![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Minister-President
|
![]() Ik kom meer in 'chiquere middens' dan jij maar kan vermoeden. Maar men heeft enerzijds echte chique middens, waar de rijken meestal in casual kleding vertoeven en sommigen er zelfs als echte landlopers uitzien (wat ik dan weer overdreven in de andere richting vind) en anderzijds 'bekakte' middens van de nouveau riche die inderdaad elkaars waarde proberen te meten aan de hand van merkkledij en maatpakjes. In die tweede categorie wens ik absoluut niet te vertoeven, dat is zowat het type dat zondag zijn merken gaat showen op de dijk van Knokke of op Waregem Koerse. Dat men als bankvertegenwoordiger een kostuum draagt kan ik nog enigzins snappen, gezien de uitstraling dat het moet hebben, maar dat is dan puur werkgerelateerd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Minister-President
|
![]() Dat gelooft u toch zelf niet? Er gaat juist meer klassenverschil opduiken, het gaat het hem zitten in elk 'onnozel' detail. Zoals reeds gezegd, jongeren gaan zich toch willen onderscheiden, dat kan men niet uitroeien met een uniform op te leggen. Het zal dan van belang worden of men een polo'tje van Lacoste draagt of één van een wit product, of ondergoed van Bjorn Borg of van het huismerk van de Makro. Door heel die uniformisatie wordt het snobisme onder de leerlingen juist aangewakkerd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb heel mijn middelbare in uniform gedaan en heb daar nooit problemen mee gehad. Integendeel, ons gezin was niet bepaald welgesteld en dat voelden we minder door dezelfde kleding te dragen als alle leerlingen. Het verschil merkte ik zeker toen ik voortstudeerde aan de toenmalige "Katholieke Vlaamse Hogeschool voor Vrouwen" waar heel wat snobisme heerste en de "juiste" kleding ook betekende dat men bij de "juiste" kliekjes mocht horen. Overigens ben ik overtuigd dat uniform zeker wel bijdraagt tot meer discipline.
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo is 't. Laatst gewijzigd door Marie van de koster : 7 december 2009 om 21:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#26 |
Minister-President
|
![]() Leerlingen vinden altijd wel iets om zich van een andere groep of andere individuen te onderscheiden (desnoods een merk van horloge, GSM of een bepaald type oorbellen). In een niet-uniformschool kan dit via de 'reguliere' kledij, in een pakjesschool zal dit veel subtieler gebeuren, maar daarom niet minder duidelijk of hard. Een secundaire school klassenloos willen maken is even onrealistisch als absurd, verschillen zullen altijd bovendrijven of men dit nu wil of niet. Het lijkt me nog het meest gezond dat iedereen zich mag kleden hoe hij wil (uiteraard binnen bepaalde grenzen, geen t-shirts met beledigende slogans, geen te diepe decotés of geen spijkerbroeken waar de bilkaken bloot uitspringen), dan is er minder kans dat er een snobistische 'competitiedrang' ontstaat tot in het kleinste detail.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb op een school gezeten met uniformkleuren en ik heb daar nu eens totaal geen last van gehad se. Ze geven u gewoon nog wat regels extra waar ge kunt tegen rebelleren.
Da's op een bepaalde manier wel fijn eigenlijk: kunt ge het leerkrachtengespuis wat op hun zenuwen werken zonder effectief kwaad te doen. Ze hadden een punt trouwens: in het "echte leven" zijn er ook regels die nergens op slaan, en waar ge ook uw voeten aan kunt geven, mits het betalen van een kleine prijs. En ge leert verzet aantekenen tegen regels die zever zijn. Iéder jaar was er wel één of andere actie om ons tegen die uniformkleuren te verzetten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Vreemdeling
|
![]() Ze moesten daar op school toch al een uniform dragen. Waarom nog liggen zeveren over dat ze wel of niet een jeansbroek mogen dragen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#30 |
Gouverneur
|
![]() Een veralgemeende schooluniformplicht zou een goede maatregel zijn. Stijl, orde, discipline en vooral eens stevige knauw aan de modeindustrie die tieners en jongvolwassen de consumptiezucht met pollepels ingiet.
N-SA Koppensnellers Deel 1 Koppensnellers Deel 2 Koppensnellers Deel 3 Nation Autonoom Laatst gewijzigd door N-SA : 7 december 2009 om 23:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Maar het is wel zo dat snobisme als één van de vele schadelijke nevenproducten van het liberalisme niet door schooluniformplicht alleen zal teruggedrongen worden.
![]() |
![]() |
#32 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
geen overdrevenheden of kapottekledij (broeken metscheuren) !! Simpel , nietakkoord met regelement ?? Andere schoool !!
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Minister-President
|
![]() U wilt het blijkbaar niet snappen: ten eerste zal de modegeilheid van jongeren zich met zulke 'verplichting' verplaatsen naar ogenschijnlijk kleine details ; ten tweede bestaat er ook nog zoiets als het leven buiten de school en de modemerken zullen nog meer inspelen op de consumptiezucht van de tieners. De schaarse tijd dat ze toch hun uniformen over de haag kunnen gooien, zullen ze helemaal overcompenseren door gekke en 'gedurfde' kledij van dure merkjes. Dankzij de almacht van de kaloten in ons onderwijs !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Snobisme is eerder een symptoom van kleinburgerlijkheid en het willen ontsnappen aan 'eenheidsworst' dan van het liberalisme op zich. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nét omdat men niet meer zo kan uitpakken met kleding ( op kwaliteit en deltails na ) etaleert men dat op andere manieren. Maar zeg me eens... in het geval van geen uniform en dus vrije kleding .... weet je dat dan aan de hand van die kleding ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat noem ik het iedereen is gelijk en niemand is niet uniek indoctrinatie.
![]() |
![]() |
#40 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Hun goed recht in een prive school, nee ?
![]() |