Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 december 2009, 21:28   #21
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht

Je zal dan ook niet vaak in chiquere middens komen wss. Als je in de consultancy of banksector gaat werken is een kostuum + das de gewoonste zaak ter wereld. Ik snap ook niet hoe sommigen van zo'n prul een drama kunnen maken ...
Ik kom meer in 'chiquere middens' dan jij maar kan vermoeden. Maar men heeft enerzijds echte chique middens, waar de rijken meestal in casual kleding vertoeven en sommigen er zelfs als echte landlopers uitzien (wat ik dan weer overdreven in de andere richting vind) en anderzijds 'bekakte' middens van de nouveau riche die inderdaad elkaars waarde proberen te meten aan de hand van merkkledij en maatpakjes. In die tweede categorie wens ik absoluut niet te vertoeven, dat is zowat het type dat zondag zijn merken gaat showen op de dijk van Knokke of op Waregem Koerse. Dat men als bankvertegenwoordiger een kostuum draagt kan ik nog enigzins snappen, gezien de uitstraling dat het moet hebben, maar dat is dan puur werkgerelateerd.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 21:31   #22
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bentje Bekijk bericht
Een schooluniform heeft ook een nut, je krijgt minder verschil tussen "klassen"
Rijk of arm, je draagt allemaal een sober eenkleurig uniform
Dat gelooft u toch zelf niet? Er gaat juist meer klassenverschil opduiken, het gaat het hem zitten in elk 'onnozel' detail. Zoals reeds gezegd, jongeren gaan zich toch willen onderscheiden, dat kan men niet uitroeien met een uniform op te leggen. Het zal dan van belang worden of men een polo'tje van Lacoste draagt of één van een wit product, of ondergoed van Bjorn Borg of van het huismerk van de Makro. Door heel die uniformisatie wordt het snobisme onder de leerlingen juist aangewakkerd.
Oud 7 december 2009, 21:42   #23
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Daar gaat het hier zelfs niet over ! Het draait hem erom of een school het recht heeft te bepalen wat leerlingen al dan niet dragen en of dit enig effect kan hebben in de opvoeding van die kinderen. Ik snap niet waarom kleding zo'n effect kan hebben op respect en discipline. Zoals het gezever dat ze op den univ vertellen dat je een kostuum moet dragen om examens af te leggen, omdat dat een betere indruk zou maken op de proffen. Ik kan u zeggen, ik heb nooit een kostuum of das gedragen om examens af te leggen en heb altijd minstens grote onderscheiding behaald ! Een normale prof / leraar let er immers op, op wat je kent/kunt en niet op vestimentaire onbenulligheden. Buiten dat: als ik de laatste vijf jaar drie keer een das heb gedragen (nooit een volledig kostuum !) zal het veel zijn geweest. Ik heb enerzijds geen speciale kleding nodig om respect af te dwingen en anderzijds beschouw ik me respectvol en gedisciplineerd naar anderen toe, ook zonder apepakje.
Het zou maar erg zijn als uw kleding een rol speelde in het behalen van die grote onderscheiding. Of wou u dat maar even 'bescheiden' laten weten.
Ik heb heel mijn middelbare in uniform gedaan en heb daar nooit problemen mee gehad. Integendeel, ons gezin was niet bepaald welgesteld en dat voelden we minder door dezelfde kleding te dragen als alle leerlingen. Het verschil merkte ik zeker toen ik voortstudeerde aan de toenmalige "Katholieke Vlaamse Hogeschool voor Vrouwen" waar heel wat snobisme heerste en de "juiste" kleding ook betekende dat men bij de "juiste" kliekjes mocht horen.
Overigens ben ik overtuigd dat uniform zeker wel bijdraagt tot meer discipline.
Oud 7 december 2009, 21:44   #24
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat gelooft u toch zelf niet? Er gaat juist meer klassenverschil opduiken, het gaat het hem zitten in elk 'onnozel' detail. Zoals reeds gezegd, jongeren gaan zich toch willen onderscheiden, dat kan men niet uitroeien met een uniform op te leggen. Het zal dan van belang worden of men een polo'tje van Lacoste draagt of één van een wit product, of ondergoed van Bjorn Borg of van het huismerk van de Makro. Door heel die uniformisatie wordt het snobisme onder de leerlingen juist aangewakkerd.
Als men echt uniform weer invoert, dan komt daar geen merkkledij aan te pas. Er bestaan uniformwinkels waar de juiste rokken, lange broeken, bloezen en hemden verkocht worden. Daar staan geen merken op.

Laatst gewijzigd door Marie van de koster : 7 december 2009 om 21:45.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 21:46   #25
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Het staat u vrij de school te kiezen, ... mocht ik kinderen hebben ze vlogen in het strengste college dat ik maar kon vinden (en ik me kon permiteren. ) hoe strenger en harder hoe beter.

Een uniform is geen slecht idee, omdat het iedereen op hetzelfde niveau / klasse zet. Geen onderscheid met merken, ook geen technologische gadgets toestaan zou prima zijn, telefoons, ipods, mp3 spellerers etc... allemaal verboten. terug naar de essentie.

