Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Discussie gesloten

Discussietools
Oud 30 mei 2009, 11:36   #21
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Spreek AUB alléén voor jezelf,aangezien ik daar niet voor heb gekozen....

Enne mijn beste gaan we nog eens een stapje verder gaan,stel dat het Uw auto is,maar die dan door die beklaagde volledig in puin wordt gesloopt...
En U hoort dan die rechter diezelfde beklaagde ondanks hij de feiten heeft bekend zomaar vrijspreken van dit delict....

En dit tewijl alle kosten U toevallen,Hoe zou U zich voelen mijn beste als zo een rechter een statement maakt ten koste van U....

Per slot van rekening hebt U daar ook voor gekozen .........
Terwijl ik sprak zoals meestal in het algemeen maar jij voelt je blijkbaar toch een beetje persoonlijk aangevallen, dat is jouw recht maar ook probleem. Je hebt me blijkbaar niet gesnapt maar de smilie pleit alvast weer in je voordeel.
Trouwens je hebt er misschien niet bewust voor gekozen zoals miljoenen medeburgers maar onbewust wel.

Oh en voor de goede orde; nee ik kies er niet voor. Hoogstens ben ik er toe verplicht er een stuk voor te kiezen zoals jij en iedereen anders elke verkiezing wanneer we ons de illusie maken inspraak te hebben in onze levens. Dat is iets heel anders.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline  
Oud 30 mei 2009, 12:00   #22
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
In weze heeft de rechter uiteraard gelijk met zijn statement. Die persoon was veroordeeld maar heeft zelfs zijn straf niet moeten ,erger nog niet kunnen, uitzitten. Waarom nog eens veroordelen dan eigenlijk...

Het probleem op zich is niet de rechtspraak zelf; de uitvoering ervan wel.
De straffen zijn vaak niet voldoende om af te schrikken en een accuut gebrek aan gevangenissen alsook blijkbaar goede re-habilitatie programma's zijn het probleem.
Geen budgettaire ruimte voor
Citaat:
Misschien moet er maar eens strenger opgetreden worden tegen criminaliteit in het algemeen en gepast op de aard. Recidivisten moeten ook maar telkens zwaarder gestraft worden en beperkt in aantal keren.
[quote]De tegenspraak in de maatschappij thans aan de éne kant méér en langere en strengere straffen eisen, maar 't mag niets kosten.
Citaat:

Maar zover dacht die rechter nu ook weer niet na,en het slachtoffer mag er zélf voor opdraaien,mooie rechtsspraak een bananenrepubliek waardig...
Die rechter maakte gewoon zijn statement over de politiek van de Uitvoerende en Wetgevende Machten: niet zijn rol nocht recht.
Citaat:
Tja dan is het toch de bananenrepubliek die we zelf "kiezen" bij elke verkiezing..
Aan de éne kant kiezen voor politici die strengere straffen beloven, aan de andere kant voor politici die "goed beheer" (dus zuinig beheer) beloven.

Die bananenrepubliek creëer je zélf.

Laatst gewijzigd door filosoof : 30 mei 2009 om 12:04.
filosoof is offline  
Oud 30 mei 2009, 14:19   #23
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Die rechter maakte gewoon zijn statement over de politiek van de Uitvoerende en Wetgevende Machten: niet zijn rol nocht recht.
Door geen recht te spreken doet hij zijn job niet. Rechtsweigering. Niets belette hem een uitspraak te doen waarbij de veroordeelde achter de tralies ging, of een alternatieve straf kreeg. Maar zeker geen vrijspraak waardoor de staat 100 % moet opdraaien voor de kosten. Kortom, hij maakte misbruik van zijn onafhankelijkheid in zijn rol als rechter.
Rudy is offline  
Oud 30 mei 2009, 14:35   #24
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Door geen recht te spreken doet hij zijn job niet. Rechtsweigering. Niets belette hem een uitspraak te doen waarbij de veroordeelde achter de tralies ging, of een alternatieve straf kreeg. Maar zeker geen vrijspraak waardoor de staat 100 % moet opdraaien voor de kosten. Kortom, hij maakte misbruik van zijn onafhankelijkheid in zijn rol als rechter.
IK zie niet goed in hoe dat hij misbruikt maakt?

Eerste aanleg spreekt vrij en beroepshof veroordeeld.

Of de andere variant, eerste aanleg veroordeeld en beroepshof spreekt vrij, gebeurt alle dagen.

Verschaeve
HAMC is offline  
Oud 30 mei 2009, 14:45   #25
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
IK zie niet goed in hoe dat hij misbruikt maakt?

Eerste aanleg spreekt vrij en beroepshof veroordeeld.

Of de andere variant, eerste aanleg veroordeeld en beroepshof spreekt vrij, gebeurt alle dagen.
Juist, voor zover er discussie is over de strafmaat. Bij vrijspraak is de inverdenkinggestelde echter onschuldig. Hij kan echter niet onschuldig zijn want de strafbare feiten zijn bewezen. Het is zelfs een geval van heterdaad.
Dit zijn situaties die we niet dagelijks tegenkomen, verre van. Zelfs de minister van justitie regeerde op deze uitschuiver.
Rudy is offline  
Oud 30 mei 2009, 14:54   #26
Lysander
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend Bekijk bericht
Als je niet gepakt word = niets aan de hand, pure winst.
Word je gepakt = ook niets aan de hand, enkel de gestolen goederen teruggeven...
Ja, als ze dat nu voor eens en altijd ne keer vastleggen in de wetboek, hé...Dan kan morgen iedereen aan de slag.
Voordelen : minder doppers; full-time werk voor iedereen, vrijkomende cellen in de gevangenis = minder kosten voor de staat, dus dan kunnen de belastingen omlaag, dus dan kunnen de werkgevers meer volk aannemen...Ah nee, dat gaat niet, want niemand gaat nog werken, iedereen gaat dan stelen...Geen probleem, nieuwe immiganten kunnen ingevoerd worden...ja maar, die gaan dan ook stelen inplaats van te werken, enz enz
Restitutie kan meer dan proportioneel zijn he.
Lysander is offline  
Oud 31 mei 2009, 00:22   #27
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Terwijl ik sprak zoals meestal in het algemeen maar jij voelt je blijkbaar toch een beetje persoonlijk aangevallen, dat is jouw recht maar ook probleem. Je hebt me blijkbaar niet gesnapt maar de smilie pleit alvast weer in je voordeel.
Trouwens je hebt er misschien niet bewust voor gekozen zoals miljoenen medeburgers maar onbewust wel.
Oh en voor de goede orde; nee ik kies er niet voor. Hoogstens ben ik er toe verplicht er een stuk voor te kiezen zoals jij en iedereen anders elke verkiezing wanneer we ons de illusie maken inspraak te hebben in onze levens. Dat is iets heel anders.
Haha, het typisch belgisch fenoneem,de generalisatie......

Hoezo,waarom zou ik onbewust volgens U voor iets kiezen dat mij hélemaal niet aanstaat....

Ik ben nog altijd niet verantwoordelijk voor het feit dat een meerderheid bewust een andere politieke keuze maakt dan ik....

Ik moet wél met die gevolgen leven ,aangezien ze niet mijn keuze blijken te zijn,gelieve me er dan ook niet op af te rekenen....

Laatst gewijzigd door Svennies : 31 mei 2009 om 00:23.
Svennies is offline  
Oud 31 mei 2009, 08:01   #28
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Ge zijt vergeten te zeggen dat den hemel op ons hoofd gaat vallen.
Zever.
beste vriend is offline  
Oud 31 mei 2009, 08:03   #29
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Jaja, dat weet ik ondertussen wel, maar daar ging het mij niet om.
Ja, jou gaat het erom dat stelen niet meer strafbaar is, dan kan je je studies opgeven, en direct aan de slag , nietwaar ?
beste vriend is offline  
Oud 31 mei 2009, 08:12   #30
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lysander Bekijk bericht
Restitutie kan meer dan proportioneel zijn he.
Ah, je wil zeggen : je hebt voor 100 euros gestolen, nu moet je er 200 teruggeven. Zoiets ? Maar kleine dieven, van het slag dat in auto's pikt, hebben meestal geen welgevulde bankrekeningen, waar je beslag op kunt leggen, hoor...Om je geld terug te krijgen zal je vroeg mogen opstaan.
beste vriend is offline  
Oud 31 mei 2009, 19:28   #31
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend Bekijk bericht
Ja, jou gaat het erom dat stelen niet meer strafbaar is, dan kan je je studies opgeven, en direct aan de slag , nietwaar ?
Ja, natuurlijk. En ik wil ook dat er burgeroorlog uitbreekt zodat ik mensen kan beginnen afslachten.
Heftruck is offline  
Oud 31 mei 2009, 22:48   #32
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, natuurlijk. En ik wil ook dat er burgeroorlog uitbreekt zodat ik mensen kan beginnen afslachten.
Ik verwachtte niet meer van jou.
beste vriend is offline  
Oud 31 mei 2009, 23:01   #33
roderidder
Schepen

