Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 oktober 2009, 17:49   #21
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lampedeir Bekijk bericht
Kom jongen we gaan op bezoek bij Bompa op de werkvloer...
Nu 67 ..straks 77 waarom halen ze anders de rusthuizen niet leeg, die mensen hebben ook niks te doen de hele dag...kunnen zeker nog wel doosjes plooien aan de lopende band.
Schande!
Zo'n populistische argumenten.

Kan ik ook zeggen: ga eens in de file staan, op de luchthaven, voor een reis buiten het hoogseizoen naar Turkije.
Moet je eens zien hoeveel kwieke jonggepensioneerden daar show aan het verkopen zijn.

Draait of keert het: vroeger profiteerde een gepensioneerde 'enkele jaren' van zijn pensioen; nu is de gemiddelde leeftijd zodanig opgeschoven, dat het inderdaad onbetaalbaar wordt.
En vroeger betaalden heel wat jonge mensen hun deel, vanaf de leeftijd van 16, 18, 21, 22 jaar ... Die leeftijd is inmiddels (en maar goed ook dat het onderwijs zo gedemokratiseerd is, maar wel onnodig veel verlengd ...) ferm opgeschoven.

Je mag roepen en tieren zoveel je wil, maar iemand moet het kunnen betalen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 18:26   #22
Lampedeir
Provinciaal Statenlid

Lampedeir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zo'n populistische argumenten.

Kan ik ook zeggen: ga eens in de file staan, op de luchthaven, voor een reis buiten het hoogseizoen naar Turkije.
Moet je eens zien hoeveel kwieke jonggepensioneerden daar show aan het verkopen zijn.

Draait of keert het: vroeger profiteerde een gepensioneerde 'enkele jaren' van zijn pensioen; nu is de gemiddelde leeftijd zodanig opgeschoven, dat het inderdaad onbetaalbaar wordt.
En vroeger betaalden heel wat jonge mensen hun deel, vanaf de leeftijd van 16, 18, 21, 22 jaar ... Die leeftijd is inmiddels (en maar goed ook dat het onderwijs zo gedemokratiseerd is, maar wel onnodig veel verlengd ...) ferm opgeschoven.

We zullen eens zien of je nog zo praat als je tegen de 60 aanloopt.. dan heb je het wel gehad hoor!
Er moeten toch andere manieren zijn om dit op te lossen.
Ik kan er gewoon niet tegen dat men koudweg zegt... allemaal langer werken!!
Misschien moet men wat creatiever gaan zijn in hoe men mensen langer aan het werk wil houden.
Gaat men iemand boven de 60 op een stelling een muur laten metsen ?
Of kan men misschien jobs aan bepaalde leeftijden toewijzen.
Oud 18 oktober 2009, 18:27   #23
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad maar indien het zo weinig impact heeft op de eigenlijke op pensioenstelling van de werknemer, waarom zijn de syndicaten hier dan zo weigerachtig ? (Dit natuurlijk indien ons stelsel te vergelijken is met he Hollandse).
Worden de werknemers hier wel voldoende ingelicht over de werkelijke gevolgen van die maatregel of is dit weer eens een gebrek aan communicatie vanwege de bevoegde instanties ?
Oud 18 oktober 2009, 19:33   #24
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Kom jongen we gaan op bezoek bij Bompa op de werkvloer...
Nu 67 ..straks 77 waarom halen ze anders de rusthuizen niet leeg, die mensen hebben ook niks te doen de hele dag...kunnen zeker nog wel doosjes plooien aan de lopende band.
Schande!
Mensen worden ouder. Daar is niks aan te doen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 19:34   #25
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
We zullen eens zien of je nog zo praat als je tegen de 60 aanloopt.. dan heb je het wel gehad hoor!
Misschien moet men wat creatiever gaan zijn in hoe men mensen langer aan het werk wil houden.
Neen maar die 60+ers kan men wel vragen om jongeren te leren hoe ze die muur moeten metselen, of als opzichter de werken te controleren, of bedenk nog maar wat functies waarin hun ervaring en kennis nuttig kan zijn. 40 jaar ervaring is niet niks.
Oud 18 oktober 2009, 19:53   #26
Lampedeir
Provinciaal Statenlid

