Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 april 2004, 14:42   #21
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Zoals gezegd, ik ga van het thema jeugdbewegingen het belangrijkste onderdeel van mijn campagne voor 13 juni maken. Ziehier de brief waarmee ik mijn standpunten uiteen zet aan de jeugdbewegingen:

Beste leider,
Proficiat! Proficiat voor de inzet die je elke keer weet op te brengen. Belangeloos. Voor je jeugdbeweging. Voor je groep. Of het nu KSA, KSJ, VKSJ, Scouts, Chiro of FOS is.

Ik sta al drie jaar in leiding. Net als jullie leerde ik dat de overheid het ons soms lastig maakt. Zeg nu zelf …
1. Groengebieden worden ontoegankelijk gemaakt. Hout sprokkelen is verboden. Droppings worden verboden. Jeugdhemen en kampplaatsen moeten vaak verdwijnen. We worden overspoeld met reglementen, richtlijnen en nieuwe wetten. Tegenwoordig neem je beter een advocaat mee op kamp. Is het niet stilaan genoeg?
2. Steeds meer jeugdbewegingen hebben nood aan een dak boven het hoofd. Ofwel is het oude aan renovatie toe, ofwel is er een nieuw lokaal nodig. Meestal ontbreekt het geld: én een jeugdbeweging draaiende houden én geld in de kas krijgen is niet simpel. Zo zijn er al teveel groepen kapot gegaan. Moet niet dringend worden ingegrepen?

Wat wil ik daaraan doen?
1. Laten we de wetgeving dringend vereenvoudigen. Jeugdbewegingen vormen geen bedreiging. Integendeel, ze zijn de beste garantie voor het behoud van het groen. Daarom mijn pleidooi: stel zoveel mogelijk natuurgebied open voor jeugdbewegingen. Weg met die prikkeldraad rond bossen. Stop die zondvloed van duizend-en-één wetten en verboden.
2. Laten we het aanbod kamp- en weekendplaatsen uitbreiden. Daarom pleit ik voor het behoud van bestaande kamphuizen en de bouw van nieuwe, moderne weekendplaatsen. Maak het ook makkelijker een tentenkamp te organiseren in een weide.
3. Hoog tijd voor renteloze leningen voor jeugdbewegingen die willen bouwen of renoveren. Tenslotte pleit ik voor een subsidie voor bouw of renovatie van jeugdlokalen om beginnende bouwers op weg te helpen.

Waarom is dat nodig?
Omdat jeugdbewegingen belangrijk zijn.
Zonder jeugdbewegingen in de buurt verdwijnt een plaats waar kinderen zichzelf kunnen zijn. Waar ze samen leren werken en spelen. Zonder cijfers of beoordelingen.
Zonder jeugdbeweging geen kans voor jongeren om zichzelf te geven. Om zichzelf in te zetten voor elkaar en voor de kinderen.
Zonder jeugdbeweging geen plaats meer waar vriendschap en respect kunnen groeien.

Daarom: respect voor de jeugdbewegingen! Kies op 13 juni voor je jeugdbeweging!

Rik Verwaest
KSA-leider
14e opvolgersplaats voor de lijst CD&V/N-VA in Antwerpen

P.S: Wil u meer weten over mezelf, de N-VA en haar visie op jeugd en onderwijs, surf dan naar www.n-va.be/jeugd
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2004, 17:30   #22
blankenberge
Burger

Standaard

Aan Mijnheer Rik Verwaest, KSA-leider, 14e opvolgersplaats voor de lijst CD&V/N-VA in Antwerpen.

Ik vraag me bij uw aanbevelingsbriefbrief soms af of het VNJ een seniorengroepering is misschien.

Met vriendelijke Vlaams Nationale groet.
blankenberge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2004, 17:59   #23
zorroaster
Europees Commissaris

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door blankenberge
Aan Mijnheer Rik Verwaest, KSA-leider, 14e opvolgersplaats voor de lijst CD&V/N-VA in Antwerpen.

Ik vraag me bij uw aanbevelingsbriefbrief soms af of het VNJ een seniorengroepering is misschien.

Met vriendelijke Vlaams Nationale groet.
Dat de VNJ onvermeld blijft heeft absoluut niets te maken met ideologische voorkeuren hoor, verre van.

Ik heb me voor die korte beschrijving (die ik bewust kort gehouden heb, want er blijven nog enkele jeugdbewegingen onvermeld) gebaseerd op de jeugdbewegingen in Lier, waar ik woon en die ik dus ken. Het VNJ bestaat niet in Lier, vandaar...
Oud 26 april 2004, 18:07   #24
giserke
Banneling

Standaard

Ik heb mijn jeugd met veel plezier gesleten bij de Chiro, ben ook een jaar leider geweest. Ik weet maar al te goed hoe we elke frank 2 keer moesten draaien die we uithaven.

De sociale vaardigheden die jongeren leren in jeugdbewegingen zijn onbetaalbaar!
Er is een duidelijke voorsprong van jeugd in het latere beroepsleven dan van jongeren die nooit in een jeugdbeweging hebben gezeten.
Daarom moet het budget van jeugdwerking fors worden opgetrokken. Gemeenten moeten een toelage krijgen om een 'club-heem' zoals wij dat noemen te voorzien.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2004, 00:31   #25
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Gemeenten moeten een toelage krijgen om een 'club-heem' zoals wij dat noemen te voorzien.
Gemeenten en Vlaamse overheid de volledige kosten laten dragen voor nieuwe clublokalen lijkt me niet haalbaar. Vergeet niet dat er bijzonder veel jeugdverenigingen in één gemeente kunnen zijn, terwijl je geheid sportclubs en cultuurverenigingen krijgt die hetzelfde zullen eisen.
Daarom stel ik een tweeledige steun voor:

a) Een doorgeeflening, waarbij de Vlaamse overheid een lening aangaat en als tussenbetaler optreedt tussen bank en jeugdvereniging.
De voordelen zijn niet te onderschatten: De jeugdvereniging moet geen persoonlijke verantwoordelijken aanduiden als garanten voor de lening (want vele jeugdverenigingen zijn feitelijke verenigingen en krijgen dus onmogelijk zelf een lening), terwijl de Vlaamse overheid de lening kan doorgeven aan een renteloos of rente-arm tarief.

b) Een forfaitaire startpremie voor de bouw van een lokaal, die een redelijk deel van de kosten van het nieuwe lokaal dekt. Bijkomende subsidies ter stimulering van duurzame en energiebesparende materialen.
Oud 27 april 2004, 00:45   #26
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Ik maak mij sterk dat elke gemeente wel een ruimte heeft waar jeugd en andere verenigingen kunnen samenkomen.
Zelfs in het boerengat waar ik woon is dat zo.
De helft van de tijd staat het zelfs ongebruikt.
Stelt men tegenwoordig niet teveel eisen aan de accommodatie ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2004, 00:52   #27
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Ik maak mij sterk dat elke gemeente wel een ruimte heeft waar jeugd en andere verenigingen kunnen samenkomen.
Was dat maar waar! Ik nodig u graag uit om eens in Lier een kijkje te komen nemen en vast te stellen wat voor een ellende het is op het terrein:

-Twee jeugdbewegingen hebben na lang (8 jaar!) sparen eindelijk een stekje kunnen optrekken.
-Drie jeugdbewegingen bevinden zich in stedelijke lokalen of zelfs containers (!), die noodoplossingen zijn, waar ze uit moeten vertrekken voor het einde van dit jaar. Twee hebben uitzicht op een eigen lokaal maar zoeken fondsen, de derde vindt zelfs geen gebied om zich te vestigen.
-Eén is er recentelijk mee opgehouden omdat ze uit hun oude lokaal gezet werden. Ze konden het niet meer opbrengen jaren van hot naar her te trekken en ondertussen elke cent opzij te leggen. Een andere zal er vermoedelijk in de zeer nabije toekomst mee ophouden.
-Eén jeugdbeweging moet elke keer een zaal huren om te kunnen samenkomen!

Die hele situatie is een tijdbom, want voor het merendeel der jeugdbewegingen is er geen oplossing in zicht. Alleen enkele "happy few" zullen overleven op deze manier, waardoor er tientallen jaren van jeugdbewegingtraditie verloren zullen gaan.
Oud 27 april 2004, 00:58   #28
Klauwaart
Vreemdeling

Klauwaart's schermafbeelding

Standaard

ALS er in bepaalde dorpen al genoeg voorzieningen en middelen zijn voor jongeren, dan blijft nog het feit dat het beleid zich richt tot zij die geïnformeerd, georganiseerd, ... zijn. Ruim onvoldoende dus.

(Inderdaad, dit is niet alleen zo voor dit specifieke probleem, maar voor vele aspecten in onze samenleving.)

