Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juni 2009, 17:40   #21
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Zonder grootkapitaal heeft zelfs de minstbedeelde geen leven, al is het maar dat hij overleeft van de kruimels. Inderdaad, so what ?
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2009, 17:41   #22
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma Bekijk bericht
De waarom-vraag kun je echter niet beantwoorden. Waarom is iets goed voor jou en de meesten? Omdat het een voldongen feit lijkt voor de myope massa. Enkel en alleen daarom.
Ohja; ik verdedig inderdaad opvattingen die een voldongen feit zijn voor de massa - inderdaad...

Waarom rente goed is? Het zorgt voor de mogelijkheid voor kapitaalsinvesteringen, wat zorgt voor economische groei, wat zorgt voor meer welvaart, wat zorgt voor meer keuzevrijheid voor mensen om hun eigen leven in te richten met wie en hoe zij willen, etc.

Daarom is dat goed. Ik snap dus niet goed waarom jij zegt dat ik de waarom vraag niet zou kunnen beantwoorden?

Man, Economy & State ~ Murray Rothbard; voor een uitgebreidere uitleg.

Citaat:
Tot als ik begin over een markteconomie zonder kapitalisme (bijv. Gesell). Je weet niet wat vrijheid is of macht, dus ben je noch vrij noch machtig. Eigenlijk ben je gewoon niet veel woorden waard tout court.
Gesell is een slechte econoom. Dat was hij al toen hij in de marginaliteit bekritiseerd werd, dat was hij toen Keynes hem ineens te voorschijn toverde en dat is hij nog steeds. Sorry to burst your bubble: rente is _geen_ monetair, maar een tijdspreferentie fenomeen. Daar komt rente vandaan - en alleen daarvan.

Citaat:
Jouw mini-brein kan blijkbaar niet vatten dat meer of minder (van hetzelfde) er niet toedoet bij kwalitatieve verschillen.
Natuurlijk kan je mij een minibrein noemen; dat zal niet wegnemen dat jij je zal blijven baseren op een zwendelaar.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2009, 17:42   #23
F.Lurk
Gouverneur

F.Lurk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zonder grootkapitaal heeft zelfs de minstbedeelde geen leven, al is het maar dat hij overleeft van de kruimels. Inderdaad, so what ?
Die grootkapitalisten zijn voldoend vetgemest, laten we ze slachten!
F.Lurk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2009, 17:45   #24
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Healey,

Eerst poneer je dat bepaalde zaken niet belangrijk zijn (je fameuze "en dan"'s) en nu zit je te zeggen dat doel van je economische visie welvaart is.

Welk van de twee is het nu?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2009, 17:46   #25
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Nestor Burma,

Singapore wordt geregeerd door 1 familie.
Oud 10 juni 2009, 17:46   #26
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Het blad "Forbes" publiceert met een grote regelmaat een lijst met "de rijksten" der aarde;
normaal zijn dat nizet altijd ook de machtigsten & bovendien werken ze zeker niet "eendrachtig" samen : integendeel de enen zullen met plezier "de anderen" aan macht en rijkdom afsnoepen wat ze kunnen. De Antwerpse bourgeoisie was in de 2de helf van de 19de eeuw vooral van duitse oorsprong en vele families slaagden erin hun positie te handhaven tot ver na de 2de wereldoorlog (dank zij aan hun doorgedreven verbelging).

Interessant zou het ook zijn na te gaan welke van de vroege "hofadel" / leden van de orde van het gulden vlies hun families tot op heden zijn blijven "doorwegen". Evenals veel gewone arbeidersfamilies in feite van buitenlandse oorsprong zijn, geldt zeker hetzelfde voor vele adellijken... Wie zou beweren dat Hendrik Conscience in feite een fransman was ? Of Peter Benoît ?

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2009, 17:50   #27
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ohja; ik verdedig inderdaad opvattingen die een voldongen feit zijn voor de massa - inderdaad...

Waarom rente goed is? Het zorgt voor de mogelijkheid voor kapitaalsinvesteringen, wat zorgt voor economische groei, wat zorgt voor meer welvaart, wat zorgt voor meer keuzevrijheid voor mensen om hun eigen leven in te richten met wie en hoe zij willen, etc.

