![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom rente goed is? Het zorgt voor de mogelijkheid voor kapitaalsinvesteringen, wat zorgt voor economische groei, wat zorgt voor meer welvaart, wat zorgt voor meer keuzevrijheid voor mensen om hun eigen leven in te richten met wie en hoe zij willen, etc. Daarom is dat goed. Ik snap dus niet goed waarom jij zegt dat ik de waarom vraag niet zou kunnen beantwoorden? Man, Economy & State ~ Murray Rothbard; voor een uitgebreidere uitleg. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Gouverneur
|
![]() Die grootkapitalisten zijn voldoend vetgemest, laten we ze slachten!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Banneling
|
![]() Healey,
Eerst poneer je dat bepaalde zaken niet belangrijk zijn (je fameuze "en dan"'s) en nu zit je te zeggen dat doel van je economische visie welvaart is. Welk van de twee is het nu? |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Banneling
|
![]() Nestor Burma,
Singapore wordt geregeerd door 1 familie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het blad "Forbes" publiceert met een grote regelmaat een lijst met "de rijksten" der aarde;
normaal zijn dat nizet altijd ook de machtigsten & bovendien werken ze zeker niet "eendrachtig" samen : integendeel de enen zullen met plezier "de anderen" aan macht en rijkdom afsnoepen wat ze kunnen. De Antwerpse bourgeoisie was in de 2de helf van de 19de eeuw vooral van duitse oorsprong en vele families slaagden erin hun positie te handhaven tot ver na de 2de wereldoorlog (dank zij aan hun doorgedreven verbelging). Interessant zou het ook zijn na te gaan welke van de vroege "hofadel" / leden van de orde van het gulden vlies hun families tot op heden zijn blijven "doorwegen". Evenals veel gewone arbeidersfamilies in feite van buitenlandse oorsprong zijn, geldt zeker hetzelfde voor vele adellijken... Wie zou beweren dat Hendrik Conscience in feite een fransman was ? Of Peter Benoît ?
![]() |
#27 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
De "linksen" hier klappen dicht als het op invulling aankomt - alle kapitaal is slecht en alle arbeiders zijn goed (zelfs concurrerende gastarbeiders). De "rechtsen" waarschijnlijk ook. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 10 juni 2009 om 17:54. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn 'doel' van mijn economische visie is niet bepaald los te koppelen van mijn rechtsvisie, hoor. Nestor vroeg echter waarom ik het belangrijk vond en ik heb daarop geantwoord: ik vind het immers belangrijk dat mensen toegelaten worden om hun toestand te verbeteren.
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geld is het algemeen aanvaard medium van indirecte ruil. Kapitaal is datgene dat de productiviteit van arbeidskracht vergroot, waar een hele kapitaalstructuur achter zit. (Ondernemers)winst is datgene dat verdient wordt bovenop de rente. Rente is de return door tijdspreferentie. ('All factors - land, labor & capital - earn rent.') Citaat:
[quote]Jouw vriendje Rudy "met het hart op de juiste plaats" kan dat duidelijk niet. Optimisme is plicht (zogezegd).[/uote] Ik vind eigenlijk niet dat hij dat niet kan; wat hij zei is in heel grove lijnen correct. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zeg het dan ook. Want dat bedoel je. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik wil immers zowel dat ze toegelaten worden om dingen te doen waarvan ze denken dat het hun toestand verbetert, als dat ze worden toegelaten om hun toestand te verbeteren. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Banneling
|
![]() Kijk, Healey.
Ofwel ben je consequent en geef je toe dat je gewoon een maatschappij wilt die vrij mag evolueren naar waar ze evolueert, ook eindigt ze als Noordkorea. Ofwel beweer je dat je het beste wilt voor de mensen. En in dat laatste geval moet jij je standpunten serieus overzien. Het is een van de twee, en niet beide. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nestor. Een persoonlijke mening zegt meer dan een prentje waarvan 13 in een dozijn.
Laatst gewijzigd door Rudy : 10 juni 2009 om 18:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En terecht dat ik daar op roflolde!
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Banneling
|
![]() Het gaat mij om de niet-aflatende, kankerachtige kapitaalconcentratie. Dat is de essentie van kapitalisme en niet de permanente creatieve vernietiging van een Schumpeter. We zien nu opnieuw dat van zodra een financieel-economisch belang systemisch te belangrijk wordt, Healy zijn favoriete overheid tussenkomt om de meubels te (proberen) redden.
Daarom wil ik elke keer weten van een rechtse of een linkse wat geld en kapitaal volgens hem moeten zijn. Zonder nieuwe (= oude, prekapitalistische) definities kunnen we de kankerachtige wildgroei van het kapitalisme niet stoppen. Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 10 juni 2009 om 18:46. |
![]() |
![]() |