Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 november 2009, 14:59   #21
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Cottenjé Bekijk bericht
Laat ons in diezelfde logica ook dringend werk maken van een nationale kieskring.
Welke logica zegt ons met het concept "België" te blijven werken?
Oud 25 november 2009, 15:02   #22
Renesse
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het lijkt me zeer logisch dat de Belgen kiezen voor een Belgisch parlement, de Vlamingen voor een Vlaams en de Gentenaars (bv) voor een Gents (gemeentebestuur).

De taal of de woonplaats van de volksvertegenwoordigers lijkt me zo ondergeschikt aan de capaciteiten waarvoor men ze zou kiezen.
Uw logica hier zou te confronterend zijn voor de modale Vlaming of Waal en separatistische gevoelens aanwakkeren. Dat een West-Vlaming in Limburg kan opkomen neemt niemand aanstoot aan, maar als -en ik zeg maar wat- een Vlaams-Brabander zich laat verkiezen in Waals-Brabant, dan staat heel Wallonië in rep en roer en wordt die manu militari uit dat parlement verwijderd.
Oud 26 november 2009, 01:10   #23
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laat ons in diezelfde logica ook dringend werk maken van een nationale kieskring.
Dat is net hetgeen hij voorstelt: één nationale kieskring voor heel Vlaanderen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 26 november 2009 om 01:11.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2009, 08:21   #24
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
maar dan zonder alarmbelprocedures, pariteiten, beschermmaatregelen en een mogelijkheid tot een volledig Vlaamse meerderheid?

Vlaanderen is vragende partij hoor, maar we gaan zoals altijd botsen op een Franstalig "non". ze sterven daar nog liever dan in een Belgo-Flamand te leven.
Oud 26 november 2009, 11:52   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
maar dan zonder alarmbelprocedures, pariteiten, beschermmaatregelen en een mogelijkheid tot een volledig Vlaamse meerderheid?

Vlaanderen is vragende partij hoor, maar we gaan zoals altijd botsen op een Franstalig "non". ze sterven daar nog liever dan in een Belgo-Flamand te leven.
Die aanhangers van het unitaire België zijn dermate grote dromers, dat ze niet inzien dat hun plan voor een unitair geleid België met een enig en uniek parlement zonder enige alarmbellen e.d. NOOIT door de Franstalige politici zal verteerd worden. Het komt dus NOOIT meer weer (en om de repliek voor te zijn: ook bij "zeg nooit nooit" komt het er niet, heus niet!).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2009, 21:24   #26
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Welke logica zegt ons met het concept "België" te blijven werken?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht

Beter even aandachtig lezen. Ruben Cottonjé heeft het over een nationale kieskring en niet over een federale/Belgische kieskring.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2009, 22:04   #27
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Ik ben niet principieel tegen één grote Vlaamse kieskring, als er tegelijkertijd werk wordt gemaakt van de invoering van het BROV.

Zònder BROV kan ik zo'n nationale kieskring missen als kiespijn.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 08:52   #28
Renesse
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Beter even aandachtig lezen. Ruben Cottonjé heeft het over een nationale kieskring en niet over een federale/Belgische kieskring.
Geen tijd voor semantische spelletjes. Ruben Cottonjé is een belgicist, dus we weten wat hij daarmee bedoelt.
Oud 28 november 2009, 09:58   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik ben niet principieel tegen één grote Vlaamse kieskring, als er tegelijkertijd werk wordt gemaakt van de invoering van het BROV.

Zònder BROV kan ik zo'n nationale kieskring missen als kiespijn.
Het concept van een nationale kieskring is een piste die belgicisten bewandelen als een laatste strohalm om toch nog een zekere identitaire band te verzekeren.
Oud 28 november 2009, 10:53   #30
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het concept van een nationale kieskring is een piste die belgicisten bewandelen als een laatste strohalm om toch nog een zekere identitaire band te verzekeren.
Er is meer.

