Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 december 2009, 12:30   #21
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Prostitutie is niet verboden, "aanzetten tot ontucht" wél. Definiëer d�*t maar eens!
Vroeger was het toch verboden, dacht ik, maar kom inderdaad, maar wat is ontucht he, wat voor mij ontucht is , is voor u misschien heel gewoon,

Doet mij dan spontaan denken aan die Amerikaanse toestanden, waar men dan bvb bij een heupwiegende Elvis spontaan aan duiveluitdrijvingen begint te denken... de blote tiet van Janet Jackson.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 13:03   #22
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Prostitutie gewoon legaliseren. Maar dan wel met controle, vergunning, op tijd een verplicht HIV-testje, belasting op inkomen, desnoods een vakbond, ... Het zal snel gedaan zijn met de mensenhandel in die business. Als er nu iets is waar de overheid best wel in tussen zou komen, dan is het dat wel.
Op zich ben ik voor legalisatie, maar prostitué(e)s zijn zelf niet altijd vragende partij. De redenen liggen voor de hand: anonimiteit, (zwart) geld, etc. Ik denk dat de "bovengrondse" legale prostitutie maar een kleine fractie zal uitmaken van het totaal. Dat is m.i. ook de reden waarom de overheid er niet aan begint.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 13:12   #23
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Ik zou het erg vinden want ik bezoek toch regelmatig (3x per jaar) de meisjes van plezier. Kies trouwens altijd voor het zwarte meisje dus je ziet ik niet zo racist zijn
Ik vind dat prostitué(e)bezoekers een belangenvereniging zouden moeten oprichten. Ook zij lopen risico's: besteling, ziektes, valse beloftes, afpersing, etc. Ook zij kampen vaak met een problematische achtergrond (psychische problemen), wat ten dele verklaart waarom sommigen een gevaar vormen voor de prostitué(e)s.

Tof dat je ervoor uitkomt trouwens.
Oud 1 december 2009, 13:31   #24
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik vind dat prostitué(e)bezoekers een belangenvereniging zouden moeten oprichten. Ook zij lopen risico's: besteling, ziektes, valse beloftes, afpersing, etc. Ook zij kampen vaak met een problematische achtergrond (psychische problemen), wat ten dele verklaart waarom sommigen een gevaar vormen voor de prostitué(e)s.

Tof dat je ervoor uitkomt trouwens.

http://www.youtube.com/watch?v=9-2dN...eature=related bedoel je dit soms met valse beloftes, ...
Oud 1 december 2009, 14:00   #25
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cisalpina Bekijk bericht
en wat moet er op uw cv staan dan als ge gaat solliciteren voor hoer? ziet ge de jobadvertenties al op jobat ofzo?

legaliseren lijkt me anders ook wel beter dan verbieden. prostitutie krijg je in geen miljoen jaar uitgeroeid gezien de grote vraag. lijkt me ook een goeie manier om een en het ander te kanaliseren.
Je eerste opmerking snijdt geen hout. De tweede wel. Voor mijn part kunnen ze nog via pooiers e.d. aan het juiste raampje raken, e.d., maar evenzeer bescherming genieten bij misbruik. En dus ja... waar je in je eerste paragraaf de draak steekt met legalisering, ga je in je tweede paragraaf inderdaad de juiste toer op. Zorgen dat er een legaal kader is of op z'n minst een en ander kanaliseren. Vraag mij niet hoe dat moet want daar zullen organisaties die dagdagelijks bezig zijn met steun in die sector waarschijnlijk een beter voorstel kunnen ophoesten dan ik dat zou kunnen. Ben er niet bepaald in thuis.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 14:21   #26
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Prostitutie is niet verboden, "aanzetten tot ontucht" wél. Definiëer d�*t maar eens!
Dat wil zeggen, denk ik, dat een hoer geen macro mag hebben.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 19:38   #27
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Vroeger was het toch verboden, dacht ik, maar kom inderdaad, maar wat is ontucht he, wat voor mij ontucht is , is voor u misschien heel gewoon,