Wat betreft het een beetje proper opgekleed naar examens komen, kijk dat is een vorm van respect van u naar de prof uit. Zo iets van , ik weet dat ik hier vandaag iets belangrijks kom doen, en ik gedraag me daar ook naar, het wil meer dat zeggen, in mijn oppinie althans.
Soms ben ik het met Herr Flick eens ... en dat vind ik zelf beangstigend ...
Oud 7 december 2009, 22:06   #26
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Als men echt uniform weer invoert, dan komt daar geen merkkledij aan te pas. Er bestaan uniformwinkels waar de juiste rokken, lange broeken, bloezen en hemden verkocht worden. Daar staan geen merken op.
Leerlingen vinden altijd wel iets om zich van een andere groep of andere individuen te onderscheiden (desnoods een merk van horloge, GSM of een bepaald type oorbellen). In een niet-uniformschool kan dit via de 'reguliere' kledij, in een pakjesschool zal dit veel subtieler gebeuren, maar daarom niet minder duidelijk of hard. Een secundaire school klassenloos willen maken is even onrealistisch als absurd, verschillen zullen altijd bovendrijven of men dit nu wil of niet. Het lijkt me nog het meest gezond dat iedereen zich mag kleden hoe hij wil (uiteraard binnen bepaalde grenzen, geen t-shirts met beledigende slogans, geen te diepe decotés of geen spijkerbroeken waar de bilkaken bloot uitspringen), dan is er minder kans dat er een snobistische 'competitiedrang' ontstaat tot in het kleinste detail.
Oud 7 december 2009, 22:52   #27
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Ik heb op een school gezeten met uniformkleuren en ik heb daar nu eens totaal geen last van gehad se. Ze geven u gewoon nog wat regels extra waar ge kunt tegen rebelleren.
Da's op een bepaalde manier wel fijn eigenlijk: kunt ge het leerkrachtengespuis wat op hun zenuwen werken zonder effectief kwaad te doen.
Ze hadden een punt trouwens: in het "echte leven" zijn er ook regels die nergens op slaan, en waar ge ook uw voeten aan kunt geven, mits het betalen van een kleine prijs. En ge leert verzet aantekenen tegen regels die zever zijn. Iéder jaar was er wel één of andere actie om ons tegen die uniformkleuren te verzetten.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 22:53   #28
nutz
Vreemdeling

nutz's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar nutz
Standaard

Ze moesten daar op school toch al een uniform dragen. Waarom nog liggen zeveren over dat ze wel of niet een jeansbroek mogen dragen?
nutz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 22:54   #29
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
En zo kweekt men dus een autoritaire, geweldadige samenleving.
zo creert men loonslaven
Oud 7 december 2009, 23:35   #30
N-SA
Gouverneur

N-SA's schermafbeelding

Standaard

Een veralgemeende schooluniformplicht zou een goede maatregel zijn. Stijl, orde, discipline en vooral eens stevige knauw aan de modeindustrie die tieners en jongvolwassen de consumptiezucht met pollepels ingiet.

Laatst gewijzigd door N-SA : 7 december 2009 om 23:35.
N-SA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 23:39   #31
N-SA
Gouverneur

N-SA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet als men het uniform door de school zelf ter beschikking stelt, allen van hetzelfde merk en uitzicht.

Maar het is wel zo dat snobisme als één van de vele schadelijke nevenproducten van het liberalisme niet door schooluniformplicht alleen zal teruggedrongen worden.
N-SA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 23:49   #32
hamer
Banneling

Standaard

Citaat:
Een mooi zwart uniform voor onze kinderen, versierd met doodskoppen... Ordnung must sein !!
hamer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 00:10   #33
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leerlingen vinden altijd wel iets om zich van een andere groep of andere individuen te onderscheiden (desnoods een merk van horloge, GSM of een bepaald type oorbellen).
Iedereeenuniverseel , zelfde merk & type GSM , zelfde boekentas , enz ....

Citaat:
Het lijkt me nog het meest gezond dat iedereen zich mag kleden hoe hij wil (uiteraard binnen bepaalde grenzen, geen t-shirts met beledigende slogans, geen te diepe decotés of geen spijkerbroeken waar de bilkaken bloot uitspringen),
Destijds school ,wijhadden vrijheid , echter ....
geen overdrevenheden of kapottekledij (broeken metscheuren) !!

