Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 mei 2004, 22:22   #21
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kotsmos
Verdomd goeie thee hebben ze anders wél.
Dat klopt. Laat altijd een doosje van die mierzoete oplosthee uit Constantinopel meebrengen wanneer Griekse vrienden van me naar daar gaan.
Je bedoelt natuurlijk Istanbul.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2004, 22:46   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turk4Ever
Mijn Griekse vrienden hebben het steeds over Constinantinopel. Ik ook. Maar goed, de naam "Istanboel" is even Grieks als Constantinopel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2004, 22:56   #23
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Mijn Griekse vrienden hebben het steeds over Constinantinopel. Ik ook. Maar goed, de naam "Istanboel" is even Grieks als Constantinopel.
Ik vind het wel vreemd dat ze de stad nog steeds Constantinopel noemen. Natuurlijk is de stad door de Grieken opgericht. Mischien hebben de Grieken nog steeds de hoop dat Istanbul weer een Griekse stad wordt. Gaan jou vrienden vooral naar Istanbul om historische plaatsen te bezoeken of om het uitgaansleven?
Oud 1 mei 2004, 22:58   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind het wel vreemd dat ze de stad nog steeds Constantinopel noemen. Natuurlijk is de stad door de Grieken opgericht. Mischien hebben de Grieken nog steeds de hoop dat Istanbul weer een Griekse stad wordt. Gaan jou vrienden vooral naar Istanbul om historische plaatsen te bezoeken of om het uitgaansleven?
Ze gaan er om de Fanar te bezoeken alsook enkele familieleden die er nog wonen (ondanks de pesterijen van de Turken).
Oud 1 mei 2004, 23:00   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind het wel vreemd dat ze de stad nog steeds Constantinopel noemen.
Waarom?

Wij spreken toch ook nog over Duinkerke (en niet Dunkerque), en over Belle (en niet Bailleul), enzovoort.
Oud 1 mei 2004, 23:01   #26
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ze gaan er om de Fanar te bezoeken alsook enkele familieleden die er nog wonen (ondanks de pesterijen van de Turken).
Wat zijn de Fanar? Excuseer, ik weet ook niet alles over Turkije
Ik hoop dat de Grieken in Istanbul het beter zullen krijgen.
Oud 1 mei 2004, 23:08   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bent Turk, maar u weet niet wat de Fanarwijk in Constantinopel is? Als ik me niet vergis, spreken de Turken over "Fener". Dat was de wijk waar indertijd heel veel Grieken woonden, en waar nu nog steeds de Grieks-orthodoxe patriarch zijn ambtswoning en -kerk heeft.
Oud 1 mei 2004, 23:10   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Turken zetten tot op heden hun verdoken etnische zuivering verder. In alle stilte worden Grieken - die er al eeuwenlang wonen, nog voor de Turken er kwamen - verder gepest en het leven zuur gemaakt. Op die manier hopen de Turken dat de Grieken het er moe worden en vroeg of laat hun pakjes maken en naar Griekenland trekken (zoals al vele duizenden vanaf de jaren zestig hebben gedaan).
Oud 1 mei 2004, 23:16   #29
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
U bent Turk, maar u weet niet wat de Fanarwijk in Constantinopel is? Als ik me niet vergis, spreken de Turken over "Fener". Dat was de wijk waar indertijd heel veel Grieken woonden, en waar nu nog steeds de Grieks-orthodoxe patriarch zijn ambtswoning en -kerk heeft.
Oh, nu weet ik waar je het over hebt. Hebben jouw vrienden goede banden met de Patriarch? Ik zou graag Aya Sophia in ere hersteld zien worden. Ik heb het aan een aantal Turken voorgelegd en veel van hen verklaarden me helaas voor gek. Mischien moet ik ze beter onderwijzen.

Hier is de draad die ik op een Turks forum begonnen was:

http://forum.turksnl.net/viewtopic.php?t=9093
Oud 1 mei 2004, 23:17   #30
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

dubbelpost
Oud 1 mei 2004, 23:23   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou graag Aya Sophia in ere hersteld zien worden. Ik heb het aan een aantal Turken voorgelegd en veel van hen verklaarden me helaas voor gek.
Vraag je het aan de Grieken van Constantinopel dan zullen ze je ook voor gek verklaren. Niemand wil dat.
Oud 1 mei 2004, 23:34   #32
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik zou graag Aya Sophia in ere hersteld zien worden. Ik heb het aan een aantal Turken voorgelegd en veel van hen verklaarden me helaas voor gek.
Vraag je het aan de Grieken van Constantinopel dan zullen ze je ook voor gek verklaren. Niemand wil dat.
Maar waarom niet dan? Het gebouw is het belangrijkste gebouw voor de Grieks Orthodox Christenen.
Oud 2 mei 2004, 09:49   #33
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Citaat:

Ja? En waar mogen we een bron vinden waar uw bewering bevestigd wordt?
In Nederland waren er ook Griekse gastarbeiders gekomen. Die zijn bijna allemaal teruggekeerd naar Griekenland. Ik heb dit niet van een bron. Ik heb het ooit op school gehoord.
In dit land woont nog altijd een aanzienlijke Griekse gemeenschap (en die zullen hier ook blijven) net als Italianen, Spanjaarden en Portugezen. Er is na de toetreding van die landen geen enkele terugkeer geweest. Daar is ook geen reden voor.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2004, 09:54   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar waarom niet dan? Het gebouw is het belangrijkste gebouw voor de Grieks Orthodox Christenen.
Voor Grieks-Orthodoxe christenen is dat helemaal niet belangrijk: wat telt is het geloof, niet het gebouw. Spiritueel is de Athosberg met zijn talrijke orthodoxe kloosters veel belangrijker dan de voormalige hoofdkerk van het Byzantijnse Rijk.
Oud 2 mei 2004, 11:25   #35
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
Citaat:
In Nederland waren er ook Griekse gastarbeiders gekomen. Die zijn bijna allemaal teruggekeerd naar Griekenland. Ik heb dit niet van een bron. Ik heb het ooit op school gehoord.
In dit land woont nog altijd een aanzienlijke Griekse gemeenschap (en die zullen hier ook blijven) net als Italianen, Spanjaarden en Portugezen. Er is na de toetreding van die landen geen enkele terugkeer geweest. Daar is ook geen reden voor.
In Nederland waren er ook Italiaanse gastarbeiders. Die zijn ook nagenoeg allemaal vertrokken.
Oud 2 mei 2004, 11:59   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Nederland waren er ook Italiaanse gastarbeiders. Die zijn ook nagenoeg allemaal vertrokken.
Ook niet correct. In Nederlands-Limburg wonen er nog heel wat Italianen. Om dan nog te zwijgen over de vele Italianen in Vlaams-Limburg.
Oud 2 mei 2004, 12:24   #37
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ook niet correct. In Nederlands-Limburg wonen er nog heel wat Italianen. Om dan nog te zwijgen over de vele Italianen in Vlaams-Limburg.
Sorry Jan, maar dat klopt wel degelijk. Eind jaren vijftig, begin jaren zestig waren de eerste gastarbeiders in Nederland allemaal Zuid-Europeanen: Spanjaarden, Italianen, Grieken en Joegoslaven. In de jaren zeventig en tachtig zijn de meesten van die groepen teruggekeerd naar hun eigen land. Alleen de Turken en Marokkanen, die vanaf 1963/1964 naar Nederland kwamen, zijn voor het overgrote deel gebleven.

Overigens heeft die terugkeer niets te maken met de toetreding tot de EU. Italië hoorde al vanaf de oprichting bij de EG, de Spanjaarden en Grieken keerden al in de jaren zeventig terug terwijl Griekenland in 1981 en Spanje pas in 1986 lid werd van de EG. Ook de Joegoslaven zijn toen voor een groot deel teruggekeerd, hoewel er in de jaren negentig weer mensen deze kant opkwamen vanwege de oorlogen, die nu voor een groot deel wederom teruggekeerd zijn.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2004, 13:03   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
... en Grieken keerden al in de jaren zeventig terug terwijl Griekenland in 1981 en Spanje pas in 1986 lid werd van de EG. Ook de Joegoslaven zijn toen voor een groot deel teruggekeerd, hoewel er in de jaren negentig weer mensen deze kant opkwamen vanwege de oorlogen, die nu voor een groot deel wederom teruggekeerd zijn.
Hoe verklaar je dan, Dimitri, dat er in Nederland Grieks-orthodoxe parochies zijn (zelfs een klooster)? Als de Grieken toch naar hun moederland waren teruggekeerd, dan is het toch niet nodig dat de Griekse Kerk geestelijken in Nederland houdt. Het feit is dat er weldegelijk nog veel Grieken in Nederland wonen. In Sluis wonen er bijvoorbeeld. In Rotterdam en Utrecht (om maar die te noemen) zijn er Griekse parochies.
Oud 2 mei 2004, 13:06   #39
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
... en Grieken keerden al in de jaren zeventig terug terwijl Griekenland in 1981 en Spanje pas in 1986 lid werd van de EG. Ook de Joegoslaven zijn toen voor een groot deel teruggekeerd, hoewel er in de jaren negentig weer mensen deze kant opkwamen vanwege de oorlogen, die nu voor een groot deel wederom teruggekeerd zijn.
Hoe verklaar je dan, Dimitri, dat er in Nederland Grieks-orthodoxe parochies zijn (zelfs een klooster)? Als de Grieken toch naar hun moederland waren teruggekeerd, dan is het toch niet nodig dat de Griekse Kerk geestelijken in Nederland houdt. Het feit is dat er weldegelijk nog veel Grieken in Nederland wonen. In Sluis wonen er bijvoorbeeld. In Rotterdam en Utrecht (om maar die te noemen) zijn er Griekse parochies.
Dimitri zegt ook meeste en niet alle. Natuurlijk zijn er ook Grieken in Nederland achter gebleven.
Oud 2 mei 2004, 13:45   #40
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Elke geëmigreerde persoon keert graag terug naar zijn/haar geboorteland of ingeval van een nieuwe generatie, naar het land van herkomst. Het wegvallen van de grenzen, en de economische opgang, zal die drang nog meer aanwakkeren. En is dat niet hetgeen Vlaams-Blok wilt?
Ik zie geen enkele reden waarom een jonge hier geboren en in Gent woonachtige Turk vrijwillig naar het straatarme Anatolië van zijn ouders zou terugkeren, een streek trouwens waar er nauwelijks werk is, nauwelijks infrastructuur, nauwelijks nutsvoorzieningen.
Zoals ik zei is het de bedoeling om de economie in Turkije te stimuleren. Werk, nutsvoorzieningen en infrastructuur zullen dan wel verbeteren.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be