Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 oktober 2009, 10:11   #21
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
En aangezien men de mensen zodanig bang gemaakt heeft door hen te zeggen dat de hemel op ons hoofd zal terechtkomen indien er te veel tegelijk veranderd, heeft men de publieke opinie ook nog eens zodanig gedrild dat ze diegenen die iets willen veranderen gaan terugfluiten.
De contradictie is dat er wel degelijk veel veranderd, men doet alsof men met de handen op de rug gebonden is en er niets ondernomen wordt. In werkelijkheid zijn er zeer belangrijke dossiers behandeld op een wansmakelijke manier. De beslissing om de kerncentrales langer open te houden is niet iets van lopende zaken he. Het gaat hem erover dat er bij de verkoop van electrabel er vanuit gingen dat die centrales zouden sluiten...dus de prijs is danig omlaaggebracht. Bovendien heeft men ons altijd voorgehouden dat de monopoliepositie van electrabel geen probleem was omdat de kerncentrales in 2015 gingen sluiten. Onder die voorwaarden en uiteraard het gouden aandeel van leterme kon je nog stellen dat het weliswaar geen goede verkoop was, maar allesinds redelijk. Nu geven we suez het monopolie op de belgische energiemarkt. Hier komt nog eens bij dat suez de winsten van electrabel minimaliseert door verlieslatende dochterondernemingen aan electrabel te verkopen. Gevolg, de winst van boven de 2 miljard wordt verlaagt naar een 800 miljoen, samen met de enorme schuldenlast van suez, betaald electrabel amper belastingen en gebruikt belgie als wingewest.

In mijn ogen is er toch erg veel veranderd ondanks hun zogenaamd immobilisme.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 13:05   #22
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Slavenmentaliteit + de media die dat er ook blijft in rammen.
Absoluut niet mee eens, volgens mij is het eerder van niet beter weten, als 20% van België weet hoeveel ministers er zijn in de federale & hoeveel regeringen we hebben zal't veel zijn.

De gemiddelde Belg/Vlaming is gewoon niet geïntresseerd in politiek, en buiten wat morren als er nen 'dikken' op tv passeert zal die niet van zijn lui kont komen.

Voor diegenen die wél wat van de politiek volgen is het echter duidelijk dat er geen beterschap mogelijk is met de huidige structuren & politici, en er is absoluut geen wil vanuit de politiek om hier iets aan te doen.

Slavenmentaliteit.... was het maar dat, pure stupiditeit & onverschilligheid, daar zit het'm
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 13:18   #23
Amon_Re

Standaard

Citaat:
En aangezien men de mensen zodanig bang gemaakt heeft door hen te zeggen dat de hemel op ons hoofd zal terechtkomen indien er te veel tegelijk veranderd, heeft men de publieke opinie ook nog eens zodanig gedrild dat ze diegenen die iets willen veranderen gaan terugfluiten.
Hier geloof ik ook niet echt in, de meeste mensen beseffen gewoon de urgentie niet, mensen in't algemeen zijn barslecht in het vooruitdenken, als het probleem zich nu niet stelt, dan kan't wel wachten tot morgen, binnen een week, een maand, een jaar,.... en dan staat men plots voor het probleem dat men bleef uitstellen en het is te laat, dan pas zal er iets gebeuren.

Dit staat te gebeuren met veel zaken, België is langzaamaan aan't kapot gaan aan zijn eigen constructies, en ik verwacht nog vrij zware problemen de komende decenia, geen geld meer voor pensioenen, geen olie meer, klimaatveranderingen (gelieve niet te beginnen over de oorzaken, die doen er niet toe in deze discussie), energietekorten...