Doet mij dan spontaan denken aan die Amerikaanse toestanden, waar men dan bvb bij een heupwiegende Elvis spontaan aan duiveluitdrijvingen begint te denken... de blote tiet van Janet Jackson.
prostitutie is wel degelijk verboden (volgens de letter van de wet dan). In een andere topic heb ik al het betreffende wetsartikel gepost. Vele wetten worden niet toegepast en dienen enkel om een stok achter de deur te hebben indien er iets misloopt.
Oud 1 december 2009, 22:32   #28
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Anderzijds, onafgezien van dat alles, hoe dacht je dat precies op te lossen? Deepeco's oplossing is zoals gewoonlijk eenvoudig: verbieden. Welnu, dat heeft men gedeeltelijk gedaan in Antwerpen een aantal jaren geleden. De legale prostitutie werd beperkt tot een drietal straten, waar er voordien in een hele wijk prostituees waren. In het Schipperskwartier heerste toen een vrij strenge sociale controle, waardoor de criminaliteit er relatief laag was. Na het verbod (dat er vooral is gekomen omdat het makkelijker was dan de Albanese maffia rechtstreeks aan te pakken) waren er plots veel minder prostituees. Zijn die dan allemaal gestopt? Natuurlijk niet, een deel is verhuisd naar Brussel, een groot deel is verhuisd naar anonieme appartementen verspreid over de stad. Ver verstoken van om het even welke sociale controle. Ik vraag mij af of die meisjes en vrouwen nu beter af zijn.
Dan zullen we ook maar kinderarbeid legaliseren. Want de bedrijven die kinderarbeid doen, zijn verhuisd naar de derdewereldlanden en we kunnen ons afvragen of de kinderen er ginder dan beter af zijn.

Citaat:
Ik geloof gerust dat de cijfers die je geeft kloppen. Vraag is of iemand effectief geholpen is met een verbod? Ga jij al die vrouwen werk bezorgen, Deepeco? Ga jij hen helpen bij het verwerken van hun verleden? Verwacht je dat zij 8 uur per dag hamburgers gaan bakken in de McDo aan 8 euro per uur, terwijl ze voordien 50 euro per kwartier vingen? Je treedt andermaal op in de rol van ongewilde kruistochter.
Ja, kijk, ik denk niet dat meer dan 70% van de werknemers bij McDonalds fysiek aangevallen worden, dat meer dan 60% wordt verkracht, dat meer dan twee derde lijdt aan posttraumatisch stressstoornis en dat de McDo werknemers 40 keer meer kans hebben om vroegtijdig te overlijden dan mensen die niet bij McDo hebben gewerkt...
Nu, dat wist je ook wel, dus ik vraag me af waarom je dat schrijft...

En ja, we moeten alles op alles zetten om die vrouwen een menswaardiger beroep te geven, en ook om hun trauma's te verwerken. Dat is onze plicht. Hoe doen we dat? Simpel: extra belastinggeld kunnen we daarvoor gebruiken. Als we kijken naar het geld dat prostitueebezoekers uitgeven, al dat geld kunnen ze ook afgeven zonder daarvoor seks te vragen, en met dat geld kunnen we die prostituees al wat helpen. We kunnen opvangtehuizen steunen, de staat kan extra geld geven voor psychologische bijstand,...

En als we het toch over McDonalds hebben: ook daar kunnen de arbeidsomstandigheden veel beter. Het is gewoon kwestie van wil, en van solidariteit en altruisme. We mogen niet lui zijn, maar moeten ons keihard inzetten voor de kwetsbaren in de samenleving. Strijden tegen de hoge lonen van managers van multinationals, bijvoorbeeld.
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 22:38   #29
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
prostitutie is wel degelijk verboden (volgens de letter van de wet dan). In een andere topic heb ik al het betreffende wetsartikel gepost. Vele wetten worden niet toegepast en dienen enkel om een stok achter de deur te hebben indien er iets misloopt.
Je doelt op dit bericht: http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=78 maar daar staat nergens in dat prostitutie an sich verboden is. Het gaat enerzijds over pooierschap, anderszijds over aanzetten tot ontucht op openbare plaatsen.
Oud 1 december 2009, 22:45   #30
Rapture
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Je doelt op dit bericht: http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=78 maar daar staat nergens in dat prostitutie an sich verboden is. Het gaat enerzijds over pooierschap, anderszijds over aanzetten tot ontucht op openbare plaatsen.
Vervang die "hij die een huis van prostitutie of ontucht uitbaat" door zij en dan vallen er al een heleboel prostituees onder die definities, met "hij" wordt niet bedoeld dat die wet enkel van toepassing is op het mannelijke geslacht.

