Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Welke Mis verkiest u als Katholiek?
De Latijnse Mis 15 51,72%
De "Novus Ordo" eucharistieviering in de volkstaal 14 48,28%
Aantal stemmers: 29. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juni 2009, 18:14   #21
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Ik ben dan wel in het geheel niet gelovig maar indien ik moest kiezen zou ik voor de mis in het Latijn gaan, gewoon omdat ik Latijn een mooi klinkende taal vind.

De inhoud van wat de uitvoerend artiest, ook wel priester genaamd, verder te berde brengt, zal me een zorg zijn.
Ik moet de katholieken nageven dat zij qua entertainment om hun boodschap te verspreiden het toch stukken beter doen dan die oersaaie protestanten. Ook de oosters-orthodoxen leveren een niet onaardige mystieke show af overigens.
Dank u wel, van alle bijdragen in deze discussie was de uwe de meest on-topic. Jammer dat al die zichzelf o zo interessant en geestig wanende linksen nooit een degelijk woord of een degelijke mening kunnen neerpennen.

U slaat in alle geval de nagel op de kop: een H. Mis moét en belevenis zijn die alle zinnen aanspreekt met de meest waardige gebeden, de beste gezangen ("Celui qui chante bien, prie deux fois" - Sint-Augustinus) en de meest waardige omraming. De Latijnse H. Mis had dit allemaal. Om de een of andere reden heeft men de hele Kerk willen "bij de tijd brengen" (op zich al een verkeerd uitgangspunt, maar dat is een andere discussie) om een manier die totaal mislukt het. De nieuwe H. Mis, we moeten eigenlijk "eucharistieviering" zeggen, die we kregen in 1969 was dan ook niet meer dan een banaal product. Een priester, we moeten nu "voorganger" zeggen, in de meest lelijke en onpassende "gewaden" die wat linkse zever ("moge de vrede in de wereld toenemen") op de meest saaie en repetitieve manier afwikkelt met het gezicht naar het volk gericht, zonder enige gêne voor God. Men staat daar werkelijk gelijk konijnen in een lichtbak te koekeloeren naar het Mysterie dat er eigenlijk moet plaats vinden. Deze complete ontwijding van de H. Mis naar een soort steeds hetzelfde toneel met slechte muziek (door gebrek aan koor en organist spelen ze nu zelfs CD's met de meest vreemde elektronische muziek) gekoppeld aan de totale vernietiging van de theologie en het priesterschap hebben dan ook tot een grondige crisis van het christendom geleid. De Oosterse kerk mag dan wel schismatiek zijn maar zo dwaas als de verwaande westerlingen waren ze lang niet, om het meest belangrijke moment van hun eredienst zozeer te laten verwateren en desacraliseren. Het grappige van de hele teloorgang is misschien nog dat al die boekjes die de zogezegd katholieke kerk in Vlaanderen produceert zich steevast afvraagt "waarom het toch zo slecht gaat".

Ik ben ook zéér aangenaam verrast vast te stellen dat de Tridentijnse Ritus het hier overtuigend haalt van het lelijke eendje genaamd Novus Ordo in deze poll. De weinige commentaren pro-Nederlandstalige "viering" kwamen dan ook van de ongeschoolde personen die zelf nooit naar hun "viering" gaan, geen wonder dus dat ze de bal misslaan. Ze weten niet eens waarover het gaat.

