Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 oktober 2009, 21:21   #21
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Zonder V 2 geen ISS.
Zonder de stimulans om draadloze communicatie te hebben met de troepen, geen mobiel netwerk, wat trouwens gebaseerd is op een andere militaire toepassing, het internet.
wat wil je precies aantonen? Dat oorlog en geweld noodzakelijke voowaarden zijn voor ontdekkingen, en dat we nooit internet zouden hebben zonder oorlog?
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 21:35   #22
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik ben niet wantrouwig qua geweldloze communicatie. Dat kan perfect als er geen belangen op het spel staan. "Goeie morgen, goed weer nietwaar" is perfect geweldloze communicatie.
Ik vrees dat je me verkeerd begrijpt. Geweldloze communicatie schenkt aandacht aan onze gevoelens en behoeften en probeert van daaruit een empathische connectie te bekomen en een oplossing te vinden die ieders behoeften bevredigd.
Van alle vormen van communicatie die ik al gezien heb lijkt me geweldloze communicatie het meest efficiente om dergelijke wederzijds vervullende oplossing te vinden.
Als we focusen op universele behoeften, dan stranden we niet in eindeloze discussies, je bent altijd eerlijk en oprecht, je beledigt of oordeelt niet als je je behoeften duidelijk maakt. En er is een verschil tussen universele behoeften en specifieke strategieen. Een strategie heeft betrekking op een persoon, een ding, een gedrag, een plaats,... Bv. ik wil met Karel (persoon) een pint (object) gaan drinken (gedrag) in het cafe (plaats). Maar wat als Karel niet meewil, of als het cafe dicht is? Als je gehecht ben aan die strategie, dan zul je ontevreden blijven. Maar uw universele behoeften zijn: gezelschap, plezier, kameraadschap,... En mischien zijn er wel andere strategieen die wel die behoeften kunnen bevredigen. Met andere woorden: een universele behoefte kan op vele manieren vervuld worden, en als je dus aandacht richt op die behoeften (en niet op één specifieke maar onmogelijke strategie), kun je sneller een strategie vinden die wel werkt.
Hetzelfde is van toepassing in conflictsituaties.
Dat is één van de voordelen van geweldloze communicatie.

Helaas hebben wij niet geleerd om onze gevoelens en behoeften te verduidelijken, en zijn we een beetje onhandig in onze communicatie.
Oud 25 oktober 2009, 21:42   #23
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
Ik vrees dat je me verkeerd begrijpt. Geweldloze communicatie schenkt aandacht aan onze gevoelens en behoeften en probeert van daaruit een empathische connectie te bekomen en een oplossing te vinden die ieders behoeften bevredigd.
Van alle vormen van communicatie die ik al gezien heb lijkt me geweldloze communicatie het meest efficiente om dergelijke wederzijds vervullende oplossing te vinden.
Als we focusen op universele behoeften, dan stranden we niet in eindeloze discussies, je bent altijd eerlijk en oprecht, je beledigt of oordeelt niet als je je behoeften duidelijk maakt. En er is een verschil tussen universele behoeften en specifieke strategieen. Een strategie heeft betrekking op een persoon, een ding, een gedrag, een plaats,... Bv. ik wil met Karel (persoon) een pint (object) gaan drinken (gedrag) in het cafe (plaats). Maar wat als Karel niet meewil, of als het cafe dicht is? Als je gehecht ben aan die strategie, dan zul je ontevreden blijven. Maar uw universele behoeften zijn: gezelschap, plezier, kameraadschap,... En mischien zijn er wel andere strategieen die wel die behoeften kunnen bevredigen. Met andere woorden: een universele behoefte kan op vele manieren vervuld worden, en als je dus aandacht richt op die behoeften (en niet op één specifieke maar onmogelijke strategie), kun je sneller een strategie vinden die wel werkt.

