![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: MOET VLAANDEREN EEN POLITIEKE UNIE MET NEDERLAND AANGAAN? | |||
JA |
![]() ![]() ![]() |
26 | 53,06% |
NEEN |
![]() ![]() ![]() |
23 | 46,94% |
Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Vreemdeling
|
![]() Sire, er zijn geen Vlederlanders.
![]() |
#22 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Vlaanderen moet just niks!
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() Geert C , inderdaad !! Ik snapniet waarom altijdproblemen ontstaan !! 2 meertalige landen , is ok voor mij !! B = Vl / Waals / Duitstalig NL = Nederlands / FRies
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) Laatst gewijzigd door cookie monster : 10 september 2009 om 17:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister
|
![]() Citaat:
In Vlaanderen hebben een aantal woorden nu eenmaal anderen betekenis dan in Nederland.Met Duitse woorden is dat ook zo. Het is wel lastig ,maar het is een realiteit, die je moet accepteren.Door het deelnemen aan dit forum, leren we op de duur elkaars woordbetekenissen kennen en soms ook gebruiken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld ![]() Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... ![]() FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Burger
|
![]() Ik sluit me nog liever aan bij Duitsland dan bij Nederland...
Duitsland, dat zou pas een goede partij zijn: sterke economische grootmacht, een geweldige cultuur en een prachtland! |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat maakt weinig kans omwille van de politieke geladenheid. En al zeker niet in een land als België, waar het nog alle dagen WO2 is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Minister
|
![]() t.a.v Jogo
Misschien kunt u wat Nederlandse lessen gaan volgen ,om beter de taal te begrijpen. Als Nederlanders zeggen, we moeten morgen gaan stemmen ,betekent "moeten " iets anders dan, als Belgen zeggen we moeten morgen gaan stemmen Moeten heeft zoveel betekenissen zoals: - ik moet er niet aan denken dat... - je moet niet zo flauw doen - dan moet je mijn zuster zie- als forummmer moet je weten dat... - ik moet gaan.... - een forummer moet weten dat... Laatst gewijzigd door Sidharta : 11 september 2009 om 09:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
- moeilijkheden met de conjugatie van werkwoorden in het presens (de ikvorm+t-regel) en imperfectum (de ikvorm+te[n]/de[n]-regel) van de indicatief; - moeilijkheden met 'hen/hun/ze' in de juiste posities (zoals 'hun hebben' in slecht verzorgde, Nederlandse omgangstaal); - moeilijkheden met een correcte schrijftaal; - moeilijkheden met een correcte uitspraak. Citaat:
Dit forum is inderdaad een prachtig medium voor Nederlanders en Vlamingen om elkaar beter te leren kennen. Er worden met grote snelheid ideeën uitgewisseld en Vlamingen en Nederlanders leren elkaars zeden en gewoonten kennen en de manier waarop zij reageren. Het dagelijkse leven in Nederland en Vlaanderen wordt nu eens met een paskwil dan eens met venijn voor het voetlicht gebracht, maar vrienden kunnen nu eenmaal alles tegen elkaar zeggen. Toch? Politics is daarom een briljant middel in de reeds aanwezige convergentie tussen Nederlanders en Vlamingen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De argumenten die Wöltgens gebruikte, klonken toch heel pragmatisch en nuchter, alsof hij zeggen wilde: "Ja, waarom eigenlijk niet?". Men vond het wel goed, maar de achterliggende gedachte was dat een samengaan met Duitsland 'toch niet erg realistisch' zou zijn. Laat hem maar. Hoe anders is dat als de Nederlands-Vlaamse hereniging ter sprake wordt gebracht. Er is inmiddels, ook op dit welbespraakte forum, heel wat gezegd, gezaagd en gediscussieerd over dit thema, dat een schier eindeloze hoeveelheid onderwerpen bevat. Als het over deze hereniging bestaat, put men zich uit in nadelen, onoverbrugbare verschillen, nationalisme en zelfs rechts-radicalisme, vendelzwaaierij en dergelijke meer. Dan zijn pragmatisme en nuchterheid ineens ver te zoeken. Mag ik dat rekenen onder het hoofdstuk 'selectieve verontwaardiging'?
Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 11 september 2009 om 09:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Economisch heeft u natuurlijk gelijk.
![]() |
![]() |
#36 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik onderschrijf dat er wellicht bij Vlamingen gevoelens van zowel herkenning als ongelijkheid bestaan als het gaat om (de omgang met) Nederlanders. De herkenning bestaat uiteraard in de taal en de culturele beleving, maar de ongelijkheid bestaat volgens mij in de Vlaamse perceptie van het hebben van een 'kleiner' land ("Ik ben klein en zij zijn groot") dat bovendien niet zelfstandig is. Tegelijkertijd heeft de Vlaming zowel bewondering voor als een pesthekel aan de zelfbewuste mentaliteit van de Nederlanders. In Nederland geldt min of meer hetzelfde voor de Duits-Nederlandse betrekkingen. De Duitsers vinden Nederlanders 'aardig', maar de Nederlanders kijken 'op' tegen hun 'grote Oosterbuur' en vinden hem een 'arrogante schreeuwlelijkerd', waaraan meteen de spottende opmerking over het 'teruggeven van de gestolen fiets in de oorlog' wordt gemaakt. Onderzoek onder Nederlanders en Vlamingen over deze mentaliteitsverschillen en wederzijdse attitudes is zeer gewenst. Overigens kan ik met de Vlamingen heel goed, uitstekend zelfs, omgaan. Ik heb uiteraard mijn persoonlijke en warme vriendschap met Shadowke. Wij zijn volstrekt gelijk aan elkaar en ik voel mij als Nederlander in het geheel niet superieur aan welke nationaliteit dan ook. Mijn vriendschap met Shadowke, maar ook met anderen is voor mij het bewijs dat het met Nederlanders en Vlamingen wel degelijk kan.
Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 11 september 2009 om 11:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Parlementslid
|
![]() Dat België voorbijgestreefd is (als het al ooit nuttig is geweest?) staat voor mij wel vast, maar wat er in de plaats moet komen hangt toch volledig af van de inhoud. Of gebied X bij gebied Y moet aansluiten of er van moet afscheuren is volstrekt irrelevant als de gevoerde politiek niet fundamenteel verandert. En ik zou niet direct weten waarin een onafhankelijk Vlaanderen of een groot Dietsland of hoe men het ook wil noemen fundamenteel anders zou zijn als dezelfde partijen en politieke machthebbers aan zet blijven. Een België geregeerd door blauwen, halfroden en gelen of een Vlaanderen geregeerd door blauwen, halfroden en gelen maakt geen verschil. Maar er zijn blijkbaar nog steeds mensen die denken dat de wereld zal veranderen als men de tricolore neerhaalt en een andere vlag uithangt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 11 september 2009 om 16:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Parlementslid
|
![]() België is alleen bezig met zichzelf nog proberen te reanimeren. De staat is voorbij gestreefd, de maatschappelijke bewegingen en onderbouw gaan in de richting van meer "Vlaanderen" enerzijds en meer "Europa" anderzijds. België als economisch en sociologisch gegeven bestaat weldra niet meer. Het zou onverantwoord en crimineel zijn een staat in leven te houden die alleen maar geld kost en de samenleving blokkeert.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 11 september 2009 om 17:01. |
|
![]() |
![]() |