Daarom is dat goed. Ik snap dus niet goed waarom jij zegt dat ik de waarom vraag niet zou kunnen beantwoorden?

Man, Economy & State ~ Murray Rothbard; voor een uitgebreidere uitleg.
Geld, kapitaal, winst, meerwaarde, rente, enz. zijn geen natuurrechtelijke begrippen. Ze zijn er in soorten en maten. Ze moeten dus ingevuld worden.

De "linksen" hier klappen dicht als het op invulling aankomt - alle kapitaal is slecht en alle arbeiders zijn goed (zelfs concurrerende gastarbeiders). De "rechtsen" waarschijnlijk ook.

Citaat:
Gesell is een slechte econoom. Dat was hij al toen hij in de marginaliteit bekritiseerd werd, dat was hij toen Keynes hem ineens te voorschijn toverde en dat is hij nog steeds. Sorry to burst your bubble: rente is _geen_ monetair, maar een tijdspreferentie fenomeen. Daar komt rente vandaan - en alleen daarvan.
Gesell kon vooruitdenken, Marx ook (zonder het daarom eens te moeten zijn). Jouw vriendje Rudy "met het hart op de juiste plaats" kan dat duidelijk niet. Optimisme is plicht (zogezegd).

Citaat:
Natuurlijk kan je mij een minibrein noemen; dat zal niet wegnemen dat jij je zal blijven baseren op een zwendelaar.
Over onze ogen kunnen we niet discussiëren. Als je dus bepaalde dingen niet ziet, dan moet het probleem tussen de oren zitten. Liberalisme of libertarisme zou ik immers niet de ideologieën van het hart noemen.

Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 10 juni 2009 om 17:54.
Oud 10 juni 2009, 18:05   #28
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Healey,

Eerst poneer je dat bepaalde zaken niet belangrijk zijn (je fameuze "en dan"'s) en nu zit je te zeggen dat doel van je economische visie welvaart is.

Welk van de twee is het nu?
Mijn 'doel' van mijn economische visie is niet bepaald los te koppelen van mijn rechtsvisie, hoor. Nestor vroeg echter waarom ik het belangrijk vond en ik heb daarop geantwoord: ik vind het immers belangrijk dat mensen toegelaten worden om hun toestand te verbeteren.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 10 juni 2009, 18:06   #29
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Nestor Burma,

Singapore wordt geregeerd door 1 familie.
Dan is er één familie vrij in Singapore.
Oud 10 juni 2009, 18:06   #30
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Het blad "Forbes" publiceert met een grote regelmaat een lijst met "de rijksten" der aarde;
normaal zijn dat nizet altijd ook de machtigsten & bovendien werken ze zeker niet "eendrachtig" samen : integendeel de enen zullen met plezier "de anderen" aan macht en rijkdom afsnoepen wat ze kunnen
Dat is, in essentie, het inzicht van goede politieke analysten van obscure Rothbard tot mainstream Olson.
Oud 10 juni 2009, 18:10   #31
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geld, kapitaal, winst, meerwaarde, rente, enz. zijn geen natuurrechtelijke begrippen. Ze zijn er in soorten en maten. Ze moeten dus ingevuld worden.
Dat zijn economische begrippen, met een duidelijke economische betekenis. Een paar korte omschrijven kunnen handig zijn.
Geld is het algemeen aanvaard medium van indirecte ruil. Kapitaal is datgene dat de productiviteit van arbeidskracht vergroot, waar een hele kapitaalstructuur achter zit. (Ondernemers)winst is datgene dat verdient wordt bovenop de rente. Rente is de return door tijdspreferentie. ('All factors - land, labor & capital - earn rent.')

Citaat:
Gesell kon vooruitdenken, Marx ook (zonder het daarom eens te moeten zijn).
Tjah; of Gesell vooruit kon denken of niet, vind ik niet zo relevant. Ik zou zeggen dat iedereen 'vooruit' kan denken; dat is een noodzakelijke voorwaarde van een handeling. Wat belangrijk is, is of zijn analyse van geld en rente klopt - en dat is niet waar.

