Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 september 2009, 13:08   #21
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Waarom geen proeven op plebejers?
het moet een beetje generaliseerbaar blijven eh.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2009, 17:46   #22
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
En toch....

Zou je niet voldoende ten einde raden, ten dode opgeschrevenen vinden om ,op eigen risico, een nieuwe therapie op uit te proberen? Is het echt noodzakelijk om +750.000 proefdieren te ge- of eerder misbruiken? Mengele zou jaloers zijn...

1 minuut zoeken leverde al een resultaat op dat, voor mij alvast, meer dan een brug te ver is :
(uit dierproeveninformatie.nl)
"Kurkuma is goed voor de lijn......"
Het onderzoek met muizen leverde het volgende op:
"Voor het onderzoek werd een groep muizen in tweeën verdeeld. De ene groep kreeg gedurende twaalf weken vettig eten. De andere groep kreeg hetzelfde eten, maar met 500 milligram kurkuma bij elke portie.
Na twaalf weken bleken de muizen die kurkuma hadden gegeten minder te wegen dan de anderen. Ze vormden minder nieuwe bloedvaten, waardoor er ook minder vetcellen werden aangemaakt. Ook hadden ze een lagere cholesterol."
Ten eerste is overgewicht vaak vooral een probleem door een verkeerd dieet. Via dierproeven zoeken naar de beste 'dieetpil' is geld uitgeven aan onethisch onderzoek, terwijl beter gericht kan worden op voorkoming en aanpassing van de levensstijl van mensen.

Maar het kan nog veel erger...

In 1990 lobbyde Procter & Gamble in Californië tegen een wet die de beruchte Draize-test wou verbieden. Bij deze test worden bijtende chemicaliën direct in de ogen van dieren gedaan.

De mens mag zich dan al superieur voelen tov de dieren, uit zijn gedrag kan je dat niet afleiden....

En als antwoord op uw vraag, Ik speel inderdaad wel liever zelf proefkonijn, als laatste optie, dan dat je het eerst op honderden slachtoffers moet uitproberen.
Overgewicht is één van de belangrijkste welvaartsziekten van deze tijd en weegt (letterlijk) op de sociale zekerheid. Dierproeven om hiertegen remedies te vinden, lijken me dan ook niet meer dan gerechtvaardigd. Het betreft hier immers een medisch probleem.

Wat de proeven betreft, veell succes !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2009, 09:40   #23
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

enkele feiten; Dierexperimenten hebben het volgende opgeleverd:

Ontdekking vitamine A
Ontdekking functie vitamine C
Bloedtransfussies
ontdekking Insuline
ontdekking Bloedstollingscascade
De levenscylcus van de malaria-parasiet
Poliovaccin
Tetanusvaccin
Rubellavaccin
Rabiesvaccin
Anthrax-vaccin
Begrijpen van tuberculose, thypus,
Functioneren van neuronen
Ontdekking van antistollingsgeneesmiddelen
Gebruik van penicilline
Open-hart chirurgie
Orgaantransplantatie
Nierdialyse
Pacemakers
Artificiele hartkleppen
Gebruik van Lithium als geneesmiddel
Behandeling van Lepra
Chirurgische technieken
Geneesmiddelen tegen AIDS
Anestetica

De hoop op het vinden van geneesmiddelen voor de behandeling van Alzheimer, Parkinson, ALS, cystic fibrosis, en andere levensbedreigende aandoeningen is deels afhankelijk van diermodellen. Begrijp een ziekteproces en het wordt makkelijker om gericht in te grijpen.

71 personen die de nobelprijs voor geneeskunde gewonnen hebben de afgelopen 103 jaar hebben dat gekregen voor de resultaten van hun onderzoeken op dieren.

De overheid eist dat, vooraleer een geneesmiddel er op de markt toegelaten wordt, een volledig toxicologisch dossier afkomstig van in vitro testen en testen op dieren.

Europa eist dat tegen 2011 alle oude chemische stoffen getest worden op hun schadelijkheid (REACH). In dieren.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2009, 10:43   #24
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
En toch....

Zou je niet voldoende ten einde raden, ten dode opgeschrevenen vinden om ,op eigen risico, een nieuwe therapie op uit te proberen? Is het echt noodzakelijk om +750.000 proefdieren te ge- of eerder misbruiken? Mengele zou jaloers zijn...

