![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Van de andere kant, waarom posten mensen als ik dit soort topics nog, Philippe de Winter en Richard Dawkins doen dit toch al genoeg? Weten we niet allang dat er gruwelijke dingen in die boeken staan, en dat er aanhangers zijn die gruwelijke dingen doen? Is het niet de mening van het grootste deel van de gelovigen dat zij heel vreedzaam zijn en morelere mensen dan on- en andersgelovigen? Is dat idee niet allang geaccepteerd in onze maatschappij? Warom dan toch die bijbelverzen ophalen, ik bedoel, welke gelovige leest er nou nog echt zelf de bijbel? Daar heb je toch een pastoor voor? Eerlijk gezegd weet ik niet waarom ik dit poste, nieuwsgierigheid denk ik. Ik zie mezelf als een rationeel en moreel mens, maar ik vrees dat ik best een goede gelovige had kunnen zijn, als ik in een gelovig gezin geboren was. Misschien dat ik juist daarom wil weten waarom mensen in godsnaam nog dit soort moorddadige sprookjesboeken als moreel kompas gebruiken, wat is er toch mis met onze soort?
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
|
![]() De ervaring leert mij dat die twee beter samengaan dan de opvatting dat je de bijbel letterlijk moet nemen om christen te kunnen zijn (een opvatting die alleen fundamentalisten aanhangen) en de realiteit. Meer woorden ga ik daar niet aan vuil maken, als je werkelijk denkt dat christenen de bijbel letterlijk moeten nemen kan ik je alleen maar aanraden een paar goede boeken over het christendom te lezen.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 13 mei 2009 om 12:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Gouverneur
|
![]() Ik ben een agnosticus en geen atheïst.
Enerzijds weet ik dat de Bijbel geen historisch document is en dat er geen gepersonaliseerde God bestaat. Maar anderzijds ben ik me bewust dat God helemaal niet moet bestaan om een religieus bewustzijn te hebben. Ik zal nu wel als een new-age-freak worden bestempeld ![]() Als je zijn Bergrede leest, zie je de kern van zijn boodschap en dat was iets geheel anders dan hocus pocus mirakels. Ik heb mijn achtjarige dochter al over Plato en over Ghandi verteld en ik zie niet in waarom ik Jezus niet aan dat lijstje zou mogen toevoegen. Dat is gewoon onze cultuur, en dat moet worden doorgegeven, net zoals mijn dochter ook elke dag klassieke muziek met toelichting te horen krijgt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Religies die zichzelf als de enige ware beschouwen leiden aan hoogmoed. Ze hebben zich afgekeerd van God zou je kunnen zeggen. Je kan nog verder gaan. Want is mijn stam niet de aarde? en uiteindelijk zijn we geen deel van God? Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 mei 2009 om 14:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Een agnost weet het gewoon niet. Noch het bestaan, noch het onbestaan van een God. Dan is de bovenvermelde gewoon een atheïst die de culturele meerwaarde van godsdiensten niet verloochent, maar geen agnost.
Alé ja, dat kan ik toch constateren uit zijn korte stelling.
The internal struggle of self-overcoming must in turn also be matched by an external struggle with the forces of the age on an immediate and pratical level. Laatst gewijzigd door KaliYuga : 14 mei 2009 om 11:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Nee, een agnost laat de vraag open.
Een atheïst/theïst beantwoorden die met hun 'relatieve zekerheid'.
![]() |
#34 |
Banneling
|
![]() Kansen toepassen op extracausale zaken is not done.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik beschouw een agnost niet als een 'de facto' atheïst. Een atheïst die weet hoe het in elkaar zit. Atheïsten verwarren God nogaleens met een 'opperwezen' net zoals sommige religies dat doen. Beiden concretiseren God en doen er uitspraken over. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 mei 2009 om 17:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kansberekening toepassen op de bestaansvraag van God is primitief...en grappig ergens. Zo komt mij dat over althans. De vraag 'wat is de kans dat God bestaat?' is even onmogelijk te beantwoorden als de vraag 'bestaat God?' Om die vragen te beantwoorden moeten we eerst de begrippen definieren, en daar loopt het al mis.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 mei 2009 om 17:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar dan krijg je mensen zoals de typische forumatheistjes die een god definieren als een Elohim en dan kansrekening toepassen. Kansrekening toepassen op god lijkt mij hetzelfde als "wat is de kans dat deze uitspraak waar is?" Erger wordt het wanneer ze een empirisch bewijs voor een god willen. Daar loopt het al helemaal mis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
O ja, ik was het meervoud vergeten. God 'enkelvoud' is ook al een veronderstelling. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 mei 2009 om 17:50. |
|
![]() |
![]() |