Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Welke stap heeft prioriteit bij het democratischer maken van de EU?
Medezeggenschap van het Europees Parlement op alle beleidsterreinen. 4 19,05%
Een representatiever Europees Parlement naar grootte van de bevolking van de lidstaten. 0 0%
Verkiezen van een Europese president door de burgers. 1 4,76%
Invoeren van Europese referenda. 6 28,57%
Duidelijker bevoegdheden opstellen tussen Unie en lidstaten. 4 19,05%
Een groter deel van de belasting op Europees niveau heffen. 0 0%
De EU afschaffen. 5 23,81%
Anders. 1 4,76%
Aantal stemmers: 21. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 15 april 2009, 14:15   #21
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
De beste manier om de EU te democratiseren is die gewoon af te schaffen eh.
De vraag hoe en of te democratiseren komt pas aan de orde na de vraag of we door moeten gaan. Als u opteert om het af te schaffen dan is democratiseren niet relevant, lijkt me...
Oud 15 april 2009, 15:02   #22
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Een aantal interessante ideeen. Toch heb ik wat aanvullingen en/of wat afwijkende mening. Om te beginnen zijn kiesdrempels wel bespreekbaar, dat is geen breekpunt. Het gaat niet om meer of minder bevoegdheden, maar om een duidelijkere verdeling van bevoegdheden tussen de EU en de lidstaten; dat betekent soms mninder maar soms ook meer invloed, dit lijkt me gezien het verhoogde representatieve en democratische karakter geen probleem. Uittreden zonder consequenties lijkt me een slecht idee, iets heeft altijd consequenties, de mogelijkheid moet bestaan, maar de uittreder, de unie en de andere lidstaten hebben de obligatie eventuele geschillen goed op te lossen en het lijkt me redelijk dat er een 'agenda van uittreding'. Alleen minimumstijdsduur is naar mijn mening een te lage drempel om de eventuele kosten van in- en uittreding te dekken en de andere praktische zaken die geregeld moeten worden. Een ander voorstel is dat er om lidstaten tegemoed te komen een Europese senaat of bondsraad kan komen, met een vast aantal senatoren net zoals de senaat in de VS. Ik ben verder van mening dat er niet noodzakelijk direct een president hoeft te komen, in principe kan er in theorie een presidium zijn van de staatshoofden (eventueel vertegenwoordigd door een regeringsleider) van de lidstaten die eventueel een eigen vertegenwoordiger aanwijzen; een direct gekozen president kan ook, maar je kan niet alles tegelijk invoeren en dan vind ik versterking van de parlemenstructuur belangrijker. Een direct gekozen president is meer iets voor verder in de toekomst. Wat de commissie betreft, hun rol vervalt met deze andere structuur sowieso. De hoofdstad is geen halszaak, maar ideaal gesproken komt deze wel op een locatie... De EU is nu eenmaal per definitie geen ECB. De EU zal altijd die band houden, politici zullen altijd op verschillende niveaus carriere maken en dat is goed. U doelt, is mijn aanname, op het feit dat de verschillende regeringsleiders in toppen vaak deals sluiten... Daarom ben ik ook voor een duidelijkere taakverdeling, maar als lidstaten verder willen gaan op nieuwe gebieden, dan is zo'n systeem van topoverleg wel een eerste stap....
Ik zit alleen met een probleem, ondanks mijn Europese sympathieen, heb ik ook gemerkt dat er veel weerstand bestaat en die extremen houden elkaar in evenwicht. Het zal dus voorlopig wel zo blijven dat er een compromis komt waar iedereen wel op aan te merken heeft... Verder is er ook een paradox bij een deel van de tegenstanders, ze hebben kritiek op het democratisch gehalte van de EU, toch zijn ze juist tegen uitbreiding van invloed van het meest democratische instituut op Europees Niveau namelijk het Europees Parlement. Kortom ik geloof wel in de democratisering van de EU, maar het tempo zal, ben ik bang, stapje voor stapje zijn.
Je weet (nog) niet waar je prioriteit zal leggen of je wilt een aantal zaken vooral tegelijk aanpakken? Politiek bedrijven is ook keuzes maken. Ouwehoeren ook, dat hoort ook tot de politiek, dat geef ik meteen toe.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2009, 10:11   #23
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Commissie afschaffen is beter.
Van de commissie zie je af en toe nog iets

