Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 september 2009, 16:36   #21
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wat denken jullie hier over ? Ikzelf bemerk ook een forse daling in het niveau, en het schijnt dat deze tendens in de hele westerse wereld aan de gang is...

Enkel populaire topinstituten ontsnappen hier aan omdat zij sowieso genoeg studenten aantrekken en niet in de financiele problemen komen.
Tavek,

Als ik je zo hoor ben je een Harvard-product. Of vergis ik mij ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 16:45   #22
kameleon
Minister

Standaard

Frank Vandenbroucke is dat. Heel intellectueel Vlaanderen likt die zijn gat. Onterecht blijkt nu. Nu begon hij geestelijke armoede ook al gelijkmatig te verdelen in het onderwijs.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 16:54   #23
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Frank Vandenbroucke is dat. Heel intellectueel Vlaanderen likt die zijn gat. Onterecht blijkt nu. Nu begon hij geestelijke armoede ook al gelijkmatig te verdelen in het onderwijs.
2
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 18:15   #24
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Tavek,

Als ik je zo hoor ben je een Harvard-product. Of vergis ik mij ?
Neen hoor Ik ben een product van een west europese unief. Ik ben wel al op bezoek geweest bij Harvard en Mit, en als ik daar zo de curricula bekijk kan ik je melden dat dat kwa moeilijkheid niet zoveel verschilt van hier. Het enigste wat men daar wel doet is dit: men selecteert wie mag beginnen + een 5/10 is daar niet goed, men streeft daar naar het maximale. En die combinatie levert een veel hogere kwaliteit afgestudeerden af. Hier is de student blij dat hij zijn diploma heeft.

PS: Belgische universiteiten zijn wetenschappelijk gezien erg sterk. Maar alweer: de laksheid en weinig ambitie doen ons de das om. En natuurlijk deze idiote financieringsvorm. Ik werk er (een BE unief) nu aan, en dat is toch hetgene wat mij opviel: veel potentieel, maar er wordt niet altijd wat mee gedaam :S

Laatst gewijzigd door Tavek : 9 september 2009 om 18:16.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 20:45   #25
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Het grootste buisvak bij hun in eerste kan (eerste bach) hadden ze gewoon geschrapt omdat er anders teveel studenten zouden buizen.
Dat klopt niet helemaal. Er zijn wel vakken geschrapt, maar de lesinhouden zijn vaak overgeheveld naar andere vakken onder een andere naam.
Sommige vakken waren ook gewoon véél te zwaar voor een 1e jaar. Je mag wel selecteren, maar het moet ook nog verantwoord gebeuren.
In Wiskunde-Fysica-Natuurkunde hadden ze zo vroeger ook de beruchte "Analyse I".
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 20:47   #26
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liberty Bekijk bericht
Iets klopt niet aan die redenering.
Gezien het hoge aanbod aan studenten en beperkte beschikbare plaatsen kan men de lat net hoger leggen dan wanneer een tekort aan studenten zou zijn.
Ik denk dat sommigen concurrentie vrezen op de arbeidsmarkt rekening houdende met de zware economische recessie
Newsflash: universiteiten krijgen meer geld naarmate ze meer studenten laten slagen.
Nu, voor het 1e jaar geldt die regel wel niet.
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 21:12   #27
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova Bekijk bericht
Dat klopt niet helemaal. Er zijn wel vakken geschrapt, maar de lesinhouden zijn vaak overgeheveld naar andere vakken onder een andere naam.
Sommige vakken waren ook gewoon véél te zwaar voor een 1e jaar. Je mag wel selecteren, maar het moet ook nog verantwoord gebeuren.
In Wiskunde-Fysica-Natuurkunde hadden ze zo vroeger ook de beruchte "Analyse I".
Bullshit; ik heb ze allemaal nog the old fashioned style gehad, en daar was geen één vak te zwaar. Er zaten zware kleppers tussen,d at zeker, maar te zwaar waren ze zeker niet. Er werd geselecteerd en er werd terecht en verantwoord geselecteerd. Analyse I noch II waren wat je kan noemen "te zwaar". Fysica was dat evenmin. Er was geen reden om het niveau naar beneden te halen (au contraire), maar dat is spijtig genoeg toch gedaan.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 21:21   #28
Liberty
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova Bekijk bericht
Newsflash: universiteiten krijgen meer geld naarmate ze meer studenten laten slagen.
Nu, voor het 1e jaar geldt die regel wel niet.
ah bon, got it
Tja, dat is natuurlijk een tikkeltje pervers
Place one hundred men on an island from which there is no escape, and whether you make one of these men the absolute owner of the other ninety-nine, or the absolute owner of the soil of the island, will make no difference either to him or to them
In the one case, as the other, the one will be the absolute master of the ninety-nine--his power extending even to life and death, for simply to refuse them permission to live upon the island would be to force them into the sea.
Liberty is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 22:25   #29
Tavek
Banneling

Standaard

Hoe meer ge er doorlaat, des te meer kans op een vaste benoeming !

