Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 november 2009, 17:58   #21
eno2
Banneling

Standaard

In Nederland schijnen de snelfietspaden een zeker (gunstig) effect te sorteren op de files en de luchtvervuiling.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2009, 18:00   #22
eno2
Banneling

Standaard

Het gaat vooruit... het gaat ontzettend snel vooruit...in Nederland.
Oud 4 november 2009, 18:00   #23
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Klagen over fietspaden
Over kleinigheden mogen we toch eens klagen hé...
Oud 5 november 2009, 00:45   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Waarom er zoveel fietspaden zijn, weet ik niet. Weggegooid geld, want velen gebruiken liever de weg, liefst nog goed in het midden, en zonder licht!!!
Niet het fietspad is het probleem, maar wel de soms laag kwalitatieve uitwerking ervan in België. Ga eens in Nederland fietsen en je ziet onmiddellijk dat het heel anders kan!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 11:47   #25
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Zouden we op het vlak van fietspaden een voorbeeld kunnen nemen aan onze frankofone vrienden net achter de taalgrens ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 11:55   #26
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niet het fietspad is het probleem, maar wel de soms laag kwalitatieve uitwerking ervan in België. Ga eens in Nederland fietsen en je ziet onmiddellijk dat het heel anders kan!
Als ik van essen naar Roosendaal ga, is het eerste wat opvalt dat er zelfs geen fiets- of voetpad is.

Het wordt letterlijk afgesneden aan de grens.
Oud 5 november 2009, 12:15   #27
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
Als ik van essen naar Roosendaal ga, is het eerste wat opvalt dat er zelfs geen fiets- of voetpad is.

Het wordt letterlijk afgesneden aan de grens.
En antwoord nu eens eerlijk: komt het omgekeerde van wat jij nu gevonden hebt, geen tien keer meer voor ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 5 november 2009, 13:06   #28
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En antwoord nu eens eerlijk: komt het omgekeerde van wat jij nu gevonden hebt, geen tien keer meer voor ?
Geen idee, zoveel hang ik nu ook weer niet rond bij de Noorderburen. Laat staan dat ik dan de toestand van het wegdek aan het inspecteren ben.
Heb jij daar al intensief studie naar gedaan soms?

Het punt is dat als ik de raad van Jan zou opvolgen, ik het omgekeerde van zijn beoogde standpunt zou opmerken.
Oud 5 november 2009, 22:41   #29
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht
Ik erger mij ni zozeer aan het niet dragen van fluo.. maar zonder goede verlichting ben je echt slecht bezig en speel je russian roulette!
Als fietser speel ik als het ware altijd Russische roulette.
Gisteren fietste ik over het jachtpad langs het kanaal - als ik daar moet zijn, ga ik altijd over het jachtpad om zeker niet in de weg van auto's te komen - en geloof me of niet: er reed een auto over het jachtpad. En het was heel zeker niet de bruggewachter of een arbeider die er voor beroepsbezigheden moest zijn!
Vandaag rij ik op het fietspad in mijn straat en daar staat een mini-busje dwars over het fietspad geparkeerd, waarschijnlijk bij gebrek aan parkeerplaats, ik kon maar net door over het voetpad.
Als fietser tracht ik het zware verkeer zoveel mogelijk uit de weg te blijven maar dikwijls heb ik het gevoel dat de auto's de fietsen zoeken. Die twee voorbeelden zijn echt geen uitzondering, wat voor zin heeft het me op alle mogelijke manieren te beschermen als de auto's niet gewoon op de baan blijven.
Oud 6 november 2009, 10:18   #30
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Waarom zitten jullie allemaal te klagen over fietspaden ?
5 klikken om het te melden :
http://www.meldpuntfietspaden.be/
Oud 6 november 2009, 10:51   #31
Sammael
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Bedankt!
Sammael is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 16:14   #32
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen idee, zoveel hang ik nu ook weer niet rond bij de Noorderburen. Laat staan dat ik dan de toestand van het wegdek aan het inspecteren ben.

Het punt is dat als ik de raad van Jan zou opvolgen, ik het omgekeerde van zijn beoogde standpunt zou opmerken.
Er af en toe komen is al meer dan genoeg, om 't een en 't ander direkt te voelen als de grensovergang gepasseerd is.

Intensieve studie ... toen ik jou de eerste keer zag, dacht ik dat jij een intensieve studie waart.

Oud 6 november 2009, 17:26   #33
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Wel beste Eno,

Draag bij aan uw verlangen tot betere fietspaden en wordt zelfstandige fietspad-verbeteraar?
Oud 6 november 2009, 22:54   #34

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Als fietser speel ik als het ware altijd Russische roulette.
Gisteren fietste ik over het jachtpad langs het kanaal - als ik daar moet zijn, ga ik altijd over het jachtpad om zeker niet in de weg van auto's te komen - en geloof me of niet: er reed een auto over het jachtpad. En het was heel zeker niet de bruggewachter of een arbeider die er voor beroepsbezigheden moest zijn!
Vandaag rij ik op het fietspad in mijn straat en daar staat een mini-busje dwars over het fietspad geparkeerd, waarschijnlijk bij gebrek aan parkeerplaats, ik kon maar net door over het voetpad.
Als fietser tracht ik het zware verkeer zoveel mogelijk uit de weg te blijven maar dikwijls heb ik het gevoel dat de auto's de fietsen zoeken. Die twee voorbeelden zijn echt geen uitzondering, wat voor zin heeft het me op alle mogelijke manieren te beschermen als de auto's niet gewoon op de baan blijven.
Tja ... ik rij zowel met de fiets als met de auto.
Als fietser erger ik me blauw aan de automobilisten maar als automobilist erger ik me blauw aan de fietsers.
't probleem zal dus wel ergens in het midden liggen zeker. In ieder geval vind ik dat er veel te weinig aandacht gaat naar heel de problematiek.

