![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen voorziet in de eedformule voor de leden van de gewest en gemeenschapsparlementen. De formule luidt: "Ik zweer de Grondwet na te leven." De Koning zelf legt de volgende eed af bij zijn eedaflegging: "Ik zweer dat ik de Grondwet en de wetten van het Belgische volk zal naleven, 's Lands onafhankelijkheid handhaven en het grondgebied ongeschonden bewaren". (art. 91 GW). OCMW-, gemeenteraads- en provincieraadsleden, de burgemeester en schepenen leggen dan weer de volgende eed af: “Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Als hij een man van eer is, zou hij beter Boudewijn volgen en zich onbekwaam verklaren, protest aan tekenen en de premier laten tekenen.
" Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort." W. Elsschot W. Vl. Boerenwijsheid : De boeren slaan hun brave en dwaze honden dood. Laatst gewijzigd door Cyrano : 27 juli 2009 om 17:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Art. 34: De uitoefening van bepaalde machten kan door een verdrag of door een wet worden opgedragen aan volkenrechtelijke instellingen. Laatst gewijzigd door Wiley E Coyote : 27 juli 2009 om 17:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wanneer en door welke politici werd deze grondswetwijziging ( of stond dit origineel in de GW ?) gestemd ? Hier was toch 2/3de plus 2 x 50 % voor nodig. Hebben de 'Belgen' toen niemand gereclameerd ? Akkoord, als dit klopt, dan moest de koning dit tekenen en in de toekomst ook elke verdragsrechtelijke afstand van soevereiniteit. Heeft deze eed onder deze vorm nog zin ? Heeft de koning nog überhaupt nog zin ?
![]() |
![]() |
#27 |
Banneling
|
![]() Waar gaat dit eigenlijk over?
Wat is het probleem juist? Kan iemand dat in 2 zinnen uitleggen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Gouverneur
|
![]() Hoewel ik geen koningsgezinde ben, moet ik u bijtreden. Ik zie het probleem ook niet. Ongeacht de zinnetjes die de ouweheer prevelt, aan de kwaliteit van mijn vlaamsgezinde leven verandert het niks.
![]() |
#30 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens:op 7 juni stemden meer dan 37 % v.d. Vlamingen voor een republikeinse en/of separatistische partij. Reken daar nog een 12 % flaminganten uit de "Klassieke" partijen bij en je komt aan 49 % !!! Over 2 jaar, als het zo verder gaat, zijn we met meer dan 50 %. Het ziet ernaar uit dat zo z�*l verder gaan: BHV nog verder laten aanslepen, geen staatshervorming, een Vlaamse regering die op het randje loopt,... ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het volk regeert, dat is de realiteit, en hiervoor kiest het volk een aantal afgevaardigde. Die afgevaardigde handelen in naam van het volk. De koning mag koning zijn zolang het volk daar genoegen mee neemt. Het volk, dat vertegenwoordigt is door haar afgevaardigden (de ministers) kan toch niet trouw zweren aan zich zelf, heeft geen trouw te zweren aan iets wat er alleen maar is zolang het volk zelf dat aanvaard. Dus hebben de ministers trouw te zweren aan het volk en niet aan de koning. Wel heeft de koning trouw te zweren aan de ministers die de afgevaardigden zijn van het volk, dus in werkelijkheid, aan het volk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het CD&V moet er al TWEE strontpartijkes bij nemen om nog op de foto te mogen. Dat is geeeeeeeene stoef he kerel. En we weten maar al te goed over wat we het hier hebben. We hebben het hier over datgene wat niet in uw kraampje past en wat duidelijk een doren van formaat in uw oog is. Laatst gewijzigd door Garry : 27 juli 2009 om 23:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik lig er niet wakker van.
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit is slechts in zeer beperkte maten gelukt maar ik moet toegeven, al bij al is het verlies groter dan dat ik het verwacht had omdat in het verleden reeds gebleken is dat het VB een nogal trouw kiezerspubliek heeft. Nu, niet getreurd, er komen nog verkiezingen en het grote voordeel voor het VB is, dat ze niet haar verlies te danken heeft aan een uiterst linkse partij maar juist dat het aan, voornamelijk, het NVA is. Nu zal het NVA moeten bewijzen dat ze niet alleen blablabla verkocht hebben maar ook boemboemboem gaan doen, en daar is tot op heden nog niet veel van te merken. Ooit heeft het VU ook zo eens in een avontuur gestapt met alleen maar blablabla en geen boemboemboem, met het gekende gevolg. Wanneer het NVA hierin een copij van het VU gaat spelen, staat het VB nog gouden tijden te wachten want hoe ge het ook draait of keert, het NVA is in haar huidige positie niet te benijden, het VB daar tegen zit weer maar eens in de meest comfortabele zetel. Kiezers gaan nu eenmaal daar waarvan ze verwachten dat deze hun doel zullen nastreven. De kiezers die van het VB zijn overgestapt naar het NVA zijn ontegensprekelijk kiezers die pro Vlaamse zaak zijn, anders waren ze in de eerste plaats geen kiezers van het VB. Dus, wordt door het NVA, niet in voldoende mate de Vlaamse zaak gediend, is er na de volgende verkiezingen van het NVA geen spraken meer, dan zitten ze op het zelfde politieke kerkhof als waar het VU destijds beland is en kan Bartje ook gaan schooien naar een zeteltje bij een andere partij. Laatst gewijzigd door Garry : 28 juli 2009 om 07:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In september krijgen we een overzicht welke kiezers naar welke partij gegaan zijn. Tot dan is het voor ons koffiedik kijken.
![]() |
![]() |
#38 |
Minister
|
![]() Oorspronkelijk was dit artikel 25bis van de Grondwet, ingevoegd door grondwetswijziging van 20 juli 1970. Na de coördinatie van de GW in 1993 werd dit artikel 34.
Laatst gewijzigd door Wiley E Coyote : 28 juli 2009 om 09:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een feit is zeker, de kiezers die van het VB zijn overgestapt naar een andere partij zullen voor het overgrote deel zijn overgegaan naar een partij die het afgelopen jaar duchtig met Vlaamse vlaggen hebben staan zwaaien op de TV en dat was bij mijn weten niet LDD maar wel NVA. Je kan al zo raden waar dat ze dan naartoe zijn he, Daar moet ge echt geen 7 jaar unif voor gedaan hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik weet niet waarom dat die grondwet er eigenlijk moet zijn. Ze veranderen die toch om de haverklap wanneer het hun goed uitkomt. Wat zin heeft het dan nog om daar trouw aan te zweren? Aan wat zweren, aan wat hij is, aan wat hij was, of aan wat hij wordt?
Laatst gewijzigd door Garry : 28 juli 2009 om 10:42. |
![]() |
![]() |