![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Israëlisch-Palestijns conflict Oktober 2023 was het begin van een nieuw conflict. Hamas strijders vielen Israël binnen waarop het Israëlische leger reageerde met bombardementen. Alle discussies over dit conflict en het verdere verloop ervan, horen thuis in dit (sub)forum. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De stelling dat joden geen volk vormen omdat ze geen gemeenschappelijke taal, cultuur, geschiedenis of genen hebben, is niet mijn stelling maar die van een aantal prominente Israëlische wetenschappers zoals Shlomo Sand. Lees bijvoorbeeld zijn boek 'When and How Was The Jewish People Invented') waarvan je in Haaretz een samenvatting kan vinden.
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Prominent? Misschien? Wetenschapper? Misschien ook maar dit is niet zijn vakgebied. Wat zegt hij zelf: - Ik mis de kennis om de oorspronkelijke bronnen goed te beoordelen; - Ik heb het boek geschreven uit politieke motieven. Verder is zijn stelling allang wetenschappelijk weerlegd maar dat komt u niet zo goed uit zeker? Citaat:
Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 29 oktober 2009 om 19:27. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
|
![]() Laten we het hén vragen of zij een volk zijn of niet.
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad. Want als we zijn logica zouden volgen, zouden de Palestijnen al helemaal geen volk zijn. Doodnormale Arabieren, die na de zesdaagse oorlog ineens van een Jordaans -of Egyptische identiteit over zijn geschakeld op een Palestijnse. Je zou haast kunnen zeggen dat de historische naam Palestijn gegijzeld is door een stel losers, die zich in een slachtofferrol plaatsen omwille van wereldwijd pathos. En wat zien we? Alle linkse naïevelingen trappen er met open ogen in.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Palestijnen zijn ook geen volk. Ze zijn - net als de joden - een natie.
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 30 oktober 2009 om 21:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Minister
|
![]() Citaat:
een 'ras' beschouwt . Joden zijn geen ras en Arabieren ook niet |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
- De man wordt gerekend tot de school van de New Historians. Die term zegt u ogenschijnlijk niet erg veel, mij daarentegen des te meer. Het gaat hier om een strekking van geschiedschrijving die voor zover ik weet de meer interessante vormen van discoursanalyse ontwikkelde en in de geschiedschrijving introduceerde. Anders gesteld: als er al historici zijn die een degelijke analyse van politieke propaganda, of taalstructuren kunnen doorvoeren, dan zullen ze wellicht tot deze school behoren of erdoor geïnspireerd zijn. Persoonlijk acht ik deze school bijzonder hoog in, daar ze zich naar mijn bescheiden mening uitermate bewust is van de wijze waarop mensen denken (en vooral van de assumpties die binnen een dominant discours kunnen worden doorgegeven=> vandaar ook hun aandacht voor processen zoals de ontwikkeling van een collectief geheugen en natievorming). Sterker nog, niet alleen ik schijn dat te vinden: het feit dat historici deze strekking als 'new historicism' bestempelden wil eveneens zeggen dat men in deze strekking minstens tijdelijk veel wetenschappelijke muziek verwachtte. - De man heeft, itt de figuur die u hieronder aanhaalde, wel degelijk een palmares om van achterover te vallen. Dat zie je o.m. aan zijn publicaties, waarvan je een overzicht vind op zijn naar eigen zeggen 'beknopt' cv. (link) Daarnaast liep de man school in Tel Aviv, Parijs en Berkeley, doceert hij in Tel Aviv en schijnt hij talrijke professionele contacten te hebben in Parijs (afgaande op zijn frequente bezoeken aan die stad). Als je dan weet dat het new historicism ontwikkeld werd in Israël en o.m. Parijs, dan zou je kunnen vermoeden dat een figuur als Sand wel eens een autoriteit in zijn vak zou kunnen zijn. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Sterker nog: het is voor een buitenstaander zelfs geeneens duidelijk of die Kevin Brooks enige autoriteit bezit op het door hem beschreven onderwerp, daar waar Sand die wel bezit (getuige zijn studies over natievorming in Israël en collective memory). Als buitenstaander (ik ben niet vertrouwd met onderzoek naar de raciale wortels van joden, en te weinig met het collectieve geheugen van de Israëliërs zoals dat gepropageerd wordt door Israël om er zinvolle uitspraken over te doen) kan ik voorzichtigheidshalve niet anders dan de teksten van Brooks met enige scepsis te bekijken. Ik mis immers de tijd, toewijding en expertise om zijn stellingen zelf te controleren, en dien me dan ook te baseren op mensen die over meer geloofwaardigheid beschikken. Tenzij u wel over de nodige tijd, toewijding en expertise beschikt, stel ik voor dat u dat ook doet. Het is uiteraard goed mogelijk dat de visies die nu binnen academische wetenschappelijke kringen (en deze zijn zoals u weet en itt wat u insinueerde niet beperkt tot de figuur van Sand: een andere prominente onderzoeker is bvb Finkelstein) binnen enkele jaren wijzigen ten voordele van de visies van Brooks. Momenteel lijken de aanwijzingen in die richting me evenwel flinterdun.