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 18:24   #22
Queensburry
Gouverneur

Queensburry's schermafbeelding

Standaard

Vaticanum II was een catastrofe voor de kerk:nu de mis in de volkstaal is, zeggen de mensen 'Is het dat maar?' en ze blijven massaal weg.
De mis kan best in het Latijn, met Gregoriaanse gezangen i.p.v. die kinderlijke tekstjes op populaire deuntjes, en een zwaar orgel waarop Bach weerklinkt.
Als ik nog naar de mis ging, zou ik het zo willen hebben.
Of nog beter: ik heb in de Ardennen eens als toerist een Russisch-Ortodoxe dienst bijgewoond in de Abdij van Chevetogne. Dat was wel intrukwekkend, en een echte aanrader, ook voor atheïsten. Ik verstond er geen woord van maar dat moest niet. Het was pure mystiek, en dat is beter dan te horen praten over een onderwerp waarover men toch niets zinnigs kan zeggen.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 18:25   #23
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

In het Kessel-Loos natuurlijk!
Oud 18 juni 2009, 18:26   #24
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Dank u wel, van alle bijdragen in deze discussie was de uwe de meest on-topic. Jammer dat al die zichzelf o zo interessant en geestig wanende linksen nooit een degelijk woord of een degelijke mening kunnen neerpennen.
jammer dat ge geen antwoord hebt op mijn vraag.

Wat heeft het latijn te maken met Jezus' boodschap?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 18:40   #25
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
jammer dat ge geen antwoord hebt op mijn vraag.

Wat heeft het latijn te maken met Jezus' boodschap?
Wat heeft het Nederlands te maken met Jezus' boodschap?

Oud 18 juni 2009, 18:41   #26
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Wat heeft het Nederlands te maken met Jezus' boodschap?
hebt ge draad niet gelezen? Ik heb op juist dezelfde vraag geantwoord met: "even weinig, maar de mensen kunnen het tenminste verstaan".
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 18:42   #27
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Vaticanum II was een catastrofe voor de kerk:nu de mis in de volkstaal is, zeggen de mensen 'Is het dat maar?' en ze blijven massaal weg.
De mis kan best in het Latijn, met Gregoriaanse gezangen i.p.v. die kinderlijke tekstjes op populaire deuntjes, en een zwaar orgel waarop Bach weerklinkt.
Of nog beter: ik heb in de Ardennen eens als toerist een Russisch-Ortodoxe dienst bijgewoond in de Abdij van Chevetogne. Dat was wel intrukwekkend, en een echte aanrader, ook voor atheïsten. Ik verstond er geen woord van maar dat moest niet. Het was pure mystiek, en dat is beter dan te horen praten over een onderwerp waarover men toch niets zinnigs kan zeggen.
Dat is het inderdaad: de banaliteit, de gemakkelijkheid en het herhalende zijn de enige kenmerken van de nieuwe "viering". Ook al het concept is verkeerd, hoe kan men de Kruisdood van Christus "vieren"? Welk zinnig mens zou dat willen doen? Nee, geen "viering" maar een H. Misoffer voorzien van de mooiste gebeden en meest waardige muziek (Gregoriaans) van onze Moeder de H. Kerk, dat moet het zijn!

Oud 18 juni 2009, 18:44   #28
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
hebt ge draad niet gelezen? Ik heb op juist dezelfde vraag geantwoord met: "even weinig, maar de mensen kunnen het tenminste verstaan".
Ik stel vast dat u uw eigen vraag niet eens op een zinnige manier kan beantwoorden. Dank u om uw eigen onmondigheid nog eens in de verf te zetten.

Oud 18 juni 2009, 18:44   #29
laurensje
Burgemeester

Standaard

Persoonlijk zou ik opteren voor een Latijnse mis. De huidige mis mist elke vorm van bezieling en traditie. Een "oorspronkelijke', Latijnse mis zou volgens mij de kerkgangers meer met elkaar verbinden, en een godsdiensterige sfeer scheppen.

Ook het verloren gaan van de Gregoriaanse gezangen is een groot gemis. De huidige populaire K3-melodietjes zijn een totale vernedering voor de heiligheid die een mis zou moeten uitstralen.

Laatst gewijzigd door laurensje : 18 juni 2009 om 18:45.
laurensje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 18:48   #30
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurensje Bekijk bericht
Persoonlijk zou ik opteren voor een Latijnse mis. De huidige mis mist elke vorm van bezieling en traditie. Een "oorspronkelijke', Latijnse mis zou volgens mij de kerkgangers meer met elkaar verbinden, en een godsdiensterige sfeer scheppen.

