Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 oktober 2009, 23:12   #21
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grossetiesse Bekijk bericht
Vreemd ! Regionale grenzen hebben geen socioeconomisch logica in Belgïe !
Dat moet ook niet.

Citaat:
Zelfbestuur ... waarom niet maar voor provincie Brabant en de andere provincies of voor Belgïe !
U mag daar gerust een democratisch draagvlak voor proberen te vinden. Maar op dit moment bestaat er een sterk democratisch draagvlak in Vlaanderen voor meer Vlaams zelfbestuur. Dat is de democratische realiteit. Maar de realisatie ervan laat op zich wachten. Volgens sommigen is de oorzaak daarvan een democratisch deficit. Indien die analyse klopt dan moet dat democratisch deficit weggewerkt worden.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2009, 21:44   #22
grossetiesse
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Dat moet ook niet.
Binnen een land, het zou moeten !

Citaat:
U mag daar gerust een democratisch draagvlak voor proberen te vinden. Maar op dit moment bestaat er een sterk democratisch draagvlak in Vlaanderen voor meer Vlaams zelfbestuur. Dat is de democratische realiteit. Maar de realisatie ervan laat op zich wachten. Volgens sommigen is de oorzaak daarvan een democratisch deficit. Indien die analyse klopt dan moet dat democratisch deficit weggewerkt worden.
Een provinciale bestuur zou meer efficient zijn : http://forum.politics.be/showpost.ph...03&postcount=1

Wij hebben Waals Brabant, Vlaams Brabant en Brussel : dus mijn voorstel fusie tussen Brussel en Waals Brabant en uitnodiging voor Vlaams Brabant ...
Vlaams Brabant hebben wij niet nodig en mag Vlaams-Brabant provincie blijven ! Toch zou ik liever kiezen voor een unitaire provincie Brabant.
grossetiesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2009, 21:47   #23
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

en grossetiesse, is dat de wens van alle waals-brabanders en brusselaars of enkel die van jou?
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2009, 00:19   #24
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik zie niet waarom. Trouwens welke regio zou aanvaarden om delen van haar grondgebied en burgers af te staan aan een andere regio omwille van één of ander socio-economisch gegeven? Jouw visie komt neer op het leggen van een staatkundig mijnenveld. Het is een doos van Pandora en een bron van voortdurende conflicten tussen de regio's. Slecht idee dus.

Citaat:
Een provinciale bestuur zou meer efficient zijn : http://forum.politics.be/showpost.ph...03&postcount=1
Belgicisten zijn rabiate verdedigers van de provincieën maar spijtig genoeg niet om de juiste redenen. Ze willen met hun nostalgie naar een België onderverdeeld in 9 provincieën vooral het regionalisme de pas afsnijden en het federalisme de nek omwringen. Het is ingegeven door een volledig verouderde unitaire kijk op onze samenleving.