1 minuut zoeken leverde al een resultaat op dat, voor mij alvast, meer dan een brug te ver is :
(uit dierproeveninformatie.nl)
"Kurkuma is goed voor de lijn......"
Het onderzoek met muizen leverde het volgende op:
"Voor het onderzoek werd een groep muizen in tweeën verdeeld. De ene groep kreeg gedurende twaalf weken vettig eten. De andere groep kreeg hetzelfde eten, maar met 500 milligram kurkuma bij elke portie.
Na twaalf weken bleken de muizen die kurkuma hadden gegeten minder te wegen dan de anderen. Ze vormden minder nieuwe bloedvaten, waardoor er ook minder vetcellen werden aangemaakt. Ook hadden ze een lagere cholesterol."
Ten eerste is overgewicht vaak vooral een probleem door een verkeerd dieet. Via dierproeven zoeken naar de beste 'dieetpil' is geld uitgeven aan onethisch onderzoek, terwijl beter gericht kan worden op voorkoming en aanpassing van de levensstijl van mensen.

Maar het kan nog veel erger...

In 1990 lobbyde Procter & Gamble in Californië tegen een wet die de beruchte Draize-test wou verbieden. Bij deze test worden bijtende chemicaliën direct in de ogen van dieren gedaan.

De mens mag zich dan al superieur voelen tov de dieren, uit zijn gedrag kan je dat niet afleiden....

En als antwoord op uw vraag, Ik speel inderdaad wel liever zelf proefkonijn, als laatste optie, dan dat je het eerst op honderden slachtoffers moet uitproberen.
Ga uw mond spoelen met zeep.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2009, 10:55   #25
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ben meer voor het proeven van dieren, ...

tis te zeggen, viervoeters die gras gegeten hebben,
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2009, 11:10   #26
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Proeven op dieren moet kunnen, zolang het niet nodeloos wreed is, en het ook voor nuttig onderzoek gedaan wordt. Testen voor maciage, dat is dan weer verwerpelijk natuurlijk. De testbeestjes op zich moeten ook makkelijk te kweken zijn in gevangenschap, zodat er geen wilde beesten voor moeten gevangen worden. Muizen, ratten, konijnen, en indien nodig varkens mogen geen probleem vormen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2009, 11:24   #27
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Proeven op dieren moet kunnen, zolang het niet nodeloos wreed is, en het ook voor nuttig onderzoek gedaan wordt. Testen voor maciage, dat is dan weer verwerpelijk natuurlijk. De testbeestjes op zich moeten ook makkelijk te kweken zijn in gevangenschap, zodat er geen wilde beesten voor moeten gevangen worden. Muizen, ratten, konijnen, en indien nodig varkens mogen geen probleem vormen.
er is een phasing-out voor het gebruik van proefdieren voor cosmetica. We zitten al in de laatste fase.
Oud 1 oktober 2009, 14:09   #28
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
er is een phasing-out voor het gebruik van proefdieren voor cosmetica. We zitten al in de laatste fase.
Daar zou sowieso meteen een stop moeten gelden. Ik kan me enkel inbeelden dat dierproeven voor cosmetica nog enigszins mogen voor het testen van cosmetica voor mensen met zware brandwonden of lelijke huidkankers e.d.

Ik heb een hekel aan het idee van dierproeven, maar totaal uitschakelen kan je ze voorlopig niet hoewel ik hoop op goede computermodellen die dat soort dingen tot een minimum kunnen beperken.

Ik weet trouwens ook uit goede bron dat er vaak nodeloos leed wordt gedaan aan dieren zonder enig nut voor wie dan ook. Als een dier moet worden gebruikt, dan liefst wel voor een nuttig doel en liefst zo weinig mogelijk. Aan sommige universiteiten is zulks niet altijd geweest en werd er onder het mom van educatieve doeleinden echte martelingen gedaan op dieren. Pieke, je mag me contacteren indien je daarover meer info wil.

Citaat:
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2009, 14:27   #29
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Daar zou sowieso meteen een stop moeten gelden. Ik kan me enkel inbeelden dat dierproeven voor cosmetica nog enigszins mogen voor het testen van cosmetica voor mensen met zware brandwonden of lelijke huidkankers e.d.
dat was, alsik het me goed herinner, een tijdelijke tegemoetkoming naar de industrie toe om ze tijd te geven alternatieve testen te ontwikkelen en te valideren.

