Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Bekijk resultaten enquête: Hoe taxeert gij de eventuele groei van de NVA in verband met de positie van het VB ?
is altijd positief 19 38,00%
is positief als er ook een groei van het VB is 16 32,00%
is positief als er verlies van het VB is 12 24,00%
is altijd negatief 2 4,00%
is negatief als er ook een groei van het VB is 1 2,00%
is negatief als er verlies voor het VB is 0 0%
Aantal stemmers: 50. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 december 2009, 16:11   #21
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe taxeert gij de eventuele groei van de NVA in verband met de positie van het VB ?
Ik versta de vraag niet goed. Is er een verband tussen de "eventuele groei" van de N-VA en de positie van het VB?

En taxeren?

Hier staat dus eigenlijk: hoe schat gij de eventuele groei van de N-VA in verband met de positie van het VB???

Echt, ik versta de vraag niet... Wat doet de positie van het VB ertoe?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 22 december 2009 om 16:12.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 01:16   #22
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Ge denkt toch niet dat de NVA het cordon (waar ze nu zo ijverig aan meewerken en het volgens Bourgois nog willen uitbreiden) gaat opblazen om Vlaanderen zijn onafhankelijkheid te laten opnemen?
Die 50% zou hun enkel de macht geven om die postjes te nemen die ze graag willen...en de tjeven/sossen zouden hun die postjes geven om maar te kunnen mee smullen...maar onafhankelijkheid?...waarom?
Om welke reden zouden ze in dat geval niet plat op de buik gaan voor een paar postjes?

Ze regeren nog liever met de PVDA....
optie 2, 4 of 5 dus
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 01:24   #23
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ik versta de vraag niet goed. Is er een verband tussen de "eventuele groei" van de N-VA en de positie van het VB?

En taxeren?

Hier staat dus eigenlijk: hoe schat gij de eventuele groei van de N-VA in verband met de positie van het VB???

Echt, ik versta de vraag niet... Wat doet de positie van het VB ertoe?
kijk, ge kunt een verkiezingsuitslag positief of negatief vinden, ge zoudt bvb de groei van de NVA positief kunnen waarderen als dat niet ten koste zou gaan van het VB, (of juist wél) en viceversa...

(als die positie van het VB er voor u helemaal niet toe doet, bestaat optie 1 en 4)

Laatst gewijzigd door jogo : 23 december 2009 om 01:24.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 10:07   #24
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Veel mensen schijnen nog steeds te denken dat een "splitsing" van België als gevolg zou hebben dat er van de franssprekenden aan onze grens en in ons land
(in vlaanderen wonen nu eenmaal franstaligen) verstrekkende gevolgen zal hebben en dat de invloed van "franskiljons" zal verdwijnen.

dit is niet zo en wel om talrijke redenen zoals :
1) - het blijven onze buren, de stad Brussel ie. de instellingen die daar kantoor houden blijft een uiterst belangrijke werkgever.
2) - het blijft ons grootste afzetgebied
3) - het blijft de voor de hand liggende "open ruimte" voor onze dichtbevolkte steden en industriëen (de vlaamse bedrijventerreinen zijn overvol...)
4) - het blijft een goede "kweekvijver" voor gespecializeerde eerder goedkope arbeidskrachten
5) - er zijn nog altijd kapitalen te halen om in Vlaanderen te investeren.
.
Niet helemaal akkoord!
1) Als het zo verdergaat met Brussel met 50% werklozen bij allochtonen en uitbreiding van 'molenbeek' samen met het wegtrekken van de Vlaamse administratie, zal Brussel veel verliezen.
Een internationale omgeving met vlaamse viertaligen bv in antwerpen zal door velen verkozen worden.
2) W blijft een groot afzetgebied evenals al onze omringende landen. Onze uitvoer van auto's en andere producten wordt niet geremd door staatsgrenzen.
3) We vinden moeilijk voldoende personeel. Ik zie niet het nut in om nog meer fabrieken te bouwen als er geen mensen zijn om die draaiende te houden.
4) mooie toekomstdroom. Intussen zijn de scholen van Franstalig België van bedenkelijk niveau en is de werkloosheid er zeer hoog.
5) De wereld is een dorp en voor kapitaal is er geen grens. Kapitaal komt als er goede voorwaarden zijn: goed opgeleid personeel dat wil werken, sociale vrede enz