roderidder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vloog niet in den bak, wegens geen reden toe.
Zei een socioloog ooit tegen mij
"een gemiddelde Belg heeft 5 jaar gevangenis op zijn kerfstok staan"

Zijn punt was dat slechts een fraktie van al de misdrijven... etc de magistraat haalt die er moet over oordelen.

Reden zal er dus allicht wel geweest zijn.

RR
roderidder is offline  
Oud 31 mei 2009, 23:08   #34
roderidder
Schepen

Standaard

[quote=filosoof;4133307]Geen budgettaire ruimte voor
Citaat:
De tegenspraak in de maatschappij thans aan de éne kant méér en langere en strengere straffen eisen, maar 't mag niets kosten.
Touché

Citaat:
Juist om de foute reden
Het is zijn plicht
Overigens heeft deze rechter zijn vonnis gemotiveerd: Wat is mis aan zijn motivatie?

RR
roderidder is offline  
Oud 31 mei 2009, 23:12   #35
roderidder
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
... Niets belette hem een uitspraak te doen waarbij de veroordeelde achter de tralies ging...

Eindelijk eens een rechter die zijn beroep gewaardeerd wil zien.
Moeten het allemaal schuppe zotten blijven?

RR
roderidder is offline  
Oud 31 mei 2009, 23:13   #36
roderidder
Schepen

Standaard

euh... correctie: een bende schuppe zotten

RR
roderidder is offline  
Oud 31 mei 2009, 23:23   #37
roderidder
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Maar man toch, is zo'n gevallen worden er gewoonlijk nog 200 van die feiten samengevoegd en daar krijgen ze dan 8 maand voor.
Welke 8 maanden bedoel je HAMC? Diegene die worden uitgevoerd of die andere?

RR
roderidder is offline  
Oud 31 mei 2009, 23:45   #38
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Raar....zéér raarrrrr...

Ik heb linkiewinkieworld niet gehoord toen de moordenaars van De Moor werden vrijgesproken?

Ik heb linkiewinkieworld niet gehoord toen in Gent dat fameuse politiek vonnis werd uitgesproken na 5 X de wet aan te passen om aan justitiële politiek te kunnen doen?

Toen mocht (neen: moest) de rechter van linkiewinkieworld aan politiek doen...raaarrrrrrr

Laatst gewijzigd door Fieseler : 31 mei 2009 om 23:47.
Fieseler is offline  
Oud 1 juni 2009, 16:56   #39
roderidder
Schepen

Standaard

Slachtoffer toont begrip voor vrijspraak betrapte gps-dief

Nathalie Denys: 'Die rechter heeft groot gelijk'

ANTWERPEN - 'Wij begrijpen het standpunt van de rechter. Wat voor zin heeft het om te straffen, en volgens het boekje te werken, als er toch geen rekening mee wordt gehouden? Zoiets moet heel frustrerend zijn.' Slachtoffer Nathalie Denys en haar familie vinden het niet erg dat rechter Walter De Smedt hun zaak gebruikt als politiek signaal.

...

bon: http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...leid=GFQ2AT2F4

Fijn dat het slachtoffer begrip kan opbrengen.

We mogen haar dankbaar zijn voor haar begrip, omdat we er allemaal belang bij hebben dat rechters eerlijk zijn in hun "onafhangkelijke" uitspraken. Dat is nog iets geheel anders dan de zaak "gebruiken" zoals de journalist suggereert. In de keten van het strafrecht is er een probleem, dat ontkent blijkbaar niemand. Het verzwijgen en kop in het zand steken zoals alle andere rechters hebben gedaan is niet eerlijk ten aanzien van de maatschappij.

RR
roderidder is offline  
Oud 1 juni 2009, 17:31   #40
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die bananenrepubliek creëer je zélf.
People get the leaders and society they deserve.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline  
Discussie gesloten

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be