![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In de prijs van de medicijnen zitten zaken die niets met onderzoek te maken hebben zoals de plezierreisjes die de industrie aan geneesheren en dergelijke aanbiedt. een gevolg van patenten vermoed ik.
Ik cuba worden sommige medicijnen geproduceerd aan 1 honderste van de prijs van in de VS, alsof dat alleen op dat eiland mogelijk zou zijn. Daarbij doet Cuba zelf onderzoek. Schemas worden opgesteld om belastingsgeld en spaargeld naar corporaties en naar het buitenland te transfereren. Dat de overheid daar iets aan doet. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 20 oktober 2009 om 23:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
over wat voor schemas heb je het hier?
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De overheid verplicht, de helft wordt door de consument rechtstreeks betaalt, de andere helft onrechtstreeks (via belastingen), de producten worden gekocht bij een corporatie met aandeelhouders ergens ver weg.
Ik ben eigenlijk nieuwsgieriger naar wat je vind van mijn vorige post in deze draad, als geneesheer, als ik me niet vergis. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 20 oktober 2009 om 23:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Banneling
|
![]() zo'n infantiele ideetjes maken mij ziek
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De dag dat Cuba één suksesvol geneesmiddel zou kunnen ontwikkenlen (echt suksevol, genre Zyrtec van UCB), wordt heel dat eiland tesamen genomen ineens dubbel zo rijk; dan zwieren ze gegarandeerd hun kommunisme de deur uit .. Maar zij hebben lang niet de middelen, en ook niet het ekonomisch kader dat de drive om op dergelijke grote schaal iets te doen, om iets nieuws uit te vinden van die ordegrootte. Het enigste, maar dan ook het enigste, dat de Cubanen met hun mooie vrouwen beter kunnen dan wij, is rum stoken. (okee, en muziek maken, en van 't leven genieten ...) Gaat het er nu echt niet in bij jullie, dat als er niet terugverdiend kan worden op hetgeen geïnvesteerd is in een geneesmiddel, dat er dan nooit een tweede geneesmiddel kan komen ? Of denken jullie nu echt dat een paar wetenschappers benoemen als ambtenaar, een betere taktiek is om aan research te doen ?
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Alleen voor medicatie waar een gelijkwaardig goedkoper dubbel voor bestaat, anders ga je mensen doden. Meestal rijke mensen, maar toch... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Het idee dat een bedrijf terugverdient wat het heeft geïnvesteerd vind ik nogal logisch. Het idee dat het bedrijf daarvoor winst moet maken snap ik ook. Het idee dat bedrijven winsten maken die zware veelvouden van de kosten bedragen, gewoon omdat de mensen nu eenmaal alles betalen voor hun gezondheid is simpelweg wraakroepend. Er zijn in mijn ogen drie soorten liberalen: -de keiharde neoliberaal die toegeeft dat hij geld wil scheppen, desnoods door mensen te laten lijden ('domme klootzakken' in de volksmond). -de gematigde liberaal die ook vooral geld wil scheppen maar beseft dat die houding niet door iedereen sympathiek gevonden wordt en vervolgens allerlei zijsprongen verzint om zijn gedrag te verantwoorden. ('smerige oplichters' in de volksmond) -de zorgende liberaal die werkelijk denkt dat de vrije markt voor iedereen welvaart en geluk brengt en dat hij door geld te scheppen eigenlijk de mensen helpt ('debielen' in de volksmond) Tot welke soort behoor jij?
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus) Laatst gewijzigd door Goldband : 21 oktober 2009 om 09:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Banneling
|
![]() Het is toch curieus dat bij het berekenen van de maximumfactuur er geen rekening gehouden wordt met de geneesmiddelen waarvoor je de volle pot moet betalen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik denk dat het zowiezo niet practisch is voor een aantal geneesmiddelen die chronisch ingenomen dienen te worden (genre anticholesterol, bloeddruk, etc). En meestal is de prijs van een grote verpakking voordeliger dan een kleine verpakking: voor lipitor 10mg bvb kost een doosje van 28 stuks 34.61 euro (1.24 euro/stuk), en een grote verpakking van 84 stuks 77,81 euro (0.93 euro/stuk). Wat zou kunnen gebeuren is dat de prijs per stuk zowiezo naar boven gaat omdat de verkoopscijfers naar omlaag gaat. Aan de andere kant zou het misschien kunnen vermijden dat huishoudens nogal wat halve doosjes van geneesmiddelen in hun medicijnkast hebben liggen die daar stof vergaren tot de vervaldatum is verstreken (wat zowiezo een serieuze verspilling is). Op voorwaarde natuurlijk dat patienten ook effectief doen wat de dokter zegt en het aantal voorgeschreven pilletjes ook effectief uitnemen (en daar schort het wel eens). Het zou ook zelfmedicatie kunnen vermijden. Ik ben dus niet onmiddellijk laaiend enthoesiast, tenzij je cijfermateriaal hebt die de economische voordelen zouden kunnen aantonen (is veel gevraagd, ik weet het, maar zo zonder cijfers is het moeilijk om daar over te oordelen)
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik denk dat het zowiezo niet practisch is voor een aantal geneesmiddelen die chronisch ingenomen dienen te worden (genre anticholesterol, bloeddruk, etc). En meestal is de prijs van een grote verpakking voordeliger dan een kleine verpakking: voor lipitor 10mg bvb kost een doosje van 28 stuks 34.61 euro (1.24 euro/stuk), en een grote verpakking van 84 stuks 77,81 euro (0.93 euro/stuk). Wat zou kunnen gebeuren is dat de prijs per stuk zowiezo naar boven gaat omdat de verkoopscijfers naar omlaag gaat. Aan de andere kant zou het misschien kunnen vermijden dat huishoudens nogal wat halve doosjes van geneesmiddelen in hun medicijnkast hebben liggen die daar stof vergaren tot de vervaldatum is verstreken (wat zowiezo een serieuze verspilling is). Op voorwaarde natuurlijk dat patienten ook effectief doen wat de dokter zegt en het aantal voorgeschreven pilletjes ook effectief uitnemen (en daar schort het wel eens). Het zou ook zelfmedicatie kunnen vermijden. Ik ben dus niet onmiddellijk laaiend enthoesiast, tenzij je cijfermateriaal hebt die de economische voordelen zouden kunnen aantonen (is veel gevraagd, ik weet het, maar zo zonder cijfers is het moeilijk om daar over te oordelen)
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar als het je interesseert welke politieke ideeën ik aankleef, dan vind je die het best beschreven op de webstek van de nva. Intern de nva, vermoed ik me bij degenen die aan de linkse kant staan. Als ge begrijpt wat ik bedoel (en ik bedoel wel degelijk wat er staat). En nu jij. In welk kommunistisch perspektief plaats jij jezelf ?