En dan zwijg ik nog over artikel 380bis waar al de stoephoertjes onder vallen.

Laatst gewijzigd door Rapture : 1 december 2009 om 22:47.
Rapture is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 22:49   #31
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Vervang die "hij die een huis van prostitutie of ontucht uitbaat" door zij en dan vallen er al een heleboel prostituees onder die definities, met "hij" wordt niet bedoeld dat die wet enkel van toepassing is op het mannelijke geslacht.

En dan zwijg ik nog over artikel 380bis waar al de stoephoertjes onder vallen.
Even recapituleren. Jij beweert dat prostitutie verboden is. Ik zeg dat dat nergens in het door jou aangehaalde wetsartikel wordt gesteld. Prostitutie is meer dan alleen een kotteke in 't Schipperskwartier, hé. Nog los van de vraag of iemand die in zo'n kotteke zit het kotteke ook "uitbaat".
Oud 1 december 2009, 22:51   #32
Rapture
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Even recapituleren. Jij beweert dat prostitutie verboden is. Ik zeg dat dat nergens in het door jou aangehaalde wetsartikel wordt gesteld. Prostitutie is meer dan alleen een kotteke in 't Schipperskwartier, hé. Nog los van de vraag of iemand die in zo'n kotteke zit het kotteke ook "uitbaat".
Alè, letterlijk gezien misschien niet verboden maar in de praktijk wel. Noemt gij dan eens een vorm van prostitutie die niet strijdig is met 1 van deze wetten?

Laatst gewijzigd door Rapture : 1 december 2009 om 22:52.
Rapture is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 23:09   #33
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Nog iets om over na te denken: voor de mensen die naar prostituees gaan: kans is erg groot dat ze seks hebben met iemand die dat niet zo graag heeft, die al meerdere keren verkracht is geweest en die lijdt aan een PTSS. Kans is dus bijzonder groot dat er sprake is van uitbuiting. Het risico is dus ook veel te groot dat de klant meewerkt aan dat systeem van uibuiting. Ik denk dat er betere stategieen zijn om die prostituees te helpen. Bv. de prostituee geld geven zonder in ruil de seks; dan is er geen risico op seksuele uitbuiting en is de prostituee minstens even gelukkig. Simpel eigenlijk, hé? Ik denk dat de meeste mensen deze eenvoudige oplossing wel zien, maar dat ze er niet naar handelen omwille van hun hebzucht. Dat is egoïsme, omdat ze eigen triviale belangen laten primeren boven de essentiële belangen van anderen.
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 23:16   #34
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Alè, letterlijk gezien misschien niet verboden maar in de praktijk wel. Noemt gij dan eens een vorm van prostitutie die niet strijdig is met 1 van deze wetten?
Sekswerkers mogen strikt genomen geen klanten ronselen, maar ze kunnen natuurlijk wel subtiele signalen geven die voor geïnteresseerde klanten herkenbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan contactadvertenties waarin verwenbeurten worden beloofd zonder verwijzing naar betaling maar wel met de boodschap "meer info op nr. ****/***.***. Van dan af is het de klant die het initiatief neemt en stelt er zich geen probleem.

