![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
Bekijk resultaten enquête: Hoeveel % haalt het VB bij de verkiezingen voor het Vlaams Parlement? | |||
minder dan 10% |
![]() ![]() ![]() |
3 | 4,92% |
tussen 8% en 12% |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,64% |
tussen 10% en 14% |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
tussen 12% en 16% |
![]() ![]() ![]() |
6 | 9,84% |
tussen 14% en 18% |
![]() ![]() ![]() |
11 | 18,03% |
tussen 16% en 20% |
![]() ![]() ![]() |
26 | 42,62% |
tussen 18% en 22% |
![]() ![]() ![]() |
5 | 8,20% |
tussen 20% en 24% |
![]() ![]() ![]() |
2 | 3,28% |
tussen 22% en 26% |
![]() ![]() ![]() |
3 | 4,92% |
tussen 24% en 28% |
![]() ![]() ![]() |
2 | 3,28% |
meer dan 26% |
![]() ![]() ![]() |
2 | 3,28% |
Aantal stemmers: 61. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Maar zo'n vier miljoen mensen mogen in Vlaanderen gaan stemmen, dus blijft het altijd wel koffiedik kijken. Het kan zijn dat de versplintering ter rechterzijde compleet is, en dan zal je (helaas) met drie partijen zitten die tussen de 10% en 15% zitten. Maar het kan ook (evengoed) zijn dat door de grote onverschilligheid en het foert-gevoel de (officiële) peilers het VB meer dan ooit onderschatten. (Want uiteindelijk nemen aan die peilingen toch politiek geïnteresseerde mensen mee, of toch die het belangrijk genoeg vinden om hun mening kwijt te kunnen.) Normaal stemmen 5% tot 8% blanco, wie weet is dit aantal wel eens heel hoog bij deze verkiezing en brengen veel VB-kiezers nu een blanco-stem uit. Het blijft gewoon heel moeilijk om te raden, zeker bij deze verkiezing, omdat het al 6 jaar geleden is dat N-VA nog eens alleen is getrokken naar de kiezer en je bij LDD met peilingen hebt gezeten van 7% tot 17%. Steeds minder mensen hangen vast aan een partij, de groep van zwevende kiezer wordt steeds groter. VB heeft allicht zo'n 14% (vrij) trouw kiezers-electoraat. Maar de rest is afhankelijk van wat op dat moment leeft. Daar kan dan al eens 10% bijkomen zoals in 2004 (VB-proces en vreemdelingenstemrecht), maar evengoed (maar) 5% als zoals in 2007, toen het Vlaams Kartel en LDD de hype waren. Ik denk dat het een vrij normaal proces is dat VB door z'n grootte veel gevoeliger is geworden voor stemverschuivingen. Naar 10%, 15% gaan, dat gaat nog vrij makkelijk, maar eens meer moet je vooral scoren bij de gratie van de zwevende kiezer. In dat opzicht is het cordon in de hoofden van de mensen wel gebroken: heel veel kiezers beschouwen VB als een normale partij waarvoor ze kunnen stemmen, maar waarvoor ze even gemakkelijk bij een volgende verkiezing niet meer hoeven te stemmen. In dat opzicht heb ik het altijd dom gevonden dat andere partijen (voor hun toch) het VB en hun kiezers het verwijt van racisten geeft. Terwijl heel wat van hun 'dank u-kiezers' bij een vorige verkiezing al eens VB kan gestemd hebben. Er zijn vandaag veel meer mensen die zich kunnen inbeelden ooit te stemmen op VB (+50%) dan dat dit het geval is bij sociaal aanvaarde partijen als Groen! of LSP (die laatste 20%). En dat is toch wel knap dat er straks, zijn het er geen miljoen, er toch weer vele honderdduizenden stemmen op een partij dat lang niet zo evident is als je neus niet verder gaat dan de propaganda die je op school en in de media meekrijgt. Ik ben van thuis uit zo opgevoed dat ik tien jaar geleden (als kind) nog letterlijk spuwde op VB-affiches (het grote kwaad), dat toen ik voor de eerste keer op VB stemde, stond te trillen op m'n benen (alsof het een misdaad was). Dat doorbroken te hebben bij al heel wat mensen, was bij lange niet zo evident als het nu soms lijkt. Laatst gewijzigd door SchreeuwVanDeLeeuW : 4 juni 2009 om 15:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Minister-President
|
![]() Dat kan nog wel eens een enorm potje worden...
![]() |
#24 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat hebben ze niet gedaan, integendeel, dus zijn we vandaag de dag groot en noodzakelijker dan ooit te voren. Maar het is wel zo, in deze laatste campagne weken gaat geen partij zo over de tongen als het Vlaams Belang! ![]()
![]() |
![]() |
#25 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik schat tussen de 18 en de 22%. Aangezien ik zelf de baan ben op gegaan heb ik weinig gemerkt van een dalende aanhang (maar dat is geen garantie) en ik geloof wel dat we nog heel wat kiezers binnen kunnen halen die nog twijfelen. Bijvoorbeeld tussen ons en LDD of N-VA.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Minister-President
|
![]() Dat hoor je mij ook niet zeggen, wat ik wel al de hele tijd zeg is dat het dit Vlaamse potje is dat Vlaanderen moet gaan verdedigen bij het federale potje... 't gaat nog al eens ene nest worden
![]()
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De laatste peiling van VRT/DS geeft het VB 14% (lijkt me bijzonder laag, maar wie ben ik).
Op dit ogenblik (met 47 stemmers) is de gemiddelde voorspelling hier 17.8% voor het VB. Benieuwd welke van de twee waarden uiteindelijk dichter bij de werkelijke uitslag zal liggen.
![]() |
#29 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daarover moet de kiezer oordelen, hé...
![]() Ik vind de huidige lijn van deze partij noodlottig & desastreus, maar kan wel voor een aantal figuren respect opbrengen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Europees Commissaris
|
![]() Rond de 16 procent denk ik. Alhoewel elke procent er 1 teveel is, natuurlijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Lokaal Raadslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Voor 17% wil ik ook nog tekenen.
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Gouverneur
|
![]() Henri, jij hebt recent een topic gestart, beginnende met:
Iedereen heeft zo zijn redenen om niet op het VB te stemmen... Waar vind ik dat terug? |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |