Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Mogen Oekraïne, Moldavië en Wit-Rusland toetreden tot de EU?
Ja 11 42,31%
Nee 15 57,69%
Aantal stemmers: 26. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 november 2009, 20:06   #21
Heel-Nederlander
Burgemeester

Heel-Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
nee....

de EU is nu al veel te groot (veel te veel volk)en juist daardoor eigenlijk onmachtig....

De (mentaliteits-)verschillen tussen de verschillende EU-volkeren zijn nu eenmaal een gegeven,en leiden ofwel tot ernstige botsingen en meningsverschillen ofwel (zoals in de EU),tot een tamelijk suffe besluitvorming.......

Totnogtoe kon de tandem Frankrijk-Duitsland nog min of meer de richting dwingen (iets waarvoor ze betkritiseerd worden),maar bij een verdere verwatering van de EU zal iedere EU-politicus noodgedwongen een Barosso-figuurtje zijn.....de rest van de wereld rijdt daarmee rond
Ligt eraan hoe je het bekijkt. De tadem Duitsland-Frankrijk is niks meer als een weeskind van de Koude Oorlog. Hoe groter de EU, hoe groter juist haar macht is in deze wereld. En dat van besluitvorming vind ik allemaal nog wel meevallen - men moet leren beseffen dat het geen parlement is wat zomaar eventjes een wetsvoorstel binnen een dag via een stemming aanneemt.

Ik zie in Oekraïne, Wit-Rusland en Moldavië zeker potentiële toekomstige lidstaten, maar Rusland niet. Daar gaan argumenten van het ontwrichten van de machtsbalans wél een rol spelen door de grote voorraden grondstoffen en de vele inwoners (en niet te vergeten de Sovjetpolitiek).

Voor een verenigd Europa voor iedereen!
Heel-Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 20:22   #22
Dajjal
Minister

Dajjal's schermafbeelding

Standaard

Nee. Al te veel ontwikkelingslanden in de EU.
Oud 5 november 2009, 21:40   #23
Heel-Nederlander
Burgemeester

Heel-Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dajjal Bekijk bericht
Nee. Al te veel ontwikkelingslanden in de EU.
Toch is het voor sommige forumgebruikers écht lastig te lezen?? Ik vertelde al dat ik eisen stel als vergaande economische groei. En ik weet niet of u de definitie van een ontwikkelingsland kent ... die zijn er in Europa niet.

Voor een verenigd Europa voor iedereen!
Heel-Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 09:50   #24
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nee....

de EU is nu al veel te groot (veel te veel volk)en juist daardoor eigenlijk onmachtig....
Is China onmachtig omdat het veel te veel volk heeft?

Ik kan me voorstellen dat je gevoelsmatig ergens voor of tegen bent. Misschien hou je gewoon van klein, van kleine tieten bvb. Maar in een discussie is het wel handig om deftige argumenten te gebruiken.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 12:02   #25
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

ja, hoe meer zielen hoe meer vreugde
Oud 6 november 2009, 12:18   #26
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Van mij mag alles en iedereen tot de EU toetreden. Zolang Vlaanderen er maar uit stapt.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 12:44   #27
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heel-Nederlander Bekijk bericht
Ik zie in Oekraïne, Wit-Rusland en Moldavië zeker potentiële toekomstige lidstaten, maar Rusland niet. Daar gaan argumenten van het ontwrichten van de machtsbalans wél een rol spelen door de grote voorraden grondstoffen en de vele inwoners (en niet te vergeten de Sovjetpolitiek).
Picture the future. We gaan even back to the future.