Citaat:
Wij hebben Waals Brabant, Vlaams Brabant en Brussel : dus mijn voorstel fusie tussen Brussel en Waals Brabant en uitnodiging voor Vlaams Brabant ...
Vlaams Brabant hebben wij niet nodig en mag Vlaams-Brabant provincie blijven ! Toch zou ik liever kiezen voor een unitaire provincie Brabant.
Jouw voorstel is teveel gebaseerd op het restaureren van het oude unitaire België. Waarom werd het unitaire Brabant gesplitst? Omdat het niet werkte. Het zou dan ook dwaas zijn om terug met het oude unitaire Brabant af te komen als oplossing. We hebben geen oude wijn nodig in nieuwe zakken.
Oud 27 oktober 2009, 00:32   #25
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jouw voorstel is teveel gebaseerd op het restaureren van het oude unitaire België. Waarom werd het unitaire Brabant gesplitst? Omdat het niet werkte.
De provincie Brabant is gesplitst om te congrueren met "'etnische" grenzen, die een gevolg zijn van de gewest- en gemeenschapsvorming.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2009, 07:18   #26
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe kan Brussel en Waals-Brabant fusioneren als ze niet aan mekaar grenzen?
Of wil je de Vlaams-Brabanders een stuk Korridor afpakken?
Oud 27 oktober 2009, 07:25   #27
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Zwitserland is geen confederatie (dat was wel zo tot 1848). Een confederatie is een bond van onafhankelijke staten, quod non in Zwitserland.
Volgens die definitie is de NAVO volgens u ook een confederatie? Of de EU?
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2009, 11:12   #28
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Hoe kan Brussel en Waals-Brabant fusioneren als ze niet aan mekaar grenzen? Of wil je de Vlaams-Brabanders een stuk Korridor afpakken?
Die suggestie van Grossetiesse, waar je hier op antwoordt, snijdt natuurlijk weinig hout. Puur technisch gezien moeten Brussel en Waals-Brabant helemaal niet grenzen om te kunnen fusioneren. Dat is niet het probleem. Voeren grenst niet aan Vlaanderen en Komen niet aan Wallonië en toch behoren ze tot hun respectievelijke regio. Maar waar dan wel het probleem zit is dat als je Waals-Brabant met Brussel gaat fusioneren je eigenlijk Waals-Brabant uit het Waals Gewest verwijdert en annexeert aan het Brussels Gewest. Dat gaat de Waalse regering en het Waals Parlement nooit aanvaarden. En terecht.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 27 oktober 2009 om 11:12.
Oud 28 oktober 2009, 18:28   #29
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Die suggestie van Grossetiesse, waar je hier op antwoordt, snijdt natuurlijk weinig hout. Puur technisch gezien moeten Brussel en Waals-Brabant helemaal niet grenzen om te kunnen fusioneren. Dat is niet het probleem. Voeren grenst niet aan Vlaanderen en Komen niet aan Wallonië en toch behoren ze tot hun respectievelijke regio. Maar waar dan wel het probleem zit is dat als je Waals-Brabant met Brussel gaat fusioneren je eigenlijk Waals-Brabant uit het Waals Gewest verwijdert en annexeert aan het Brussels Gewest. Dat gaat de Waalse regering en het Waals Parlement nooit aanvaarden. En terecht.
Vanuit Brussels standpunt is er toch wel een duidelijk verschil: Brussel itt Voeren en Komen is helemaal omringd door Vlaanderen en dat steekt in de ogen van vele FR-talige Brusselaars.
Maar idd , de veronderstelling dat Waals-Brabant alleen samen met Brussel zou (kunnen/mogen) gaan is compleet onrealistisch.
Oud 28 oktober 2009, 19:03   #30
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
De provincie Brabant is gesplitst om te congrueren met "'etnische" grenzen, die een gevolg zijn van de gewest- en gemeenschapsvorming.
Terwijl federalisme in de jaren '50 en '60 nog als staatsgevaarlijk beschouwd werd, veranderde de heersende klasse in België het geweer van schouder. Het federalisme werd omarmd als een middel om de belangen van de Belgische klasse veilig te stellen. Er kwam een wirwar van overlappende gemeenschappen en gewesten, aangevuld met alarmbelprocedures, belangenconflicten en speciale meerderheden, met als bedoeling: de prille democratie in België fnuiken, de emancipatie van Vlaanderen en Wallonië een halt toeroepen en het oude establishment in het zadel houden.

De gevolgen van deze constructie waren rampzalig voor Brussel en voor Vlaanderen. De motor van de Vlaamse economie, Brussel, werd losgepeuterd uit Vlaanderen en onder controle gebracht van de Franstalig Brusselse partijen. Brussel is hier sociaal-economisch het eerste slachtoffer van aangezien het wordt afgesneden van zijn hinterland en de Nederlanden. Iedere nieuw verkregen autonomie voor Vlaanderen ging gepaard met een verder uiteendrijven van Vlaanderen en haar hoofdstad. Daardoor werd het Vlaamse natiewordingsproces de kop ingedrukt. Vlaanderen werd voor het kapblok gezet: een onafhankelijk Vlaanderen zou een Vlaanderen zonder Brussel en dus een onthoofd Vlaanderen zijn. De invloed van het Brussels gewest verplicht ook Wallonië om zich steeds meer als 'Franstalig' te gaan positioneren. Het werd al snel duidelijk dat de Walen binnen dit Franstalig blok slechts de tweede viool mogen spelen. In geval van nood, indien België uiteenvalt, zou de oude Belgische elite nog steeds de plak kunnen zwaaien over hún Brussel, gesteund door de kleinburgerlijke taalracisten van het FDF. Het gewest werd de reddingssloep om desnoods een klein-België uit de grond te stampen: Brussels-DC. In dit scenario zal de Vlaamse Rand verder verfransen, aangezien de macht van het Belgische establishment ongebroken zal zijn.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 13:50   #31
Hertog Joost
Schepen

Hertog Joost's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Gij zijt zeker de plezantste thuis.
Oud 29 oktober 2009, 15:23   #32
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog Joost Bekijk bericht
Gij zijt zeker de plezantste thuis.
Grossetiesse is een warm pleitbezorger van Klein-België, een surrogaat dat de belangen van de belgicisten zou moeten blijven dienen.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2009, 22:34   #33
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Grossetiesse is een warm pleitbezorger van Klein-België, een surrogaat dat de belangen van de belgicisten zou moeten blijven dienen.
Grossetiesse is geen bekrampte waal.
Tweetalig, geopend, ...
Hij weet duidelijk waar de toekomst ligt !
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2009, 22:38   #34
Hertog Joost
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Grossetiesse is geen bekrampte waal.
Tweetalig, geopend, ...
Hij weet duidelijk waar de toekomst ligt !
Het is zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen: "All in the eye of the beholder".
Oud 30 oktober 2009, 22:42   #35
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Het is zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen: "All in the eye of the beholder".
"Beholder ?"
Waals Brabant wordt vervlaamst !
Waar is het probleem ?
Oud 30 oktober 2009, 22:47   #36
Hertog Joost
Schepen

Standaard

Citaat:
"Beholder ?"
Waals Brabant wordt vervlaamst !
Waar is het probleem ?
Stel ik wandel een willekeurig winkel binnen in Mons zoude ge mij dan kunnen garanderen dat ik daar met mijn Nederlands terecht kan of is tweetaligheid iets wat alleen aan de Nederlandstaligen kan worden opgelegd?
Oud 30 oktober 2009, 22:54   #37
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Stel ik wandel een willekeurig winkel binnen in Mons zoude ge mij dan kunnen garanderen dat ik daar met mijn Nederlands terecht kan of is tweetaligheid iets wat alleen aan de Nederlandstaligen kan worden opgelegd?
In Turnhout zal ik ook moeite hebben om in het frans bediend te worden !
Probeer maar in Waals Brabant in het nederlands bediend te worden : meestal geen probleem !
Oud 30 oktober 2009, 23:28   #38
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De Vloms Nationalisten zijn blijkbaar overgestapt op Red Bull.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2009, 00:00   #39
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Probeer maar in Waals Brabant in het nederlands bediend te worden : meestal geen probleem !
Het is niet door leugens te verkopen dat u iemand zult overtuigen van uw standpunt.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2009, 00:40   #40
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Turnhout zal ik ook moeite hebben om in het frans bediend te worden !
Ik probeerde eens benzine te kopen net bezuiden Brussel. Die stonden met zn tweeën achter de kassa, maar mijn zinnetje "hoe kan ik betalen" verstonden ze niet.

Maar morgen maak ik het jullie makkelijker. Dan zal ik 'tweetalig' Brussel ter plaatse onderzoeken.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be