![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Ben je voor een actieve 'aanval' op religies zoals geponeerd door Dawkins ? | |||
Ik ken Dawkins niet ... en/of religie interesseert me niet |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,94% |
Nee, want ik ben religieus en geloof in het bestaan van god |
![]() ![]() ![]() |
2 | 5,88% |
Nee, ik ben niet religieus, maar mijn standpunt is 'let it be' |
![]() ![]() ![]() |
10 | 29,41% |
Ja ! |
![]() ![]() ![]() |
21 | 61,76% |
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Europees Commissaris
|
![]() Je hebt gelijk, de twee hebben in principe niks met elkaar te maken. Wat niet wegneemt dat ik andere redenen heb om het tweede ook te verafschuwen.
![]() |
#22 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Minister
|
![]() Het is al gezegd. Laat mensen die hun religie rustig beleven hun ding doen, maar bestrijdt uitwassen en pogingen om de maatschappij naar hun zin te beïnvloeden.
Dat zou ten andere ook gelden als anti-religieusen pogen religieuse mensen te verhinderen hun religie te beleven op vreedzame wijze. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ik heb de indruk dat de uitleg ivm egotransverwarring er in dit geval van uitgaat dat mens gelijk is aan god, dit blijkbaar vergeten is, en dan terug naar god (i.e. zichzelf) op zoek gaat. Een bewijs van god kan dan inderdaad nooit worden gevonden aangezien men zoals je zegt geen tijd-ruimte perceptie kan hebben dat buiten zichzelf staat. Maw het enige indirecte bewijs van de stelling dat mens gelijk is aan god is het blijvende feit dat men sinds eeuwen op zoek is en er niet in slaagt om god te vinden... Nu, alhoewel deze argumentatie lijkt te kloppen, blijft volgens mij het alternatief, nl. er is geen god en mens is niet gelijk aan god een simpeler alternatief. Zoals Occam's Razor principe aangeeft, is (meestal) de simpeler uitleg de juiste. Zelfs al was de stelling juist en is mens gelijk aan god, dan zouden er vele goden en godinnen zijn, allen zich niet bewust van hun 'macht'. Ofwel is die 'macht' er niet, en dan wordt god herleid tot mens (en niet omgekeerd). Ofwel is de kracht er wel, en dan heb je een wereld vol goden en godinnen wat op zich terug neerkomt op een wereld van wezens zoals de menselijke wereld met als enig verschil dat ze meer 'macht' hebben (zoals wij t.o.v. homo erectus bv.). Ik weet niet of dit allemaal klopt en steek houdt, maar ik ben ervan overtuigd dat jij me dit wel zal laten weten ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Mijn standpunt om religie toch meer actief te bestrijden komt ook voort uit de vaststelling dat de maatschappij meer en meer democratisch wordt in die zin dat iedereen meer en meer mogelijkheden heeft om zijn of haar stem te laten luiden, en dat er geen ingebakken censuur meer bestaat in de positieve zin van dit beladen woord, nl. zelfs al verkondig je de meest grove leugens, vandaag vind je gemakkelijk een medium om dat te doen en zul je sowieso ook wel een aanhang vinden. Maw, ten gevolge van vulgarisering en democratisering lijkt het me meer en meer nodig om alles wat niet gebaseerd is op rede te ontkrachten en actief te bestrijden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Maar goed, laten we ons voorlopig beperken tot de machtigste dogmatische godsdiensten: het katholicisme, de islam, het calvinisme, de grieks- en russisch ortodoxen, de joodse godsdienst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Omdat ik het zeg. Daarom. Dat atheistisch gedoe is dualistisch en saai. Atheisten zijn vaak de grootste bekrompenen. Ze hanteren een dualistisch denkpatroon: Er is geen Elohim, dus zijn wij vrij. Het enige godsconcept dat ze kennen is dat van de Elohim. Nadat ze deze god vermoord hebben, staan ze te triomferen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Europees Commissaris
|
![]() Massa's redenen, die Dawkins ook opnoemt. Maar de belangrijkste is wel dat het geen deugd zou mogen zijn om iets te geloven waarvan je geen bewijs hebt, en waarvan de waarschijnlijkheid bijna onbestaand is.
Men zou mensen niet mogen respecteren omdat ze een ingebeeld vriendje hebben. Integendeel. Als je 5 bent is dat schattig, als je volwassen bent is dat zielig.
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Misschien had je door dat ik het daarover niet had. Indien niet, kan ik het uitleggen. Dan moet je wel stoppen met op een rottend lijk van een Semitische god te staan schoppen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Banneling
|
![]() Ik ben er verdomd van overtuigd dat ik een betere wiskundige ben dan ieder pseudorationalistisch iconoclastje dat hier op het lijk van een dode god zit te schoppen.
En zij gaan mij rationaliteit leren. Hah! |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Minister
|
![]() Da's vooral gemakkelijk gezegd van iemand die geen weet heeft van hoe de wetenschap te werk gaat. Copy/pasten van een creationistensite (die tjokvol falingrante leugens staan), da's pas naïef.
![]() |
#33 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Europees Commissaris
|
![]() Neen, ik heb het ook over zij die met een diepzinnige blik zeggen dat er "toch iets moet zijn".
![]() |
#35 |
Minister
|
![]() Een beetje zoals met een erectie zitten, maar beweren dat je geen goesting hebt?
![]() |
#36 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zoveel getier en geroep over de aanwezigheid van een Elohim. Lijkt erop dat beide kanten het punt missen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Opvattingen zonder bewijs behoren geen enkel voorrecht te krijgen, en in mijn persoonlijke optiek zelfs ridiculisering. Gelovigen hebben geen enkel recht hun opvattingen gerespecteerd te zien. Als ze dat wel willen, zullen ze dat via moralistische wegen moeten doen (m.a.w.; de samenleving kan enkel overleven als...). Maar een bedreiging aan het adres van een ongelovige in de vorm van ''geloof, of anders...'' verdient gevangenisstraf als elke andere bedreiging.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ga jij empirische bewijzen vragen voor zaken die geen empirisch bewijs dienen te hebben of kunnen hebben? Ga jij intrinsieke kennis (gnosis) onderwerpen aan dezelfde regelgeving als diegene waarmee je empirische kennis behandelt? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Banneling
|
![]() In het laatste geval kan je elke wetenschapper vervolgen. Wetenschap is, zo lang men niet blind algoritmes toepast op vraagstukken, gnosis toegepast op formeel gedefinieerde problemen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als iemand dan toch honderd procent zeker is van zijn kennis over het onweetbare, dan mag hij die waarheid lekker voor zichzelf houden. Want zonder bewijs is het enige wat hij verdient om keihard uitgelachen te worden. Respect verdient hij niet. En dit is nu precies waarom de scheiding tussen Kerk en staat inhoudt: de bescherming van de bevolking tegen mensen die zeker zijn van hun kennis over het onweetbare, en iedereen - vooral mensen die een diametraal daartegenoverstaande kennis van het onweetbare hebben - dat willen laten merken. En inderdaad, ik vind ''geloof, of anders...'' een bedreiging als elke andere, en moet worden vervolgd. |
|
![]() |
![]() |