In een onafhankelijk Vlaanderen krijgen onze 'franskiljons' geen lintjes en geen ruggesteun meer van vorst en regime
Oud 25 december 2009, 19:11   #25
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Met een foutmarge van 3,4%.
U dient dit wel te vermelden.
Nee jong, 3,6%

Het VB kan dus 3,6 % groter zijn.
De N-VA kan dus 3,6 % groter zijn.
Oud 25 december 2009, 22:07   #26
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Nee jong, 3,6%

Het VB kan dus 3,6 % groter zijn.
De N-VA kan dus 3,6 % groter zijn.
Het N.VA heeft de beste kaarten.
Maar Olijke Bart moet zich echter wel gaan herpakken.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2009, 22:41   #27
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik sta positief tegenover de groei van partijleden in het algemeen - de luimen van de kiezers boeien me minder. Partijleden gaan in ieder geval eventjes nadenken en komen dikwijls nogal vlug tot de vaststelling dat de officiële partijlijn iets helemaal anders is dan hun eigen mening.

We staan allemaal nogal stevig op de grond van moeder Aarde : dat we dit stukje een benaming geven en dat dit voor de bewoner van dit gebied een bepaalde
set van wetten geldt is in wezen een tijdelijke zaak.

Veel mensen schijnen nog steeds te denken dat een "splitsing" van België als gevolg zou hebben dat er van de franssprekenden aan onze grens en in ons land
(in vlaanderen wonen nu eenmaal franstaligen) verstrekkende gevolgen zal hebben en dat de invloed van "franskiljons" zal verdwijnen.

dit is niet zo en wel om talrijke redenen zoals :
- het blijven onze buren, de stad Brussel ie. de instellingen die daar kantoor houden blijft een uiterst belangrijke werkgever.
- het blijft ons grootste afzetgebied
- het blijft de voor de hand liggende "open ruimte" voor onze dichtbevolkte steden en industriëen (de vlaamse bedrijventerreinen zijn overvol...)
- het blijft een goede "kweekvijver" voor gespecializeerde eerder goedkope arbeidskrachten
- er zijn nog altijd kapitalen te halen om in Vlaanderen te investeren.

----

In een opiniestuk in "De Standaard" heeft Bert Anciaux het over "tunnelvisie" van vele brusselse politici : dat is niet alleen zo in Vlaanderen, België, Wallonië maar ok in de europese landen die ons omringen. Misschien zal het in werking treden van "Lissabon" hier iets aan verhelpen : de toenemende invloed van het EP en de uitvoerende gremia van de EU zullen ons misschien meer bewust maken van de noodzaak tot samenwerking niet alleen binnenlands Belgisch, maar ook in Beneluxverband en met de omringende landen.

Overal zijn er diverse meningen over hoe we de problemen van deze tijd moeten oplossen : dat zijn geen exclusieve "vlaamse" of "waalse" oplossingen -
er zijn bovendien schotse, catalaanse, beierse en mecklenburgse visies over diverse problemen. De opgave is de beste wijze te vinden om tot beslissingen te komen op een coherente democratische wijze.

Kreten als "Vlaanderen Onafhankelijk" en "Eigen volk eerst" helpen hier niet wezenlijk.
Ik weet niet of U de laatste tijd gezien hebt hoeveel kantoren en hoofdzetels uit Brussel wegtrekken om zich in de Vlaamse rand en Vlaanderen te vestigen...

U weet toch ook waar het hoofdkwartier van Dexia komt: weg uit Brussel naar Gent?
Zo zullen er komende jaren nog meer volgen. Het is een feit dat bedrijven en banken de Francofonen spuugzat zijn! (Komt uit de mond van Fons Verplaetse tijdens een spreekbeurt.)

En dat zal wellicht de reden zijn, waarom de Franstaligen grond willen annexeren aan Brussel.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2010, 15:23   #28
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Ik weet niet of U de laatste tijd gezien hebt hoeveel kantoren en hoofdzetels uit Brussel wegtrekken om zich in de Vlaamse rand en Vlaanderen te vestigen...

U weet toch ook waar het hoofdkwartier van Dexia komt: weg uit Brussel naar Gent?
Zo zullen er komende jaren nog meer volgen. Het is een feit dat bedrijven en banken de Francofonen spuugzat zijn! (Komt uit de mond van Fons Verplaetse tijdens een spreekbeurt.)

En dat zal wellicht de reden zijn, waarom de Franstaligen grond willen annexeren aan Brussel.
tot in Gent ? In een normaal land verlegt men geen deelstaat provincie- of gemeentegrenzen zonder minstens onderhandelingen tussen de getroffen entiteiten eventueel aangevuld met een referendum.

De Baarle-Werkgroep heeft overigens een lezenswaard voorstel ivm het Brusselse gewest inclusief het loskoppelen van gewestgrenzen met taalgrenzen. Zowel in Wallonië als in V laanderen zou er best wat aan "taalbegeleiding voor anderstalige (belgen)" mogen zijn.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2010, 15:24   #29
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Onder de schijnwerpers van de huidige "Libre" peiling is het wel effe leuk om deze draad nog eens voor het voetlicht te brengen...

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2010, 15:41   #30
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
tot in Gent ? In een normaal land verlegt men geen deelstaat provincie- of gemeentegrenzen zonder minstens onderhandelingen tussen de getroffen entiteiten eventueel aangevuld met een referendum.

De Baarle-Werkgroep heeft overigens een lezenswaard voorstel ivm het Brusselse gewest inclusief het loskoppelen van gewestgrenzen met taalgrenzen. Zowel in Wallonië als in V laanderen zou er best wat aan "taalbegeleiding voor anderstalige (belgen)" mogen zijn.
Ik denk als er één staat in de wereld is die inwijkelingen begeleid in het leren van de taal, en een opleiding is het Vlaanderen.
Ik wacht nog altijd op een voorbeeld uit het buitenland waar ze het beter doen.
In de meeste gevallen: geen economische meerwaarde= terug naar afzending.

Laatst gewijzigd door giserke : 29 maart 2010 om 15:41.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2010, 16:14   #31
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk als er één staat in de wereld is die inwijkelingen begeleid in het leren van de taal, en een opleiding is het Vlaanderen.
Ik wacht nog altijd op een voorbeeld uit het buitenland waar ze het beter doen.
Nederland.
Oud 29 maart 2010, 16:34   #32
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
positief of negatief ?
Volgens mij heeft die geen enkel effect, positief of negatief.

I.e. NVA bereikt niks met die stemmen. VB bereikt ook niks. Enkel wanneer er samengewerkt wordt tussen VB / NVA en (als ze nog van belang zijn na de volgende verkiezingen) LDD kan er effectief iets gerealiseerd worden.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2010, 16:41   #33
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Uiteraard nummer 1 !!!

Zelfs het VB wordt in mijn ogen leuker als de NVA groter is. (invloed he)
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 29 maart 2010 om 16:41.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2010, 16:43   #34
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

optie 2: ik ben een Vlaams Belanger maar toch liever een winnende N-VA dan Open VLD of SP.a. Trouwens, hoe kleiner de ruimte voor de traditionelen, hoe beter. Hoop ik dan maar.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2010, 16:50   #35
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat natuurlijk de enige correcte houding is. Bij mijn weten zijn politici verkozen om de belangen van hun kiezers te verdedigen. Niet om de belangen van vreemde gelukszoekers te dienen.

