![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
U mag daar gerust een democratisch draagvlak voor proberen te vinden. Maar op dit moment bestaat er een sterk democratisch draagvlak in Vlaanderen voor meer Vlaams zelfbestuur. Dat is de democratische realiteit. Maar de realisatie ervan laat op zich wachten. Volgens sommigen is de oorzaak daarvan een democratisch deficit. Indien die analyse klopt dan moet dat democratisch deficit weggewerkt worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Burger
|
![]() Binnen een land, het zou moeten !
Citaat:
Wij hebben Waals Brabant, Vlaams Brabant en Brussel : dus mijn voorstel fusie tussen Brussel en Waals Brabant en uitnodiging voor Vlaams Brabant ... Vlaams Brabant hebben wij niet nodig en mag Vlaams-Brabant provincie blijven ! Toch zou ik liever kiezen voor een unitaire provincie Brabant. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() en grossetiesse, is dat de wens van alle waals-brabanders en brusselaars of enkel die van jou?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
Parlementslid
|
![]() Ik zie niet waarom. Trouwens welke regio zou aanvaarden om delen van haar grondgebied en burgers af te staan aan een andere regio omwille van één of ander socio-economisch gegeven? Jouw visie komt neer op het leggen van een staatkundig mijnenveld. Het is een doos van Pandora en een bron van voortdurende conflicten tussen de regio's. Slecht idee dus.
Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld ![]() Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... ![]() FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
Of wil je de Vlaams-Brabanders een stuk Korridor afpakken?
![]() |
![]() |
#27 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Parlementslid
|
![]() Die suggestie van Grossetiesse, waar je hier op antwoordt, snijdt natuurlijk weinig hout. Puur technisch gezien moeten Brussel en Waals-Brabant helemaal niet grenzen om te kunnen fusioneren. Dat is niet het probleem. Voeren grenst niet aan Vlaanderen en Komen niet aan Wallonië en toch behoren ze tot hun respectievelijke regio. Maar waar dan wel het probleem zit is dat als je Waals-Brabant met Brussel gaat fusioneren je eigenlijk Waals-Brabant uit het Waals Gewest verwijdert en annexeert aan het Brussels Gewest. Dat gaat de Waalse regering en het Waals Parlement nooit aanvaarden. En terecht.
Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 27 oktober 2009 om 11:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
|
![]() Citaat:
Maar idd , de veronderstelling dat Waals-Brabant alleen samen met Brussel zou (kunnen/mogen) gaan is compleet onrealistisch.
![]() |
![]() |
#30 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De gevolgen van deze constructie waren rampzalig voor Brussel en voor Vlaanderen. De motor van de Vlaamse economie, Brussel, werd losgepeuterd uit Vlaanderen en onder controle gebracht van de Franstalig Brusselse partijen. Brussel is hier sociaal-economisch het eerste slachtoffer van aangezien het wordt afgesneden van zijn hinterland en de Nederlanden. Iedere nieuw verkregen autonomie voor Vlaanderen ging gepaard met een verder uiteendrijven van Vlaanderen en haar hoofdstad. Daardoor werd het Vlaamse natiewordingsproces de kop ingedrukt. Vlaanderen werd voor het kapblok gezet: een onafhankelijk Vlaanderen zou een Vlaanderen zonder Brussel en dus een onthoofd Vlaanderen zijn. De invloed van het Brussels gewest verplicht ook Wallonië om zich steeds meer als 'Franstalig' te gaan positioneren. Het werd al snel duidelijk dat de Walen binnen dit Franstalig blok slechts de tweede viool mogen spelen. In geval van nood, indien België uiteenvalt, zou de oude Belgische elite nog steeds de plak kunnen zwaaien over hún Brussel, gesteund door de kleinburgerlijke taalracisten van het FDF. Het gewest werd de reddingssloep om desnoods een klein-België uit de grond te stampen: Brussels-DC. In dit scenario zal de Vlaamse Rand verder verfransen, aangezien de macht van het Belgische establishment ongebroken zal zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#32 |
Europees Commissaris
|
![]() Grossetiesse is een warm pleitbezorger van Klein-België, een surrogaat dat de belangen van de belgicisten zou moeten blijven dienen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Tweetalig, geopend, ... Hij weet duidelijk waar de toekomst ligt ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Schepen
|
![]() Het is zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen: "All in the eye of the beholder".
![]() |
#35 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Waals Brabant wordt vervlaamst ! Waar is het probleem ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Schepen
|
![]() Stel ik wandel een willekeurig winkel binnen in Mons zoude ge mij dan kunnen garanderen dat ik daar met mijn Nederlands terecht kan of is tweetaligheid iets wat alleen aan de Nederlandstaligen kan worden opgelegd?
![]() |
#37 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Probeer maar in Waals Brabant in het nederlands bediend te worden : meestal geen probleem ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Vloms Nationalisten zijn blijkbaar overgestapt op Red Bull.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
|
![]() Citaat:
Maar morgen maak ik het jullie makkelijker. Dan zal ik 'tweetalig' Brussel ter plaatse onderzoeken.
![]() |