Het is er de wetgever om te doen geweest te vermijden dat mensen die daar niet van gediend zijn aanstoot zouden nemen aan gedrag dat verwijst naar prostitutie. M.a.w. de openbaarheid is het probleem, en zo wordt het ook expliciet gesteld. Alles wat zich afspeelt buiten die openbaarheid is legaal. Natuurlijk vormt dat een barrière voor prostitué en klant om elkaar te ontmoeten, maar het maakt prostitutie de facto niet onmogelijk. Als de wetgever werkelijk bedoeld had prostitutie te verbieden had ze dat expliciet zo kunnen stellen. Dat heeft ze niet gedaan. Ergo is prostitutie an sich niet strafbaar.
Oud 1 december 2009, 23:18   #35
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
Nog iets om over na te denken: voor de mensen die naar prostituees gaan: kans is erg groot dat ze seks hebben met iemand die dat niet zo graag heeft, die al meerdere keren verkracht is geweest en die lijdt aan een PTSS. Kans is dus bijzonder groot dat er sprake is van uitbuiting. Het risico is dus ook veel te groot dat de klant meewerkt aan dat systeem van uibuiting. Ik denk dat er betere stategieen zijn om die prostituees te helpen. Bv. de prostituee geld geven zonder in ruil de seks; dan is er geen risico op seksuele uitbuiting en is de prostituee minstens even gelukkig. Simpel eigenlijk, hé? Ik denk dat de meeste mensen deze eenvoudige oplossing wel zien, maar dat ze er niet naar handelen omwille van hun hebzucht. Dat is egoïsme, omdat ze eigen triviale belangen laten primeren boven de essentiële belangen van anderen.
Als jij prostitué(e)s geld wil geven zonder daarvoor seks te krijgen: werkelijk niemand houdt je tegen. Daar hoef je geen prostitué(e)bezoeker voor te zijn.
Oud 1 december 2009, 23:25   #36
Den Duisteren Duikboot

Standaard

En Deepeco: hou eens op met de klanten te culpabiliseren. Er zijn goede en slechte klanten. Van mij mogen de klootzakken er gerust uit, want die bezoedelen de hele sector.
Oud 2 december 2009, 08:52   #37
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Meestal worden die uitgebaat, ... al dan niet onder het mom van huurgeld of protectiegeld voor da kotteke.

Maar het is niet omdat ze daar in een vitrine zitten dat prostitutie niet verboden zou zijn, om het cru te stellen, ... in een vitrine zitten is niet verboden he, ...

Tenmiste zolang ge kleren aan hebt, weet ge dat ge zelf een paspop niet in haren puren in de vitrine moogt zetten...
Oud 2 december 2009, 09:58   #38
Abraxas
Lokaal Raadslid

Abraxas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zorgt legalisering ervoor dat hun klanten vriendelijker zijn? Duidelijk niet. In Nederland deed 60 procent van de prostituees aangifte van lichamelijke aanrandingen; 70procent meldde verbale dreigementen met lichamelijke aanranding en 40procent kreeg te maken met seksueel geweld. Wanneer je de getuigenissen leest en de gegevens onderzoekt, lijkt de legalisering eerder een geschenk voor de pooiers en klanten dan een moedige en pragmatische oplossing van een verlichte samenleving. De bedoeling van de legalisering was dan misschien wel nobel, maar het ziet er naar uit dat het niet werkt. De aanrandingen gaan door, net als de verkrachtingen, het stigma blijft bestaan — des te meer voor de prostituee dan voor de klant.
Het moet wel gezegd dat ze aangifte kunnen doen net omdat prostitutie gelegaliseerd is of toch veel vlugger geneigd zullen zijn tot aangifte.

Legalisatie bezorgt de overheid de mogelijkheid om de problemen in de sector aan te pakken. De prostituees kunnen geholpen worden om eruit te stappen als ze dat willen.
Abraxas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2009, 13:52   #39
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan zullen we ook maar kinderarbeid legaliseren. Want de bedrijven die kinderarbeid doen, zijn verhuisd naar de derdewereldlanden en we kunnen ons afvragen of de kinderen er ginder dan beter af zijn.
De Antwerpse situatie die ik beschreef is geen fictie, dat gebeurt nu op dit moment. Zou er iemand geholpen zijn met een algemeen verbod of zou jij gewoon beter slapen omdat je het niet hoeft te zien? De vergelijking met kinderarbeid gaat trouwens niet op: die is mogelijk doordat het eindproduct van die arbeid vrij eenvoudig en goedkoop de wereld kan rondreizen. Dat is bij de diensten van prostituees niet het geval. Met andere woorden, ongeacht hoe streng je je verbod maakt, het zal blijven bestaan. Alleen bestaat er in de huidige context nog enige controle en in jouw voorgestelde algemeen verbod geen enkele controle. Ik zou het als prostituee wel weten.