Lampedeir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Neen maar die 60+ers kan men wel vragen om jongeren te leren hoe ze die muur moeten metselen, of als opzichter de werken te controleren, of bedenk nog maar wat functies waarin hun ervaring en kennis nuttig kan zijn. 40 jaar ervaring is niet niks.
Tavek....dat is wat ik net aanhaal...maar dan moet men dat doen en er werk van maken... nu staat men er bij en kijkt er naar.
Oud 18 oktober 2009, 19:58   #27
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Tavek....dat is wat ik net aanhaal...maar dan moet men dat doen en er werk van maken... nu staat men er bij en kijkt er naar.
Zoals je ziet, in de Nederlandse regeling is er specifiek bijgezegd dat men maximaal 30 jaar zwaar werk mag doen.
Oud 18 oktober 2009, 20:55   #28
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het doet me natuurlijk plezier dat ik op dit forum niet overkom als 'tegen de 60 aanlopend", maar voor de rest mag je wel rekening houden dan den deze reeds met pensioen is momenteel.

Het doet me iets minder plezier dat je denkt 'dat je het dan wel gehad hebt'.
Een insprirerende (nog oudere) vriend leerde me de spreuk "ik ben nu in de fleur van mijn sleet".

Daarnaast ben ik er van overtuigd dat het overgrote deel van de mensen tussen 50 en 65 alleen maar tegen de verhoging van de pensioenleeftijd zijn, omdat ze denken zo er het maksimale pensioen uit te kunnen trekken.

En nog verder daarnaast, ben ik ferm voorstander van het sisteem van de verpleegsters bij ons. Vanaf een zekere leeftijd, en naarmate die oploopt, krijgen ze meer en meer verlof.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 18 oktober 2009, 23:08   #29
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Waar men hier sinds jaar en dag staat te palaveren over het wel dan niet optrekken van de pensioenleeftijd stemt het Nederlands parlement doodleuk voor.Bij ons staan de syndicaten op hun achterste poten alleen al bij het idee.
We moeten toegeven dat de Hollanders daarmee veel pragmatischer omgaan en weten hoe ze prioriteiten moeten behandelen. Zo organiseren ze een referendum over iets waar 90% van de bevolking geen bal van begrijpt maar voor iets wat bij ieder van hen een direkte ingreep op hun levenswijze is hoeft dat niet.
Over hypokrieten gesproken ...
Al eens het jaar in ogenschouw genomen waarop die 67 jarige pensioenleeftijd van kracht wordt...Juist ja...

Alvast niet volgend jaar,en de daaropvolgende tien jaar ook niet....

ja....juist ja....en maar mekkeren over het daadkrachtige nederlandse beleid wat dat betreft....woehahahaha....

Laatst gewijzigd door Svennies : 18 oktober 2009 om 23:11.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2009, 02:30   #30
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

Minder geboorten, minder jongeren, mensen leven langer. Het is maar logisch dat men langer kan werken.
Het probleem is een gebrek aan flexibiliteit: mensen die langer willen werken, met pensioen sturen, en mensen die het niet langer aan kunnen, verplichten verder te werken. Daar zit het probleem.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2009, 07:49   #31
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Al eens het jaar in ogenschouw genomen waarop die 67 jarige pensioenleeftijd van kracht wordt...Juist ja...