De nationale (federale ?) kieskring geeft de mogelijkheid dat de in Vlaanderen wonende franstaligen voor de kopstukken van de franstalige partijen kunnen stemmen. Een nationale kieskring schept ook de mogelijkheid om franstalige kiespropaganda te voeren in Vlaanderen. Elke zetel die zij uit Vlaanderen puren is een versterking van hun positie.

Laatst gewijzigd door Cyrano : 28 november 2009 om 10:54.
Cyrano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 10:59   #31
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat de discussie ging over 'één grote Vlaamse kieskring'.

Ik dacht dat ik in mijn bijdrage ook uitdrukkelijk had vermeld dat ik in principe niet tégen dergelijke Vlaamse kieskring ben, op voorwaarde dat het BROV wordt ingevoerd.

Oud 28 november 2009, 11:02   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat de discussie ging over 'één grote Vlaamse kieskring'.

Ik dacht dat ik in mijn bijdrage ook uitdrukkelijk had vermeld dat ik in principe niet tégen dergelijke Vlaamse kieskring ben, op voorwaarde dat het BROV wordt ingevoerd.
Ook een dergelijke kieskring kan mijn voorkeur niet wegdragen, omdat die het klankbord van de democratische toetsing veel te groot maakt. Het resultaat is dat plaatselijke kandidaten die het in een bepaalde streek wel goed doen, gewoon wegbeconcurreerd worden door figuren die mediatiek sterk naar voor worden geschoven. De democratische waarde daalt dus in grote mate.
Oud 28 november 2009, 11:27   #33
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook een dergelijke kieskring kan mijn voorkeur niet wegdragen, omdat die het klankbord van de democratische toetsing veel te groot maakt. Het resultaat is dat plaatselijke kandidaten die het in een bepaalde streek wel goed doen, gewoon wegbeconcurreerd worden door figuren die mediatiek sterk naar voor worden geschoven. De democratische waarde daalt dus in grote mate.
Vandaar mijn wens de noodzakelijke mogelijkheid tot correctie die het BROV kan zijn geïmplementeerd te zien.

Een tweede wenselijke correctie zou zijn het aantal te begeven zetels in het Vlaams Parlement (minstens) te verdubbelen.

Ook op het vlak van de media kan nog wel een en ander verbeterd worden, me dunkt.

Oud 28 november 2009, 14:49   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vandaar mijn wens de noodzakelijke mogelijkheid tot correctie die het BROV kan zijn geïmplementeerd te zien.

Een tweede wenselijke correctie zou zijn het aantal te begeven zetels in het Vlaams Parlement (minstens) te verdubbelen.

Ook op het vlak van de media kan nog wel een en ander verbeterd worden, me dunkt.
Het ene staat los van het andere. Parlementsverkiezingen zullen dan een soort mediaslag worden tussen figuren die het geluk hebben breed en uitvoering in de media aan bod te kunnen komen.

In Zwitserland bestaat er ook geen landelijke kieskring.
Oud 30 november 2009, 19:26   #35
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard Re: Eén grote Vlaamse kieskring ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
... een ééngemaakte Vlaamse kieskring voor de eerstvolgende regionale verkiezingen.
Ben ik vóór, zie ook onze discussie hierover bij:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=124725
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
....
Ik zie geen democratische legimitatie voor het feit dat UF met gemak een zetel krijgt in het vlaams parlement, de PVDA en SLP kansloos zijn, terwijl het aantal stemmen voor deze drie partijen bijna even groot is (tussen 42 en 48 duizend stemmen). De PVDA en de SLP worden benadeeld omdat hun kiezers geografisch verspreid zijn over geheel Vlaanderen.

Waarom zou één partij die 1,20% van de vlaamse stemmen krijgen, de 5% drempel mogen omzeilen, terwijl andere partijen dit niet kunnen?

Dat gaat tegen mijn gevoel van logica en gerechtigheid in.
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be