Ook het verloren gaan van de Gregoriaanse gezangen is een groot gemis. De huidige populaire K3-melodietjes zijn een totale vernedering voor de heiligheid die een mis zou moeten uitstralen.
Goed om lezen, dank u wel voor deze bijdrage.

Oud 18 juni 2009, 19:28   #31
Geert C

Standaard

Preusse, ben je vergeten wat er op de eerste Pinksteren gebeurde? De apostelen predikten en allen mochten de boodschap horen in hun eigen taal.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 19:32   #32
Geert C

Standaard

Die 11 die hier voor de mis in het Latijn kozen, zijn jullie overtuigde katholieken of zijn er ook vrijzinnigen bij die de mis als een performance zien?

Edit: laat maar, ik heb mijn antwoord...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 18 juni 2009 om 19:32.
Oud 18 juni 2009, 19:37   #33
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Preusse, ben je vergeten wat er op de eerste Pinksteren gebeurde? De apostelen predikten en allen mochten de boodschap horen in hun eigen taal.
En dan? Als u daaruit besluit dat de H. Mis in de volkstaal moét, dan bent u me dunkt doch wel enkele essentiële stappen vergeten in uw betoog want ik zie geen link tussen beiden. Als u écht zoals de eerste Christenen uw zondag wil houden met ook ondergrondse begraafplaatsen gaan opzoeken en daar in het geheim bijeenkomen.

De H. Kerk is universeel - of was beter gezegd. Dit wil ook zeggen dat de liturgie universeel moet zijn. Latijn is als gezegende taal het beste geschikt om het H. Misoffer bij te wonen daar zij inderdaad ook universeel is in de wetenschap en het onderwijs. Ik had uw punt nog half kunnen begrijpen (maar desalniettemin niet goedkeuren) indien u erbij had gezegd dat de H. Mis in de volkstaal een precieze vertaling moest zijn van de echte H. Mis. Maar dat werd het niet, men liet van alles vallen (zelfs de meest heilige gebeden van de Canon voor 95%), creëerde uit het niets allerlei vreemde gebeden met een links tintje en vernietigde nog eens 95% van het feest- en tijdeigen. Het ergste is nog dat men het vertikt om de woorden van Christus zelf juist weer te geven. Op de meest schaapachtige en leugenachtige manier veranderde men het consecratiegebed van "voor velen" naar "voor alle mensen"! Het is daarom zelfs niet eens zeker of die "eucharistieviering" wel geldig is!

Elk christen moet weg blijven van die "viering". Ze is ronduit gevaarlijk.

Oud 18 juni 2009, 19:41   #34
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Die 11 die hier voor de mis in het Latijn kozen, zijn jullie overtuigde katholieken of zijn er ook vrijzinnigen bij die de mis als een performance zien?

Edit: laat maar, ik heb mijn antwoord...
U bent zelfs geen christen want u ontkent het leergezag van de H. Schriftuur. Dat maakt u hooguit een modernist: een ketter. U bent overigens ipso facto anathema. Alleen een oprechte boete kan u uit uw staat van zondigheid halen maar uw arrogantie en ijdelheid zijn zo groot, dat ik me afvraag of u wel een oprecht berouw kan verwekken over uw zonden?