Helaas hebben wij niet geleerd om onze gevoelens en behoeften te verduidelijken, en zijn we een beetje onhandig in onze communicatie.
Inplaats van op Karel en een cafe, kan je dat eens toepassen op Israel en de Palestijnen?
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 21:47   #24
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe bevredig je tegelijkertijd de behoeften van een slaaf en een slavenhouder?
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 21:55   #25
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
wat wil je precies aantonen? Dat oorlog en geweld noodzakelijke voowaarden zijn voor ontdekkingen, en dat we nooit internet zouden hebben zonder oorlog?
Geef me 1 uitvinding die niet tijdens oorlogstijd is doorontwikkeld.
Oud 25 oktober 2009, 22:07   #26
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je kan nooit ieders behoeften bevredigen. Gewoon door te bestaan zit je al kort bij het ontzeggen van iemands behoeften.

Citaat:
Ik ben heel blij voor U. Maar in mijn leven loopt het net iets anders. Ik probeer geweldloos door het leven te gaan, want ik weet, door gebrek aan schoenpoetskleurtje of geld, dat ik dik in de knoei kom met het gerecht indien ik wel geweld gebruikt. Maar ik moet regelmatig water in de wijn doen, wat mijn behoeften echt niet bevredigd.

Citaat:
Als we focusen op universele behoeften, dan stranden we niet in eindeloze discussies, je bent altijd eerlijk en oprecht, je beledigt of oordeelt niet als je je behoeften duidelijk maakt. En er is een verschil tussen universele behoeften en specifieke strategieen.
Wat zijn universele behoeften?

Citaat:
Een strategie heeft betrekking op een persoon, een ding, een gedrag, een plaats,... Bv. ik wil met Karel (persoon) een pint (object) gaan drinken (gedrag) in het cafe (plaats). Maar wat als Karel niet meewil, of als het cafe dicht is? Als je gehecht ben aan die strategie, dan zul je ontevreden blijven.
Dus, omdat Karel geen water bij de wijn wil doen, geraakt uw behoefte van een pint op't cafe met hem niet ingevuld. Doet Karel wel water in de wijn, geraakt zijn behoefte niet ingevuld.

Citaat:
Maar uw universele behoeften zijn: gezelschap, plezier, kameraadschap,... En mischien zijn er wel andere strategieen die wel die behoeften kunnen bevredigen.
Wie zegt dat ik geen ascetische kluizenaar wil zijn?
Met andere woorden, de door U gebrachte "Uw behoeften" zijn al een inbreuk op "mijn" gewenste houding tegenover de wereld.

Citaat:
Met andere woorden: een universele behoefte kan op vele manieren vervuld worden, en als je dus aandacht richt op die behoeften (en niet op één specifieke maar onmogelijke strategie), kun je sneller een strategie vinden die wel werkt.
Ok, laat ons Xenophons uitdaging eens uitwerken.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon
Inplaats van op Karel en een cafe, kan je dat eens toepassen op Israel en de Palestijnen?
De Palestijnen vinden dat de Israëlies van hun grond moeten ophoepelen, en de Israëlies vinden dat ze het goddelijke recht hebben te blijven zitten.

Citaat:

Ik vind een pistool onder mijn neus een verdomd duidelijke communicatie, niet geweldloos, wel to the point en niet te missen. Onhandig, neen, duidelijk, dat zeker, geweldloos, langs geen meter, en mijn behoeftes worden straal genegeerd.
Oud 25 oktober 2009, 22:23   #27
edeses
Burger

edeses's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De gloeilamp? De LED-lamp?
Uiteraard kan je alles doodreduceren tot de Perzische oorlogen, maar daar geraak je ook niets mee vooruit.

Citaat:
Als we focusen op universele behoeften, dan stranden we niet in eindeloze discussies, je bent altijd eerlijk en oprecht, je beledigt of oordeelt niet als je je behoeften duidelijk maakt. En er is een verschil tussen universele behoeften en specifieke strategieen. Een strategie heeft betrekking op een persoon, een ding, een gedrag, een plaats,...
Je kan niet al je oprechte behoeften duidelijk maken zonder anderen te beledigen. En zoals Maddox al vroeg, wat zijn universele behoeften? En hoe kan je weten of ze universeel zijn? Laat staan weten dat je ze zelf bezit of kent?

Citaat:
Wie is onhandig in communicatie? Ik begrijp uw communicatie niet, wat als Karel geen kameraadschap of gezelschap met u wil en u wil dit wel? Hoe los je dat op zodat jullie beider behoeften worden bevredigt?
edeses is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 22:34   #28
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ja, ik raad je aan het werk van Marshall Rosenberg te lezen. Hij heeft aan conflictbemiddeling gedaan tussen Israelisch en Palestijnen. Hij heeft al verzoening gebracht tussen verschillende mensen. Ook in Rwanda en ex-Joegoslavie en vele andere conflictgebieden. Heb horen zeggen dat er in Israel zelfs een school voor gewledlozecommunicatie is...
Oud 25 oktober 2009, 22:35   #29
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Depth of Field Bekijk bericht
Hoe bevredig je tegelijkertijd de behoeften van een slaaf en een slavenhouder?
Ik denk dat we dat enkel kunnen achterhalen als we geweldloze communicatie toepassen...
Oud 25 oktober 2009, 22:51   #30
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

[quote=edeses;4408127]
Citaat:
Je kan niet al je oprechte behoeften duidelijk maken zonder anderen te beledigen. En zoals Maddox al vroeg, wat zijn universele behoeften? En hoe kan je weten of ze universeel zijn? Laat staan weten dat je ze zelf bezit of kent?
In zijn boeken geeft Rosenberg een lijst van universele behoeften. Ah, kijk:
http://www.cnvc.org/node/179
Iedereen heeft die behoeften.

Citaat:
Wie is onhandig in communicatie? Ik begrijp uw communicatie niet, wat als Karel geen kameraadschap of gezelschap met u wil en u wil dit wel? Hoe los je dat op zodat jullie beider behoeften worden bevredigt?
Kijk: kameraadschap met Karel is geen behoefte, maar een strategie. Een strategie is bv gericht op een persoon, in dit geval Karel. Dergelijke strategie is niet universeel: jij hebt misschien geen nood aan kameraadschap met Karel (misschien kun je hem niet uitstaan). Maar je hebt wel behoefte aan kameraadschap op zich. Stel je voor dat je geen kameraden had: zou je dat leuk vinden?
Als we aandacht schenken aan onze universele behoeften, kunnen we elkaar beter begrijpen. Als jij Karel niet kunt uitstaan, kun jij totaal niet begrijpen waarom ik kameraadschap met hem zou willen. Maa je kunt wel begrijpen dat ik kameraadschap zou willen. Jij herkent die behoefte, want ik weet zeker dat jij vroeger op school ook wel een speelkameraadje ofzo wou.
Dus dat is nog een voordeel van focussen op universele behoeften: we kunnen elkaar daardoor beter begrijpen. En we kunnen ons daardoor ook beter begrepen voelen. En dat is belangrijk: iemand die kwaad isen vol woede, en die voelt zich opeens begrepen door de ander; hoe gaat hij reageren? Telkens zie je dat hij minder agressief wordt, dat hij bv een zucht slaakt van opluchting: "ah, je begrijpt me eindelijk!" of zoiets. Met andere woorden: empathie geven (focussen op gevoelens en behoeften) kan woede en agressie transformeren.
En dan wat Karel betreft: als hij geen kameraad wil worden, komt dat omdat er behoeften van hem niet voldaan zijn. Bv hij heeft behoefte aan veiligheid en autonomie, en daarom voelt hij zich oncomfortabel als ik bv. met ethische oordelen afkom. Maar als ik hem zeg:
"dus je voelt je ongemakkelijk omdat je graag gerespecteerd wil worden in wat je doet?"
"Ja"
"En je wil je veilig voelen en niet beoordeeld worden?"
"Ja"
"Je bent soms bezorgd en je wil er zeker van zijn dat ik je niet beoordeel als ik zie dat je te snel met de wagen rijdt?"
"Ja"
Enzovoort, ja, dan opent dat nieuwe mogelijkheden.
Oud 25 oktober 2009, 23:04   #31
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edeses Bekijk bericht
Als Karel tegen mij zou zeggen: "ik ben uwe kameraad ni, want gij zijt veel te arrogant", dan velt hij een oordeel. Dat oordeel kan mij kwetsen als ik het persoonlijk opvat, dus daarom noem ik zijn uitspraak onhandig, want wat hij eigenlijk wil zeggen is dat hij zich bv. onveilig of geirriteerd voelt als ik iets bepaalds zeg omdat hij behoefte heeft aan erkenning ofzo. Dus zegt hij: "als ik je dat hoor zeggen, voel ik me geirriteerd omdat ik behoefte heb aan erkenning", dan begrijp ik wat hij bedoelt (ik herken het gevoel van irritatie en de behoefte aan erkenning), en dan voel ik me niet aangevallen of beledigd, en dan kan ik dus beter naar hem luisteren en hem begrijpen. En als ik hem dan vraag: "wil je weten wat ik voel nu je dat hebt gezegd?", dan kan ik zeggen wat er in mij leeft, dat ik me bv. verdrietig voel omdat ik behoefte heb aan contact en ik het pijnlijk vind als ik hem beoordeel want ik wil graag hebben dat vrienden zich comfortabel voelen.... Dn kan Karel mij sneller begrijpen en voelt hij zich niet beoordeeld.

PS: daarstraks heb ik een heel mooi gesprek gehad met mijn vriendin. Ik heb geprobeerd geweldloze communicatie toe te passen. Ze kreeg tranen in de ogen van ontroering; ze zei dat ze zich gesteund voelde... Dus ik kan het iedereen aanraden
Oud 25 oktober 2009, 23:09   #32
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Interessante boeken:
De taal van de vrede (Marshall Rosenberg)
http://www.bol.com/nl/p/boeken/de-ta...737/index.html

in dit boek beschijft Marshall Rosenberg bv. hoe hij de relatie tussen een varkrachter en zijn slachtoffer herstelt. Het slachtoffer zat vol haatgevoelens, maar Marschall is met haar naar de gevangenis gegaan en ze hebben een gesprek gehad tussen dader en sclachtoffer waarbij Marshall hen hielp om geweldloze communicatie toe te passen. Na het gesprek zaten er twee andere mensen...
En er staan nog anekdotes in: een Algerijnse vrouw wiens zus vermoord werd en ze werd zelf voor haar ouders verkracht door een fundamentalist... Stuk voor stuk erg pijnlijke en moeilijke situaties. Eigenlijk is die geweldloze communicatie een vorm van therapie.

en nog interessante boeken:
http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekr...ial/index.html

Laatst gewijzigd door Deepeco : 25 oktober 2009 om 23:16.
Oud 25 oktober 2009, 23:29   #33
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat bewijst geen fluit; sorry.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2009, 00:21   #34
carolus66
Schepen

carolus66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ik kende hem niet, dus heb hem even gegoogled:

Marshall B. Rosenberg (Canton, Ohio, 6 oktober 1934) is een Amerikaanse psycholoog en de ontwerper van het model van Geweldloze communicatie (Nonviolent Communication), een wijze van communiceren met jezelf en met anderen, gericht op het tegemoetkomen aan ieders behoeften, het onderscheiden van behoeften en strategieën en het vermijden van moralistische oordelen.

Ik ken niemand die hier verder vanaf staat dan jij, deepeco: je bent de belichaming van moralistisch oordelen.

Voel je je geïrriteerd omdat je liever ziet dat mensen zich gedragen in overeenstemming met wat ze zelf zeggen belangrijk te vinden?
deepeco: steve M lijkt mij helemaal niet geïrriteerd, hij stelde volgens mij louter vast.

kijk, uit hetgeen ik van jou gelezen heb, blijkt wel dat je je wil inzetten voor de zaak (welke dan ook) maar de manier waarop jij het aanpakt, geeft me de indruk dat het allemaal om te lachen is en als het niet voor te lachen is, dan heb je niet het charisma om mensen in te pakken en voor je doel te winnen. en je komt idd heel snel aandraven met moralistische oordelen. dat maakt in mij onmiddellijk iets wakker waardoor ik tegen jou zou willen ingaan terwijl ik het misschien wel eens met jou ben!

change your approach and bob's your uncle!
carolus66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2009, 03:50   #35
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Dat bewijst geen fluit; sorry.
Het bewijst alleen dat ik gelijk heb. De menselijke natuur is niet weg te cijferen, en geweld is nu eenmaal een stuk van onze natuur.

Je kan het zo gek niet bedenken, of het heeft wel nut in of pijn doen, bevredigen of doden. En het hoeft niet in die volgorde.

Een masochistische necrofiel heeft nu eenmaal rare behoeftes.
Oud 26 oktober 2009, 11:14   #36
edeses
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carolus66 Bekijk bericht
kijk, uit hetgeen ik van jou gelezen heb, blijkt wel dat je je wil inzetten voor de zaak (welke dan ook) maar de manier waarop jij het aanpakt, geeft me de indruk dat het allemaal om te lachen is en als het niet voor te lachen is, dan heb je niet het charisma om mensen in te pakken en voor je doel te winnen. en je komt idd heel snel aandraven met moralistische oordelen. dat maakt in mij onmiddellijk iets wakker waardoor ik tegen jou zou willen ingaan terwijl ik het misschien wel eens met jou ben!

change your approach and bob's your uncle!
Ik had het niet beter kunnen zeggen.

Citaat:
Je kan het zo gek niet bedenken, of het heeft wel nut in of pijn doen, bevredigen of doden. En het hoeft niet in die volgorde.
De gloeilamp, led-lamp, winkelkarretje, riolering, verkeerslichten...
Oud 26 oktober 2009, 11:32   #37
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geweld heeft al veel meer geschillen opgelost dan alle geitenwollen sokken filosofies tesamen.
werkt inderdaad veelal heel effectief en snel...

hangt al een beetje af van de situatie natuurlijk...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2009, 11:37   #38
edeses
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
werkt inderdaad veelal heel effectief en snel...
En is vaak een voedingsbodem van meer geweld.
Oud 26 oktober 2009, 11:39   #39
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het bewijst alleen dat ik gelijk heb.
Neen; dat bewijst niets.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2009, 12:12   #40
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edeses Bekijk bericht
Op plaatsen waar oorlog is heerst er achteruitgang, de inventiviteit is meestal ver van het front te vinden. Vooral bij degenen die er belang bij hebben om de chaos in stand te houden, zij die profiteren van de miserie van een ander.

Ik geloof best dat dit een goede voedingsbodem kan zijn voor creatieve ideeën, maar niet de beste. Commerciële belangen of gewoon verwondering voor de wereld en mensen rond ons heen kunnen ook leiden tot vragen, ideeën en uiteindelijk vooruitgang. Ik zie liever het ISS of een iPhone ontwikkeld dan een zoveelste lange-afstandsraket van de VS.

Ook goed, misschien zelfs beter.

Kom kom, je moet niet alle pacifistisch denken afdoen als naïef geitenwollensokkengebrei.

Het ISS was er zonder oa Werner Von Braun misschien nooit gekomen, ... en iphone, gebruikt ook technoligie die verder ontwikkeld is uit oorlogstoepassingen, ... (de GSM technologie op zich is in, of uit bevindingen uit WOII ontwikkeld. ) en de nood voor miniaturisatie (van schermen en andere electronica ) wordt ook gevoed door de militaire industrie.

Mocht er bvb geen nood bestaan hebben voor een kleine straalmotor (jet pack, en cruise missel) dan had elk vliegtuig nu nog gigantische eerste generatie straalmotoren. nog straffer, men zou misschien helemaal nog geen straal of raketmotoren hebben.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be