De toekomst is niet rooskleurig en men blijft maar wat aanmodderen in de shit, en het probleem is niet enkel in België
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 29 oktober 2009, 13:19   #24
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki Bekijk bericht
En wat zou dan ondernomen moeten worden, buiten dat we Van Rompey lynchen om ons hart te luchten. Via democratische weg zal het in ieder geval moeilijk gaan, aangezien dat spel niet echt eerlijk wordt gespeeld. Voor een revolutionair protest ontbreekt de sociale lijm...en individueel protest wordt gebanaliseerd en in diskrediet gebracht. Protest via de kunsten is dan weer voor een te beperkt publiek. Iets ondernemen tot daar toe, maar laat het alsjeblieft iets opleveren.
De veroorzaakte problemen zijn dan nog van die aard dat je een heel nationalischtische beweging nodig hebt om enig weerwerk te bieden. Tegen Suez kan alleen als land iets gedaan worden en daarvoor heb je al politieke klassebakken nodig. Dat boer Jan een vuist maakt zal ze in Parijs een worst wezen.
We staan als volk met de rug tegen de muur en het is op zich niet zo verwonderlijk dat er niets wordt ondernomen. Je mag niet vergeten dat de mens als kuddedier zwaar onder de knoet ligt van maatschappelijke verpichtingen. Het enige wat iets zou uithalen is burgelijke ongehoorzaamheid en gezien de situatie zal die er maar komen als het kalf is verdronken.
Het enige middel langswaar een protest geörganiseerd zou kunnen worden is volgens mij het internet, de media zal nooit meewerken (tenzij het hun kas uitkomt)
Oud 29 oktober 2009, 17:31   #25
grhluna
Burgemeester

Standaard ^^

Ik ken iemand goed die veel werk in de media doet en veel met onze politiekers moet praten en die mens zegt dat hun leven louter draait rond macht en niets anders..
Die hebben gewoon bijlange het beste niet voor met ons dat is toch duidelijk als je een beetje politiek bewust bent.
Zodra ze hun postje hebben beginnen ze hun wel heel erg belangerijk te voelen, en moeten ze wel meedraaien in de machine, die munt slaat uit de burger, niet meer niet minder..
Als we in een verre toekomst ooit een "vriendelijk" politiek systeem hebben,met de lagen van de samenleving, dan nog zal er een tijd komen, wanneer alles weer in verval geraakt..
In, onze wereld tenminste, is alles eindig.
Ik wil ook wel minder monopolies, en meer macht aan de bevolking maar als ik onze "leiders" (dat zijn ze ook niet) hoor spreken dan denk ik..
ocharme.. ze hebben wel een héél groot gedacht van hunzelf..
grhluna is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 18:17   #26
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Voor diegenen die wél wat van de politiek volgen is het echter duidelijk dat er geen beterschap mogelijk is met de huidige structuren & politici, en er is absoluut geen wil vanuit de politiek om hier iets aan te doen.
Dit is eigenlijk mijn punt dat ik met deze post wou duidelijk maken. De politiek is steeds bezig met het communautaire, terwijl dat juist onze positie van belgie op het wereldtoneel ernstig verzwakt. Het is in die mate zelfs dat heel die bhv-kwestie te belachelijk voor woorden is. Wanneer je de werking van de deelstaden ziet in samenspraak met de gemeenten en het federale niveau, dan weet je dat de fedarale staat belgie een farce is, decreten en wetteksten rijden elkaar in de knoop. Lullen over vlaanderen apart is nog onzinniger, als men de boedelspitsing gaat oplossen zoals ze bezig zijn ( zie wederom electrabel) , dan zal vlaanderen niet echt levensvatbaar zijn.

Soms heb ik de indruk dat mijn land geveild wordt aan de laagste bieder, de vlaming heeft dus een oude rekening te vereffenen en het is niet met de walen.

Laatst gewijzigd door Loki : 29 oktober 2009 om 18:18.
Oud 29 oktober 2009, 18:36   #27
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is eigenlijk mijn punt dat ik met deze post wou duidelijk maken. De politiek is steeds bezig met het communautaire, terwijl dat juist onze positie van belgie op het wereldtoneel ernstig verzwakt. Het is in die mate zelfs dat heel die bhv-kwestie te belachelijk voor woorden is. Wanneer je de werking van de deelstaden ziet in samenspraak met de gemeenten en het federale niveau, dan weet je dat de fedarale staat belgie een farce is, decreten en wetteksten rijden elkaar in de knoop. Lullen over vlaanderen apart is nog onzinniger, als men de boedelspitsing gaat oplossen zoals ze bezig zijn ( zie wederom electrabel) , dan zal vlaanderen niet echt levensvatbaar zijn.

Soms heb ik de indruk dat mijn land geveild wordt aan de laagste bieder, de vlaming heeft dus een oude rekening te vereffenen en het is niet met de walen.

Dat is nu juist het probleem: in België is �*lles communautair. Zowat ieder economisch of maatschappelijk vraagstuk loopt vast wegens een totaal verschillende opinie aan beide zijden van de taalgrens. Hoezeer de media ook probeert om het communautaire steeds maar weer te beperken tot taalgebonden materie en de indruk probeert te wekken dat daarbuiten alles peis en vree is.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 18:40   #28
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vraag me af waar de staat nog het recht vandaan haalt in naam van het belgische volk te handelen. Eveneens vraag ik mij af waarom het volk hun dat recht nog verleent.

Enkele misdaden van de belgische politiek tegen hun volk.

- De verkoop van electrabel
- het extra belastten van spaarbanken
- monopolie van telenet op de kabel
- juridische willekeur
- willekeur bij belastingen
- BAM/gedeeld beheer infrastructuur
- misleiding m.b.t. de ambtenarenproblematiek (omdat ambtenaren vervangen worden door duurdere uitbestedingen aan bevriende bedrijven)
...

Vooral heel de problematiek rond de kerncentrales is om de haren uit het hoofd te trekken, in plaats van geld te krijgen voor die verkoop moeten we er veel voor betalen...absurder kan niet.

Maar wat is dan de oplossing?
Dit?

Citaat:
And it remains the right of the individual, and the right of the people who's own rights have been usurped, at any time, to collectively work to get them back again. And it retains within that right, in the last analysis, should all else fail, the right of the people to take up arms against oppression. That doesn't mean that it's always a good idea, that doesn't mean that it always works. But republicanism is about rights. Democratic rights, the right of delegated authority, and the right to of the people to take that authority back.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 18:44   #29
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is nu juist het probleem: in België is �*lles communautair. Zowat ieder economisch of maatschappelijk vraagstuk loopt vast wegens een totaal verschillende opinie aan beide zijden van de taalgrens. Hoezeer de media ook probeert om het communautaire steeds maar weer te beperken tot taalgebonden materie en de indruk probeert te wekken dat daarbuiten alles peis en vree is.
Inderdaad: en omdat ik België letterlijk �*lles communautair geladen is, kan er ook niet meer bestuurd worden. In Belgische context is enkel een verlammende status quo mogelijk. Indien we iets aan die andere, belangrijke zaken willen doen, dan is independisme de enige optie.
Oud 29 oktober 2009, 18:54   #30
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Niet noodzakelijk, je kan het communautaire ook op partijniveau brengen met unitaire partijen gebonden aan strenge communautaire regels. Kwestie van u te organiseren, het probleem is niet dat vlamen en walen niet overeen kunnen komen, maar dat de regels om dit te doen onmogelijk zijn.

Laatst gewijzigd door Loki : 29 oktober 2009 om 18:55.
Oud 29 oktober 2009, 19:04   #31
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet noodzakelijk, je kan het communautaire ook op partijniveau brengen met unitaire partijen gebonden aan strenge communautaire regels. Kwestie van u te organiseren, het probleem is niet dat vlamen en walen niet overeen kunnen komen, maar dat de regels om dit te doen onmogelijk zijn.
Problemen verdwijnen enkel door ze op te lossen. Niet door hun bestaan te ontkennen.
Oud 29 oktober 2009, 19:05   #32
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Die unitaire partijen zijn gesprongen omdat dat systeem niet meer werkbaar was.