Oud 18 juni 2009, 19:51   #35
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U bent zelfs geen christen want u ontkent het leergezag van de H. Schriftuur. Dat maakt u hooguit een modernist: een ketter. U bent overigens ipso facto anathema. Alleen een oprechte boete kan u uit uw staat van zondigheid halen maar uw arrogantie en ijdelheid zijn zo groot, dat ik me afvraag of u wel een oprecht berouw kan verwekken over uw zonden?

deed me denken aan:
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 19:53   #36
Geert C

Standaard

Citaat:
Latijn is als gezegende taal het beste geschikt om het H. Misoffer bij te wonen daar zij inderdaad ook universeel is in de wetenschap en het onderwijs.
Zoals anderen al terecht hebben opgemerkt: Grieks of Aramees zou dan veel beter zijn, want de door u zo gevierde Latijnse vertaling klopte niet echt helemaal. Om zo maar één lukraak gekozen voorbeeld aan te halen:
Citaat:
Op de meest schaapachtige en leugenachtige manier veranderde men het consecratiegebed van "voor velen" naar "voor alle mensen"!
"Voor alle mensen" dekt veel beter de betekenis van deze woorden, dit is één van de punten waarop de Latijnse tekst tekort schiet.

Laatst gewijzigd door Geert C : 18 juni 2009 om 19:54.
Oud 18 juni 2009, 19:56   #37
Geert C

Standaard

Citaat:
Modernist kan in uw ogen uiteraard maar twee dingen betekenen: marxist of atheïst, of de beide.

En een ketter, nou, nou... Uit uw mond beschouw ik dat als een compliment.

Laatst gewijzigd door Geert C : 18 juni 2009 om 19:56.
Oud 18 juni 2009, 19:57   #38
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Ik ben dan wel in het geheel niet gelovig maar indien ik moest kiezen zou ik voor de mis in het Latijn gaan, gewoon omdat ik Latijn een mooi klinkende taal vind.

De inhoud van wat de uitvoerend artiest, ook wel priester genaamd, verder te berde brengt, zal me een zorg zijn.
Ik moet de katholieken nageven dat zij qua entertainment om hun boodschap te verspreiden het toch stukken beter doen dan die oersaaie protestanten. Ook de oosters-orthodoxen leveren een niet onaardige mystieke show af overigens.
Ik woonde in Italië eens een a capella mis bij: een aanrader, ook voor atheïsten.

Laatst gewijzigd door filosoof : 18 juni 2009 om 19:57.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 19:59   #39
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben zelfs geen ketter
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2009, 20:00   #40
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Zoals anderen al terecht hebben opgemerkt: Grieks of Aramees zou dan veel beter zijn, want de door u zo gevierde Latijnse vertaling klopte niet echt helemaal. Om zo maar één lukraak gekozen voorbeeld aan te halen:
Is dit alles wat u te zeggen en antwoorden heeft? U laat mijn gehele antwoord weg omdat u er niet eens in slaagt iets zinnigs op te antwoorden? Kan u dan werkelijk geen eigen punt formuleren? Uw houding toont goed aan wat er verkeerd is met de eucharistieviering: ze is uit eigengemaak opgesteld. Het vreemde is nog dat u nooit naar de eucharistieviering gaat net zoals de 2 andere stemmers niet, wat u hier dus zit te klagen is me een raadsel? Wat trekt u er zich van aan? En het moet voor uw soort van nep-Christen wel een kaakslag zijn dat de zo gehate Latijnse Mis op een virulent anti-Katholiek forum veel meer stemmen haalt dan uw "viering"?

Citaat:
"Voor alle mensen" dekt veel beter de betekenis van deze woorden, dit is één van de punten waarop de Latijnse tekst tekort schiet.
Dat is werkelijk pure ketterij en sektevorming. Wat een schande. En dat noemt zich een gelovig mens! Eerder een consument op zoek naar de meest passende kleur-, smaak- en reukloze "spiritualiteit" om het eigen bestaan wat mee op te vrolijken. U steekt hier Christus nogmaals in de zij, dat weet u toch? Nu ja, ketters zoals u hebben al hun loon gekregen leert de Bijbel ons. Zelfs tegen zijn 12 apostelen zei Christus tegen het einde "velen onder u zijn heilig". Daar zat natuurlijk Judas Iskarioth die hem verraden heeft en zeer zeker ter helle is afgedaald. Niet alle mensen zullen gered worden natuurlijk. Het is daarom ketterij om de woorden van Christus te verdraaien.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be