![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo kan men op den duur voor alles en nog wat referenda houden. Wat is dan nog het nut van verkiezingen ? Laatst gewijzigd door Pericles : 14 oktober 2009 om 13:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Met uw afkeer van referenda en volksraadplegingen verengt u politiek tot verkiezingen. Mij lijkt dat fout en dom. De verkiezing is misschien de hoogmis van de democratie maar zeker niet de essentie. Verkiezingen zijn evenmin de essentie van politiek. Polis behelst namelijk datgene wat een gemeenschap (los van individuele keuzes, visies en handelingen) bindt en bij elkaar houdt. Daarbij horen ondermeer debatten, gedachtenwisseling, vorming. Het afdwingen van deze volksraadpleging is dus veel essentiëler dan een verkiezing. Het betekent namelijk dat een deel van de bevolking zich met de polis bezighoudt, met de vraag hoe ons geld besteed moet worden en hoe we onze mobiliteit organiseren. Hieruit is vandaag een breed maatschappelijk debat gegroeid. Ik vind dat een bijzonder goede zaak, los van de uitslag van de raadpleging. Sommigen zijn dat debat al beu voor het goed en wel gestart is. Aan hen één advies: bemoei u er niet mee. Kijk naar Familie of de voetbal of maak u druk om Yasmine en Dag Allemaal. Maar belet anderen niet zich wél een mening te vormen en deel te nemen aan het debat en daarmee aan de polis, de gemeenschap. U gaat er blijkbaar ook van uit dat ons politiek systeem het nec plus ultra is, het einde van de geschiedenis, de beste van alle werelden. Dat is niet zo. Het is zeker niet het summum van democratie. Ik stel vast dat er op veel plaatsen op de planeet gesleuteld wordt aan de democratie aan de manier waarop we collectief onze samenleving vorm geven en besturen. Daar bestaan instrumenten voor die de besluitvorming en de macht dichter bij de burger leggen. Mij lijkt dat in tijden van de zgn. kloof tussen burger en politiek nogal belangrijk. Want zonder de betrokkenheid van de burger is er geen politiek, geen polis en dus geen gemeenschap. Participatieve en directe democratie - waarbij burgercomité's een belangrijke stem hebben in de besteding van budgetten, de prioriteiten van het bestuur en dus het bestuur en daardoor de vorming van de gemeenschap, is bijvoorbeeld een bijzonder interessante en werkbare vorm van democratie die veel verder gaat en veel democratischer is dan de onze. Er bestaan nog andere modellen waar we uit kunnen leren en die we kunnen toepassen. Zoals het Cubaanse model op het niveau van de steden en provincies. Voor de provincie- en gemeenteraadsverkiezingen in Cuba worden kandidaten voorgesteld door de bevolking per wijk of groep van wijken. Per dergelijke kiesomschrijving moeten er minstens 2 en maximaal 8 kandidaten zijn voor elk te begeven mandaat. Om als kandidaat aanvaard te worden dient de kandidaat bij een openbare stemming meer dan 50% van de aanwezigen achter zich te hebben. Alle kandidaten krijgen evenveel plaats in de krant en op de officiële uithangborden. Tijdens debatten krijgt iedere kandidaat evenveel spreektijd. Dit alles kost de kandidaten niets. De financiële draagkracht van de kandidaat doet dus niet ter zake. De verkiezing zelf gebeurt in 1 of 2 ronden. De stemming die zoals bij ons overal tegelijk plaatsvindt is vrij en geheim. Je kan op geen, één of meerdere kandidaten stemmen. Méér dan 95% van de Cubanen maken gebruik van dit recht. Om verkozen te zijn dient een kandidaat meer dan 50% van de stemmen te krijgen. Indien geen enkele kandidaat meer dan 50% van de stemmen haalt, volgt een tweede ronde. Verkozenen die hun taak niet naar behoren uitvoeren kunnen door de bevolking afgezet worden tijdens de duur van hun mandaat. Mandaten zijn onbezoldigd. Dus gemeenteraadsleden, provincieraadsleden en parlementsleden krijgen geen loon. Een uitzondering geldt voor een aantal mandaten die de volledige dagtaak innemen (bvb. commissievoorzitter). Parlementairen behouden hun gewone job om niet van de bevolking te vervreemden. Ze krijgen vrij voor het bijwonen van de zittingen. Hun gewoon loon wordt in dat geval doorbetaald. Meer dan 30% van de parlementairen en provincieraadsleden, en méér dan 60% van de gemeenteraadsleden behoren niet tot de communistische partij. Dat zijn allemaal interessante elementen die we ook hier zouden kunnen invoeren en waarmee we ons democratisch systeem verscherpen en finetunen. Want democratie is geen cadeau, het is een werkwoord. En zeker waar - zoals George W zei - "If this were a dictatorship, it would be a heck of a lot easier." Maar in het bestuur en de vorming van een gemeenschap lijkt me gemakzucht niet de belangrijkste norm. Ik heb liever een trage, inefficiënte democratie waarbij zo veel mogelijk mensen betrokken zijn en waardoor de beslissingen door een groot deel van de bevolking worden gedragen dan snelle beslissingen, genomen door een select groepje in hun eigen belang.
Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 14 oktober 2009 om 14:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zou voor 2 Wappers kiezen.
1. Lange Wapper. 2. De Lange Wapper (lange nek) in de Efteling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Herr Oberst : 14 oktober 2009 om 14:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik weet het. Maar ik vind dat de aanleg van die viaduct niet de beslissing is van Antwerpen alleen maar van gans Vlaanderen, want het gaan hier om de beheersing van het doorgaand verkeer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() pech voor gans vlaanderen. Dat ze dat doorgaand verkeer gerust langs ergens anders laten doorgaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het zou in de tijden van de verlichting geen dag geduurd hebben voor vadsige Van Peel met zijn non-argumenten zijne dikkenek in het gat van de guillotine kon steken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben geen Antwerpenaar, maar als ik me er ook mee mag moeien:
ik hoop dat de 'NEE' héél overtuigend klinkt (een 2/3 meerderheid zou niet slecht zijn).
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() ik snap echt ook niet waarom de E17 niet simpel op de liefkenshoektunnel word aangesloten; is die oplossing te goedkoop? te simpel?
niet egostrelend genoeg voor de politiekers?
![]() |
#31 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Door de stijgende overbevolking zou de overheid de mensen moeten verplichten om terug naar de stad te gaan wonen maar omdat we in een democratie leven kan dat enkel door de stad leefbaar te maken voor jonge gezinnen en ze aldus aan te trekken wat een aantal mensen proberen. De lange wapper gaat recht tegen deze plannen in. Overal in de wereld groeit het besef dat de stadsontwikkeling zoals die uit Amerika is overgewaaid met zijn buitenwijken en mobiliteitsproblemen nefast is voor het milieu en zelfs voor de economie. Enkel in achterlijk CD&V Vlaanderen heeft men dat nog niet door. Die willen gewoon blijven voortdoen zoals we bezig zijn en trekken zich niets aan van milieu, overbevolking, ... en willen van België dat nu reeds een stad is eigenlijk een nog slechter gestructureerde en verneukte lage stad maken. De VLD ego's en hun vriendjes betonboeren sluiten zich daar graag bij aan natuurlijk. Die zien alles in euro's en in niets anders. Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 15 oktober 2009 om 06:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Vreemdeling
|
![]() Bruggen moeten we bouwen!!!