Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Wat moet er gebeuren met Transnistrië?
Militair bezetten en bij Moldavië voegen 5 20,00%
Onafhankelijkheid erkennen 7 28,00%
Afstaan aan Oekraïne 12 48,00%
Afstaan aan Rusland 1 4,00%
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juni 2009, 08:59   #21
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heel-Nederlander Bekijk bericht
maar wat moeten we dan doen met dit straatarme, corrupte, communistische landstrookje?
erkennen en goede relaties mee onderhouden
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 15:03   #22
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Het land is nu al onafhankelijk. De Moldavische overheid heeft er geen contrôle. Erkenning zou voor ons geen enkel verschil maken, maar het zou hen goed doen (handelsrelaties e.d.).
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 15:37   #23
Heel-Nederlander
Burgemeester

Heel-Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Het zou Transnistrië goed doen, maar haar volk ook? Smirnov zal echt niet van de ene op de andere dag zeggen "democratie". Hij is een communist - en die zeggen nooit het woord democratie voordat er een revolutie komt. En die zal daar niet uitbreken.

Ik denk dat Transnistrië een beerput van ellende is voor Europa. Als wij het landje erkennen zal er een nieuwe dictatuur in Europa opstaan, en staan we toe dat Rusland haar invloed op Oekraïne nog verder uitbouwd. Waarmee de voormalige Sovjet-Unie vrijwel geheel voor ons gesloten word - en dat is niet iets wat ik wil.

Bovendien zullen de regeringen van Moldavië en Roemenië een formele onafhankelijkheid van Transnistrië niet zomaar over hun kant laten gaan.
Heel-Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 12:53   #24
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben voor het idee dat Transnistrië een autonoom onderdeel moet worden van Oekaïne. Als Transnistrië bij Rusland komt geeft dat dit land nog meer controle over de regering van Oekraïne, en gezien het feit dat de helft van de bevolking Oekräiener is, denk ik dat aansluiting bij Kiev het beste is.
Lijkt me een goed plan.
Het landje is zo corrupt als de neten.
Niets functioneert daar fatsoenlijk.
Geld pinnen kun je daar niet
Ze mogen blij zijn dat er nog een staat is die ze onder de hoede wilt nemen.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 13:52   #25
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Lijkt net op het scenario van een slechte Amerikaanse B actiefilm.
Inderdaad. Het bestaan van zo een landje, in de onmiddellijke nabijheid van de E.U. alleen al, het heeft iets weg van de TV-reeks " Mission Impossibel ".
Ik ben trouwens nieuwsgierig of er nog veel andere zulke landjes bestaan over de wereld ? Dat moeten toch echte nesten van avonturiers, terroristen en schurken allerhande zijn ? Echt stof om eens een spannende roman over te schrijven. Ik heb al wel eens sterke verhalen gehoord van een camionneur, die vertelde dat hij in Kazakhstan gereden had , dat dan wel zo geen klein land is, eerder integendeel, maar wel even mysterieus , maar ik weet niet in hoeverre ik die man moet geloven. Het ging over stammen in de bergen, die drugs en wapens smokkelen , over gevangenissen waar bij vergeleken de Turkse " Midnigt Express "- achtige vakantieoorden zijn en dergelijke...
Wie heeft meer informatie over zulke landen ?
beste vriend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2009, 20:20   #26
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend Bekijk bericht
Inderdaad. Het bestaan van zo een landje, in de onmiddellijke nabijheid van de E.U. alleen al, het heeft iets weg van de TV-reeks " Mission Impossibel ".
Ik ben trouwens nieuwsgierig of er nog veel andere zulke landjes bestaan over de wereld ? Dat moeten toch echte nesten van avonturiers, terroristen en schurken allerhande zijn ? Echt stof om eens een spannende roman over te schrijven. Ik heb al wel eens sterke verhalen gehoord van een camionneur, die vertelde dat hij in Kazakhstan gereden had , dat dan wel zo geen klein land is, eerder integendeel, maar wel even mysterieus , maar ik weet niet in hoeverre ik die man moet geloven. Het ging over stammen in de bergen, die drugs en wapens smokkelen , over gevangenissen waar bij vergeleken de Turkse " Midnigt Express "- achtige vakantieoorden zijn en dergelijke...
Wie heeft meer informatie over zulke landen ?
Eerder ludiek heb je in het uiterste zuiden van Florida het eilandje Key West, waar Hemingway nog gewoond heeft en waar de nakomeling van zijn van te veel tenen voorziene katten nog steeds rondlopen, dat een tijdje de Conch republic was.

Gebieden die nu in me opkomen zijn het zuiden van Colombië waar rebellen zoals Farc vrij spel lijken te hebben, in het noorden van Somalië Puntland en Somaliland (hoewel die paradoxaal genoeg meer op een echt land lijken dan Somalië zelf), Nagorno-Karabach (wat nog tot een rel leidde bij Eurosong) en in feite ook nog Kosovo, dat toch door een flink deel van de wereld nog niet erkend is. Of wou jij nog minder bekende gebieden?
Oud 10 augustus 2009, 12:42   #27
S-K
Partijlid

S-K's schermafbeelding

Standaard

Moldavië moet deel worden van Roemenië en Trans-Dnestrië bij de Oekraine, aansluiting bij Rusland is geen optie.
S-K is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2009, 15:36   #28
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
none of our business!
idem.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2009, 18:19   #29
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Aan alle mini-staatjes heerst er een zweem van criminaliteit, belastingparadijsachtige toestanden, gokken enz.. of die nu "kapitalistisch" of "communistisch" genoemd worden.
Het handig tegen alkaar uitspelen van tegenstrijdige belangen doet een zgn. "elite" in geld en andere schone dingen des levens zwelgen. Of ze nu Monaco of Transnistrië, zuid-Ossentië of Abchazië heten.

Er zijn altijd "externe" krachten die zulke anomalieën in leven houden- van zodra dit belang bij het bestaan van de ministaat door de grote broer wegvalt, valt de ministaat :
kwestie is dus in het kader van de "open diplomatie zonder taboe's" er tussen de EU/USA/China en de nieuwe Tsaren een deftig akkoord over gesloten wordt.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2009, 10:53   #30
Heel-Nederlander
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Eerder ludiek heb je in het uiterste zuiden van Florida het eilandje Key West, waar Hemingway nog gewoond heeft en waar de nakomeling van zijn van te veel tenen voorziene katten nog steeds rondlopen, dat een tijdje de Conch republic was.

Gebieden die nu in me opkomen zijn het zuiden van Colombië waar rebellen zoals Farc vrij spel lijken te hebben, in het noorden van Somalië Puntland en Somaliland (hoewel die paradoxaal genoeg meer op een echt land lijken dan Somalië zelf), Nagorno-Karabach (wat nog tot een rel leidde bij Eurosong) en in feite ook nog Kosovo, dat toch door een flink deel van de wereld nog niet erkend is. Of wou jij nog minder bekende gebieden?
En Abchazië en Zuid-Ossetië, de Westelijke Sahara. Ik vind het moeilijk om te zeggen wat nu precies een "omstreden gebied" is. Want Tibet bijvoorbeeld is weer een ander verhaal, de burgeroorlog in de Filipijnen enz. Wat zou de voorwaarde moeten zijn voor het erkennen van de onafhankelijkheid van een afgebroken regio

Voor een verenigd Europa voor iedereen!
Oud 11 augustus 2009, 22:09   #31
evilbu

Standaard

Citaat:
En Abchazië en Zuid-Ossetië, de Westelijke Sahara. Ik vind het moeilijk om te zeggen wat nu precies een "omstreden gebied" is. Want Tibet bijvoorbeeld is weer een ander verhaal, de burgeroorlog in de Filipijnen enz. Wat zou de voorwaarde moeten zijn voor het erkennen van de onafhankelijkheid van een afgebroken regio
Zeer lastige vraag. Wees er maar zeker van dat emoties of ethiek weinig of niets uitmaken bij de echte beleidsmakers. De VSA-ers geven absoluut niet om de Albanezen in Kosovo (ze hebben Kosovo gebombardeerd met verarmd uranium in 1999...), en in Servië beseffen ze ook wel dat de "liefde" van de Russen voor hen niet zo vrijblijvend en gratis is...
Tibet nu erkennen lijkt me echter waanzin (welke regering zou je moeten erkennen?)
Oud 14 augustus 2009, 14:59   #32
Heel-Nederlander
Burgemeester

Standaard

Inderdaad. Ik denk dat Transnistrië als zelfstandige staat nooit lang zou blijven bestaan. Waarom zou de economie moeten teren? Wapens? Drugs?
Smirnov beseft dit ook, en probeert zich bij Rusland te voegen - niet verwonderlijk door zijn Russische achtergrond. Het vreemde is echter dat de Russofiele president van Moldavië, Voronin, juist het tegenovergestelde doet? Je zou toch bijna verwachten dat die twee ex-Sovjetrotten zouden samenwerken om Oekraïne in een tang te vatten.

