![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: Wie wordt de eerste Europese minister van Buitenlandse zaken? | |||
Olli Rehn |
![]() ![]() ![]() |
1 | 7,14% |
Karl de Gugt |
![]() ![]() ![]() |
1 | 7,14% |
Carl Bildt |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Maxim Verhagen |
![]() ![]() ![]() |
4 | 28,57% |
Benita Ferrero Waldner |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Een ander ,namelijk |
![]() ![]() ![]() |
8 | 57,14% |
Aantal stemmers: 14. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Burgemeester
|
![]() Ik ken Karel de Gucht de niet zo goed qua persoon en daden, dus daar kan ik zo geen mening over geven ben ik bang.
![]() |
#23 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik zou zeggen: Vaclav Havel.
![]() |
![]() |
#24 | |
Europees Commissaris
|
![]() De persoon verantwoordelijk voor buitenlandse betrekkingen is natuurlijk belangrijk. Maar zeker zo belangrijk, zo niet belangrijker is zijn macht. Er is daarover een stuk geproduceerd onder Zweeds voorzitterschap.
Citaat:
Het ziet er goed uit. Het lijkt op een functie met gezag die de De Guchts en de Verhagens reduceert tot goedbetaalde mimespelers - ze mogen wel wat zeggen, maar ze kunnen net zo goed hun mond houden, want hun invloed wordt minimaal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Banneling
|
![]() De kiezer beslist ... niet!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op het internet mogen we nog net een mening hebben over die zaak. Het is niet alsof we een stem zouden hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Europees Commissaris
|
![]() Het zal allicht zo zijn dat het land dat dat eerste vaste president van de Europese Raad (van Regeringsleiders) levert, sowieso geen kans maakt op de post van Europees ''minister'' van Buitenlandse Zaken (en andersom natuurlijk ook).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Hij is in die grensstad dan ook van jongs af geconfronteerd geweest met de beperkingen en problemen die landsgrenzen met zich meebrengen. Een landsgrens die dwars door een regio getrokken werd, een regio die eeuwenlang verbonden was en een gemeenschappelijke geschiedenis heeft. Zonder referendum. Toevallig ben ik zondag naar Maastricht gefietst. Het feit dat je daar zonder problemen de grens kan passeren deed me nog eens terugdenken aan de voordelen die Europa ons gebracht heeft. Weg het verleden waar je boter en aspro's moest smokkelen. Dat je fototoestel een loodje van de douane nodig had. Dat je ieder keer bij het omzetten van Belgisch geld naar Nederlandse gulden een dik percentage aan de bank moest betalen voor wisselkosten. Laatst gewijzigd door pajoske : 27 oktober 2009 om 15:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Europees Commissaris
|
![]() Kom, kom.
1. Let's do first things first. Eerst zorgen voor een gekozen president (Commissievoorzitter). 2. De Commisie moet ook nog wel met elkaar kunnen samenwerken. Dus de gekozen president mag wel zijn zeg hebben in zijn medewerkers, maw. in de andere Commissieleden, waaronder die Buitenlandse Zakenpief. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De politiek heeft zoziezo niet veel actietereinen meer in Europa. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 27 oktober 2009 om 21:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Europees Commissaris
|
![]() Daar heb ik een complex en genuanceerd antwoord op. Maar dat valt buiten het kader van dit topic over de Buitenlandse Minister. Ik open nog wel eens een topic over het onderwerp.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Parlementslid
|
![]() De Italianen - zelfs Berlusconi - tippen op de postcommunistische ex-premier Massimo D' Alema, maar dat zal wel nationalistisch getrommel zijn. Kent iemand die man buiten Italie?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 11 november 2009 om 16:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Banneling
|
![]() De stichting van een staat gebeurt meestal door een ondemocratisch feit (een staatsgreep). Kijk naar het ontstaan van België, het ontstaan van de Europese Unie nu, enz. Van zodra de elite van de nieuwe staat stevig genoeg in het zadel zit, wordt over verkiezingen en andere opsmuk gesproken. Niet dat de EU al spreekt over een verkozen president, commissievoorzitter, enz., maar Sjaax droomt dat er graag bij.
Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 11 november 2009 om 17:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Banneling
|
![]() Nog eentje voor Sjaax:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Europees Commissaris
|
![]() De figuur die nu voorzitter van de Europese Raad zal worden, wordt idd president genoemd, maar zo bedoel ik het niet. Onder president versta ik iemand die door rechtstreekse verkiezingen wordt gekozen. Goed, ik geef toe dat de term president voor verwarring zorgt. Ik had het beter anders uitgelegd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Europees Commissaris
|
![]() Behalve de direct betrokkenen zal waarschijnlijk niemand de excessen in salariëring verdedigen. Excessen moeten bestreden worden, maar dat betekent niet dat het systeem van de EU bestreden moet worden. Tenzij je aantoont dat het systeem is opgezet om excessen in het leven te roepen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |