Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2009) > Jefrey Van der Straeten (SLP) (11 t.e.m. 17 mei)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Jefrey Van der Straeten (SLP) (11 t.e.m. 17 mei) voorzitter van SLP Lokeren. Hij is 21 jaar en is een geboren en getogen Lokeraar. Hij studeert momenteel de master Politieke Wetenschappen aan de Universiteit van Gent en gaat er volgend jaar nog een master Algemene Economie bij doen. Hij voetbalt al enkele jaren bij FC Daknam en is altijd al zeer geïnteresseerd geweest in politiek en het samenleven in het algemeen. Sinds oktober 2008 is hij politiek secretaris van het nationale Dagelijks Bestuur van L², de jongeren van SLP. In die hoedanigheid zetelt hij ook in het partijbestuur van SLP.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 mei 2009, 16:10   #21
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Ze dragen dat hoofddoek gewoon om ons te ergeren.
Weet je als antireactie zou je gewoon moeten korte rokske, en in topkes zonder bh lopen, dan laat je de moslimmannen maar gezellig kweilen terwijl zij maar moeten kijken naar hun moeke maria...

Als hun gedachten echt zo zondig zijn, is het maar goed dat hun vrouw daar als een nonneke rondloopt.

Lees er de bijbel efkes op na : als uw linkeroog u ergert....

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2009, 16:14   #22
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De realiteit is nog anders, terwijl mevrouw " vrijwillig " met een hoofddoek loopt hebben bijzonder veel getrouwde moslims een vriendin.
Dat komt juist door de rolpatronen binnen het huwelijk, een vrouw die kinderen krijgt, gehoorzaam is en voor het huishouden zorgt is volgens Islamitische normen een goede vrouw en dus zal haar man niet van haar scheiden.
Vaak gaat het over gearrangeerde huwelijken, het is niet ongewoon kinderen al aan mekaar te beloven!
Eenmaal volwassen willigen zij braaf de wens van ouders in zoals goede moslims horen te doen uit respect voor hun ouders.
Vaak ontbreekt het binnen die huwelijken aan gemeenschappelijke belangstellingen, affectie, en emotionele band.
Dat zoeken mannen dan in langdurige verbintenissen buiten het huwelijk emotionele banden en affectie of gedelte interesses, vaak weten ze dit van mekaar en steunen elkaar daarin.
Ondertussen bewaken ze wel de zedelijkheid van zus, dochter en vrouw maar zelf nemen mannen alle vrijheid voor ene heel leuk en spannend dubbel leven!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2009, 17:14   #23
Dimensie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Het belachelijke aan heel die discussie is dat waar vroeger het dragen van hoofddoeken door christelijke en/of atheïstische dames en meisjes schering en inslag was, vooral in de zomer...

Dit is je reinste onzin. Zo'n typisch bijeengefantaseerde dwaze appeasementuitspraak die enkel je enkel uit de mond van progressieve apologeten hoort komen. Zielig. Echt zielig.
Dimensie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2009, 17:17   #24
Dimensie
Banneling

Standaard

Citaat:
Lees er de bijbel efkes op na : als uw linkeroog u ergert....
Da's het verschil met moslims : behalve progressieve apologeten die opmerkelijk genoeg verslaafd zijn geworden aan de bijbel vanaf het moment dat Europa geconfronteerd werd met een invasie van moslims, leest geen kat dat nog.
Oud 15 mei 2009, 17:55   #25
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jefrey Van der Straeten Bekijk bericht
De overheid moet neutraal zijn, niet de mensen. SLP is voor een warme interculturele samenleving, geen kille samenleving waarin iedereen gelijk moet zijn.

Wat denken jullie hier over?
Dan hoeft u ook geen waardeoordeel uit te spreken over de al dan niet verrijkende invloed van allochtoonse influx.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2009, 18:05   #26
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Agressie van moslims tegenover moslims, van moslima's tegenover moslima's
is een probleem van de moslimcultuur zelf. Hoe kunnen wij zelfs maar beginnen om dergelijke onverdraagzaamheid die wij na eeuwenlange oorlogen eerst recent hebben kunnen inperken opnieuw invoeren in de vorm van een onverdraagzaamheid in onze samenleving tegenover kledinggewoontes en etnische al dan niet godsdienstig geïnspireerde gedragingen ?

De bevrijding van de moslima zal door haarzelf moeten gebeuren, volgens de regels die zijzelf al dan niet expliciet opstelt. Het belachelijke aan heel die discussie is dat waar vroeger het dragen van hoofddoeken door christelijke en/of atheïstische dames en meisjes schering en inslag was, vooral in de zomer... de bange niet-moslimmoeder nu zichzelf of haar dochters nu in de zomer geen hoofddoekje meer durft aanmeten : het zou wel eens vagelijk aan een moslima product kunnen doen denken. Inderdaad : sommige onderdrukte moslima's werken wat kleding betreft enigszins grensverleggend :
ze dragen enge jeans en niet te lange kleedjes en heur haren piepen vrolijk onder de zo neutraal mogelijk uitziende hoofddoek uit !