SAMENwerken is de boodschap, met zijn allen, aan een betere straat, buurt, gemeente, ... met zoveel mogelijk mensen. Betrokkenheid zou prioriteit nummer 1 moeten zijn en lost op zich een pak problemen op.
Oud 27 april 2004, 01:39   #29
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:
Was dat maar waar! Ik nodig u graag uit om eens in Lier een kijkje te komen nemen en vast te stellen wat voor een ellende het is op het terrein:

-Twee jeugdbewegingen hebben na lang (8 jaar!) sparen eindelijk een stekje kunnen optrekken.
-Drie jeugdbewegingen bevinden zich in stedelijke lokalen of zelfs containers (!), die noodoplossingen zijn, waar ze uit moeten vertrekken voor het einde van dit jaar. Twee hebben uitzicht op een eigen lokaal maar zoeken fondsen, de derde vindt zelfs geen gebied om zich te vestigen.
-Eén is er recentelijk mee opgehouden omdat ze uit hun oude lokaal gezet werden. Ze konden het niet meer opbrengen jaren van hot naar her te trekken en ondertussen elke cent opzij te leggen. Een andere zal er vermoedelijk in de zeer nabije toekomst mee ophouden.

Die hele situatie is een tijdbom, want voor het merendeel der jeugdbewegingen is er geen oplossing in zicht. Alleen enkele "happy few" zullen overleven op deze manier, waardoor er tientallen jaren van jeugdbewegingtraditie verloren zullen gaan.
Ik ben helemaal niet vertrouwd met de toestand in Lier.
Ik vraag mij echter af waarin hij zou verschillen met die in andere streken.
Het wordt voor alle verenigingen, clubs, e.d., zeker in Vlaanderen, steeds moeilijker om geschikte accommodaties te vinden. In veel gevallen is dat te wijten aan de strengere wetgevingen ter zake wat een en ander onbetaalbaar maakt.
Is samenwerken geen oplossing?
Aan uw opsomming meen ik te kunnen opmaken dat er nog al wat bewegingen zijn in Lier.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2004, 06:51   #30
Luddo
Minister

Standaard

Ik heb nog de tijd gekend dat de scouts geen subsidies kregen. De ouders moesten zelf opdraaien voor de kosten en hadden uiteraard een degelijke ouderwerking. Toen was het nog een eer en een voorrecht om er bij te mogen zijn! Nadien is de verloedering gekomen en wegens gebrek aan leiding (als de hormonen begonnen toe te slaan stopten vele leiders er mee) begon de miserie. Waar vroeger boven de jonge leiding nog een koepel van ervaren mensen stond viel stilaan die koepel weg. Vele leiders waren zelf nog snotneuzen. In bijna elke jeugdbeweging kent men dat probleem!
Oud 27 april 2004, 11:00   #31
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:

Ik ben helemaal niet vertrouwd met de toestand in Lier.
Ik vraag mij echter af waarin hij zou verschillen met die in andere streken.
Het wordt voor alle verenigingen, clubs, e.d., zeker in Vlaanderen, steeds moeilijker om geschikte accommodaties te vinden. In veel gevallen is dat te wijten aan de strengere wetgevingen ter zake wat een en ander onbetaalbaar maakt.
Is samenwerken geen oplossing?
Aan uw opsomming meen ik te kunnen opmaken dat er nog al wat bewegingen zijn in Lier.
Voor een stad met 35.000 inwoners zitten wij niet met teveel jeugdbewegingen. Mocht dat wel zo zijn zou er immers al veel eerder een "shifting" opgetreden zijn.
Je moet er van uitgaan dat een normale werking kan variëren tussen de 30 en de 200 leden, maar dat zegt niets over de kwaliteit van die jeugdbeweging.

Wat samenwerken betreft, de jeugdbeweging waar ik actief ben heeft een drietal jaren geleden een andere noodlijdende jeugdvereniging opgenomen. Het gevolg was wel dat een aanzienlijk deel van hun (oudere) leden en leiding gestopt zijn omwille van die fusie. Zo is dus toch weer een groot deel van hen uit de jeugdbeweging gevallen, wat zeker te betreuren valt. Bovendien is samenwerking ook niet altijd even evident gezien de kleinschaligheid die door veel jeugdbewegingen en ouders als een positief iets wordt ervaren, en de beperkte behuizing en speelruimte die maar volstaan voor één jeugdbeweging.
Oud 27 april 2004, 12:25   #32
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

De jeugdbewegingen (Scouting en Chiro) hebben door verkeerde investeringen veel geld verloren de voorbije jaren. Dat ze eens de boekhouding van die jeugdbewegingen eens controleren.