Om een voorbeeld te geven ... veel zou al opgelost zijn door op bepaalde oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers verkeerslichten te zetten met drukknoppen. Je weet wel ... je drukt en twee minuten later wordt het rood voor de ander. Samen oversteken en hup terug groen voor de automobilist. Fietsers en voetgangers moeten dan ook maar even wachten van oversteken ipv met de kop naar beneden zonder te kijken te pas en te onpas over te steken zonder eerst te groeperen. Voordeel is dat ze dan vooral dat ze meer in groep oversteken en zolang er niet gedrukt wordt het groen blijft voor de automobilist.
Ook dit weten ze al heel lang in Nederland want daar zie je dit allemaal veel meer dan hier.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2009, 10:27   #35
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom er zoveel fietspaden zijn, weet ik niet. Weggegooid geld, want velen gebruiken liever de weg, liefst nog goed in het midden, en zonder licht!!!

Beseffen jullie dan niet dat je met je eigen leven speelt??

Ik zou iedere zwakke weggebruiker willen aanraden om zeker een fluovest of strips te dragen , want jullie zien wel de auto's, maar de autobestuurders zien jou niet!!!
inderdaad weg gegooid geld die fietspaden en waarom?

- op heel wat fietspaden ligt vuil, stenen en worden gaten en scheuren van oudere fietspaden niet herstelt, die gaten en scheuren op de weg worden wel netjes hersteld op tijd en stond, dus vooral de iets oudere fietspaden zijn geen fietspaden maar afval zones

- de nieuwste fietspaden dan, heel wat gemeentes hebben niet veel op de fiets gezeten anders zouden ze weten dat die mooie klinkertjes, of kasseitjes of grind allemaal niet zo fietsvriendelijk zijn en vooral in de winters als het gevroren heeft of vooral als het geregend heeft is dit levensgevaarlijk maar de meeste modern aangelegde fietspaden bestaan uit die mooie klinkers maar iedereen weet dat na een paar winters die klinkers verre van nog mooi liggen en het een gevaarlijke bedoeling is om op te rijden

- op heel wat wegen is het fietspad niet meer dan de openbare weg met een stippellijn dus echt veel onkosten zijn hier niet aan

Waarom rijden nu veel mensen met de fiets op de weg?

omdat elke fiets of het nu een koersfiets of gewone fiets niet gemaakt is om veldcross te doen op slechte fietspaden, de banden niet gemaakt zijn om op grind te rijden.
maar het grootste gevaar is omdat de meeste fietspaden nog direct langs de weg lopen en bij slechte staat een zodanig groot risico vormen om te vallen dat men op de weg rijd want als je valt op een fietspad net als er een auto langskomt ben je er ook geweest voor de moeite

daarom rijden veel fietsers op de weg, net uit veiligheid.

het zijn de automobilisten die dan er een levensgevaarlijk spelleke van maken en gefrusteerd kort langs een fietser rijden en proberen hem te hinderen.
en dit alleen maar omdat je eventjes moet vertragen als je pech hebt om je inhaal maneuver niet te kunnen doen, zielig hoor
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2009, 10:31   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Nochtans merk ik in de grensstreek met Zeeuws-Vlaanderen juist het omgekeerde wat u stelt. In Zeeuws-Vlaanderen liggen er prachtige, degelijke fietspaden. Eens je de grens overgaat, wordt het meestal een ramp. Niet alleen de fietspaden trouwens, maar ook de wegen in het algemeen. De weg van Sluis-Aardenburg-Eede is schitterend voor fietsers, maar als je dan verder van Eede naar Maldegem fietst heb je de indruk in een ontwikkelingsland te komen. Hetzelfde gaat op bij de grensovergangen rond Sas van Gent. Ook daar wordt het aan Belgische kant ellendig.
Oud 7 november 2009, 10:33   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Al meermaals heb ik daarvan gebruik gemaakt. In de meeste gevallen werd er niets aan het gesignaleerde euvel gedaan. Zo ligt er langs een bepaald jaagpad nog steeds een heel gevaarlijke put. Ondertussen al anderhalf jaar (en reeds tot driemaal toe door mij gemeld).
Oud 12 november 2009, 16:30   #38
maf
Banneling

Standaard

Fietspaden moeten beschermd worden door manshoog gewapend beton.
maf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2009, 00:50   #39
rikus
Lokaal Raadslid

rikus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Beseffen jullie dan niet dat je met je eigen leven speelt??

Ik zou iedere zwakke weggebruiker willen aanraden om zeker een fluovest of strips te dragen , want jullie zien wel de auto's, maar de autobestuurders zien jou niet!!!
Er is nog veel meer aan de hand, ik woon in een dorp met heel veel slechte fietspaden en klinker wegen. Ik ben gehandicapt en rij op een scootmobiel. Ik heb vorige week een subsidie bij de gemeente aangevraagd voor kukident kleefpasta, door dat slechte wegdek vloog mijn kunstgebit iedere keer uit mijn mond. wat denken jullie zo ik die subsidie krijgen, het zijn toch buiten gewone kosten veroorzaakt door achterstallig onderhoud.

Laatst gewijzigd door rikus : 13 november 2009 om 00:52.
rikus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2009, 11:11   #40
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maf Bekijk bericht
Fietspaden moeten beschermd worden door manshoog gewapend beton.
Met mitrailleurs om de tweehonderd meter.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be