Oud 14 augustus 2009, 17:07   #33
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Ik denk dat Transnistrië als zelfstandige staat nooit lang zou blijven bestaan. Waarom zou de economie moeten teren? Wapens? Drugs?
Smirnov beseft dit ook, en probeert zich bij Rusland te voegen - niet verwonderlijk door zijn Russische achtergrond. Het vreemde is echter dat de Russofiele president van Moldavië, Voronin, juist het tegenovergestelde doet? Je zou toch bijna verwachten dat die twee ex-Sovjetrotten zouden samenwerken om Oekraïne in een tang te vatten.
Het is al een zelfstandige staat. De Moldavische overheid heeft er geen enkele invloed.
Oud 18 augustus 2009, 20:09   #34
edeses
Burger

edeses's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend Bekijk bericht
Ik ben trouwens nieuwsgierig of er nog veel andere zulke landjes bestaan over de wereld ? Dat moeten toch echte nesten van avonturiers, terroristen en schurken allerhande zijn ? Echt stof om eens een spannende roman over te schrijven.
Gaza, Golanhoogvlakte, Westelijke jordaanoever, Kasjmir, Koerilen, meestal komt er alleen maar slecht nieuws uit zulke gebieden. Helaas wordt er zowat overal over grenzen getwist... Een "leuke" kortbij huis is de Dollard, een baai tussen Nederland en Duitsland waar de grens nog steeds niet is vastgelegd, maar dit is niet het schurkennest dat je zoekt waarschijnlijk
edeses is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 21:24   #35
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Aan alle mini-staatjes heerst er een zweem van criminaliteit, belastingparadijsachtige toestanden, gokken enz.. of die nu "kapitalistisch" of "communistisch" genoemd worden.
Het handig tegen alkaar uitspelen van tegenstrijdige belangen doet een zgn. "elite" in geld en andere schone dingen des levens zwelgen. Of ze nu Monaco of Transnistrië, zuid-Ossentië of Abchazië heten.

Er zijn altijd "externe" krachten die zulke anomalieën in leven houden- van zodra dit belang bij het bestaan van de ministaat door de grote broer wegvalt, valt de ministaat :
kwestie is dus in het kader van de "open diplomatie zonder taboe's" er tussen de EU/USA/China en de nieuwe Tsaren een deftig akkoord over gesloten wordt.
Ja; soms kan het romantisch gelanceerd worden maar het zal zelden stand houden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Monaco
http://nl.wikipedia.org/wiki/Neutraal_Moresnet
Oud 18 augustus 2009, 23:18   #36
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Inderdaad. Daarom denk ik bij Oekraïne. Rusland zou er een té strategische positite mee verrijken.

Het is toch duidelijk dat Transdinges nooit had bestaan zonder de hulp van de Russen net omdat het zo strategisch ligt. Als Transdinges dan onder de paraplu van Rusland wil bestaan, so be it. Als ze dat niet willen, dat ze het dan maar zelf oplossen. Zij wonen daar, wij niet.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2009, 22:05   #37
Heel-Nederlander
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan Bekijk bericht
Het is toch duidelijk dat Transdinges nooit had bestaan zonder de hulp van de Russen net omdat het zo strategisch ligt. Als Transdinges dan onder de paraplu van Rusland wil bestaan, so be it. Als ze dat niet willen, dat ze het dan maar zelf oplossen. Zij wonen daar, wij niet.
Maar dat wil niet zeggen dat we het niet voelen. Ons gas loopt door Oekraïne, dus als Transnistrië zich bij Rusland aansluit en dit via dit gebied en de Krim eenmaal een stevige greep op de gastoevoer naar de EU heeft - waar ze druk mee bezig zijn! - dan zingen wij naar het pijpen van de Russen. En ik denk niet dat ik daar zo blij mee zou zijn ... luisteren naar Medvedev en Poetin.

Oud 19 augustus 2009, 22:21   #38
evilbu

Standaard

De Krim is nog een heel ander verhaal.
Als je de geschiedenis en de huidige situatie bekijkt, is het standpunt van de Russen daarover ergens wel begrijpelijk.
Oud 19 augustus 2009, 22:55   #39
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Afstaan aan Rusland.
Oud 19 augustus 2009, 23:54   #40
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Afstaan aan Rusland.
Wat heeft zo'n Sovjetrepubliekje in het staatskapitalistische Rusland te zoeken?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be