![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als er in Belgie (toch niet bepaald een droog landje he) ongeveer 820 kg water per vierkante meter valt, hoe komt het dat met een stuwmeer we tientallen MW kunnen opwekken, en slechts enkele W met zo een piezoplaat ? Ik denk dat er twee redenen zijn. Ten eerste verspilt een regendruppel veel van zijn potentiele energie. Inderdaad, als een dikke regendruppel als eindsnelheid 9 m/s bereikt, dan heeft die dat bereikt na ongeveer 1 seconde vallen, ofte (g t^2/2) 5 meter vallen ongeveer. De kinetische energie van een regendruppel is dus equivalent aan een potentiele energie van 5 meter hoogte. Al de rest gaat door wrijving verloren. Dat is omdat regendruppels klein zijn, en dus een slechte "volume op dwarse doorsnede" verhouding hebben. Moesten regendruppels in vaten van 200 liter komen, dan zou dat beter zijn, maar 't is niet zo. Het gros van de potentiele energie van de regendruppel die uit een wolk op 2000 m hoogte valt, wordt dus omgezet in atmosferische warmte (en een beetje in warmte van die druppel). Onze druppeltjes hebben dus het equivalent van een stuwmeer met verval van 5 meter, gene vette. De tweede reden is dat een stuwmeer zijn water betrekt, niet uit zijn eigen oppervlak, maar uit het oppervlak van het verzamelingsbekken van de rivier die het meer voedt. Het effectieve verzamelingoppervlak van een stuwmeer is dus heel groot. Druppels die kilometers ver van het meer vallen, komen uiteindelijk in het meer terecht via de bovenliggende rivieren. Een stuwmeer is dus veel efficienter in oppervlak, en ook veel efficienter in het omzetten van potentiele (hoogte) energie in kinetische energie dan regendruppels. Laatst gewijzigd door patrickve : 25 augustus 2009 om 08:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De potentiele energie van regen op een vierkante meter per jaar als de regendruppels in de wolken zijn kan als volgt worden uitgerekend: U = m*g*h U = 820*9,8*5000 (hoogte regenwolk)= 48 miljoen joule = 48 Mj. Percentage van de potentiele energie dat overblijft wanneer de druppel de grond raakt: 20000/48 miljoen*100%= 0,04% Percentage dat verloren gaat aan wrijving/warmte: 100-0,04 = 99,96% De snelheid waarmee een regendruppel de grond raakt als er geen wrijving zou zijn v = v(0) + a*t x = x(0) + v(o)*t + ½at^2 Of makkelijker, je berekent het met m*g*h = ½*m*v^2 48 miljoen = ½*820*v^2 v^2 = 2*48*10^6/820 v^2 = 117000 v = 342 m/s We hadden ook direct die m weg kunnen strepen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Banneling
|
![]() In Nederland is er ergens een dansvloer van discotheek uitgerust met zo een techniek . De energie opgewekt door de dansers word omgezet in electriciteit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
|
![]() Citaat:
Dit is "greenwashing", dit is zichzelf een groen imago aanmeten, ten koste van het milieu... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er zijn ondertussen al meer dancings ermee uitgerust.
maar laat ons eens even rekenen. 50m² dansvloer. (evenveel als mijn voorgesteld dak) We hebben per m² bij "vollen bak" 4 mensen per m² tegen elkaar aanrijdend huppelend en springend. Gemiddeld gewicht, 70 kg*4. gemiddeld aantal huppels/sprongen 6 per minuut, hoogte Gemiddeld 30 cm. Aantal uren per jaar (we zijn ook regendruppels in kg per jaar aan't bekijken) 10*2*52=1040 uur. Het lijkt me een heel stuk rendabeler dan die 820 kg per m² per jaar.
![]() |
#30 | |
|
![]() Citaat:
Uitindelijk heb ik wel een pdf-je met technische specificaties kunnen vinden. Daar kan je oa lezen dat: "These movements are transformed by an advanced electric motor into electric power. Every person is able to produce 5-20 Watts of power, depending on his or her weight and activity on the dance floor. The generated energy is then used to power the interactive elements of the floor." Het is dus een gadget dat eigenlijk alleen maar dient om zichzelf een "groen" imago aan te meten. De speciale dansvloer tegels verbruiken zelfs 5W als er niet op gedanst word... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Moest ik beter kunnen liegen, dan zou ik consultant in dat soort activiteiten worden. Ik ken genoeg woordenschat en zo, en ik denk dat het een business gaat worden waar ge kl**en in goud van krijgt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
|
![]() Citaat:
In Zwitserland zijn er energiebedrijven die 's nachts kernenergie in Frankrijk kopen, die in een stuwmeer opslaan, en dat dan overdag aan Duitsland "groene stroom" verkopen... Onlangs zijn die bedrijven ook begonnen met het investeren in kolencentrales in Duitsland. Dat is ook de enige manier waarop de Duitse kernuitstap op korte termijn te verenigen is met de wens op meer "groene" energie. Gewoon kolencentrales bouwen en de stroom in Zwitserland of Noorwegen laten groenwassen. Laatst gewijzigd door Zwitser : 27 augustus 2009 om 13:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geniaal, en dan zijn er mensen die dit kopen? Moet wel... Moet ik toch ook eens proberen.