![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Partijlid
|
![]() ik moet eens leren om mindereerlijk te zijn
![]() ![]() ![]()
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Bij mij is dat eerlijkheid. En dan bedoel ik dan geen kameraden of kennissen maar echte vrienden. Misschien daarom dat echte vriendschap zo zeldzaam is.
![]() |
![]() |
#24 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() Bij ons zegt men, je vriend met winst, niet met verlies...
![]() |
![]() |
#25 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#27 |
Minister-President
|
![]() Als het anders om is dan weet men tenminste dat je met een echte vriend te maken hebt. Hoe weet men nu of men niet te maken heeft met een hypocriet en een opportunist?
![]() |
#28 |
Vreemdeling
|
![]() (Even mijn hersensspinsels op de massa loslaten)
Eerlijk zijn is zo simpel en gemakkelijk, maar is het moeilijkste om te uiten/te doen. Men zegt weleens: 't Is niet eerlijk dat dit of dat mij overkomt, waarom ik? Als iemand echt eerlijk is zal/kan hij een ander kwetsen. Niet dat hij/zij dat wil maar omdat de ander zich gekwetst voelt. En dat komt omdat de gekwetste de ander zijn keuze niet aanvaard. Eerlijk zijn kan maar in een omgeving waar de ander je neemt zoals je bent en je je vrije keuze gunt zonder dat jij die ander zijn vrije keuze 'hindert'. Waar de grens ligt is moeilijk te zeggen en toch weer niet. Herinner u die sm-rechter. In een maatschappij waar men eerlijkheid op prijs stelt zoals ik hier juist kom te schrijven, dan had men hem niet gestraft. Hij deed niets verkeerd, hij deed dit uit liefde voor zijn vrouw, met haar volledige toestemming en zelfs op haar vraag. Had hij dit geweigerd dan had zijn vrouw dit waarschijnlijk gewoon aanvaard dat hij dit niet wilde doen. Eerlijkheid is voor mij dat men zichzelf en de ander gelijkwaardig acht en behandeld. Niet gelijk behandelen omdat je niet altijd ook wil/moet hebben wat de ander nodig heeft. Neem nu een persoon zonder benen. Deze zal met een rolstoel beter 'uit de voeten' ![]() Elkaar behandelen als evenwaardig. De één is niet méér dan de andere maar anders. Vrouwen en mannen zijn anders, daarom niet alleen als persoon zelf maar lichamelijk zijn ze anders, en dat geeft tot gevolg dat die lichamen ook andere behoeften en zorgen nodig hebben. Een zwangere vrouw bijvoorbeeld zal op een bepaald moment rust nemen, daarom moet de andere op dat moment niet ook rusten, of dit zelfs eisen. Alles op zijn tijd, of beter: alle dingen op jouw tijd, niet volgens regels of tijd van een ander maar volgens jouw regels. Wel rekening houdend met de gemeenschap waarin je leeft. Als je volledig volgens jouw regels wilt leven dan moet je maar naar een eilandje verhuizen. Je bent niet alleen. De ene persoon zal bijv. meer voedsel nodig hebben dan de andere, maar is het dan oneerlijk dat die ene dus 'meer' krijgt dan de andere? Neen. Het zou pas eerlijk zijn als iedereen alles kan verkrijgen/gebruiken wat ook de andere kan verkrijgen/gebruiken. Is er niet zo'n mogelijkheid dan is er oneerlijkheid aanwezig. Als er iets is dat je wilt, zorg dan dat ook alle anderen het kunnen verkrijgen. Dat is pure eerlijkheid. Oneerlijkheid zit hem in het feit dat men geen keuze kán/mag maken. Eerlijkheid is ook: Niet alles gelijk verdelen maar volgens wat de andere nodig heeft. Simpel voorbeeld: Je hebt een taart die je verdeeld onder de aanwezigen. Echter één (of enkele) persoon lust dit niet. Dan ga je de taart niet exact verdelen onder al de aanwezigen en dan de stukken van de personen die het niet lusten wegsmijten maar verdeel je de volledige taart onder de personen die het wel lusten. Is dit oneerlijk tegenover die die de taart niet lusten? Neen. Eerlijkheid is eigenlijk niet eerlijk zijn. ![]() (Een paradox maar dat is alles eigenlijk)
![]() |
#29 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Eerlijkheid duurt het langst is mooi, maar vaak niet correct. Wat niet weet, dat niet deert vind ik helemaal correct, en ik maak er soms dankbaar gebruik van. Heeft geen zin om onnodig altijd maar iedereen wakker te willen maken.
![]() |