In Nederland zie of hoor je nooit iets van het EU parlement ,zelfs niet nu voor de verkiezingen.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2009, 11:06   #24
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Je weet (nog) niet waar je prioriteit zal leggen of je wilt een aantal zaken vooral tegelijk aanpakken? Politiek bedrijven is ook keuzes maken. Ouwehoeren ook, dat hoort ook tot de politiek, dat geef ik meteen toe.
Ik reageerde met name op een interessant voorstel, waar ik wat op- en aanmerkingen op had. Toch besef ik wel degelijk, dat de EU voorlopig nog niet zover is, als we al zover willen gaan. Om te beginnen lijkt me versterken van het Europees Parlement, eventueel aangevuld met een soort Europese Senaat/Bondsraad als extra vertegenwoordigers van de lidstaten. Hoe dan ook zal het een weg der geleidelijkheid zijn.
Oud 16 april 2009, 16:39   #25
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Het EU parlement stelt niets voor.Het is gewoon een lachertje.
citaat VK:

'Opkomst Europese verkiezingen: 34 procent'

Van onze correspondent Bert Lanting
gepubliceerd op 14 april 2009 23:04, bijgewerkt op 15 april 2009 09:22

BRUSSEL - De opkomst bij de komende Europese verkiezingen zou wel eens lager kunnen uitvallen dan ooit. Volgens een peiling van de Europese Commissie is slechts 34 procent van de ondervraagden van plan te gaan stemmen. De Europese verkiezingen worden tussen 4 en 7 juni gehouden.

Als de peiling werkelijkheid wordt, zou dat een absoluut dieptepunt betekenen. In 1979, de eerste keer dat EU-burgers rechtstreeks voor het europarlement konden stemmen, was de opkomst nog 53 procent. Sindsdien daalt het percentage. In 2004 nam maar 45,7 procent de moeite naar de stembus te gaan.

Vooral in de nieuwe Oost-Europese EU-landen, die pas vijf jaar bij de EU zitten, bestaat weinig animo. Slechts 17 procent van de Polen is vastbesloten mee te doen. Ook Slowakije (25 procent) Tsjechië (26 procent) en Hongarije (27 procent) scoren laag.

Van de oude vijftien lidstaten staat Groot-Brittannië onderaan. 22 procent van de ondervraagden is daar van plan te gaan stemmen. België (70 procent) en Luxemburg, die een stemplicht kennen, staan bovenaan. Nederland zit flink boven het gemiddelde: 47 procent zegt te gaan stemmen.

Slechts 16 procent van de ondervraagden wist de datum voor de verkiezingen te noemen.
De EU is ver van de mensen hun bed, dat is over duidelijk. Het is alleen de dada van een stel politiekers met hoogheidwaanzin. Een folietje dat ons handen vol geld kost. En dan zou je nog gaan verwachten dat de gewone burger voor die marionetten zou gaan stemmen? Wanneer ze zouden mogen hun stem uitbrengen aangaande de EU afschaffen of behouden, dan ging voorzeker het leeuwendeel van de burgers met veel vreugde naar de stembus en dat weten onze opgedirkte praalvogels ook vandaar dat er daaromtrent zeker nooit verkiezing zal rond gehouden worden. Hoe kan men dan spreken over democratie wanneer de meerderheid bewust het zwijgen opgelegd wordt?
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2009, 10:33   #26
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

De invoering van het BROV is de enige manier om Europa democratischer te maken. Alle andere opties in de lijst maken de EU hooguit iets minder ondemocratisch, en zelfs dat is twijfelachtig.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2009, 18:15   #27
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Om te beginnen lijkt me versterken van het Europees Parlement, eventueel aangevuld met een soort Europese Senaat/Bondsraad als extra vertegenwoordigers van de lidstaten.
Wat bedoel je met 'versterken'?
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 20:54   #28
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Invoeren van Europese referenda. 25% De Eu afschaffen, ook 25%. Moet ge er u bij voorstellen dat het houden van een referendum eveneens gelijk zou staan aan het afschaffen van de EU. Waarom denk je dat ze het houden van een referendum zo schuwen als de pest?

Laatst gewijzigd door Garry : 18 april 2009 om 20:57.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be