Nu mag de Vlaamse Gemeenschap er voor opdraaien.

Ik ben groot voorstander van jeugdbewegingen, maar dat ze dan inderdaad maar eens VZW's worden.
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2004, 16:52   #33
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philips Inc.
De jeugdbewegingen (Scouting en Chiro) hebben door verkeerde investeringen veel geld verloren de voorbije jaren. Dat ze eens de boekhouding van die jeugdbewegingen eens controleren.

Nu mag de Vlaamse Gemeenschap er voor opdraaien.

Ik ben groot voorstander van jeugdbewegingen, maar dat ze dan inderdaad maar eens VZW's worden.
Dat vind ik een nogal gratuite stelling. Geef eens een paar voorbeelden van "verlieslatende investeringen" die jeugdbewegingen hebben gedaan volgens u?
Of denkt u echt dat er daar volop in de kas gegraaid wordt en dat men de rekening nu doorschuift naar de overheid?

Sorry, maar zo'n stellingen vind ik een kaakslag voor al die jongeren die hun vrije tijd belangeloos in een jeugdbeweging stoppen. Daar reken ik mezelf ook onder.
Als ik al die zaterdagen borden was gaan wassen in plaats van activiteiten te organiseren en te vergaderen, kon ik al een auto kopen.
Oud 27 april 2004, 17:10   #34
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Waarom zouden jeugdbewegingen door de staat moeten gesubsidieerd worden? Ik vind het heel wat logischer dat de leden van de jeugdbeweging de kosten van hun beweging dragen.

Subsidies volledig opzeggen en belasting verminderen, de mensen kunnen dan zelf kiezen waar ze hun geld aan willen uitgeven.
Oud 27 april 2004, 17:12   #35
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Waarom zouden jeugdbewegingen door de staat moeten gesubsidieerd worden? Ik vind het heel wat logischer dat de leden van de jeugdbeweging de kosten van hun beweging dragen.

Subsidies volledig opzeggen en belasting verminderen, de mensen kunnen dan zelf kiezen waar ze hun geld aan willen uitgeven.
Dat onderwijs, waarom betalen we daar nog voor eigenlijk? Laat die verrekte ouders zelf opdraaien voor de kosten van hun kroost als die zo nodig naar school moeten!
Oud 27 april 2004, 17:20   #36
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Dat onderwijs, waarom betalen we daar nog voor eigenlijk? Laat die verrekte ouders zelf opdraaien voor de kosten van hun kroost als die zo nodig naar school moeten!
Je probeert zonder veel success een jeugdvereniging te vergelijken met het onderwijs.

Ik zal, gezien uw avatar, moedwillig een andere, betere vergelijking nemen:
Als we de jeugdverenigingen willen sponsoren van belastingsgeld, dan evengoed het koningshuis, en de Waalse sociale zekerheid.
Oud 27 april 2004, 17:22   #37
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:

Je probeert zonder veel success een jeugdvereniging te vergelijken met het onderwijs.

Als we de jeugdverenigingen willen sponsoren van belastingsgeld, dan evengoed het koningshuis, en de Waalse sociale zekerheid.
Die vergelijking met het onderwijs was perfect legitiem. Uw ganse pleidooi voor absolute keuzevrijheid moet immers consequent worden doorgetrokken: Geen subsidiëring, laat iedereen maar zelf opdraaien voor zijn eigen keuzes.
Wie kinderen wil, moet daar zelf voor opdraaien. Wie ze wil laten onderwijzen, moet daar maar zelf voor opdraaien. Zoals u zei, "laat de mensen zelf maar kiezen waar ze hun geld aan geven"...

De toegevoegde waarde die een jeugdbeweging biedt aan een jongere is een onontbeerlijke aanvulling op het onderwijs.
Het koningshuis is niet bepaald een onontbeerlijke verrijking van onze democratie.

Dat hyperliberalisme �* l'américaine heeft ervoor gezorgd dat het in de VS bulkt van de dure privé-scholen, terwijl het openbaar onderwijs verloederd is. Allemaal onder het Amerikaanse mantra van "vrijheid", nietwaar?
Oud 27 april 2004, 17:40   #38
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Die vergelijking met het onderwijs was perfect legitiem. Uw ganse pleidooi voor absolute keuzevrijheid moet immers consequent worden doorgetrokken: Geen subsidiëring, laat iedereen maar zelf opdraaien voor zijn eigen keuzes.
Wie kinderen wil, moet daar zelf voor opdraaien. Wie ze wil laten onderwijzen, moet daar maar zelf voor opdraaien. Zoals u zei, "laat de mensen zelf maar kiezen waar ze hun geld aan geven"...