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||||||||
|
![]() Citaat:
1. Mid-stage study of Novartis, Cytos’ nicotine vaccine misses primary endpoint (16 oktober 2009 Citaat:
2. Genentech, Seattle Genetics discontinue dacetuzumab study for B-cell lymphoma Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En dat is een snelle, diagonale screening van september en oktober 2009
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. Laatst gewijzigd door Pieke : 21 oktober 2009 om 10:14. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus) Laatst gewijzigd door Goldband : 22 oktober 2009 om 23:19. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Tja, dat zal wel hé, waar winnaars zijn, daar zijn altijd verliezers, dat zal een liberaal niet ontkennen. Dat er naast geldscheppers ook bedrijven failliet gaan of verlizen lijden is een triviaal gegeven dat niets afdoet aan het probleem, al moet ik inderdaad nuanceren: Het is wraakroepend dat bedrijven geneesmiddelen verkopen voor een veelvoud van de productiekosten en zo winst WILLEN maken. Dat ze dat niet altijd lukt maakt het niet minder fout hé. Bovendien is het niet zo dat de verliezen van die bedrijven dan in het voordeel van de burger uitdraaien.
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Waarom maken ze niet zo een grote winsten? Omdat je bepaalde kosten vergeet bij te tellen. Niet ieder onderzoeksproject naar een nieuw geneesmiddel lukt. Vaak worden er miljaren en jaren gestopt in een onderzoek naar een geneesmiddel dat uiteindelijk op niets uitdraait. Dit verlies moet gerecupereerd worden door de projecten die wel slagen. Dus zelfs al is de opbrengst van de verkoop van een geneesmiddel groter dan de productiekost en onderzoekskost, wil dit niet zeggen dat dit geneesmiddel winstmakend is, want je moet er de onderzoekskost van andere geneesmiddelen ook bijtellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
![]() Citaat:
Het lijstje is een indicatie, het toont aan dat er serieuze verliezen gemaakt worden tijdens de ontwikkeling van potentiele geneesmiddelen die in een later stadium toch niet blijken te voldoen aan de verwachtingen en waar de ontwikkeling tot een nieuw geneesmiddel dient stopgezet te worden. Ontwikkelingskosten die kunnen oplopen tot een miljard euro, en die kosten kunnen slechts gerecupereerd worden via de verkoop van geneesmiddelen die wel op de markt toegelaten zijn. Er is dus niks mis mee dat een producent een geneesmiddel verkoopt ver boven de productiekosten, omdat een deel van de opbrengst gebruikt wordt voor de ontwikkeling van nieuwe producten, die al dan niet op de markt losgelaten kunnen worden. Een deel van die investeringen zal succesvol zijn, een deel niet. Citaat:
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Parlementslid
|
![]() Besparen op medicatie kan zeer gevaarlijk zijn.
Zo is van sommige generische uitvoeringen van de zuur-antagonist ranitidine (Zantac als meest bekende merknaam), dat de werking zeer beperkt is en hoegenaamd niet te vergelijken met Zantac. De molecule die wordt gebruikt is namelijk wel dezelfde (en dat wordt door de staat ook gecontroleerd), maar het omhulsel dat ervoor moet zorgen dat de werkbare stof slechts langzaam en in de maag vrijkomt, is bij sommige generische middelen van ranitidine niet volgens de norm. Daardoor komt de werkbare stof te snel vrij en wordt het effect grotendeels teniet gedaan. Gevolg: de patiënt krijgt toch nog slokdarmontstekingen en maagzweren, terwijl hij het middel neemt. Pikant detail: een dokter die bij de orde is aangesloten moét een bepaald percentage generische middelen voorschrijven. Ook al zijn sommige daarvan dus nefast voor de gezondheid van de patiënt. Of hoe dom de staat kan zijn...