In die zin vind ik het vooral onbegrijpelijk dat partijen als CD&V / VLD zo mee doen aan die massa-immigratie. Ik vermoed immers (in NL is het onderzocht - waarom zou het bij ons anders zijn) dat zijn geen extra stem halen uit de toevlucht van migranten. In NL stemmen die PVDA (voornamelijk) of D66 en is het een extreem kleine groep (<5%) die op VVD of CDA stemt. Waarom zou het hier anders zijn?

Ik vind het perfide en wat mij betreft volksverraad hoe 'links' de poorten openzet voor de massa moslim immigratie, maar ik begrijp nog enigszins waarom ze het doen. Zonder migranten stelde deze partijen helemaal niks meer voor in het politieke landschap. Maar partijen als CD&V of VLD? Ik kan dan enkel bedenken dat zij enkel op extreem korte termijn redeneren. Ze beseffen niet dat ze hun eigen graf mee aan het graven zijn.
Oud 29 maart 2010, 16:55   #36
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Ik vind het perfide en wat mij betreft volksverraad hoe 'links' de poorten openzet voor de massa moslim immigratie, maar ik begrijp nog enigszins waarom ze het doen. Zonder migranten stelde deze partijen helemaal niks meer voor in het politieke landschap.
Of juist wel.Ik herinner mij een Bos in Nederland die prompt de PvdA tot volksheld bracht met zijn realistischere kijk op migratie.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2010, 19:16   #37
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onder de schijnwerpers van de huidige "Libre" peiling is het wel effe leuk om deze draad nog eens voor het voetlicht te brengen...
35% separatisten En dan moeten ze nog met BHV beginnen. Dus het kan alleen nog maar vooruitgaan.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2010, 22:45   #38
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Of juist wel.Ik herinner mij een Bos in Nederland die prompt de PvdA tot volksheld bracht met zijn realistischere kijk op migratie.
Op televisie zeggen ze veel. Kwestie dat de doorsnee man ze niet ziet voor wat ze zijn, i.e. de 5e collone uit korte termijn eigenbejag. De realiteit echter is dat de partij dermate afhankelijk is geworden van de allochtonestem dat ze onmogenlijk nog iets zal doen wat tegen de wensen van die groep in gaat. Hoe sneller de top ervan ook vervangen wordt, hoe beter. Met de SP-A is het volgens mij niet anders gesteld dan met de PVDA in NL.

http://www.fd.nl/artikel/14355967/pv...ij-allochtonen

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 29 maart 2010 om 22:50.
Oud 31 maart 2010, 09:12   #39
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Op televisie zeggen ze veel. Kwestie dat de doorsnee man ze niet ziet voor wat ze zijn, i.e. de 5e collone uit korte termijn eigenbejag. De realiteit echter is dat de partij dermate afhankelijk is geworden van de allochtonestem dat ze onmogenlijk nog iets zal doen wat tegen de wensen van die groep in gaat. Hoe sneller de top ervan ook vervangen wordt, hoe beter. Met de SP-A is het volgens mij niet anders gesteld dan met de PVDA in NL.

http://www.fd.nl/artikel/14355967/pv...ij-allochtonen
Je kan ook stellen dat SP-A een vooruitziende partij is, dit in tegenstelling tot VB die op termijn tot verdwijnen gedoemd is.
NVA pakt dit veel pragmatischer aan, die willen immers in de toekomst ook in de vijver van de nieuwe Vlamingen vissen.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2010, 09:39   #40
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Verschijnselen doen zich meestal om de X-aantal jaar voor.

Het VB was zo'n verschijnsel.
Het N.VA is zo'n verschijnsel.

Zoals U logischerwijze zal moeten concluderen zal ook dat verschijnsel weer verdwijnen.

Diezelfde logica bewijst dat S.PA, O.VLD en CD&V weer gaan terugkomen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be