![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Thank you captain echo?
![]() |
![]() |
#22 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb de voorbije maanden de verwachting met 10% geklopt in gokken op paarden ( over een totaal van circa 300 keer races ) Ik gok gemiddeld één tegen negen. Dat is analoog aan een dobbelsteen met tien kanten, en driehonderd keer gooien. Hoe groot is de kans dat m'n sukses louter toevallig is ? dat is de vraag. Behalve de data heb ik ook andere argumenten contra toeval. Met name een rationele verklarende theorie voor m'n sukses, een theorie die overigens een eerste 'peer critic' al heeft doorstaan ![]() Bedankt voor de antwoorden tot dusver. Ik bekijk het morgen in detail , ik bedoel na de middag. Laatst gewijzigd door Knipp : 17 juli 2009 om 03:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
dus de specifieke waarde 'zes' >=185, in 1 op 18 ? klopt wel met m'n intuïtie, en in de orde van 6% van Bovenbuur Laatst gewijzigd door Knipp : 17 juli 2009 om 03:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Banneling
|
![]() Okee.
Even doorboren. Als 100 mensen dit experiment uitvoeren, is het 'normaal' dat er in een zestal datasets deze afwijking wordt vastgesteld. De volgende dag voeren die honderd mensen hetzelfde experiment opnieuw uit. Opnieuw verschijnt in een zestal datasets dezelfde afwijking. Maar ! Wat als ? Wat als blijkt dat het fenomeen zich voordoet bij precies dezelfde zes uitvoerders van het experiment ? Hoe groot is die kans ?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
Stel de waarde 1 op 3 zou exact zijn dan zou die 1 op 18 trouwens niet helemaal kloppen, er is namelijk ook een (redelijk kleine) kans dat meerdere cijfers vaker dan 185 keer gegooid worden, dus dan is de kans voor een specifiek cijfer wat groter dan 1/18.
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 17 juli 2009 om 11:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Niet zo evident allemaal. Kan je ook m'n vorige post es bekijken ? Laatst gewijzigd door Knipp : 17 juli 2009 om 11:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In gokken gaat het om twee waarden : winnen (6) en verliezen ( 1 t.e.m. 5) ... En ... In geen enkele redenering tot dusver zie ik een duidelijke verwijzing naar sample size. Of zit die in de formule van standaarddeviatie ? Ai ai. Niks aan te doen, zal er m'n kop es moeten induwen. Na een koffie. Laatst gewijzigd door Knipp : 17 juli 2009 om 11:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Banneling
|
![]() als de bolletjes op de dobbelsteen niet geverfd maar er in geboord zijn is aan de kant van 6 5 gaatjes meer geboord dan aan de zijde van waarde 1
daardoor is zijde met waarde 1 de zwaarste van alle zijden en komt die vaakst onderaan ( = 6 bovenaan) |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Banneling
|
![]() De analogie heeft ook een andere complicatie.
Ik weet dat ik 'gemiddeld' één tegen negen gok. Maar dit kan misleidend zijn. Als ik de twee grootste winnaars uit m'n dataset wegstreep (twee keer 1 tegen 25), dan is m'n winst weg. M'n dataset van 300 klinkt wel vrij groot, maar als ik die set terugbreng tot het aantal keren dat ik 1 tegen 25 heb gespeeld, dan is ie al véél kleiner. En dan wordt het al veel twijfelachtiger of je daar iets kan uit concluderen. Bijkomende vraag dus : in hoeverre mag je gooien met allerlei dobbelstenen ( met twee kanten tot en met veertig kanten ) 'vergemiddelden' ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Is deze manier van benaderen korrekt ?? The standard deviation is a measure of how spread out your data are. Computation of the standard deviation is a bit tedious. The steps are: Compute the mean for the data set. Compute the deviation by subtracting the mean from each value. Square each individual deviation. Add up the squared deviations. Divide by one less than the sample size. Take the square root. En m'n opmerking blijft : ik zie niks over sample size hier. Laatst gewijzigd door Knipp : 17 juli 2009 om 12:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Banneling
|
![]() Okee, deze link ziet er veelbelovend uit
http://www.statsoft.com/textbook/esc.html ihb : http://www.statsoft.com/textbook/stpowan.html software : http://www.power-analysis.com/index_...FY9_3godxR7y9w Laatst gewijzigd door Knipp : 17 juli 2009 om 12:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Banneling
|
![]() Download van die software levert een interessante pdf op !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geen enkel lichaam zal voldoen aan de perfecte kubus met afgeronde hoeken!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 17 juli 2009 om 14:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
|
![]() Ah, hier, variantie var(X) = np(1-p) = 1000*1/6*5/6=138,89. De standaarddeviatie is de wortel van Var(X) = 11.79, zoals Rund zei dus.
![]() |
![]() |
#40 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
standaarddeviatie <> power analyse Citaat:
Maar ik mis focus vandaag. Even laten bezinken. Laatst gewijzigd door Knipp : 17 juli 2009 om 14:51. |
||
![]() |
![]() |