu doen de volwassenen dat voor u.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2009, 23:51   #40
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Voor uw eigen goed he vriend.

Later mag je daarzelf over beslissen maar nu doen de volwassenen dat voor u.
En wanneer ga ik leren om over mijzelf te beslissen?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be