Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juli 2009, 18:38   #21
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Excuse me?
Wat begrijpt ge niet ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2009, 18:50   #22
anoniempje
Gouverneur

anoniempje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Nope.

Hypocriet is doen alsof het hoofdoekenverbod op school zo bijzonder is.

We zitten hier met veel regeltjes en verboden.

Voer de discussie over de opportuniteit van het hoofdoekenverbod. Over welke problemen het oplost of misschien net verergert.
Je springt van de hak op de tak.

Regelgeving op school, van enig welke aard, oké.

Maar had je het niet over monokini op de Meir? Dat is het openbare leven. Men vindt het onethisch dat een hoofddoek wordt gedragen, omwille van oppressie etc. Maar monokini is dan weer teveel van het goede?
anoniempje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2009, 18:51   #23
anoniempje
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Er is geen hoofddoekverbod.
Maar ge bedoelt natuurlijk dat ge geen hoofddeksel in de klas moogt dragen.
Ik heb het nooit anders geweten.
Waarom moeten we die regels nu plots voor u gaan aanpassen?
Ah misschien heb je de afgelopen maanden in het buienland verbleven. In het Atheneum van Antwerpen was het tot september 2009 wel degelijk toegelaten om een hoofddoek te dragen. De regelgeving daar is pas recent gewijzigd.
Oud 18 juli 2009, 18:57   #24
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anoniempje Bekijk bericht
Ah misschien heb je de afgelopen maanden in het buienland verbleven. In het Atheneum van Antwerpen was het tot september 2009 wel degelijk toegelaten om een hoofddoek te dragen. De regelgeving daar is pas recent gewijzigd.
Klopt, blijkbaar maakten ze daar een uitzondering en kwamen tot de conclusie dat het toch niet zo’n goed idee was.

Weet u waarom ?
Oud 18 juli 2009, 18:59   #25
anoniempje
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Klopt, blijkbaar maakten ze daar een uitzondering en kwamen tot de conclusie dat het toch niet zo’n goed idee was.

Weet u waarom ?
Kan me weinig schelen, eerlijk gezegd. Het is aan de school om de regels te bepalen.

Buiten de slechte communicatie naar de leerlingen toe over dit verbod, heb ik er weinig over te zeggen.
Oud 18 juli 2009, 19:10   #26
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan me weinig schelen, eerlijk gezegd. Het is aan de school om de regels te bepalen.

Buiten de slechte communicatie naar de leerlingen toe over dit verbod, heb ik er weinig over te zeggen.
Kweet niet.
Ge bedoelt dat het te laat bekend gemaakt werd ?
Wellicht om de schoolresultaten niet ongunstig te beïnvloeden ?
Oud 18 juli 2009, 19:39   #27
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klopt, het is aan de school om de regels te bepalen.
Dus als de school zegt : geen hoofddoeken in de klas, dan moet die regel gevolgd worden.
Oud 18 juli 2009, 19:44   #28
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nog zoiets:
http://www.hln.be/hln/nl/1901/reisni...n-Cannes.dhtml

Citaat:
"De naaktrecreanten toonden zich steeds duidelijker aan onze leden," zegt een woordvoerster van de jachthavenvereniging. "Wij organiseren hier zeillessen voor kinderen, we hebben een restaurant hier, het kan gewoon niet langer", klinkt het. "Tot nu toe tolereerden we hen, maar hun gedrag is veranderd, minder discreet."
Het is uiteraard goed om de mensen een kans te geven zich vrij uit te drukken, te leven volgens hun persoonlijke filosofie, maar als er geleidelijk aan misbruik gemaakt wordt van de vrijheid, zodaning dat die de normale werking van de school, of hier de andere toeristische attracties, in het gedrang brengt, dan moet er "getrancheerd" worden. Dat heeft helemaal niets met hypocrisie te maken. Als ieder een vinger krijgt en, één probeert een arm binnen te halen ten koste van de anderen is het normaal dat die teruggefloten wordt.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2009, 19:48   #29
anoniempje
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Kweet niet.
Ge bedoelt dat het te laat bekend gemaakt werd ?
Wellicht om de schoolresultaten niet ongunstig te beïnvloeden ?
Eigenlijk werd het niet bekend gemaakt. De leerlingen moesten het via de media vernemen.
Oud 18 juli 2009, 19:49   #30
anoniempje
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Nog zoiets:
http://www.hln.be/hln/nl/1901/reisni...n-Cannes.dhtml