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising. Laatst gewijzigd door Andy : 31 oktober 2009 om 00:49. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik krijg eerder de indruk dat niemand Finkelstein aanvalt omdat de man dodelijke blikken werpt met zijn onuitputtelijke bron van woede.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Edit: Overigens verwees ik met Finkelstein veeleer naar het proces van natievorming zoals dat door Israël gehanteerd wordt (een proces dat o.m. neerkomt op geschiedvervalsing om politieke motieven), en niet naar een of andere rassenleer. Het is immers die raciale grond die door sommigen op het forum als walgelijk wordt bestempeld.
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising. Laatst gewijzigd door Andy : 31 oktober 2009 om 00:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
|
![]() Citaat:
En het begrip ''volk'' wordt bepaald door hoe mensen zichzelf definieren, niet hoe anderen dat doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
Sommigen, inclusief uzelf, willen maar al te graag dat ashkenazi-joden geen joden zijn, omdat ze dan geen aanspraak kunnen maken op Israel. Ze hebben daar alles voor over, zelfs vage beweringen voor waar aannemen of een boek schrijven uit politieke motieven. Beseftu wel dat dat impliceert dat u vindt dat ze eigenlijk wél aanspraak kunnen maken als ze wél joden zijn? En dat zijn ze. Zie de onderzoeken. Ergo: Volgens u kunnen ze eigenlijk aanspraak maken op Israel maar u gunt het hen niet omdat ze ''imperialistisch'' zouden zijn. (Of om andere redenen maar die zijn zo moeilijk aan te tonen). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Europees Commissaris
|
![]() Israël is toch een moderne kolonie ergo imperialistisch?
![]() |
#39 | |
|
![]() Citaat:
Hij heeft een behoorlijke staat van dienst in zijn eigen vakgebied. Dit is niet zijn vakgebied. Sterker nog, hij heeft niet eens onderzoek kunnen doen maar moest zich baseren op tweederangs en derderangs bronnen in andere talen, regio's en tijden. Dat zijn niet mijn woorden, dat zijn de zijne. Verder heeft hij al verscheidene malen aangegeven dat hij het boek niet heeft geschreven uit wetenschappelijke interesse maar uit politieke motieven: Het zou de claim van Joden op een stuk grond in Palestina de wind uit de zeilen nemen zodat ''Joden, Moslims en Christenen in vrede met elkaar kunnen samenleven.'' De man is een dromer en een idealist maar in dit vakgebied een amateur die zijn doel op bedenkelijke wijze wil realiseren. (Daarbij, wat de uitkomst ook zou mogen zijn: Het zou niet uitmaken. Europese Joden worden al eeuwenlang door zichzelf (en door anderen) als Joden beschouwd. Al zouden ze genetisch van Mars komen, dan nóg zegt het niets over of ze zichzelf ''volk'' mogen noemen of niet.) De reden waarom zijn boek desondanks gewaardeerd wordt is gelegen in het feit dat hij wél een mooie kijk geeft op ''natievorming'', net zoals boeken over Europees nationalisme in de 18e en de 19e eeuw boeiend kunnen zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
|
![]() |
![]() |
![]() |