Alvast niet volgend jaar,en de daaropvolgende tien jaar ook niet....

ja....juist ja....en maar mekkeren over het daadkrachtige nederlandse beleid wat dat betreft....woehahahaha....
Dit verandert niets aan het feit dat ze een referendum niet nodig achten.
Oud 19 oktober 2009, 08:50   #32
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Waar men hier sinds jaar en dag staat te palaveren over het wel dan niet optrekken van de pensioenleeftijd stemt het Nederlands parlement doodleuk voor.
Bij ons staan de syndicaten op hun achterste poten alleen al bij het idee.
We moeten toegeven dat de Hollanders daarmee veel pragmatischer omgaan en weten hoe ze prioriteiten moeten behandelen. Zo organiseren ze een referendum over iets waar 90% van de bevolking geen bal van begrijpt maar voor iets wat bij ieder van hen een direkte ingreep op hun levenswijze is hoeft dat niet.
Voor wat mij betreft mogen ze het pensioen op 100 jaar stellen, dan kan ik langer doppen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2009, 09:42   #33
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Voor wat mij betreft mogen ze het pensioen op 100 jaar stellen, dan kan ik langer doppen.
Ik denk niet dat één Hollander je zal begrijpen.

Want dat wij hier levenslang werkloos kunnen zijn, dat gelooft er geen ene.

Oud 19 oktober 2009, 09:54   #34
bozoboko
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat één Hollander je zal begrijpen.

Want dat wij hier levenslang werkloos kunnen zijn, dat gelooft er geen ene.
Dat gaat ook niet, maar vanaf je vijftigste is dat probleemloos, (werkgevers zijn ouwe zakken liever kwijt dan rijk) dikwijls met behoud van 3/4den wedde.

De sociale voorzieningen in Nederland zijn dan nog d e helft ruimer.

Betaald door de gasbel...
bozoboko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2009, 11:58   #35
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bozoboko Bekijk bericht
Betaald door de gasbel...
En één regering in plaats van vijf.
Oud 19 oktober 2009, 12:14   #36
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Waar men hier sinds jaar en dag staat te palaveren over het wel dan niet optrekken van de pensioenleeftijd stemt het Nederlands parlement doodleuk voor.
Bij ons staan de syndicaten op hun achterste poten alleen al bij het idee.
De Nederlanders hebben gelijk. Het is heel simpel. Men heeft de pensioenleeftijd vroeger vastgesteld op 65 jaar. Maar dat cijfer is voorbijgestreefd. De mensen zijn nu gezonder dan toen. Vroeger zag men mensen van een bepaalde leeftijd rondsukkelen met een wandelstok. Nu gaan mensen van dezelfde leeftijd joggen of fietsen. Dat is het verschil.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2009, 12:44   #37
Tavek
Banneling

Standaard

Pensioenleeftijd 2 jaar omhoog, maar dan voor iedereen, ook leerkrachten en ambtenaren.

En die zitten nu al te mekkeren dat 58 te "oud" is.
Oud 19 oktober 2009, 15:19   #38
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Oud 19 oktober 2009, 15:23   #39
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De Nederlanders hebben gelijk. Het is heel simpel. Men heeft de pensioenleeftijd vroeger vastgesteld op 65 jaar. Maar dat cijfer is voorbijgestreefd. De mensen zijn nu gezonder dan toen. Vroeger zag men mensen van een bepaalde leeftijd rondsukkelen met een wandelstok. Nu gaan mensen van dezelfde leeftijd joggen of fietsen. Dat is het verschil.
Tuurlijk hebben ze gelijk en ze zullen het hier (en elders) ook verplicht zijn te doen.
Het zal wel wat voeten in de aarde hebben om een regeling uit te werken die zowel werknemers als werkgevers tegemoet komt.
Oud 19 oktober 2009, 15:33   #40
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarnaast ben ik er van overtuigd dat het overgrote deel van de mensen tussen 50 en 65 alleen maar tegen de verhoging van de pensioenleeftijd zijn, omdat ze denken zo er het maksimale pensioen uit te kunnen trekken.
Logisch als mensen plots ca. 10 % minder pensioen trekken als ze dachten te krijgen met 65.

Het zou 4 miljard "moeten" opbrengen.

Citaat:
http://www.spitsnieuws.nl/archives/b...egen_asoc.html
Deze AOW-maatregel levert de overheid vier miljard euro op.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be