Citaat:
Ik heb een hekel aan het idee van dierproeven, maar totaal uitschakelen kan je ze voorlopig niet hoewel ik hoop op goede computermodellen die dat soort dingen tot een minimum kunnen beperken.
sta me toe sceptisch te staan tov computermodellen. Die werken bij gratie van wat mensen erin steken. Wat mensen dus al weten. Dat is al een probleem.

Citaat:
Ik weet trouwens ook uit goede bron dat er vaak nodeloos leed wordt gedaan aan dieren zonder enig nut voor wie dan ook. Als een dier moet worden gebruikt, dan liefst wel voor een nuttig doel en liefst zo weinig mogelijk.
definieer nut.

De regulering wat betreft houden en onderhouden van proefdieren is sinds ik terug ben in Belgie serieus verstrengd. Daarenboven moet elk experiment dat je wenst te doen met proefdieren goedgekeurd worden door een ethische commissie. Terecht natuurlijk, het blijven levende wezens.

Citaat:
Aan sommige universiteiten is zulks niet altijd geweest en werd er onder het mom van educatieve doeleinden echte martelingen gedaan op dieren. Pieke, je mag me contacteren indien je daarover meer info wil.
Niet nodig, ik heb weet van dergelijke experimenten, en heb er zelf ook nog moeten doen tijdens mijn opleiding. Maar er is echt al veel veranderd de afgelopen 15 jaar.
Oud 1 oktober 2009, 19:44   #30
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Ga uw mond spoelen met zeep.
Is het niet eerder mijn handen wassen? Typen is niet met de mond,snap je?
En 't is toch op zijn minst diervriendelijke? Niet getest op dieren? Anders kan je ze zelf in uw...euh.... mond steken.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2009, 19:06   #31
webzwerver
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom geen proeven op plebejers?
In Amerika is " proefkonijn " dikwijls een bijverdiendste voor studenten. Zo kwam onderandere LSD in zwang bij de jeugd.
webzwerver is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2009, 19:10   #32
webzwerver
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit;4352657[B
]Dierproeven is niet iets dat je graag doet. Het is een noodzakelijk kwaad. [/b] Tenminste als het geneesmiddelen betreft, make up en andere cosmetica is een andere zaak. De ontwikkeling van bepaalde levensreddende medicijnen en therapieën had nooit zo ver niet gestaan als er geen proeven op dieren waren gedaan. Als ik weereens in discussie ben met een zogenaamde dierenliefhebber of 'groene jongen', stel ik altijd de vraag of hij dan liever zelf als proefkonijn speelt in het labo of zijn kinderen hiervoor aanbiedt. Dan blijft het meestal ijzingwekkend stil aan de overkant ...
Ik vraag mij wel af hoe je medicijnen die voor mensen moeten dienen kunt uittesten op ratten, katten of honden ? Die steken toch helemaal anders inéén als wij = verdragen veel meer als wij. Probeer je maar eens te voeden met beestenkadavers op te eten, die buiten liggen te rotten, en je dorst te lessen met in een plas water te drinken.
Medicijnen moeten door mensen getest worden. Bvb vrijwilligers , al dan niet financiël vergoed, gevangenen , in ruil voor één of andere gunst in de gevangenis, voor strafvermindering enz.
Wat er tegenwoordig al gebeurt , is dat die medicamenten op bevolkingen in arme landen uitgeprobeert worden, en zonder hen iets te zeggen.

Laatst gewijzigd door webzwerver : 3 oktober 2009 om 19:12.
webzwerver is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2009, 19:17   #33
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door webzwerver Bekijk bericht
Ik vraag mij wel af hoe je medicijnen die voor mensen moeten dienen kint uittesten op ratten, katten of honden ? Die steken toch helemaal anders inéén als wij = verdragen veel meer als wij. Probeer je maar eens te voeden met beestenkadavers op te eten, die buiten liggen te rotten, en je dorst te lessen met in een plas water te drinken.
Dat is perfect mogelijk tot op zekere hoogte omdat bijvoorbeeld kanker op de zelfde manier werkt in een rat als in de mens.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be