Het is misschien alreeds van een vorige generatie : meisjes in uniformscholen
moesten wel degelijk al eens op hun kknieën gaan zitten om na te gaan of hun rokje wel lang genoeg was ! Vrouwenonderdrukking is geen monopolie van één bepaalde godsdienst - de manspersonen in alle maatschappijen zullen altijd middelen vinden om de dames onder de knoet te houden...

(de mannen die zonder zonde zijn werpen de eerste steen).
Het beste dat Canvas kan doen is een Moslim programma maken, geintegreerde moslima... En je toont daar alles wat een meisje moet weten over haar rechten in de belgische maatschappij en hoe het leven leuker is met een belgische man etc.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2009, 21:58   #27
Jefrey Van der Straeten
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dan hoeft u ook geen waardeoordeel uit te spreken over de al dan niet verrijkende invloed van allochtoonse influx.
Beste,

Ik spreek toch geen waardeoordeel uit. Ik vind het voor mezelf een verrijking dat ik met verschillende culturen samen leef in één stad, land, continent. Ik begrijp uw opmerking niet goed.
Jefrey Van der Straeten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2009, 22:01   #28
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Beste,

Ik spreek toch geen waardeoordeel uit. Ik vind het voor mezelf een verrijking dat ik met verschillende culturen samen leef in één stad, land, continent. Ik begrijp uw opmerking niet goed.
U zegt enerzijds dat de overheid geen waardeoordelen dient uit te spreken over het al dan niet ''goed'' zijn van multiculturaliteit, maar tegelijkertijd zegt u dat de SLP opteert voor een multiculturele samenleving, omdat een monocultuur saai en kil is.

Nu, ik vind zelf de assimilatie (u weet wel, wederzijdse overname van normen en waarden in het collectief) van meerdere culturen ook een verrijking, maar we moeten helaas constateren dat uw beleid en dat van uw mede-linksen dat allesbehalve bewerkstelligt.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 15 mei 2009 om 22:01.
Oud 15 mei 2009, 22:05   #29
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Om de vraag van liberalist_NL minder vaag te stellen:

Vindt u dat er problemen zijn met de multiculturele samenleving? Vindt u dat niet alles is verlopen zoals het hoort te verlopen?
Denkt u dat dit een tijdelijk fenomeen is, of denkt u dat dit rechtgetrokken zal moeten worden?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2009, 22:12   #30
Jefrey Van der Straeten
Vreemdeling

Standaard

"Nu, ik vind zelf de assimilatie (u weet wel, wederzijdse overname van normen en waarden in het collectief) van meerdere culturen ook een verrijking, maar we moeten helaas constateren dat uw beleid en dat van uw mede-linksen dat allesbehalve bewerkstelligt".

> Beste,

Wat dit laatste punt betreft ben ik het volledig met u eens dat de linkerzijde (en dan kijk ik vooral naar Groen!, sp.a en Bert Anciaux) zwaar schuldig is voor de non-integratie van allochtonen en mensen met een vreemde culturele achtergrond. Zoals ik zelf immer zeg: culturele diversiteit is een verrijking, MAAR het levert automatisch ook problemen op. Dat moet je eerst erkennen. Hier heeft het schoentje bij linkse partijen lang gewringd en dat doet het vandaag nog steeds.
SLP -en Spirit voordien- hebben er steeds op gehamerd dat integratie van twee kanten moet komen; de autochtonen moeten tolerant zijn en gelijke kansen bieden, de allochtonen moeten bereid zijn om in te burgeren, met het leren van de taal als absolute prioriteit. Ik verwijs graag naar ons "70-puntenplan voor een interculturele samenleving", dat al dateert van enkele jaren geleden. IK nodig u (en alle anderen hier aanwezig) uit om dit zeker eens te lezen. Het zal duidelijk worden dat SLP geen dromerige partij is, maar een partij die progressief is en de problemen durft noemen, en daarvoor meteen antwoorden biedt.

http://www.s-lp.be/70-punten-voor-de...e-samenleving/
Oud 15 mei 2009, 22:14   #31
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
...mensen met een vreemde culturele achtergrond.
Goths enzo?
Oud 15 mei 2009, 22:15   #32
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Kunt u eens zeggen waaruit voor u precies de verrijking bestaat?
Oud 15 mei 2009, 22:26   #33
Jefrey Van der Straeten
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Goths enzo?
Niet speciaal. Ik wou gewoon nog een alternatief/synoniem gebruiken voor "allochtonen" omdat dat de laatste jaren een negatieve connotatie heeft verworven.