De energieprijzen zijn gigantisch opgelopen. We moeten keihard werken om de grondstoffen voor energie te kunnen betalen. De weinige voorraden in Europa die we hadden zijn uitgeput; Noordzeeolie is op, gas uit Nederland en Noorwegen stroomt niet meer.
Daarentegen zitten de Russen er warmpjes bij. Vooral dankzij de de nieuw ontgonnen voorraden die vroeger onder het poolijs lagen, maar dat inmiddels is gesmolten, hebben ze nog betaalbare energie genoeg.
De Russen hebben al enkele keren een voorstel tot fusie aan de Europeanen gedaan. Iedere keer weliswaar tegen slechtere voorwaarden, omdat de positie van Rusland sterker en die van Europa zwakker werd.
Een Europese partij onder leiding van Sjaax, een vroeger verguisde heuler met de vijand, krijgt steeds meer invloed. Moeten we onze vrijheid inleveren, waar onze voorvaderen zo hard voor gevochten hebben? Moeten we op onze knieën voor de Russen? De stelling van Sjaax is: beter warm op je knieën dan rechtop met stramme benen in de kou. Die renegaat van de politieke vrijheid zal toch niet de meerderheid van de mensen meekrijgen?

Laatst gewijzigd door Sjaax : 6 november 2009 om 12:46.
Oud 6 november 2009, 17:11   #28
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Is China onmachtig omdat het veel te veel volk heeft?

Ik kan me voorstellen dat je gevoelsmatig ergens voor of tegen bent. Misschien hou je gewoon van klein, van kleine tieten bvb. Maar in een discussie is het wel handig om deftige argumenten te gebruiken.
Ik ben blij dat U het voorbeeld China aanhaalt...

Dan kunnen we eenvoudig vaststellen dat Beeing tamelijk bruut optreedt bij interne onrust of zelfs maar het aanschijn van onrust(mogelijk is er geen andere weg!),en met exact 1 (één) stem naar de buitenwereld spreekt.....

Het is ook een manier natuurlijk

De andere reus,India,met zijn nog grotere verscheidenheid aan culturen is ook heel druk bezig met zichzelf,maar slaagt er wel in een tamelijk krachtig gezicht naar de buitenwereld te tonen...

Het is wel leerzaam dat op het grondgebied van China en India geen enkele "vreemde macht" ook maar iets te zeggen heeft ,er zijn zelfs geen "vreemde troepen" aanwezig op hun grondgebied,en de politici van Idia en China bezoeken Moskou of Washington als het HUN past,en niet omdat een of andere situatie hen van elders opgelegd wordt (kijk nu maar weer eens naar de GM/Opel miserie..)...

tja....de BESTAANDE EU heeft nog een lange weg te gaan,laat staan een verwaterde EU...

Laatst gewijzigd door kelt : 6 november 2009 om 17:13.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 17:15   #29
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Picture the future. We gaan even back to the future.

De energieprijzen zijn gigantisch opgelopen. We moeten keihard werken om de grondstoffen voor energie te kunnen betalen. De weinige voorraden in Europa die we hadden zijn uitgeput; Noordzeeolie is op, gas uit Nederland en Noorwegen stroomt niet meer.
Daarentegen zitten de Russen er warmpjes bij. Vooral dankzij de de nieuw ontgonnen voorraden die vroeger onder het poolijs lagen, maar dat inmiddels is gesmolten, hebben ze nog betaalbare energie genoeg.
De Russen hebben al enkele keren een voorstel tot fusie aan de Europeanen gedaan. Iedere keer weliswaar tegen slechtere voorwaarden, omdat de positie van Rusland sterker en die van Europa zwakker werd.
Een Europese partij onder leiding van Sjaax, een vroeger verguisde heuler met de vijand, krijgt steeds meer invloed. Moeten we onze vrijheid inleveren, waar onze voorvaderen zo hard voor gevochten hebben? Moeten we op onze knieën voor de Russen? De stelling van Sjaax is: beter warm op je knieën dan rechtop met stramme benen in de kou. Die renegaat van de politieke vrijheid zal toch niet de meerderheid van de mensen meekrijgen?