Simpel , nietakkoord met regelement ?? Andere schoool !!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 00:27   #34
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kom meer in 'chiquere middens' dan jij maar kan vermoeden. Maar men heeft enerzijds echte chique middens, waar de rijken meestal in casual kleding vertoeven en sommigen er zelfs als echte landlopers uitzien (wat ik dan weer overdreven in de andere richting vind) en anderzijds 'bekakte' middens van de nouveau riche die inderdaad elkaars waarde proberen te meten aan de hand van merkkledij en maatpakjes. In die tweede categorie wens ik absoluut niet te vertoeven, dat is zowat het type dat zondag zijn merken gaat showen op de dijk van Knokke of op Waregem Koerse. Dat men als bankvertegenwoordiger een kostuum draagt kan ik nog enigzins snappen, gezien de uitstraling dat het moet hebben, maar dat is dan puur werkgerelateerd.
95% van de kostuum- en dassendragers doen dat owv hun werk ...
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 01:49   #35
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-SA Bekijk bericht
Een veralgemeende schooluniformplicht zou een goede maatregel zijn. Stijl, orde, discipline en vooral eens stevige knauw aan de modeindustrie die tieners en jongvolwassen de consumptiezucht met pollepels ingiet.
U wilt het blijkbaar niet snappen: ten eerste zal de modegeilheid van jongeren zich met zulke 'verplichting' verplaatsen naar ogenschijnlijk kleine details ; ten tweede bestaat er ook nog zoiets als het leven buiten de school en de modemerken zullen nog meer inspelen op de consumptiezucht van de tieners. De schaarse tijd dat ze toch hun uniformen over de haag kunnen gooien, zullen ze helemaal overcompenseren door gekke en 'gedurfde' kledij van dure merkjes. Dankzij de almacht van de kaloten in ons onderwijs !
Oud 8 december 2009, 01:56   #36
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-SA Bekijk bericht
Niet als men het uniform door de school zelf ter beschikking stelt, allen van hetzelfde merk en uitzicht.
Maar het is wel zo dat snobisme als één van de vele schadelijke nevenproducten van het liberalisme niet door schooluniformplicht alleen zal teruggedrongen worden.
En dat tegen een dikke betaling. Ik ken (katholieke) scholen die flink geld verdienen aan heel dat schooluniformengedoe, het is zeer lucratief je leerlingen het te verplichten en dan de monopoliepositie hebben in het verspreiden ervan. Dat is inderdaad geen liberalisme, eerder een soort van stalinistisch communisme. Reken maar uit: duizend leerlingen verplichten minstens een outfit van 100 of 150 euro te moeten kopen, dat is een goede winst dat die school daarvan over houdt. En als je dan denkt dat die kinderen nog in de groei zijn en dus minstens eenmaal per jaar een grotere outfit nodig hebben, dan levert dit goed op. Is dat dan democratisch en ethisch verantwoord? Ik ken ouders die hun kinderen juist niet naar een katholieke school kunnen sturen, juist omdat ze zoveel extra's aanrekenen.

Snobisme is eerder een symptoom van kleinburgerlijkheid en het willen ontsnappen aan 'eenheidsworst' dan van het liberalisme op zich.
Oud 8 december 2009, 02:30   #37
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dát fabeltje heb ik aan de lijve zelf moge ondervinden toen ik nog op 't college zat.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 02:33   #38
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb ook niet gezegd dat je klassenverschil daarmee wegwerkt, ik zeg gewoon dat dit een van de functies van een schooluniform is.
Al wist ik, in de tijd dat ik school liep, niet wie een groot huis had of in een appartementje woonde.
Maar je kon wel merken aan het verschil van kledij wie het thuis wat beter had of wie niet.
Euhmzz... wij wisten dat verdomme goed
Nét omdat men niet meer zo kan uitpakken met kleding ( op kwaliteit en deltails na ) etaleert men dat op andere manieren.

Maar zeg me eens... in het geval van geen uniform en dus vrije kleding .... weet je dat dan aan de hand van die kleding ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 07:22   #39
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat noem ik het iedereen is gelijk en niemand is niet uniek indoctrinatie.
Oud 8 december 2009, 07:30   #40
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien heeft deze school heimwee naar de jaren vijftig:

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...07_melle_jeans

Ik vraag me steeds af waarom kleding toch zo'n grote rol speelt in een maatschappelijke en verantwoorde vorming die een school hoort te geven. Laat iedereen toch dragen waar hij/zij zin in heeft, zolang dit niet aanstootgevend is ! Ik ben er niet van overtuigd dat men door deze maatregel effectief meer uniformiteit en dergelijk creëert, wel integendeel.
Dat is een prive school dat haar produkt aanpast aan de wensen van haar klanten, meer niet. Blijkbaar vonden de ouders dat een goed idee, is dat een school waar ouders met die ideeen hun kinderen willen naartoe sturen.

Citaat:
Ik hoor mensen overigens zeggen die zelf op een uniformpjes-kalotenschool hebben gezeten, dat ze juist meer aandacht aan kleine details in de kleding gingen besteden, ondanks die zogenaamde uniformiteit. Zelfs een soort rits of een bepaald merk van kousen gaat dan in de aandacht komen om zich toch maar te onderscheiden.
Dat is waarschijnlijk de stiekeme wens van de ouders: mijn kinderen zijn "beter" en worden "beter" opgevoed en ze zullen elkaar wel herkennen als ze later in de ons kent ons klub zitten.

Hun goed recht in een prive school, nee ?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be