Maar indien u speciaal mijn standpunt over "Goths" wil horen: ook zij mogen hun identiteit beleven zoals ze willen. Zolang ze zich aan de regels van de rechtstaat houden, is dat voor mij allemaal ok. Ik wil zelfs verder gaan: ik vind het niet kunnen dat jongeren met gothickledij van een school worden gegooid indien ze geen andere kledij willen dragen.
Oud 15 mei 2009, 22:28   #34
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik wil zelfs verder gaan: ik vind het niet kunnen dat jongeren met gothickledij van een school worden gegooid indien ze geen andere kledij willen dragen.
Goed om te horen. Dit is al enkele keren voorgevallen, en is naar mijn mening is vertoon van intolerantie waartegen te weinig mensen opkomen.
Oud 15 mei 2009, 22:28   #35
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet speciaal. Ik wou gewoon nog een alternatief/synoniem gebruiken voor "allochtonen" omdat dat de laatste jaren een negatieve connotatie heeft verworven.
Denkt u niet dat als u eufemismen gebruikt om mensen bij hun naam te noemen - namelijk, allochtonen - dat allochtonen dan de indruk krijgen dat ze probleemgevallen zijn?

Ik zou me als allochtoon in ieder geval beledigd voelen. Temeer omdat dat soort eufemismen vaak cynisch gebruikt gaan worden door politieke opponenten. Het overduidelijke voorbeeld is de Islam ''de religie van de vrede'' noemen, als er weer eens een Kerk in de fik is gegaan.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 15 mei 2009 om 22:30.
Oud 15 mei 2009, 22:29   #36
Jefrey Van der Straeten
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Kunt u eens zeggen waaruit voor u precies de verrijking bestaat?
Ik vind dit echt een rare vraag. Waarom is bijvoorbeeld Erasmus voor zovele jongeren een "verrijking"? Omdat je veel verschillende mensen leert kennen, die allemaal andere achtergronden hebben en soms andere visies op het samenleven en op de wereld in het algemeen.

Ik vind dat dus een verrijking, dat je ook met andersdenkenden of mensen uit een andere cultuur in contact komt. Meer kan ik daar echt niet over zeggen hoor.
Oud 16 mei 2009, 08:16   #37
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb net uw 70 punten programma gelezen, er staan zeker goede dingen in maar lijkt me toch niet getuigen van realiteitszin.
U zou moeten weten dat nieuwkomers alvorens in aanmerking te komen voor een sociale woning in het bevolkingsregister moeten zijn ingeschreven en een wachttijd hebben, in principe hebben zij dan al inburgering erop zitten en spreken dus al wat Vlaams.
Uw punt dat dit niet nodig is voor huisvesting is onzin, mensen krijgen alvorens een sociale woning aangeboden wordt meer dan voldoende tijd en kansen om Vlaams te leren, wie dit niet doet hoort niet thuis in sociale woningbouw, indien mensen niet kunnen communiceren ontstaan grote samenlevingsproblemen, getuige bijvoorbeeld in het verleden op Linkeroever. Taal is zeker wanneer je sociaal economisch zwakke mensen samenzet een absolute voorwaarde tot samenleven.

U heeft het verder ook vaak over sociale cohese en ontmoeting.
Vlamingen moeten daar moeite voor doen en geloof me; dat gebeurt via projectmedewerkers; buurtinitiatieven, opsinjorenfeestjes,enz....
Bereikt dit resultaat? Nee.
Waarom niet?
Omdat u een vergissing maakt, u denkt dat integratie afhankelijk is van onze tolerantie, niet dus want nadat ik drie jaar werkte rond beeldvorming en dialoog tussen groepen bewoners en beleid kon ik slechts vaststellen dat moslims zelf helemaal anders denken over het nut en wenselijkheid van die sociale cohesie en samenleven.
Hun initiatieven zijn juist volledig gericht op behoud van cultuur, religieuze identiteit en nationaal bewustzijn.
Een identiteit van "Vlaming zijn onder Vlamingen" naast je etnische of religieuze identiteit werd door moslims zelf helemaal niet als wenselijk gezien, de meesten willen vredig naast ons leven, wat niet gelijk is aan de doelstellingen die u in uw programma naar voren schuift. De meeste moslims willen uw programma zelf niet, behalve op punten die het behoud van hun culturele eigenheid steunen( u zal zeker medestanders krijgen wat taal en sociale woningen betreft omdat behoud van taal gezien wordt als onderdeel van de identiteit)
In realiteit voeden veel ouders op tot aan de voordeur;wat hun kinderen daarbuiten doen is hun zaak niet en opvoedingswinkels helpen daar geen jota aan.
In realiteit worden vrouwen vaak sterk in vrijheid beperkt, buurtfeestjers helpen hen niet
In realiteit geloven veel moslims in een vorm van islam die integratie verbiedt, omdat wat niet islamitisch is des duivels is, om die reden lukken initiatieven vaak niet en schuift het beleid met de verkeerde mensen aan tafel, de gematige moslim ( die zijn er gelukkig ook)
is niet te vinden in verenigingsleven( enkel gericht op etnische en religieuze identiteit, geen bijdragen tot samenleven maar wel gesubsidieerde apartheid) maar deze heeft nauwelijks een stem
Als u iets wil doen aan de belabberde situatie van veel kinderen en jongeren binnen "allochtone" gezinnen, moet u zelf de wijk in, in verenigingen en moskee gaan praten met vaders en de discussie aangaan over welke verantwoordelijkheid bij wie hoort, ik deed dit drie jaar en vond niets terug van de bereidwilligheid waar u automatisch vanuit gaat bij"allochtonen";
Uw programma houdt geen rekening met wat die mensen zelf wel of niet willen, en dus bereikt u evenmin iets als Groen deed met haar onzinnig beleid.

U zult dus meer moeten doen dan andere culturen verrijkend vinden, u moet ze werkelijk begrijpen en zien hoe u daarmee samenleven bereikt en met uw programma zo weet ik uit ervaring gaat dit echt niet lukken
Oud 16 mei 2009, 08:43   #38
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind dit echt een rare vraag. Waarom is bijvoorbeeld Erasmus voor zovele jongeren een "verrijking"? Omdat je veel verschillende mensen leert kennen, die allemaal andere achtergronden hebben en soms andere visies op het samenleven en op de wereld in het algemeen.

Ik vind dat dus een verrijking, dat je ook met andersdenkenden of mensen uit een andere cultuur in contact komt. Meer kan ik daar echt niet over zeggen hoor.
Ik vind toch wel dat er een groot verschil is tussen "in contact komen" en "mee samenleven".

Het kan best een verrijkende ervaring zijn om zoals in het befaamde programma Toast kannibaal, een weekje of twee bij een of andere inheemse stam te gaan wonen, maar ik betwijfel toch echt wel of het zo ontzettend verrijkend zou zijn deze mensen MET BEHOUD VAN EIGEN CULTUUR constant als buren te hebben!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2009, 09:29   #39
Dimensie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik vind toch wel dat er een groot verschil is tussen "in contact komen" en "mee samenleven".

Het kan best een verrijkende ervaring zijn om zoals in het befaamde programma Toast kannibaal, een weekje of twee bij een of andere inheemse stam te gaan wonen, maar ik betwijfel toch echt wel of het zo ontzettend verrijkend zou zijn deze mensen MET BEHOUD VAN EIGEN CULTUUR constant als buren te hebben!
Ik vind de vergelijking van de multicultuur in dit land met Erasmus-uitwisselingen totaal van de pot gerukt. Ik kan me niet inbeelden dat er massaal veel Erasmus-studenten kiezen voor een jaar interculturele verrijking in Marrokko of Turkije ...En laat het nu net die landen zijn van waaruit er een massamigratie blijft stromen naar hier.
De weinige Erasmus studenten die naar die landen heen trekken komen alvast niet terecht bij de onderklasse waarmee Jefrey vindt dat we hier moeten interculturaliseren omdat dat verrijkend is.

Ik heb trouwens nog nooit yuppie-linksen zien interculturaliseren met die verrijkenden, tenzij dan met een kleine schare afgeborstelde geassimileerden, het type dat je dan op hun kieslijsten ziet, de witte raven die totaal niet representatief staan voor hun gemeenschap. Die hebben natuurlijk niets gemeen met de wandelende niqaabs die je in Borgerhout ziet lopen ...

Ik vind dat Jefrey's partij dringend de daad bij het woord moet voegen en haar kieslijst moeten verrijken met "het leven zoals het in borgerhout is Nieuwe Belgen' : de niqaabs dus, de gelovige moskeeganger in jurkjes, de capuchonjongere, salafisten, halalcommercanten, etc.

Benieuwd of zijn partij, die toch dicht bij de man uit de straat wil staan, zo ver durft te gaan ...
Oud 16 mei 2009, 10:00   #40
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind de vergelijking van de multicultuur in dit land met Erasmus-uitwisselingen totaal van de pot gerukt.
Ik ken persoonlijk slechts twee Erasmus studenten : de ene was een vlaming die zich ging "verrijken" in Florence, de andere een Portugese student die zich kwam "verrijken" in Gent, nadien Griekenland en toen ben ik hem uit het oog verloren.

Vele arabische studenten gaan natuurlijk naar de Sorbonne of naar Engeland, maar inderdaad, ik heb er nog weinigen zich andersom weten verrijken

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be