![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Afbouwen van atoomwapens? Fuck that! Iedereen mag er hebben. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als het maar tegen de vs is, dan is het goed. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Minister-President
|
![]() De voorbije jaren heeft geen enkel westers land serieus gepleit voor een (m.i. wenselijke) afbouw van het nucleair potentieel. Bij zo'n potentieel komen risico's kijken. Duikboten die op elkaar botsen, radar-apparatuur die fouten maakt of een land waarin zotten aan de macht komen. Ik ben geen voorstander van zo'n voortdurende dreiging, maar het is per definitie de prijs die je betaalt wanneer je kernwapens duldt.
Nu doodleuk gaan beweren dat een mogelijk desastreuze evolutie in Noord-Korea een ingrijpen legitimeert is zo mogelijk nog dommer dan het niet afbouwen van het nucleaire potentieel. Ten eerste heeft Noord-Korea geen kernkoppen, en is het zelfs niet eens duidelijk of deze testen wel in een eventuele nucleaire wapenwedloop passen. Ten tweede zijn landen als Noord-Korea hun defensieprogramma's (en propaganda) verder gaan uitbouwen omwille van de uitholling van het internationaal recht. First things first.
![]() |
#26 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Verder: een kernafbouw is wenselijk, maar geen volledige afschaffing van de arsenalen. Door de kernwapens te scheppen maakte de mens iets wat groter is dan hemzelf, en het zicht van dit wapen zorgt ervoor dat mensen zich nederiger gedragen. De afwezigheid van grote directe conflicten tussen kernmogendheden is een bewijs daarvan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik stel me alleen de vraag in welke mate die evoluties van kernwapens (naar quasi onzichtbaarheid voor radarsystemen) de dreiging niet verhoogd. Zo botsten er op korte termijn 2 keer nucleaire onderzeeërs juist omdat ze onzichtbaar zijn voor radarsystemen. Die onzichtbaarheid vereist dan weer dat afweersystemen, alsook MAD-systemen, op steeds minder tijd moeten reageren. Tel daarbij de mogelijke menselijke fouten, en ik begin te twijfelen aan de veiligheid die het wederzijds bezit van kernkoppen met zich zou moeten meebrengen.
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising. Laatst gewijzigd door Andy : 26 mei 2009 om 13:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ergens begrijp ik wel de heisa wanneer landen die geen "kernwapencultuur" hebben plots een bom willen. De Russen en de Amerikanen (+vazalstaten) hebben decennia aan praktijkervaring. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik zou op zich niet inzitten met een een nucleair Iran. Korea is een ander verhaal, natuurlijk. Citaat:
Er waren in't verleden verdragen die bepaalde soorten van delivery beperkten. Kruisraketten, bijvoorbeeld. Maar menselijke of technische fout is dan ook het enige wat een risico kan inhouden. Niemand van de kernmogendheden zal ooit vrijwillig eentje afsteken. India en Pakistan zijn plots heel rustig geworden nadat beide kanten kernkoppen kregen. Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 26 mei 2009 om 13:16. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Wat betreft Rusland: dat is zo'n land dat volgens Chomsky haar kernkoppen regelmatig op de trein moet zetten teneinde al haar grenzen te kunnen verdedigen. Blijkbaar mist het de apparatuur om alle grenzen gelijk te verdedigen. Dat betekent concreet dat bvb Tsjetsjeense rebellen zo'n trein zouden kunnen kapen of opblazen, met alle gevolgen van dien. De Amerikaanse regering is zich ter dege bewust van dat veiligheidsrisico, maar besloot ondanks om toch door te gaan met o.m. de installatie van haar rakettenschild. Het gevolg laat zich raden: wil Rusland kunnen pronken (en dreigen) met haar status als nucleaire mogendheid, dan zal het nog meer zotte toeren moeten uithalen. Mij lijkt het een kwestie van tijd voordat er iets serieus fout loopt. Landen als Pakistan en India hebben eveneens kernkoppen en kunnen dus ook hun wil opleggen (of toch in heel beperkte mate). Maar in welke toestand die apparatuur zich bevindt, of welk onderhoud die raketten krijgen is nog een heel andere vraag. Kort samengevat: landen die kernwapens hebben om zich goedkoop te beschermen tegen VS en bondgenoten, zouden weleens kunnen besparen op het onderhoud van die wapens...
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising. Laatst gewijzigd door Andy : 26 mei 2009 om 13:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Indien je de "woudsystemen" bedoelt: dat is zoals een duikboot, men weet nooit waar zo'n raket zich bevindt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Minister
|
![]() ik stel voor dat ook België een uitgebreid kernwapen-arsenaal begint uit te bouwen!
"La méthode Guy : les sujets difficile, on les met au frigo en espérant qu'ils disparaissent." (quote van het lesoir forum) Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad." |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Minister-President
|
![]() Ik heb geen idee op welk nucleair onderdeel dat stukje van Chomsky (inleiding of hfdst 1 van 'Failed States') juist sloeg. Misschien dat zo'n ICBM niet van te grote afstanden mag afgeschoten worden omdat het anders onderschept zou kunnen worden?
![]() |
#35 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat wel degelijk klopt is dat de Russen niet genoeg luchtafweer en Air Interdiction hebben om hun grenzen te beschermen. Vandaar fenomenen zoals de Tu-22M. Of wacht: ik denk dat ie tactische kernkoppen bedoelt. Dat zou inderdaad goed kunnen zijn. Deze hebben dan ook een ander doel: namelijk aanvallende legers platleggen, en geen steden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zelfs al zou dat zo zijn...is dat dan een reden om te zeggen dat nog meer zotten er ook maar moeten hebben?
Vind je dat een positief iets?
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vreemd dat alle mensen die jaren aan een stuk hebben geeiverd voor de afbouw van kernwapens nu allemaal voor kernwapens zijn. Volgens mij is een verdere afbouw van het huidige arsenaal van alle landen tegelijkertijd met het niet toelaten van nieuwe kernmachten nog altijd beter voor iedereen ipv elk land dat het geld heeft ook maar toelaten om kernwapens te hebben. Men uit nog steeds de afkeur van Hiroshima en Nagasaki, na zoveel jaren en zoveel doden en nu plots zijn we voor kernwapens? Willen we nu echt een risico dat er ooit een nieuwe zot komt die op een dag zegt...ik heb er genoeg van ik druk op de knop? Ik alvast niet, hoe slecht sommigen amerika dan wel niet vinden. Ik denk dat de kans op een nieuwe Hiroshima of Nagasaki kleiner is door het afbouwen dan door nog meer kernmachten toe te laten. Velen willen dat amerika van de troon word gesmeten op militair vlak. Waarom? Waarom zou amerika nog ooit een atoombom gebruiken? Ze hebben de macht toch al. Wanneer gaat men een atoombom opnieuw loslaten? Idd, wanneer men niet anders kan...en wanneer is dat?
![]() |
![]() |