Oud 9 september 2009, 23:35   #30
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

zo van die liberale rijkeluiskindjes die eindeloos mogen overzitten omdat ze van mama en papa kost wat kost een universitair diploma rechten, economie of geneeskunde moeten halen.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2009, 00:26   #31
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
zo van die rijkeluiskindjes die eindeloos mogen overzitten omdat ze van mama en papa kost wat kost een universitair diploma rechten, economie of geneeskunde moeten halen.
kutsysteem, he.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2009, 02:40   #32
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Neen hoor Ik ben een product van een west europese unief. Ik ben wel al op bezoek geweest bij Harvard en Mit, en als ik daar zo de curricula bekijk kan ik je melden dat dat kwa moeilijkheid niet zoveel verschilt van hier. Het enigste wat men daar wel doet is dit: men selecteert wie mag beginnen + een 5/10 is daar niet goed, men streeft daar naar het maximale. En die combinatie levert een veel hogere kwaliteit afgestudeerden af. Hier is de student blij dat hij zijn diploma heeft.

PS: Belgische universiteiten zijn wetenschappelijk gezien erg sterk. Maar alweer: de laksheid en weinig ambitie doen ons de das om. En natuurlijk deze idiote financieringsvorm. Ik werk er (een BE unief) nu aan, en dat is toch hetgene wat mij opviel: veel potentieel, maar er wordt niet altijd wat mee gedaam :S
Ik kan u volledig bijtreden. Onze 'relatief democratische' univ's zijn even sterk als de Amerikaanse toppers. Ondanks het feit dat zij zonder overdrijven 100 keer meer budget hebben, leveren ze zeker niet 100 keer betere studenten af, zelfs na selectie. Ik vind in de humane wetenschappen (waar ik zelf deel van uitmaak) het befaamde Harvard overigens geen echte hoogvlieger. Ik denk dat zij vooral 'outstanding' zijn in economie en rechten. Uiteraard staan onze univ's pakken lager in de 'officiële' internationale rankings dan de Amerikaanse en Britse toppers, wat logisch is gezien de criteria die daarvoor gebruikt worden. Vooral verwijzingen worden opgenomen en kwantitatieve parameters van wetenschappelijke output, dan is het logisch dat zij vanboven staan gezien hun astronomische budget om meer te publiceren en te onderzoeken. Die rankings zijn overigens voor mezelf weinig zeggend. Het zou veel nuttiger zijn om rankings (als men dit toch per se wil doen) op te maken per vakgebied of departement, men zou dan opmerkelijke verschillen zien. Ik ben er verder van overtuigd dat onze vier belangrijkste Vlaamse univ's (Leuven - Gent - VUB - Antwerpen), indien men rekening houdt met financiële en logistieke middelen - tot de toptwintig van de wereld behoren. En dat terwijl we de geldelijke bijdragen van de studenten (of vaker hun ouders) relatief bescheiden kunnen houden.

Enige selectie alvorens aanvang van de studie kan volgens mij echter geen kwaad. Iemand met 50 % op zijn eindexamen Engels in het middelbaar zou best geen taalkunde op de unief gaan studeren. En het eerste jaar kan volgens mij best een 'hardingsjaar' zijn. Dus het is het meest 'humaan' studenten in het eerste jaar te belasten met grote leerstofhoeveelheden, moeilijke oefeningen en saaie vakken. Het lijkt sadistisch, maar is het dan zoveel beter studenten twee jaar te laten aanmodderen en dan pas tot de conclusie te komen dat ze niet geschikt zijn voor hun studierichting? Of ze en masse laten afstuderen en daarna werkloos op de arbeidsmarkt aan hun lot overlaten?
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2009, 04:12   #33
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
De Liberale studenten zeggen dit al jaren. Ik kan er dus alleen maar mee akkoord gaan.
Niet alleen de liberale studenten.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2009, 09:55   #34
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
zo van die liberale rijkeluiskindjes die eindeloos mogen overzitten omdat ze van mama en papa kost wat kost een universitair diploma rechten, economie of geneeskunde moeten halen.
Toelatingsexamens en een strikter beleid kwa bissen zijn noodzakelijk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be