[quote]Jouw vriendje Rudy "met het hart op de juiste plaats" kan dat duidelijk niet. Optimisme is plicht (zogezegd).[/uote]

Ik vind eigenlijk niet dat hij dat niet kan; wat hij zei is in heel grove lijnen correct.

Citaat:
Over onze ogen kunnen we niet discussiëren. Als je dus bepaalde dingen niet ziet, dan moet het probleem tussen de oren zitten. Liberalisme of libertarisme zou ik immers niet de ideologieën van het hart noemen.
Goh; hangt van de liberaal/libertariër af.
Oud 10 juni 2009, 18:11   #32
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan is er één familie vrij in Singapore.
Vraag: familiepolitiek.

Hoe voorkomen?
Oud 10 juni 2009, 18:11   #33
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Mijn 'doel' van mijn economische visie is niet bepaald los te koppelen van mijn rechtsvisie, hoor. Nestor vroeg echter waarom ik het belangrijk vond en ik heb daarop geantwoord: ik vind het immers belangrijk dat mensen toegelaten worden om hun toestand te verbeteren.
Je bedoelt: om dingen te doen waarvan ze denken dat het hun toestand verbetert.

Zeg het dan ook. Want dat bedoel je.
Oud 10 juni 2009, 18:16   #34
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je bedoelt: om dingen te doen waarvan ze denken dat het hun toestand verbetert.

Zeg het dan ook. Want dat bedoel je.
Strikt genomen moest daar [in dit geval] geen onderscheid gemaakt worden, hoor.

Ik wil immers zowel dat ze toegelaten worden om dingen te doen waarvan ze denken dat het hun toestand verbetert, als dat ze worden toegelaten om hun toestand te verbeteren.
Oud 10 juni 2009, 18:18   #35
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Strikt genomen moest daar [in dit geval] geen onderscheid gemaakt worden, hoor.

Ik wil immers zowel dat ze toegelaten worden om dingen te doen waarvan ze denken dat het hun toestand verbetert, als dat ze worden toegelaten om hun toestand te verbeteren.
Schrap dat laatste. Ik heb je uitgelegd dat puntje 1 vaak tegenstrijdig is met puntje 2. Toen zei je roflol of een of andere marginale uitdrukking.
Oud 10 juni 2009, 18:20   #36
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Kijk, Healey.

Ofwel ben je consequent en geef je toe dat je gewoon een maatschappij wilt die vrij mag evolueren naar waar ze evolueert, ook eindigt ze als Noordkorea.

Ofwel beweer je dat je het beste wilt voor de mensen. En in dat laatste geval moet jij je standpunten serieus overzien.

Het is een van de twee, en niet beide.
Oud 10 juni 2009, 18:25   #37
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[IMG] (...) [/IMG]
Nestor. Een persoonlijke mening zegt meer dan een prentje waarvan 13 in een dozijn.

Laatst gewijzigd door Rudy : 10 juni 2009 om 18:25.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2009, 18:30   #38
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Nestor. Een persoonlijke mening zegt meer dan een prentje waarvan 13 in een dozijn.
Een prentje van dertien in een dozijn is wel assorti met een mening van dertien in een dozijn, dacht ik.
Oud 10 juni 2009, 18:42   #39
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Schrap dat laatste. Ik heb je uitgelegd dat puntje 1 vaak tegenstrijdig is met puntje 2. Toen zei je roflol of een of andere marginale uitdrukking.
En terecht dat ik daar op roflolde!
Oud 10 juni 2009, 18:43   #40
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Vraag: familiepolitiek.

Hoe voorkomen?
Het gaat mij om de niet-aflatende, kankerachtige kapitaalconcentratie. Dat is de essentie van kapitalisme en niet de permanente creatieve vernietiging van een Schumpeter. We zien nu opnieuw dat van zodra een financieel-economisch belang systemisch te belangrijk wordt, Healy zijn favoriete overheid tussenkomt om de meubels te (proberen) redden.

Daarom wil ik elke keer weten van een rechtse of een linkse wat geld en kapitaal volgens hem moeten zijn. Zonder nieuwe (= oude, prekapitalistische) definities kunnen we de kankerachtige wildgroei van het kapitalisme niet stoppen.

Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 10 juni 2009 om 18:46.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be