Verder sluit ik mij aan bij Z&G.
Oud 29 oktober 2009, 19:10   #33
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is in die mate zelfs dat heel die bhv-kwestie te belachelijk voor woorden is. .
In een democratie is de grondwet essentieel, en u vind het niet naleven van de grondwet te belachelijk voor woorden?
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 19:12   #34
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
In een democratie is de grondwet essentieel, en u vind het niet naleven van de grondwet te belachelijk voor woorden?
Ik ben het wel eens met hem dat de houding van de franstaligen inzake BHV te belachelijk voor woorden is.
Oud 29 oktober 2009, 19:17   #35
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Veel valt er in ieder geval niet te redden...Maar als ik kijk hoe Vlaanderen nu werkt, geloof ik niet dat ze het alleen kunnen, Vlaanderen onafhankelijk betekend vlaanderen in handen van het grootkapitaal. Ik ontken trouwens het communautaire probleem niet, ik zeg alleen dat ze voortkomt vanuit de structuur, de oplossing van een federale staat was slecht, aangezien de federatie het communautaire versterkt. Waar ik mij wel aan stoor is dat men met een unitaire staat onmiddellijk naar het verleden wijst, alsof er maar één soort van werkwijze is binnen een unitaire staat.
Oud 29 oktober 2009, 19:59   #36
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Daarom dat ik voorstander ben van één regering zonder al dat gezeik van alarmbelhistories en weet ik veel wat. Het oprichten van deelstaten is net wat ons de das omdoet.
Oud 29 oktober 2009, 20:01   #37
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
U snapt het niet, de grondwet naleven is belangrijk, het politiek getouwtrek echter, is te belachelijk voor woorden.
Oud 29 oktober 2009, 22:00   #38
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Daarom dat ik voorstander ben van één regering zonder al dat gezeik van alarmbelhistories en weet ik veel wat. Het oprichten van deelstaten is net wat ons de das omdoet.
Dat is juist de reden waarom Wallonië destijds het federalisme wilde: de angst om in een unitaire staat terecht tekomen waarin een zelfbewust Vlaams deel van het land het roer zou overnemen, de richting zou bepalen en zijn democratische meerderheid zou uitspelen; m.a.w. de creatie van wat de Franstaligen noemen 'l'état Belgo-Flamand'. Het federalisme en de daarbijhorende ondemocratische blokkeringsmiddelen zijn juist ingevoerd om dat alles tegen te houden. Een door Vlaanderen geleid België is immers de grootste nachtmerrie van Franstalig België, die nog liever de scheiding zullen aanvragen dan dit te moeten ondergaan. Schaf het federalisme af en België zal uit elkaar vallen omwille van... democratie.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 29 oktober 2009 om 22:05.
Oud 29 oktober 2009, 22:05   #39
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vraag me af waar de staat nog het recht vandaan haalt in naam van het belgische volk te handelen. Eveneens vraag ik mij af waarom het volk hun dat recht nog verleent.

Enkele misdaden van de belgische politiek tegen hun volk.

- De verkoop van electrabel
- het extra belastten van spaarbanken
- monopolie van telenet op de kabel
- juridische willekeur
- willekeur bij belastingen
- BAM/gedeeld beheer infrastructuur
- misleiding m.b.t. de ambtenarenproblematiek (omdat ambtenaren vervangen worden door duurdere uitbestedingen aan bevriende bedrijven)
...

Vooral heel de problematiek rond de kerncentrales is om de haren uit het hoofd te trekken, in plaats van geld te krijgen voor die verkoop moeten we er veel voor betalen...absurder kan niet.
Ik vraag me soms af met welk recht de Vlaamse Minister van begroting in naam van het 'Vlaamse' volk kan spreken. De man kan nog niet eens een eenvoudige rekensom maken.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2009, 22:47   #40
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik vraag me soms af met welk recht de Vlaamse Minister van begroting in naam van het 'Vlaamse' volk kan spreken. De man kan nog niet eens een eenvoudige rekensom maken.
Is zelfs niet verkozen....
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be