Dat zou ik durven vertalen als dat de EU tot de "Euraziatische Bond" toetreedt.....daar kan niemand iets tegen hebben....het is wel iets anders dan "Rusland in de EU"
Oud 6 november 2009, 17:22   #30
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Moldavië is een twijfelgeval. Oekraine en Wit-rusland lijken mij te nauw met Rusland verbonden (cultureel en historisch) om bij de EU te horen. Beter goede buren.
Je hebt helemaal gelijk.
Historisch gezien horen ze bij Rusland ,een klein deel van het westen van de Oekraine uitgezonderd.
Ze kunnen zich beter aansluiten bij de Russische Federatie
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 17:25   #31
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dat zou ik durven vertalen als dat de EU tot de "Euraziatische Bond" toetreedt.....daar kan niemand iets tegen hebben....het is wel iets anders dan "Rusland in de EU"
Europa en Rusland kunnen wel samen in de NAVO om gemeenschappelijke belangen in de wereld te verdedigen.
Een samenwerking tussen de EU en de RF is ook wenselijk.
Maar beslist niet samen in een Unie ,want dan wordt het onbestuurbaar.
Oud 6 november 2009, 17:26   #32
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Van mij mag alles en iedereen tot de EU toetreden. Zolang Vlaanderen er maar uit stapt.
De enige unie die Vlaanderen aangaat, is samen met Nederland
Oud 6 november 2009, 21:44   #33
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard oekraïne

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Moldavië is een twijfelgeval. Oekraine en Wit-rusland lijken mij te nauw met Rusland verbonden (cultureel en historisch) om bij de EU te horen. Beter goede buren.
Dat LIJKT zo. OK
de werkelijkheid is anders: véél oekraïners moeten niet hebben v.d. Russen, zeker weten !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 21:49   #34
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Brazilië

[quote=kelt;4426526]Ik ben blij dat U het voorbeeld China aanhaalt...

Dan kunnen we eenvoudig vaststellen dat Beeing tamelijk bruut optreedt bij interne onrust of zelfs maar het aanschijn van onrust(mogelijk is er geen andere weg!),en met exact 1 (één) stem naar de buitenwereld spreekt.....

De andere reus,India,met zijn nog grotere verscheidenheid aan culturen is ook heel druk bezig met zichzelf,maar slaagt er wel in een tamelijk krachtig gezicht naar de buitenwereld te tonen...
QUOTE]

Voor de Europeanen wordt Brazilië een even interessante reus.
Technologisch staan de Brazilianen eigenlijk verder dan de spleetoogjes en de Indiërs.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 22:06   #35
Sidharta
Minister

Standaard

[quote=Boduo;4427014]
Citaat:
Ik ben blij dat U het voorbeeld China aanhaalt...

QUOTE]

Voor de Europeanen wordt Brazilië een even interessante reus.
Technologisch staan de Brazilianen eigenlijk verder dan de spleetoogjes en de Indiërs.
Brazilie gaat de staalindustrie van Europa overnemen.
Binnen 10 jaar is het zover.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 23:16   #36
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Interessante gedachte. Ik kan me daar iets bij voorstellen, maar wat versta jij meer precies onder die "Euraziatische Bond"?
Oud 6 november 2009, 23:24   #37
De Pure Waarheid
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ja, Vlaanderen op zijn ééntje, tegen heel de E.U. ...Laat mij niet lachen.
De Pure Waarheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 23:33   #38
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Dat is nu ook het geval, alleen hebben we nu veel bevoedheden afgegeven.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2009, 08:33   #39
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Interessante gedachte. Ik kan me daar iets bij voorstellen, maar wat versta jij meer precies onder die "Euraziatische Bond"?
Denk aan een OVSE op steroiden..

Laatst gewijzigd door kelt : 7 november 2009 om 08:36.
Oud 8 november 2009, 01:54   #40
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

In principe vind ik dat zei mogen toetreden, wanneer zij aan de voorwaarden voldoen. Daarbij bestaat er geen twijfel over dat ze Europees zijn....

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be