Het is uiteraard goed om de mensen een kans te geven zich vrij uit te drukken, te leven volgens hun persoonlijke filosofie, maar als er geleidelijk aan misbruik gemaakt wordt van de vrijheid, zodaning dat die de normale werking van de school, of hier de andere toeristische attracties, in het gedrang brengt, dan moet er "getrancheerd" worden. Dat heeft helemaal niets met hypocrisie te maken. Als ieder een vinger krijgt en, één probeert een arm binnen te halen ten koste van de anderen is het normaal dat die teruggefloten wordt.
Maar dan moet je verder denken. Wat is er mis met naaktheid? En als naaktheid wordt gelimiteerd, waarom zo'n heisa over de hoofddoek, die slechts één lichaamsdeel verder gaat.
Oud 18 juli 2009, 20:54   #31
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Ik sluit me hierbij aan. Dommigheid en democratie gaan niet samen.
Daerden niet democratisch verkozen?
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2009, 20:55   #32
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En ik mag niet in monokini op de Meir gaan shoppen!

Wat vind je van deze discriminatie, dwang of seksistische maatregel?
De andere zijde van de medaille: een beperking op de zelfbeschikking van je lichaam.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 01:32   #33
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En ik mag niet in monokini op de Meir gaan shoppen!

Wat vind je van deze discriminatie, dwang of seksistische maatregel?
Groot gelijk, deze maatregel is discriminerend voor vrouwen.
Ik pleit dan ook voor een algemene monokiniplicht voor vrouwen

Laatst gewijzigd door Rapture : 19 juli 2009 om 01:32.
Rapture is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 05:51   #34
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het opleggen van het niet dragen van hoofddoek, niqaab, boerka, boerkini .. is een vorm van ((gedwongen culturele assimilatie)), discriminatie, dwang in seculiere levensbeschouwing of islamofobie?
Verwijder het vetgedrukte woordje, herlees je zin en denk er eens over na.
Oud 19 juli 2009, 05:56   #35
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Grappig is dat u dat ook meent? : -)
Vreemd dat u appels met peren vergelijkt.
En zo mysterieus hoe hier vrijheid van godsdienst en vrijheid van seks in een hap geslokt worden.
'Vrijheid van seks', wat is dat voor iets? En waarom associeer jij dat meteen met monokini?
Citaat:
Ik heb daar nog nooit monokini gezien, maar minirok wel, en voor mij is er geen verschil tussen die twee. : -p
Zou ik hier op ingaan?

*denkt even na*

Euh ... neen. Ik heb betere dingen te doen.
Oud 19 juli 2009, 06:48   #36
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het opleggen van het niet dragen van hoofddoek, niqaab, boerka, boerkini .. is een vorm van ((gedwongen culturele assimilatie)), discriminatie, dwang in seculiere levensbeschouwing of islamofobie?
Er is helemaal geen hoofddoekverbod. Er is een schoolreglement (dat pas vanaf 1 september in gaat) dat hoofddeksels en religieuze symbolen in de klas verbiedt (volgens de directie omdat er bepaalde groepen fundamentalistische leerlingen zijn die gematige leerlingen onder druk zetten om een bepaald religieus symbool te dragen).

Toch zie ik de baseballpetjesdragers, keppeldragende joden en christenen die graag een kruisje rond hun nek dragen niet woedend de straat op komen, laat staan priesters en rabijnen op roepen om de wet te overtreden (spijbelen of je kinderen van school af houden).

Hoofddeksels zijn in de meeste scholen verboden. Waarom vragen moslims enkel een uitzondering voor zichzelf (ze eisen dat een hoofddoek wel moet toegelaten worden, dat is wel nogal egoïstisch)?

Een algemeen hoofddeksel en religieuze symbolen-verbod dat geldt voor iedereen in die school bestempelen als een louter hoofddoekverbod dat speciaal is ingevoerd om enkel moslims te pesten is de feiten verdraaien om een eigen verborgen agenda (meisjes het recht op onderwijs ontzeggen?) te bewerkstelligen. Zo'n calimerogedrag past in een kleuterklas, niet in een school met jongvolwassenen.

Je kan dan evengoed als moslim rel schoppen omdat je moet stoppen voor een rood licht en geen uitzondering krijgt omdat je moslim bent.

Boerka's zijn trouwens bij wet verboden, net als het dragen van bivakmutsen en maskers (behalve bij carnaval) omdat je je steeds moet kunnen identificeren. In de westerse cultuur is je onherkenbaar maken meestal een teken dat je een misdaad van plan bent (een bank overvallen of zo).