Citaat:
Ja, kijk, ik denk niet dat meer dan 70% van de werknemers bij McDonalds fysiek aangevallen worden, dat meer dan 60% wordt verkracht, dat meer dan twee derde lijdt aan posttraumatisch stressstoornis en dat de McDo werknemers 40 keer meer kans hebben om vroegtijdig te overlijden dan mensen die niet bij McDo hebben gewerkt...
Nu, dat wist je ook wel, dus ik vraag me af waarom je dat schrijft...
Naast de kwestie. De vraag is wat jij voorstelt dat die vrouwen dan gaan doen en of zij het daarmee eens zijn. Ik herinner me uit de pornodraad dat je dat eigenlijk niks interesseert. Het gaat je dan ook niet om het welzijn van die vrouwen, maar wel om de wereld in overeenstemming te brengen met je eigen idealistische fantasieën.

Citaat:
En ja, we moeten alles op alles zetten om die vrouwen een menswaardiger beroep te geven, en ook om hun trauma's te verwerken. Dat is onze plicht. Hoe doen we dat? Simpel: extra belastinggeld kunnen we daarvoor gebruiken. Als we kijken naar het geld dat prostitueebezoekers uitgeven, al dat geld kunnen ze ook afgeven zonder daarvoor seks te vragen, en met dat geld kunnen we die prostituees al wat helpen. We kunnen opvangtehuizen steunen, de staat kan extra geld geven voor psychologische bijstand,...
Maar natuurlijk, deepeco, jij vindt ook dat iedereen maar vrijwillig al zijn geld moet afstaan, behalve voor de meest basale zaken (waarover jij, en jij alleen, beslist wat die zijn). Het grappige (of tragische) van zulke ideeën is dat je dan een kapitaalsvlucht van jewelste krijgt en dat bedrijven wegtrekken om zich te vestigen op plaatsen met nog minder regels. Idem met je prostituees, hoor. Denk jij dat ze gaan staan aanschuiven voor je staatsaalmoes en een luisterend oor? Of zullen ze kiezen (of gedwongen worden) pakken geld te verdienen door afstotelijk werk? Ken je persoonlijk mensen die in de prostitutie gewerkt hebt, deepeco? Ik wel (en niet als klant). De zaken zitten toch iets ingewikkelder in elkaar dan jij het laat uitschijnen.

Citaat:
En als we het toch over McDonalds hebben: ook daar kunnen de arbeidsomstandigheden veel beter. Het is gewoon kwestie van wil, en van solidariteit en altruisme. We mogen niet lui zijn, maar moeten ons keihard inzetten voor de kwetsbaren in de samenleving. Strijden tegen de hoge lonen van managers van multinationals, bijvoorbeeld.
Hoe dacht je dat zo te doen? Hoge lonen verbieden? Zie mijn vorige alinea: kapitaalsvlucht, bedrijfsvlucht, meer ellende. Alleen zal die ellende voor jou minder zichtbaar zijn. Is dat dan de definitie van een betere wereld?
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2009, 14:56   #40
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onlangs artikel over prostitutie in De Standaard, van Tanya Gold.
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=BL2I5VAF

ik sta echt wel versteld van die cijfers
Pleit u hier voor het verbieden van prostitutie?

Indien dat het geval is gaan prostituees geen aangifte meer kunnen doen van aanranding of misbruiken. De daders zullen dan ook niet meer gepakt worden en het probleem verdwijnt uit de officiële statistieken. Virtueel zal het probleem dan niet meer bestaan. De werkelijkheid zal echter nog iets anders zijn aangezien daders nu niets meer te vrezen hebben.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 2 december 2009 om 14:58.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be