De toegevoegde waarde die een jeugdbeweging biedt aan een jongere is een onontbeerlijke aanvulling op het onderwijs.
Het koningshuis is niet bepaald een onontbeerlijke verrijking van onze democratie.

Dat hyperliberalisme �* l'américaine heeft ervoor gezorgd dat het in de VS bulkt van de dure privé-scholen, terwijl het openbaar onderwijs verloederd is. Allemaal onder het Amerikaanse mantra van "vrijheid", nietwaar?
Uw vergelijking kwam dan uit een verkeerde overtuiging dat een jeugdbeweging een onontbeerlijke aanvulling geeft op het onderwijs.

De realiteit is echter dat het gewoon een hobbie is, zoals het koningshuis, de kerk en andere akkefietjes waarvan sommigen wensen dat hij door de staat wordt betaald.

In mijn opinie betaalt de staat in Belgie al voor veel meer als genoeg, wat je ook kan voelen in een van de hoogste belastingspercentages ter wereld, en zou Belgie gerust eens wat mogen knippen in de uitgaven.

De jeugdbewegingen zijn 1 van de vele overbodige dingen, die perfect door de ouders kunnen gefinancierd worden, zonder dat dat ook maar enige noemenswaardige impact heeft op die mensen hun budget.
Oud 27 april 2004, 17:44   #39
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:

Uw vergelijking kwam dan uit een verkeerde overtuiging dat een jeugdbeweging een onontbeerlijke aanvulling geeft op het onderwijs.

De realiteit is echter dat het gewoon een hobbie is, zoals het koningshuis, de kerk en andere akkefietjes waarvan sommigen wensen dat hij door de staat wordt betaald.

In mijn opinie betaalt de staat in Belgie al voor veel meer als genoeg, wat je ook kan voelen in een van de hoogste belastingspercentages ter wereld, en zou Belgie gerust eens wat mogen knippen in de uitgaven.

De jeugdbewegingen zijn 1 van de vele overbodige dingen, die perfect door de ouders kunnen gefinancierd worden, zonder dat dat ook maar enige noemenswaardige impact heeft op die mensen hun budget.
In dat geval zit u goed op uw plaats in de VS. Daar zweert men ook bij die "maximale vrijheid" en sluit men de ogen voor alle sociale gevolgen die eruit resulteren. Natuurlijk, de rijke tweeverdiener is er prima mee gebaat, net als de CEO en de rentenier...
De andere 75% van de bevolking daarentegen...
Oud 27 april 2004, 17:54   #40
Kotsmos
Minister-President

Standaard

Citaat:
Makkelijk gezegd, en onder normale omstandigheden best mogelijk: de normale subsidiëring is echt niet zo hoog, en het overgrote deel van onze inkomsten komt van inschrijvingsgeld en zelf georganiseerde activiteiten. Maar dan komt er een moment dat je renovatiewerken moet uitvoeren (kosten dit jaar: 10000 euro), of een nieuw lokaal moet zetten (binnen dit en 6 jaar ongeveer, kosten: enkele tienduizenden euros schatten we). Dat geld krijgen we onmogelijk bijeen door eigen inkomsten, en subsidies van de overheid zijn dan vrij noodzakelijk. Als de subsidies verdwijnen, verdwijnen wij, op termijn. Fantastisch trouwens dat er nog bedrijven zijn zoals de KBC die, volledig zonder tegenprestatie, tot duizende euros schenkt aan jeugdprojecten. Of we hadden nog steeds geen branddeuren in onze lokalen.

Het is ook onjuist om financiële "moeilijkheden" als de onze zomaar op het wanbeleid van de nationale jeugdbewegingen te steken. Wat ze in Kipdorp allemaal doen interesseert mij niet in het minst, onze banden met het Gewest en Nationaal zijn miniem, en de financiële steun nagenoeg nihil -in principe is het belangrijkste deel daarvan dat we onder de verzekering van Chiro Nationaal vallen. Rechtstreekse subsidies aan Chiro Nationaal hebben voor lokale groepen geen enkel belang, die steunen volledig op gemeentelijke, provinciale en eventueel parochiale subsidies.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be