Persoonlijk ben ik niet voor een verbod op het dragen van hoofddeksels en religieuze symbolen (tenzij die maar als mom gebruikt worden om jezelf onherkenbaar te maken), maar als sommige fundamentalisten andere jongeren onder druk zetten om een hoofddoek te dragen, dan moet daar hard tegen opgetreden worden.
Overheidspersoneel moet wel neutraal zijn, en daar mag men dus van verwachten dat ze geen religieuze of politieke symbolen dragen.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 09:38   #37
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onze? wat is dat "onze"?
Uw vraag verbaasd me wat...wilt u zeggen dat onze waarden en normen u onbekend zijn?
Of dat u zichzelf hierin niet kunt vinden?
Maar om op uw vraag over hoofddoeken in te gaan, het idee dat vrouwen verantwoordelijk zijn voor het seksueel gedrag van mannen en daarom de guillotine van vrouwenrechten horen te dragen klopt niet met de Westerse visie over gelijkheid en rechtvaardigheid onder mannen en vrouwen.
Hier legt de wet die verantwoordelijkheid voor seksueel gedrag uitdrukkelijk bij het individu zelf wat vrouwen beschermt tegen mannen die op een of andere wijze grensoverschrijdend gedrag stellen.
Dat is kort omschreven iedere handeling of gedrag op seksueel vlak waarmee een vrouw niet akkoord gaat en zonder haar toestemming gebeurt, dat maakt het Westen van Europa uniek, nergens is de bescherming voor seksueel geweld op vrouwen zo aan banden gelegd dat in Europese wetten.
Om u een duidelijk voorbeeld te geven, ookal loopt een vrouw naakt over straat dan nog heeft inemand het recht haar lastig te vallen of te misbruiken, zelfs verkrachting binnen huwelijken zijn strafbaar.

Dat er nu massa's vrouwen zijn die deze bescherming opgeven en vrijwillig zichzelf verantwoordelijk stellen door jezelf te bedekken, dit is een ontwikkeling waarvoor niet door Westerse vrouwen of mannen gekozen is, individueel mag je dit soort waanzin in je leven toelaten, nooit zal dit als norm of waarde worden erkend, vandaar dat in het openbaar leven hoofddoeken aan banden worden gelegd maar wel de vrijheid blijft aan het individu om jezelf met guillotine van vrouwenrechten te onderscheiden.

Je kunt jezlef echter wel afvragen waarom de draagsters van die guillotine en het manvolk wat hierachter staat geen respect hebben voor de zienswijze van anderen, verwachten dat dit gedachtengoed als "gelijkwaardig" zou kunnen doorgaan is een flagrante ontkenning van vrouwenemancipatie, onderdeel van onze cultuur en weergegeven in wetteksten,die houding begint steeds meer mensen te storen, en dat leidt tot conflict.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 14:57   #38
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat begrijpt ge niet ?
Moet ik echt de vraag opnieuw gaan stellen?
Wat is dat "onze" en wat is dat "wij" ? : -roll:

Het land is politiek, ideologisch, filosofisch en religieus gewoon kleurig. Wat is dan dat "onze" en dat "wij"?

Begrijpt u de vraag nog steeds niet?
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 14:59   #39
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
(volgens de directie omdat er bepaalde groepen fundamentalistische leerlingen zijn die gematige leerlingen onder druk zetten om een bepaald religieus symbool te dragen).
Geen symbool, in de islam hebben wij geen symbolen.
Symbolen, theorieën en papierwerk die praktijk tegen spreekt, hebben wij niet in de islam, wel in de niet-islam, maar niet in de islam.

Laatst gewijzigd door porpo : 19 juli 2009 om 15:00.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 17:07   #40
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

porpo, ik heb goed nieuws voor U.
Ik heb mijn beklag gemaakt bij de creator, dat het toch geen doen is om die meisjes zo in te pakken bij dit weer dat plakt en dat zweet. En U weet onze creator is alles begrijpend en al vergevend en zag in dat het niet tot 'the best interests' van die meisjes was en is zo vriendelijk om zijn instructies te wijzigen.
Oude instructie:
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Screenshot_2.jpg
Bekeken: 66
Grootte:  81,4 KB
ID: 52691
De nieuwe instructies
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Screenshot_4.jpg
Bekeken: 98
Grootte:  67,8 KB
ID: 52692
Nu zitten die macho strontvliegen wel op de verpakte versie, maar ja dat zijn de gevolgen als men de instructies van onze creator niet volgt.
PEACE

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be